2025-09-22, 16:59
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Har extremt svår OCD. Vilket gör att jag bara klarar (och det är knappt) att mig ut när jag ska handla. Kan inte träffa vänner eller familj. Vi pratar på telefon men OCDn är så fruktansvärt stark. Jag har sökt hjälp för detta i flera år men ingen vill hjälpa och en stor anledning är problem 2.

Jag har ett 10+år långt beroende av benso. Har slutat två gånger men hjälpen för OCD som jag blev lovad uteblev så läkarna satte in det igen. All form av internetpsykiatri vägrar hjälpa. Just nu vet jag inte ens om jag kommer få medicin och med hög dos benso under så lång tid dör jag utan (haft kramper och sånt förut och varit nära och dö)

Jag träffade vad som kändes som mitt livs kärlek i somras. Har som jag skrev innan svårt att ta mig ut men hon accepterade det och det blev bättre. Hon började må psykiskt dåligt själv av andra anledningar och ville därför ha en liten paus och jag fick typ en psykos och betedde mig som ett as, jag kände inte igen mig själv och nu är hon förlorad + att jag kommer åka dit för ofredande för jag ringde som en dåre och betedde mig konstigt. Vet än idag en månad senare inte vad som hände. Men det är värsta hjärtesorg jag haft. Och pga OCD kan jag inte fokusera på annat, kan inte ens ta en kort promenad i området utanför för har OCD för hela stället.

Jag har gått ner cirka 20kg sen hon och jag bråkade och jag var undernärd redan innan. Ocd stoppar att ta emot näringsdrycker. OCDn stoppar det mesta.... Och fattar inte hur jag inte bara kunde acceptera hennes vilja till paus, det var ett rätt fint meddelande från henne men jag spårade ur totalt trots att jag i normala fall har lång stubin och är lugn som person.

Det här är bara en liten del av allt. Men orkar inte skriva mer nu. Har kämpat emot självmord mest för pappas skull (trots att vi inte ses har han bara mig) i flera år men jag orkar inte kämpa länge till.
Citera
2025-09-22, 17:13
Medlem
YouNailedIts avatar
Vilka ritualer och tvångstankar har du i vardagen som är mest påfallande? Vill du beskriva vad som gör din tillvaro extra svår just nu? Är det vissa händelser som triggar och förstärker din OCD?
Senast redigerad av YouNailedIt 2025-09-22 kl. 17:17.
Citera
2025-09-22, 17:16
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouNailedIt
Vilka ritualer och tvångstankar har du i vardagen som är mest påfallande? Vill du beskriva vad som gör din tillvaro extra svår just nu?
En helt extrem bacillskräck trots att jag inte är rädd för smitta eller så. Men gick från typ att jag inte ville dela öl med någon till att jag nu inte vill gå förbi en annan människa.

Att inte kunna handla som jag vill och inte kunna träffa nära och kära är det mest jobbiga nu och dåligt samvete över tjejen + jobbigt med rättegång.
Citera
2025-09-22, 17:20
Medlem
SnilleFixs avatar
Du har inte testat ERP då?
Citera
2025-09-22, 17:23
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Du har inte testat ERP då?
Jo och det funkar inte för mig Jag har till och med varit på ocd-centret i Uppsala som var en hemsk upplevelse
Inte pga erp främst utan på grund av personerna som jobbar där
Citera
2025-09-22, 17:29
Medlem
SnilleFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Jo och det funkar inte för mig Jag har till och med varit på ocd-centret i Uppsala som var en hemsk upplevelse
Inte pga erp främst utan på grund av personerna som jobbar där
Gav du upp för tidigt eller gav du det en ordentlig chans? Du måste köra på det hela livet om du ska kunna leva ett normalt liv och må bra. Jag har varit i samma sits som dig, men jag kom ur det, pga självhjälp via internet, jag vräker inte i mig några SSRI-piller heller. Benzo kan du ju inte gå på hela livet heller. Du måste äta ordenligt med mat och komma ut och röra på dig, för att inte förvärra ocd:n heller.
Citera
2025-09-22, 17:30
Medlem
YouNailedIts avatar
Det låter väldigt jobbigt. Jag har en bekant som har OCD och han blev mycket bättre med flera års terapi och medicinering. Han lever idag ett helt vanligt liv. Det finns ju olika grader av OCD och alla har ju olika symtom. Du har ju tagit Benso i över 10 år och är starkt beroende. Kanske du måste börja trappa ned på det och sedan helt sluta. Har du ärligt försökt fasa ut det tillsammans med riktig terapi? Hur ser det ut med kosten? Äter du skräpmat eller näringsriktigt?
Senast redigerad av YouNailedIt 2025-09-22 kl. 17:35.
Citera
2025-09-22, 17:58
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Har extremt svår OCD. Vilket gör att jag bara klarar (och det är knappt) att mig ut när jag ska handla. Kan inte träffa vänner eller familj. Vi pratar på telefon men OCDn är så fruktansvärt stark. Jag har sökt hjälp för detta i flera år men ingen vill hjälpa och en stor anledning är problem 2.

Jag har ett 10+år långt beroende av benso. Har slutat två gånger men hjälpen för OCD som jag blev lovad uteblev så läkarna satte in det igen. All form av internetpsykiatri vägrar hjälpa. Just nu vet jag inte ens om jag kommer få medicin och med hög dos benso under så lång tid dör jag utan (haft kramper och sånt förut och varit nära och dö)

Jag träffade vad som kändes som mitt livs kärlek i somras. Har som jag skrev innan svårt att ta mig ut men hon accepterade det och det blev bättre. Hon började må psykiskt dåligt själv av andra anledningar och ville därför ha en liten paus och jag fick typ en psykos och betedde mig som ett as, jag kände inte igen mig själv och nu är hon förlorad + att jag kommer åka dit för ofredande för jag ringde som en dåre och betedde mig konstigt. Vet än idag en månad senare inte vad som hände. Men det är värsta hjärtesorg jag haft. Och pga OCD kan jag inte fokusera på annat, kan inte ens ta en kort promenad i området utanför för har OCD för hela stället.

Jag har gått ner cirka 20kg sen hon och jag bråkade och jag var undernärd redan innan. Ocd stoppar att ta emot näringsdrycker. OCDn stoppar det mesta.... Och fattar inte hur jag inte bara kunde acceptera hennes vilja till paus, det var ett rätt fint meddelande från henne men jag spårade ur totalt trots att jag i normala fall har lång stubin och är lugn som person.

Det här är bara en liten del av allt. Men orkar inte skriva mer nu. Har kämpat emot självmord mest för pappas skull (trots att vi inte ses har han bara mig) i flera år men jag orkar inte kämpa länge till.

ÅK till Amsterdam.
Citera
2025-09-22, 18:39
Medlem
pn222jws avatar
Tuff situation minst sagt. Du har ju inte gjort något brottsligt. Kan det vara saker från barndomen och uppväxten - minnen - som gör dig sårbar? Att du träffade någon nyligen är ju hoppfullt men det tog slut och den besvikelsen gör nuet jobbigare.
Citera
2025-09-22, 18:51
Medlem
zombie-nations avatar
Hur har det gjort när de tagit bort benso? Efter så lång tid kan de ju inte bara avslutat det? Varför tar de bort den medicinen när de inte kan erbjuda något?

Har du testat de SSRI som man rekommenderar?
Citera
2025-09-23, 04:31
Medlem
Pungsvings avatar
Sök hjälp för ditt benso missbruk då. Finns det något som kan lugna dina tankar och ge dig ett tomt huvud utan droger?

https://www.youtube.com/shorts/0qn47YpufsE
Citera
2025-09-25, 17:43
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Gav du upp för tidigt eller gav du det en ordentlig chans? Du måste köra på det hela livet om du ska kunna leva ett normalt liv och må bra. Jag har varit i samma sits som dig, men jag kom ur det, pga självhjälp via internet, jag vräker inte i mig några SSRI-piller heller. Benzo kan du ju inte gå på hela livet heller. Du måste äta ordenligt med mat och komma ut och röra på dig, för att inte förvärra ocd:n heller.
Ordentligt chans. Funkade ok för de andra men inte för mig. Aa men kan inte gå ut pga just OCDn... Vill inte äta benzo men måste bli av med OCDn först. Moment 22.
Citat:
Ursprungligen postat av YouNailedIt
Det låter väldigt jobbigt. Jag har en bekant som har OCD och han blev mycket bättre med flera års terapi och medicinering. Han lever idag ett helt vanligt liv. Det finns ju olika grader av OCD och alla har ju olika symtom. Du har ju tagit Benso i över 10 år och är starkt beroende. Kanske du måste börja trappa ned på det och sedan helt sluta. Har du ärligt försökt fasa ut det tillsammans med riktig terapi? Hur ser det ut med kosten? Äter du skräpmat eller näringsriktigt?
Har slutat två gånger med expert på den typen av medicin. Men flyttat och den läkaren jobbar inte kvar heller. Problemet då var att båda gånger var Jag lovade hjälp för min OCD när jag var uttrappad. Men när jag väl hade slutat med Benson så fick jag ingen hjälp för min OCD så då satte läkaren in mig på Benson igen för att jag mådde så pass dåligt.

OBS min mobil trasig det är därför det kan se konstigt ut när jag skriver och gissa varför är ni trasig? Jo på grund av OCD Jag har tvättat den.
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Tuff situation minst sagt. Du har ju inte gjort något brottsligt. Kan det vara saker från barndomen och uppväxten - minnen - som gör dig sårbar? Att du träffade någon nyligen är ju hoppfullt men det tog slut och den besvikelsen gör nuet jobbigare.
Är anmäld för ofredande så har gjort något brottsligt...

Ja det är bland annat trauman från när jag var liten. Slutet med tjejen och det som är jobbigast just nu för hon och Jag passade så bra men jag spårade ur totalt och det är därför hon anmälde mig för ofredande och helt ärligt så hade hon rätt i det. För jag fick typ en psykos. Aldrig varit med om nåt liknande. Skrev inget elakt eller så men blev galen att jag inte fick tag på henne så ringde för många gånger. Och den smärtan är riktigt hemsk Nu. Känner mig som en hemsk människa.
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Hur har det gjort när de tagit bort benso? Efter så lång tid kan de ju inte bara avslutat det? Varför tar de bort den medicinen när de inte kan erbjuda något?

Har du testat de SSRI som man rekommenderar?
Trappade I flera år. Men Nu senaste sa min psykiatri upp mig för jag mådde "för dåligt" så Nu vet jag inte vem som ska skriva. Min läkare på vc har lovat att han ska lösa det med medicinen.

Ja tyvärr. Det som startade denna snöboll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in