Citat:
Ursprungligen postat av
LifeBuddy
Detta är tyvärr ett resultat av att det sitter helt outbildad personal på SOS Alarm som tar emot 112 samtalen. Finns inga krav på sjukvårdsutbildning för att ta anställning som 112-operatör. Och de är otroligt pressade, svara snabbt, göra ärenden snabbt annars får de skit. Och visst, de kan få stöd eller hjälp i sin bedömning av en sk SOS sjuksköterska vb...
Jag tror på att ha utbildad personal som handhar våldsamtal via 112, det är lättare att identifiera hot och risker för erfaren person än en som tidigare suttit i kassan på ICA, vänt hamburgare på McDonalds osv.
Sedan behövs ökat samarbete med polisen och sjukvården. Hur det ska gå till- flaggning av personer eller likande vet jag inte. Men det finns förbättringspotential, helt klart.
Citat:
Ursprungligen postat av
PantARN-
Outbildad personal? All personal som anställs på SOS går en internutbildning och har flera dataprogram och standardrutiner för att fatta ett för att fatta ett grundat beslut. Varför sprider du falsk fakta för?
LifeBuddy har dock rätt i sak, de på SOS Alarm gör otroligt många fel och beter sig inte allt för sällan som idioter i telefonen.
Som jag skrev tidigare i tråden så har jag egen erfarenhet av att anhöriga uttryckligen säger "skicka polisen" gällande suicidärenden och SOS väljer att skicka två små blonda tjejer från ambulansen. Personen i min närhet har en historisk av att kunna vara utåtagerande och har aldrig tagit emot vård frivilligt i dessa skeden.
Det är något fundamentalt fel i hur systemet är uppbyggt, hela vägen från SOS till psykiatrin.
Även de som sitter på RLC kan många gånger ifrågasättas hur de fick jobbet. Alltifrån hur de rycker på axlarna på suicidlarm till att jätteviktig information inte når fram till patrullen först på plats. Eller att de för den delen fabricerar egna sanningar.
Systemet är inte vad det en gång var..