2025-09-21, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Håller med dig helt!

112 tar hellre in en outbildad person som har suttit i kassan i någon matvarubutik än en sjuksköterska tex. Och den personen som suttit i kassan har väl ingen aning om vilka svåra beslut den kommer behöva fatta i jobbet utan den tror att det är som att jobba på ICA. Det är lite coolt att jobba som vakt eller operatör, känns det som. Jag tycker cheferna borde ställas till svars för vem de anställer när det händer sådana här tragiska händelser.

Fast det för dom ju inte? Vart har du fått det ifrån? Vad har du för kass inblick?
Citera
2025-09-21, 12:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Vem tänker du ska arbeta inom ambulanssjukvården? Det är mest kvinnor som offrar sina liv i vård- och omsorgen i Sverige. Sveriges kvinnor är i medel 166 cm långa och är de inte överviktiga kommer de att väga någonstans mellan 50-70 kg beroende på kroppsbyggnad och muskler.
Ska vi diskvalificera majoriteten av Sveriges kvinnor från de här arbetena kommer vi alla att dö utan vård och omsorg.

Nej vi ska alla vara glada och tacksamma för det! Men när skit som detta händer. Så jag menar de som grep galningen var ju män. Han verkade foga sig inför dom också. Större och starkare än han.

I grunden är det kanske ett problem. Att det inom närberedskap idag är för många just av dessa små liven. Inom både ambulans som polis.
Citera
2025-09-21, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LifeBuddy
Detta är tyvärr ett resultat av att det sitter helt outbildad personal på SOS Alarm som tar emot 112 samtalen. Finns inga krav på sjukvårdsutbildning för att ta anställning som 112-operatör. Och de är otroligt pressade, svara snabbt, göra ärenden snabbt annars får de skit. Och visst, de kan få stöd eller hjälp i sin bedömning av en sk SOS sjuksköterska vb...

Jag tror på att ha utbildad personal som handhar våldsamtal via 112, det är lättare att identifiera hot och risker för erfaren person än en som tidigare suttit i kassan på ICA, vänt hamburgare på McDonalds osv.

Sedan behövs ökat samarbete med polisen och sjukvården. Hur det ska gå till- flaggning av personer eller likande vet jag inte. Men det finns förbättringspotential, helt klart.

Citat:
Ursprungligen postat av PantARN-
Outbildad personal? All personal som anställs på SOS går en internutbildning och har flera dataprogram och standardrutiner för att fatta ett för att fatta ett grundat beslut. Varför sprider du falsk fakta för?

LifeBuddy har dock rätt i sak, de på SOS Alarm gör otroligt många fel och beter sig inte allt för sällan som idioter i telefonen.

Som jag skrev tidigare i tråden så har jag egen erfarenhet av att anhöriga uttryckligen säger "skicka polisen" gällande suicidärenden och SOS väljer att skicka två små blonda tjejer från ambulansen. Personen i min närhet har en historisk av att kunna vara utåtagerande och har aldrig tagit emot vård frivilligt i dessa skeden.

Det är något fundamentalt fel i hur systemet är uppbyggt, hela vägen från SOS till psykiatrin.

Även de som sitter på RLC kan många gånger ifrågasättas hur de fick jobbet. Alltifrån hur de rycker på axlarna på suicidlarm till att jätteviktig information inte når fram till patrullen först på plats. Eller att de för den delen fabricerar egna sanningar.

Systemet är inte vad det en gång var..
Citera
2025-09-21, 12:19
Medlem
slagskotts avatar
Helt fruktansvärt att en ambulansvårdare ska få sätta livet till på jobb.
Citera
2025-09-21, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej vi ska alla vara glada och tacksamma för det! Men när skit som detta händer. Så jag menar de som grep galningen var ju män. Han verkade foga sig inför dom också. Större och starkare än han.

I grunden är det kanske ett problem. Att det inom närberedskap idag är för många just av dessa små liven. Inom både ambulans som polis.

Jag tror det största problemet inte är kvinnor utan att psykiatrisk vård i Sverige är så dålig att någon ens har möjlighet att göra det här. Kanske skulle kan bara hota dem, och få de att tillkalla polis så han kunde göra suicide by cop. Varför är en man som hotat anhöriga och ambulans i närtid ute och ges möjlighet att ige sig på ambulansen igen?
Varför var han ute med skyddstillsyn när psykstörda inte bryr sig om (förstår inte) sådana konsekvenser.

Jag kan inte tänka mig något farligare och mer oberäkneligt än en psykisk sjuk pundare.
Citera
2025-09-21, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ardvall
Nej ambulans.

Fel!
Även polis och brand åker på det.
Citera
2025-09-21, 12:26
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkoklocka
Mycket tragiskt.
Särskilt eftersom det påstås tidigare i tråden att L.H tänkte suicidera.
Hade man låtit det psyksjuka fanskapet ta sig av daga hade ambulanspersonalen levt nu.

Som jag ser det vill jag hellre leva i ett samhälle där obotbara individer som är farliga för andra faktiskt tillåts suiciderar (eller skjuts av poliserna som dom också angriper med jämna mellanrum) än att dom har ihjäl sjukvårdspersonal och/eller poliser.

Dessutom, hade missfostret fått suicidera hade vi haft ett problem mindre att dras med inom vården. En kostnad mindre för samhället.
Nu ska den muppen istället kosta oss en massa skattepengar i vårdformer som förmodligen inte hjälper mot någon obotlig bokstavskombination denne har.

Behöver jag säga att jag har blivit FÖR både lobotomi och dödsstraff med tanke på hur samhället ser ut idag.

Jag jobbar själv inom psykvården. Har även jobbat i ambulansen. Dock i annan region än det inträffade, men problemen ser likadan ut övriga landet.

Psykpatienter släpps ut utan kontroll på om dom har compliance, dvs, hur väl dom följer sin behandling och tar sina ordinerade läkemedel. Sen kommer dom in på psyk igen några månader senare för att dom mår skit för att dom just inte tagit sina mediciner senaste månaderna...Ingen gör nåt...Tvångsmedicinering är känsligt att besluta om för man kan ju råka kränka den stackars sjuka människans rättigheter - fan jag vill spy på hela systemet.

Psykvården är för slapp i disciplinen och många patienter som ingen vill ta i med tång (krävande LSS-boende patienter, eips-fall, bipolära, för att bara nämna några exempel) hamnar mellan stolarna, slussas runt inom vårdens alla olika former, och övervakas inte.

Enligt mitt synsätt bär alla ansvaret för detta tragiska dödsfall.
Alla som bidrog till att den psyksjuke fan kunde vistas där har var, och inte satt på en låst anstalt för sina tidigare incidenter.
Alla som inte gjorde vad dom kunde för att hålla detta missfoster borta från vanligt folk har lite blod på sina händer.

Tänk till, gör om, och gör RÄTT framöver så det inte händer igen.

Mina tankar går till den drabbades anhöriga. Så fruktansvärt onödigt.
Den här händelsen kommer nog innebära att en förändring i hur de agerar framöver. Tyvärr så kommer det nog också innebära en fördröjning av vård i vissa fall. Men det som hänt belyser den utsattheten de har i yrket. Detta lär nog bli en politisk samtalsämne i nivå med skjutningen av polisen Andreas Danman.

Man får dock hoppas att de inte blundar för problematiken. Tydligen så har facket efterfrågat i över 20 års tid att vissa adresser "flaggas" och att ambulanspersonal kan ta del av brotts- och misstankeregistret.

Danska medier har börjat skriva om det i skenet av tidigare händelser:
Citat:
Facket vill liksom det svenska Ambulansförbundet att ”flaggning” av adresser införs. Med ”flaggning” skulle ambulanssjukvårdare få ta del av brotts- och misstankeregistret.

Kravet på danska myndigheter kommer då händelsen i Nordanstig ”tyvärr lätt skulle kunna hända i Danmark”.

I pressmeddelandet lyfts masskjutningen i köpcentrumet Fields i Köpenhamn 2022 där en man, som dömdes till rättspsykiatrisk vård, dödade tre personer.

”Om en lika instabil person skulle behöva tillkalla ambulans till sitt eget hem, tror vi att ett sådant system skulle rädda liv”, skriver facket.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-kan-handa-har

Sådana här saker slår nog hårt mot hela arbetsplatsen och teamet. Jag såg nyligen en liknande omskakande händelse i USA där en ovetandes polis höggs till döds av en psykotisk och drogad man: https://www.youtube.com/watch?v=O9FXmD51xho
Citera
2025-09-21, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Då var hon isåfall chaufför, idag är det ett krav på att minst en skall ha sjuksköterskeutbildning i fordonet

Chaufför?
Är du dum på riktigt?

Ambulanssjukvårdarna är undersköterskor.
Citera
2025-09-21, 12:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Killeisthlm
Chaufför?
Är du dum på riktigt?

Ambulanssjukvårdarna är undersköterskor.
Nej det måste finnas med minst 1 sjuksköterska i varje bil.
Citera
2025-09-21, 12:40
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarmageddonPippi
Nej det måste finnas med minst 1 sjuksköterska i varje bil.

Ambulanssjukvårdare = undersköterska med vidareutb i amb.sjukvård
Ambulanssjuksköterska = ssk med vidareutb.
Sjuksköterska i ambulans = grundutb. ssk
Citera
2025-09-21, 12:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Vem tänker du ska arbeta inom ambulanssjukvården? Det är mest kvinnor som offrar sina liv i vård- och omsorgen i Sverige. Sveriges kvinnor är i medel 166 cm långa och är de inte överviktiga kommer de att väga någonstans mellan 50-70 kg beroende på kroppsbyggnad och muskler.
Ska vi diskvalificera majoriteten av Sveriges kvinnor från de här arbetena kommer vi alla att dö utan vård och omsorg.
"Offrar sina liv"

Det är väl statistiskt avsevärt mycket farligare att jobba inom bygg och industri? Flera dödsfall varje år, inte 1 dödsfall vart 20de år.

Anbulsnset kan om möjligt ha med sig väktare eller uppbackning av polis när de ska hänta psykfall, eventuellt att polisen hämtar de själva.
Citera
2025-09-21, 12:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Ambulanssjukvårdare = undersköterska med vidareutb i amb.sjukvård
Ambulanssjuksköterska = ssk med vidareutb.
Sjuksköterska i ambulans = grundutb. ssk

2005 infördes en regel som säger att varje ambulans måste ha minst en legitimerad sjuksköterska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in