2025-09-22, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det står tillräckligt i tidningen för att räkna ut det. Knivhugg + hjärtstillestånd på platsen = blödde ut till hjärtat stoppade.

Fast det står ingenting om knivhugg utan det står att det var ett vasst föremål och det står ingenting i tidningarna om var BO blev träffad av det vassa föremålet.
Citera
2025-09-22, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Pappan hade ju ett ansvar här med om han fattade vad som pågick

Sonen är ju vuxen så där försvinner egentligen en form av ansvar. Sen tycker jag att han verkar observant då han berättade hur sonen förändrades när han påbörjade medicineringen. Men jag har inte hela storyn, men vet inte riktigt om föräldrar har ansvar för sina barn hela livet framöver, det känns lite knepigt?
Citera
2025-09-22, 18:58
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theoldcrazycatlady
Fast det står ingenting om knivhugg utan det står att det var ett vasst föremål och det står ingenting i tidningarna om var BO blev träffad av det vassa föremålet.

GM lade upp en bild på kniven med blod på Snapchat efter dådet, så vi får väl anta det var ett knivhugg.
Citera
2025-09-22, 19:03
Medlem
Citat:
Du skriver säker källa och när man jobbar inom vården, finns en hel del andra yrken också, så har man tystnadsplikt.
Det får man information om och skriver under när man börjar en anställning inom regionerna och det är allvarligt och man blir avskedad om man blir påkommen att bryta mot den.
Man får inte heller gå in och läsa i journaler om man inte vårdar patienten i fråga.

Så är det. Du har helt rätt.
Men det var rätt många andra (ej vård, polis etc.) i rörelse kring händelsen.
Citera
2025-09-22, 19:07
Medlem
Citat:

Spelar det roll om han högg/skar/stack med en sax/kniv/skruvmejsel? Det lär ju ändå inte vara så att dödsorsaken visar sig vara trubbigt våld eller något annat som inte är relaterat till de skador man får av vassa föremål, som knivar och andra liknande saker.
Citera
2025-09-22, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
GM lade upp en bild på kniven med blod på Snapchat efter dådet, så vi får väl anta det var ett knivhugg.

Bara för att det finns en bild på kniven på Snapchat så vet egentligen ingen om det var den som användes.
Dessutom påstår ju GM att han inte minns händelsen.
Citera
2025-09-22, 19:11
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Vasst föremål: Det kunde varit en rakhyvel eller ett svärd, så dåliga som tidningarna är på att skriva saker rakt ut. Knivhuggen i benet, jag visste inte det faktiskt.
Citera
2025-09-22, 19:13
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Bara för att det finns en bild på kniven på Snapchat så vet egentligen ingen om det var den som användes.
Dessutom påstår ju GM att han inte minns händelsen.

Vad tror du det var i så fall? Skruvmejsel, köttermometer, motorsåg?
Bara för att han inte minns händelsen (tror det var misshandeln av sin bror han sagt att han inte minns, från tidigare dom, för den delen), kan han ju ha lagt upp en Snap och inte minnas det också i så fall.

Jag kan så klart ha fel också, men kniv är väl det mest rimliga han kan ha haft tillgång till.
Citera
2025-09-22, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Satriale
Men det var rätt många andra (ej vård, polis etc.) i rörelse kring händelsen.

Tack!

Blir lite nyfiken på ditt svar.
Var det många och vad gjorde alla de som var i rörelse?
Om man inte står väldigt nära eller hjälper till så kan man knappast se var huggen har träffat.
Det har stått i tidningen att polisen ringde till de boende att de skulle stanna inomhus till att börja med.
Citera
2025-09-22, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Spelar det roll om han högg/skar/stack med en sax/kniv/skruvmejsel? Det lär ju ändå inte vara så att dödsorsaken visar sig vara trubbigt våld eller något annat som inte är relaterat till de skador man får av vassa föremål, som knivar och andra liknande saker.

Du verkar ju inte ha läst vad de andra har skrivit och varför jag har svarat som jag gjorde.

Och så tycker jag att du inte behöver mopsa upp dig.
Åh, ja just det.
Här på Flashback finns det många tangentbordskrigare som tror att vet och kan bäst.
Så uppfattar jag dig med ditt svar.
Citera
2025-09-22, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Så , 37 års erfarenhet är mer värt än en sjuksköterseutbildning?
Varför hatar ni undersköterskor oss sjuksköterskor och tror att ni är bättre i allt? Och varför vill ni ha våra jobb? Vi har högre lön än er för att vi oftast bedömer situationer annorlunda utifrån vår kunskap och erfarenhet och det är så det ska vara.

Men usk har tagit över vissa arbetsplatser helt och vill ta över alla ssk uppgifter och då är det inte så konstigt att saker och ting urartar och det slutar såhär tragiskt med mord.

Dina 37 år i yrket gör dig inte till en sjuksköterska! Du kan vara en bra uska men du bör lyssna på sjuksköterskorna på ditt jobb för de står över dig i sjukvårdshierarkin, så är det bara.

Skulle vara intressant att veta vad den andra ambulanssjukvårdaren hade för yrke. Det kanske var två undersköterskor i bilen?
Du tolkar in så MYCKET som jag inte alls tycker och inte har skrivit.
Bara en sån sak visar på dålig erfarenhet. Att det finns platser där uskorna har tagit över ssk.beror nog på att man ska avlasta ssk.
Inget som uskorna själva har bestämt.
Men att sätta kateter, ta venprover och ge subcutana injektioner ingick i vår utbildning så det kan vi göra och det har jag alltid gjort som uska på sjukhus.
I de flesta kommuner får vi inte sätta KAD .
Citera
2025-09-22, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBVVP35
Skyll i så fall på kommunen, det är de som sköter LVM och missbruksvård. Som också till stor del bygger på frivillighet annat än vi extrema fall, och riktigt så illa däran verkar han inte ha varit (typ super sig medvetslös dagligen, tar så stor mängder droger att han för hjärtstopp etc)

Jag kanske missuppfattade, men trodde jag läste detta i hans dom och man brukar kunna dömas till vård mot missbruk. Att bara sitta hemma på halvtid sysslolös pga missbruk låter som vansinne, man brukar behöva en alternativ sysselsättning till missbruket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in