Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Så dumt argument det där, egentligen. "Detta fungerar enkelt om jorden är en boll, men inte om den är platt."
No shit att det inte är enkelt att förklara detta på teoretiskt platt jord, hur ska man ens återskapa samma förhållanden för att testa? Jag förstår att du kan hålla en boll i en hand och en lampa i den andra för att förklara din tro kring vad som sker, men det är ungefär samma intellektuella nivå som en treåring håller. Hur ska jag som tror jorden är platt kunna demonstrera hur det skulle fungera, på samma otroligt låga nivå som du kör med? Hålla upp ett papper med en lampa över?
Helvete, kom precis på att det är ju exakt så ni resonerar. Ni tror ju på riktigt att om man håller en lampa över ett papper, så är det ett korrekt och bra sätt att avgöra hur dag/natt skulle fungera på en teoretiskt platt jord. Ganska patetiskt, ärligt talat.
Läs mitt inlägg en gång till och försök verkligen förstå vad jag skrev där. För säkerhets skull klistrar jag det igen.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
De som påstår att jorden är platt brukar vara väldigt ovilliga att ta kontakt med personer som befinner sig på andra ställen av jorden för att fråga hur högt solen står. Deras svepskäl är bland annat att de inte känner någon ute i världen.
Senaste veckan har jag roat mig med att titta på friidrottsVM i Tokyo på eftermiddagarna. Det händer ibland att man får se en skymt av himlen där. När solen står högt här hos mig ser det ut att vara väldigt mörkt i Tokyo.
Nattsändningarna har jag inte tittat på, så jag kan inte uttala mig om hur det är då. Det är ju direktsändningar från dessa tävlingar.
Att det är ljust här i Sverige samtidigt som det är mörkt i Japan är ett mycket starkt bevis för att jorden absolut inte är platt.
Där står det att jorden bevisligen inte kan vara platt.
Mer än så står det inte om jordens form.
I stället för ett litet A4papper kan du använda dig av ett helt bord av valfri storlek som modell av den platta jorden. Placera ut Sverige där du tycker det ska vara och Japan på den lämpligaste platsen.
Försök sedan belysa bordet med en lampa som placeras så det är ljust i modellens Sverige och mörkt i modellens Japan. När du lyckats med detta tar du en bild som visar hela ditt försök och låt alla här i tråden se att du lyckats.
Nu tror jag inte för en sekund att du har för avsikt att göra detta enkla experiment. Du är nämligen livrädd för att konstatera att du har fel om jordens form.