2025-09-22, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engaangtill
21k på 2 pers i månaden, tjänar man mer räknas det till uppehälle näst kommande månad, arbetsskadad sen 12 år tillbaka gör de svårt men visst är de smartare om de gick..
Om du är arbetsskadad så har du väl sjukersättning och du har antagligen även fått något från din försäkring för skadan du ådrog dig på arbetet.
Citera
2025-09-22, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Och du verkar ju även tänka som en bimbo.
Bättre att gå på socialbidrag och kosta skattebetalare 200k kr per år istället för att vara en skattebetalare som betalar 300k per år men får ränteavdrag.
Du tänker som en tvättäkta sosse, hjärntvättad som en med.
Tror de allra flesta föredrar att vara det senare faktiskt.

Jag pekade bara på det direkt felaktiga i att skattemedel inte kommer höginkomsttagare tillgodo. Äger du ditt hem bor du mkt mer subventionerat än om du hyr det.
Citera
2025-09-22, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om du är arbetsskadad så har du väl sjukersättning och du har antagligen även fått något från din försäkring för skadan du ådrog dig på arbetet.

Nope,
Citera
2025-09-22, 12:51
Medlem
Citat:
Om man har deras tjänster och uttalar sig offentligt om hur höga bidrag vi har, så ska man nog ha koll på hur bidragen ligger, tycker du inte det?

Och hur ofta handlar inte ledaren på SvD om ekonomi?
De som ägnar sig åt att skriva ledare, har ideologiska glasögon på sig. Det är knappast
objektivitet och saklighet SVD strävar efter om de bjuder in 3 personer där alla är blåa
politiskt. Hade Sveriges Radio gjort programmet hade de bjudit in en Sosse och en borgerlig.
Eller kanske någon opolitisk tjänsteman från något socialkontor
Citera
2025-09-22, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det där var ju skitlöjligt då den inte tar hänsyn till kostnader. Ja man är säkert jätterik i Ryssland eller i Gambia, kanske Thailand, men nu lever vi i Sverige

Det är PPP justerat....

Citat:
But wait...my cost of living is higher than in other countries!

These results already account for the differences in cost of living between countries and the fact that money goes further in lower-income countries. This is done by comparing household incomes using Purchasing Power Parity (PPP), which adjusts your income to account for the differences in what money can buy in different locations. Learn more about our methodology and data sources.
Citera
2025-09-22, 12:55
Medlem
Citat:
Per hushåll med ekonomiskt bidrag är det ungefär 75 000 sek/år. Till det kommer andra former av bidrag, exempelvis barnbidrag.

så inte 5000kr/mån?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
det är naturligtvis bra om man kan svara på det. kan du svara på vad snittkostnaden är för en bidragstagare i sverige?

Jag lovar att ta reda på det om jag ska sitta i nationell radio och diskutera frågan
Citera
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Känns som om någon ej har något att komma med o vill dumförklara någon med alla metoder som krävs.
Förmodligen har de som svarat lite väl högt missat att riksnormen endast är en liten del av biståndet, hyresdelen ligger på 7000-8000 och uppåt för ensamstående.

Så att någon orkar starta en tråd bara för att några andra ej har koll på att bidragadelarna har olika namn känns lite oseriöst.
Så om jag får mothugg från någon kanske jag fortsätta på den nivån då det är grundpelare som tråden vilar på.

Du kan inte princip spara hela bidraget, och mer därtill, om man så vill.

Mat finns i naturen, fisk, svamp, frukt, bär, musslor e.t.c., dessutom kan du plocka bär som säljs för 60-70 kr kg, Finns det mycket där du bor skulle man kunna plocka 50kg om dagen, fast vid sådana volymer kanske man också bör investera i något vitt pulver såvida man ej är någorlunda vältränad.

Eller så kan man vara en lat gris som köper pizza 2 ggr om dagen tills man har nån hundring kvar och leva på gröt.

Självklart går det att göra så men det blir svårare när vintern kommer. Och sen måste du ta dig till en sjö för att fiska. Hur många bor ute i skogen?

Många jag känner köper knark för nästan hela bidraget och säljer knarket och lever på dubbla beloppet. Plus att dom är höga hela tiden själva som bonus. Folk gnäller på att bidragstagare är lata, men här har vi duktiga försäljare som skulle betala skatt och göra rätt för sig om vi inte hade en sån förlegad narkotikapolitik.
Citera
2025-09-22, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjovattengrogg
Jag lovar att ta reda på det om jag ska sitta i nationell radio och diskutera frågan

är det rimlgit att du utalar dig öht?
Citera
2025-09-22, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Självklart går det att göra så men det blir svårare när vintern kommer. Och sen måste du ta dig till en sjö för att fiska. Hur många bor ute i skogen?

Många jag känner köper knark för nästan hela bidraget och säljer knarket och lever på dubbla beloppet. Plus att dom är höga hela tiden själva som bonus. Folk gnäller på att bidragstagare är lata, men här har vi duktiga försäljare som skulle betala skatt och göra rätt för sig om vi inte hade en sån förlegad narkotikapolitik.

Då är det ju förvärsarbete. dvs bidragstagarnas kryptonit....
Citera
2025-09-22, 13:00
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engaangtill
Bor man även med nån som jobbar så får den inte tjäna för mycket för då får man inget bidrag och personen som jobbar måste försörja dig

Det är ju oerhört vanligt att man skiljer sej på pappret men fortsätter att bo samman.

För att komma runt det du beskriver
Citera
2025-09-22, 13:01
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Det är vad man får exklusive pengar till bostad.
Och extra till barnen, saker, abonnemang med mera
Och är du flykting, extra extra mer

uppemot 40' i månaden skattefritt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in