2025-09-20, 14:39
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Hade hon haft någon pojkvän månader tidigare är jag övertygad om att tråden hittat honom också. En pojkvän flera år bakåt, när hon var i tonåren, skulle mest troligt inte vara relevant för fallet, men inget är iofs säkert. Dock, hade hon varit besvärad/rädd för något ex så hade tråden hittat det. Hade någon kille som hon varit tillsammans med när hon varit äldre än 15 så hade tråden också hittat det..

Visst har du ändå en poäng, det du pekar på är det absolut vanligaste motivet när en kvinna blir mördad, och kan därför inte uteslutas. Men mest troligt är ändå att det handlar om ett avvisat närmande som i stundens hetta fick GM att tappa fattningen, än att det ska handla om bitterhet/hat efter en tidigare relation.

fast varken "tråden" eller nån annan har hittat nåt som leder framåt, så man ska nog inte lägga för stor vikt vid vad tråden inte har hittat.
Skälet till att tråden inte hittat nån pojkvän kan helt enkelt vara att ingen som skriver här har den insynen.

Om en gm finns bland en tidigare pojkvän, som förstås inte behöver vara flera år tillbaka, så behöver han inte upplevt lång tids bitterhet eller liknande.
Däremot ökar då sannolikheten för att Helena kan känt sig bekväm med att kliva in hans bil. Vid lekplatsen eller annanstans.
Citera
2025-09-20, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
fast varken "tråden" eller nån annan har hittat nåt som leder framåt, så man ska nog inte lägga för stor vikt vid vad tråden inte har hittat.
Skälet till att tråden inte hittat nån pojkvän kan helt enkelt vara att ingen som skriver här har den insynen.

Om en gm finns bland en tidigare pojkvän, som förstås inte behöver vara flera år tillbaka, så behöver han inte upplevt lång tids bitterhet eller liknande.
Däremot ökar då sannolikheten för att Helena kan känt sig bekväm med att kliva in hans bil. Vid lekplatsen eller annanstans.

Jag har inte en susning, det ska jag medge, och jag har noll koppling till Mariestad. Men på de 5082 sidor så upplever jag det som så pass många med koppling till Mariestad att jag antar att det kommit fram. Långa förhållanden eller förhållanden som tagit slut nyligen hade hittat hit, skulle i vart fall förvåna något enormt annars. Men, visst, omöjligt att vara hundra säker, och bra att leta efter nya infallsvinklar.
Citera
2025-09-21, 00:26
Medlem
Är så säker på att det inte kan finnas mer än högst ett par tre stycken som kunnat utföra detta;
No 1 BW, som får nobben utanför stadt och redan var förbannad. Vreden växer och han följer efter på håll
No 2, Någon annan, som fått nobben inne på stadt och som sen plötsligt ville visa henne "att nu jävlar" när han får syn på henne på torget
No 3 PF, som hon eventuellt blivit gravid med om han ens var ute denna kväll
Finns liksom inga andra scenarier... en plötsligt random killer är ju helt uteslutet.
Är också så himla säker på att UA känner på sig hur det ligger till. Hennes svar i tv är inget bra... -Att hon inte ens vågat tänka tanken... kom igen! Klart att hon har.
Citera
2025-09-21, 00:39
Medlem
BW kanske är hemligt kär i HA. Hur såg deras relation ut? Umgicks dom mycket? Han kanske försöker något utanför stadt och får berättat att hon är så kär i någon annan som funnits inne på stadt denna kväll... vilket han INTE klarar av efter grälet på festen med en annan tjej och fyllan han bär på... och han vet naturligtvis hennes väg hem och har all möjlighet att genskjuta henne... kanske har han då även en vapendragare med bil närvarande? Behöver inte vara svårare än så
Citera
2025-09-21, 22:03
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Långa förhållanden eller förhållanden som tagit slut nyligen hade hittat hit, skulle i vart fall förvåna något enormt annars.
du har rätt i att "långa förhållanden" förstås är lättare för omgivningen att minnas senare, eftersom pojkvännen då troligen har exponerats för många människor och under längre tid.

Men vi har även kortare förhållanden (veckor/månader). Och onenightstands.
Som många i omgivningen kanske inte ens har vetskap om.

Poängen är att om en sån tidigare bekantskap dök upp med bil,
vid tex lekplatsen, där Helena satt sig för att hon inte ville gå hem omedelbart, tex för att hon var omtöcknad och mådde illa,
och hon blev erbjuden att sätta sig i bilen en stund, så kan hon gjort det. (I det skedet behöver han inte ens haft tankar på brott).

Det verkar ganska osannolikt att 22-åriga Helena,
som såg bra ut, som festade och gick på nattklubb, och som verkade helt normal,
aldrig skulle haft varken pojkvän eller kortare kärlekskontakt.
Citera
2025-09-22, 13:11
Medlem
Vi tänker i samma banor!
Jag håller just nu på att försöka gräva fram allt man har på PF, iom att han suttit för sexuella brott mot barn i sin roll som lärare, så finns ju ändå lite indicier som pekar åt att han kan varit kapabel till att begå brott tidigare 👍🏼

Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Är så säker på att det inte kan finnas mer än högst ett par tre stycken som kunnat utföra detta;
No 1 BW, som får nobben utanför stadt och redan var förbannad. Vreden växer och han följer efter på håll
No 2, Någon annan, som fått nobben inne på stadt och som sen plötsligt ville visa henne "att nu jävlar" när han får syn på henne på torget
No 3 PF, som hon eventuellt blivit gravid med om han ens var ute denna kväll
Finns liksom inga andra scenarier... en plötsligt random killer är ju helt uteslutet.
Är också så himla säker på att UA känner på sig hur det ligger till. Hennes svar i tv är inget bra... -Att hon inte ens vågat tänka tanken... kom igen! Klart att hon har.
Citera
2025-09-24, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Grapefruit-96.
Vi tänker i samma banor!
Jag håller just nu på att försöka gräva fram allt man har på PF, iom att han suttit för sexuella brott mot barn i sin roll som lärare, så finns ju ändå lite indicier som pekar åt att han kan varit kapabel till att begå brott tidigare 👍🏼
Låter jättebra! Lycka till 👍
Citera
2025-09-25, 23:26
Medlem
Är det möjligt att få tillgång till förhör? Vore ju svinintressant att få läsa en del av dom. Ni som är inne på samma spår förstår ju vilka jag menar...
Citera
2025-09-26, 00:50
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Är det möjligt att få tillgång till förhör? Vore ju svinintressant att få läsa en del av dom. Ni som är inne på samma spår förstår ju vilka jag menar...
Tyvärr inte, skulle vara efter 70 eller 100 år i så fall?
Jag hade också gärna läst den, varit mycket intressant och då vet man att ingen av de som hållit i fallet genom åren orkat läsa igenom allt, mycket konstigt tycker jag!
Citera
2025-09-26, 21:37
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Grapefruit-96.
Vi tänker i samma banor!

Okey, du kan sluta tänka i dessa banor nu kan jag säga för det finns inget med detta.

Detta säger jag för att du inte skall slösa din energi och tid på denne PV fd PF och hans yngre bror PF i onödan för jag har redan undersökt detta om du tittar bakåt i tråden.

PV hade en sambo som var gravid vid tiden för försvinnandet och de fick barnet fram på hösten 1992. Helena hade inget med denne PV att göra och han bodde och verkade som lärare i Skövde och där han också gjorde sig skyldig till sexuellt utnyttjande av minderårig som han dömdes för. Han som lärare hade haft ett "förhållande" som han sade ,med en elev en tid vilket var helt bedrövligt och som han åkte fast för. Detta hände ett antal år efter försvinnandet i Skövde.
Citera
2025-09-26, 22:08
Medlem
IB03s avatar
Jag skall också säga lite om detta knäppa rykte om att Helena "skulle varit gravid"...

Helena var ingen person som skulle agerat på detta sätt och med sådana hemligheter inför sina kompisar och inte minst för Ulrika som hon delade allt med för det första. Hon var också intresserad av en viss person inne på Stadt som med hög sannolikhet var RoEk.

Ett sådant här "rykte" kan man enkelt avfärda endast med att man använder huvudet lite. Helena och Ulrika körde sin bil till inflyttningsfesten i Töreboda och ställde den där över natten. Alltså drack båda systrarna alkohol annars hade de ju tagit med sin bil hem istället för att båda åkte taxibuss till Mariestad. Mycket enkelt.

Helena drack denna kväll även om de var måttligt då BW uppfattade Helena som "nykter" då han pratade med henne efter stängning vad han sade till TSL om detta dagarna efter försvinnandet. D vs om Helena hade varit "gravid" så hade inte denna ordentliga tjej druckit en droppe alkohol denna kväll och hade då också kört hem i sin egen bil från PWs inflyttningsfest.

Detta rykte är i samma klass som det om MiRö som skulle dumpat Helenas kropp i en av Torsö brons bropelare...som inte ens var under byggnation då... hm, eller att MiRö begravt Helena i sin egen trädgård och placerat ett träkors över...
Citera
2025-09-26, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag skall också säga lite om detta knäppa rykte om att Helena "skulle varit gravid"...

Helena var ingen person som skulle agerat på detta sätt och med sådana hemligheter inför sina kompisar och inte minst för Ulrika som hon delade allt med för det första. Hon var också intresserad av en viss person inne på Stadt som med hög sannolikhet var RoEk.

Ett sådant här "rykte" kan man enkelt avfärda endast med att man använder huvudet lite. Helena och Ulrika körde sin bil till inflyttningsfesten i Töreboda och ställde den där över natten. Alltså drack båda systrarna alkohol annars hade de ju tagit med sin bil hem istället för att båda åkte taxibuss till Mariestad. Mycket enkelt.

Helena drack denna kväll även om de var måttligt då BW uppfattade Helena som "nykter" då han pratade med henne efter stängning vad han sade till TSL om detta dagarna efter försvinnandet. D vs om Helena hade varit "gravid" så hade inte denna ordentliga tjej druckit en droppe alkohol denna kväll och hade då också kört hem i sin egen bil från PWs inflyttningsfest.

Detta rykte är i samma klass som det om MiRö som skulle dumpat Helenas kropp i en av Torsö brons bropelare...som inte ens var under byggnation då... hm, eller att MiRö begravt Helena i sin egen trädgård och placerat ett träkors över...

Nu vill jag inte hävda att Helena var gravid, men ett sådant cirkelresonemang som du ägnar dig åt kan ju inte bevisa att hon inte var det. Du menar alltså att
- eftersom Helena var skötsam skulle hon inte ha druckit om hon var gravid
- eftersom hon drack var hon inte gravid
Som du ser bygger du det ena på det andra och det andra på det ena. Det räcker att ta bort den subjektiva bedömningen "skötsam" så finns ingenting kvar. Och om hon var gravid och drack var hon ju knappast skötsam. Återigen hittar du på orsakssammanhang som inte finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in