2025-09-22, 11:45
Medlem
Archaioss avatar
På SVT Play Öppet Arkiv kan man se denna tragedi med Keve Hjelm som Kung Lear, en uppsättning från Orionteatern i Stockholm jag själv hade förmånen att uppleva på plats när den gavs.

Handlingen känner väl alla till: kungen abdikerar och delar riket mellan sina tre döttrar baserat på hur mycket var och en uttrycker sin kärlek till honom. Dottern som älskar honom mest vägrar fjäska och förskjuts. De båda andra döttrarna får hälften av kungariket var och förråder direkt kungen som blir galen och

Ur filosofiskt perspektiv utforskar dramat såklart teman som makt, sanning, själviskhet med mera.

En postmodernist inspirerad av Marx och Focault ser förmodligen dramat som en fragmenterad värld där maktstrukturer och identitet förändras. Kanske även rent språkligt att ord bara är en konstruktion utan inneboende mening. Samt naturligtvis att det inte finns någon universell sanning eller allmän moral utan hierarkier är till sin natur godtyckliga och orättvisa. Och så vidare.

En förnuftig objektivist inspirerad av Jung, Locke eller för all del Marcus Aurelius eller Ayn Rand ser förmodligen dramat helt annorlunda: konsekvenser av att ignorera rationellt tänkande och individuellt ansvar om man fattar känslomässiga beslut istället för logiska beslut utifrån fakta, förnuft och moral. Och så vidare.

Vilket perspektiv föredrar du och varför? Vad är sensmoralen som du ser den?
Citera
2025-09-22, 13:17
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Archaios
Vilket perspektiv föredrar du och varför? Vad är sensmoralen som du ser den?
Det jag främst tänker på är att hans brist på självrespekt gör honom till ett enkelt offer för utifrån kommande betygelser. Vilket leder till blindhet för de egentliga långsiktiga kvaliteter han söker hos sin efterträdare.
"To thine own self be true" - som Polonius sa (och som AA har snott) - är Cordelias livsmanus medan lear bygger sin självbild på yttre bekräftelse som kan köpas.
Så kan nog en del rekryteringar påverkas idag.
Citera
2025-09-22, 20:44
Medlem
Archaioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
"To thine own self be true"

Intressant iakttagelse, hela ditt svar. Jag associerade tack vare ditt Hamlet-citat att det går att läsa flera Shakespeare genom samma glasögon: självbedrägeri funkar inte, känslostyrda beslut leder till undergång och alla har eget ansvar för sina val. Tänk bara på Stormen!

Vilket, när jag tänker efter, gäller de flesta tragedier i alla tider. Kanske skulle jag formulera det som att lycka och frihet beror på individens vilja att se verkligheten som den faktiskt är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in