2025-09-22, 10:21
Medlem
Bukharins avatar
Vi brukade ha institutioner i det här landet som låste in och medicinerade människor som störde ordningen med sina psykiska problem. Det medförde väldigt hemska bieffekter i form av oetiska experiment, våld mot patienterna, tvångssterilisering och inspärrning på obestämd tid. Men det drabbade bara människorna som hade oturen att må så dåligt.

Nu har vi sjuka människor ute på stan och i lägenheter istället, oftast med lite kontakt med omvärlden förutom förmyndare och eventuella anhöriga. De har makten över sitt eget liv men tyvärr är livskvalitén fortsatt dålig och vården är otillgänglig för väldigt många.

Jag föreslår att vi återinför institutionerna men med ökad kontroll och öppenhet där maskad behandlingsinformation kan granskas av kontrollmyndigheter och media. Låt sjuka människor få hjälp och boende, men utsätt dem inte för några som helst övergrepp eller omotiverade tvångsmedel.

Detta friar upp resurser från kommunerna men belastar regionerna mer. Bättre att betala för vårdplatser än hyreslägenheter. Det friar också upp resurser för polisen som de kan lägga på riktig kriminalitet istället för människor som står och skriker på fåglar. Ambulanspersonalen behöver inte åka hem till samma schizofrena människor om och om igen för att kolla hälsotillståndet. Och det räddar vanliga människor från att drabbas av de sjukas våld, både yrkesmänniskor och andra.
Citera
2025-09-22, 10:26
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luddfilter
Då vet nog inte heller du hur det går till. ”Brandbordet” på SOS är inte en utbildad brandman utan bara en SOS-operatör som gått vidareutbildning internt på SOS till att vara räddningsåtgörare. De bemannar ”brandbordet”. Förfinar indexering och larmar ut enligt plan.

Sedan finns det kommuner/rtj förbund som bemannar egna larmcentraler där det mycket riktigt finns utbildade brandmän, där inre befäl ev har utbildning som styrkeledare eller tom ingenjör. Vissa andra kommuner/rtj förbund köper den tjänsten av SOS men kan ha ett inre befäl som medlyssnar och ev kompletterar räddningsåtgöraren bedömning.

Du har så rätt. Var lite trött när jag skrev inlägget. Jag vet mkt väl hur det fungerar
Citera
2025-09-22, 10:39
Medlem
PungiMunninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Fruktansvärt. Varför satt inte denna psykiskt störda person (Liam?) inspärrad? Dels borde han ju suttit i fängelse redan men om inte annat på psyket. Hatar verkligen hur Sverige blivit. Öppna mentalsjukhusen igen snälla!

Alltså, jag kan inte se något argument för varför man inte gör det? För att det är "elakt"?

1. Man skyddar omgivningen från en potentiellt farlig person.
2. Psykiskt sjuka människor har svårt att klara sig "out in the wild" så att säga och hamnar lätt på gatan, i missbruk eller i ensamhet och misär.

Dvs båda individen och dess omgivning far illa.
Citera
2025-09-22, 10:42
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Läkare lär vara litet modigare än andra byråkrater. Eftersom de kan hänvisa till sin medicinska expertis och det finns en skråanda bland läkare.

De blir dock styvmoderligt behandlade i sammanhanget, eftersom de inte har någon juridisk expertis, och inte är "tjänstemän" på det sättet. De är semi-byråkrater.

Dessutom kan jag intyga att de inte alltid är så modiga, och att de gärna lämnar över till andra yrkesgrupper att hålla i yxan, när något behöver huggas av. De hänvisar ofta till hur viktigt det är att "upprätthålla relationen" till patienten.
Citera
2025-09-22, 10:45
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Det var ju det jag påpekade din dumma åsna. Dessutom är du så gammal att dumhuvud är ditt val av förolämpning så vet du att varken Kalmar eller Norrland är regioner.

I regionerna finns dessutom olika sjukhus som har olika ambulansenheter - och olika psykosociala team.

Polisdistrikten i området samarbetar mer om det behövs har jag fått till mig (i trakten där det skedde kan tex Gävlepolisen stötta upp om det behövs).

Men det är ju inte lätt för ambulansen att veta att det behövs polishandräckning när de inte får tillgång till polisens flaggade adresser…

Med tanke på knivincidenten mot brorsan så nära inpå i tid så är det anmärkningsvärda att han skrevs ut.

Edit. Tydligen hade han jagat ambulanspersonal med basebollträ tre dagar eller en vecka tidigare…
Kalmar är en region, jävla idiot och det andra är ju också som att kippa efter luft.
Citera
2025-09-22, 10:47
Medlem
Som jag har skrivit i så många trådar förr, institutioner med inlåsning av psyksjuka på obestämd tid hade besparat oss detta helt onödiga dödsfall av en ambulanspersonal som vigt sitt arbetsliv åt att hjälpa människor i nöd.

Så jäkla onödigt.

Skolskjutningen i Örebro hade undvikits likaså, tillsammans med flera andra tillfällen, om man hade kört på denna linje.
Det är tragiskt att man ”tycker så synd” om psykpatienter att man nära på alltid sätter deras rättigheter och integritet i första hand. Bedrövligt.

Lås in, låt sitta.
Citera
2025-09-22, 10:49
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PungiMunninen
Alltså, jag kan inte se något argument för varför man inte gör det? För att det är "elakt"?

1. Man skyddar omgivningen från en potentiellt farlig person.
2. Psykiskt sjuka människor har svårt att klara sig "out in the wild" så att säga och hamnar lätt på gatan, i missbruk eller i ensamhet och misär.

Dvs båda individen och dess omgivning far illa.
kostsamt att driva en hel by med miffon, samtidigt som man paralell-arbetar med öppenpsykiatrin. Och vem ska ta steget och låsa in civilbefolkningen på institut?
Citera
2025-09-22, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
De blir dock styvmoderligt behandlade i sammanhanget, eftersom de inte har någon juridisk expertis, och inte är "tjänstemän" på det sättet. De är semi-byråkrater.

Dessutom kan jag intyga att de inte alltid är så modiga, och att de gärna lämnar över till andra yrkesgrupper att hålla i yxan, när något behöver huggas av. De hänvisar ofta till hur viktigt det är att "upprätthålla relationen" till patienten.
Självklart. Byråkrater drivs naturligt till att göra sitt bästa för att undvika kritik. Jag bara jämförde med andra byråkrater.
Citera
2025-09-22, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killeisthlm
Fel!
Även polis och brand åker på det.

Det var ambulans som kom när en anhörig försökte.
Citera
2025-09-22, 10:58
Medlem
Cameleonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Funderingar om läkare och tvångsvård:

Läkare är byråkrater.
Byråkraters handlingar drivs i mycket av att försöka undvika kritik.

En läkare som ofta beslutar om tvångsvård utsätts för kritik för att slösa systemets resurser. Tvångsvård är nämligen dyrt. Det finns starka funktioner på plats för att påverka läkare till att inte slösa resurser.

En läkare som sällan beslutar om tvångsvård utsätter sig för risken att något otrevligt händer. Och att läkaren blir kritiserad av den anledningen.

Läkare lär vara litet modigare än andra byråkrater. Eftersom de kan hänvisa till sin medicinska expertis och det finns en skråanda bland läkare. Till syvende och sist är det ju bara andra läkares kritik av en läkares beslut som är vederhäftig.

Min personliga gissning är att läkare kommer vara restriktiva i att besluta om tvångsvård. Eftersom ekonomiansvarig / administrativ chef hela tiden kommer uttrycka missnöje med slösande av resurser medan det bara sällan händer någonting extremt på grund av utebliven tvångsvård.
Just det, varför fanns inget LPT alt varför var pat ej inskriven vid rättspsyk?
En sinnesundersökning borde även tidigare ha initierats av åklagare/domstol vid misshandeln/hot av brodern!?
Denna person har inte fångats upp vare sig av psykiatri, sjukvård, socialtjänst eller domstol trots att vi har sk sammanhållen journalföring och gällande lag på samverkan mellan soc/sjukvård.
Socialtjänsten borde ha kopplats in som kan samverka med sjukvård…. Märk väl att soc kan begära in journaler mm samt har en skyldighet att ordna socialpsykiatriska insatser. Det ser ut som att GM saknat fungerande skyddsnät i alla led och trillat mellan stolarna. Enligt den info jag har (AI) så skall även ambulanspersonal kunna ta del av en sammanhållen journal, så helt skyddslösa är inte ambulanspersonalen trots allt förutsatt att detta stämmer.
Frågan är ju vad som hänt i detta fall om nu GM nyligen varit aktuell i sjukvården samt polis och det saknas riskbedömningar från sjukvård, polis o soc?
Polis skall även de samverka med Socialtjänst.
Senast redigerad av Cameleont 2025-09-22 kl. 10:59. Anledning: Stavning
Citera
2025-09-22, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
kostsamt att driva en hel by med miffon, samtidigt som man paralell-arbetar med öppenpsykiatrin. Och vem ska ta steget och låsa in civilbefolkningen på institut?

De människor med psykiska sjukdomar som riskerar att bli farliga, ex när dom går in i psykoser, borde göras en rejäl riskbedömning på när man skrivs ut i samhället.

Ett boende för de som har tendens till att få aggressiva utbrott, höra röster osv finns idag på vissa platser, under kommunens ansvar.
Dom kan röra sig fritt inne på området.
För att komma in eller ut måste man låsa upp grindar - allt för att skydda både personen själv o människor i allmänhet.

Där finns personal som kan hantera aggressiva utbrott osv.

Tyvärr finns det alltför få liknande institutioner.
Det borde finnas fler personer, som kan bli farliga, som får plats på de boendena.
Citera
2025-09-22, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBVVP35
Att låsa in alla efter suicidförsök betyder att man först måste avgöra om det var ett allvarligt menat försök. Träffar varje vecka personer m EIPS som varje vecka intoxar eller står på tågbroar, är detta allvarligt menat?
När är det ”rop på hjälp” eller allvar?

Ytterligare ett bevis på hur inkompetent Sveriges psykiatri är. "Rop på hjälp ELLER allvar"?? Om en person ställer sig på en tågräls eller överdoserar tabletter i ett rop på hjälp - då ÄR det allvar. En person som mår bra gör inte så, även om de har EIPS.

Många gånger när man mår riktigt dåligt så förlorar man förmågan att verbalisera sitt lidande, och inte sällan har man även ett inre motstånd att be om hjälp. Det kan tex vara att man känner sig som en börda/belastning och att man inte vill belasta ännu mer genom att be om hjälp. Då kan en sån handling vara det ENDA sättet personen har att be om hjälp på. Men istället för att erbjudas hjälp så skriver läkaren "uppmärksamhetssökande" i journalen och ignorerar personens behov av hjälp - för att ropet efter hjälp inte matchar hur psykiatrin vill att ropet ska se ut.

Det är att vända människors handikapp och oförmågor emot dem, och straffa dem för det.

Lite som att säga att "Om du inte kan komma upp till oss på fjärde våningen, utan hiss, då kan vi inte hjälpa dig att gipsa dina ben".

Istället för att tillgängliggöra vården för de som behöver den, så sätter ni ouppnåeliga krav på hur man ska kunna få rätt hjälp. Totalt vansinne och inkompetens.

Citat:
Ursprungligen postat av EBVVP35
Och vem ska avgöra det? Vem ska sitta och bestämma att individ X är farlig, individ Y är det inte och individ Z kan vara det?

Vad sägs om överläkarna som har en årsinkomst på flera miljoner för att ha just detta ansvar??

Jesus Christ, jag tror jag får en stroke..
Senast redigerad av PainfulVacuum 2025-09-22 kl. 11:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in