2025-09-20, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no-more-scam
Kan inte svara på något jag inte vet.
Det måste ju ske när man har tid, är på rätt ställe och det är klarväder m.m.
Du vet ju ingenting, du bara papegojrepeterar andras dumheter.
Hur har du kunnat missa en solnedgång?
Citera
2025-09-20, 18:31
Medlem
Plattan vippar och ligger på en svallande vatten våg .
Vippar du brädan försvinner såklart solen under. Samtidigt som plattan snurrar sakta så kommer så klart solen upp på andra sidan när den gungar ner igen.
Tänk stor våg passera under våran platta jord som flyter.
Citera
2025-09-20, 18:50
Medlem
Citat:
Kan inte svara på något jag inte vet.
Det måste ju ske när man har tid, är på rätt ställe och det är klarväder m.m.

Så varför argumenterar du för något när du uppenbarligen saknar kunskap? Handlar det om något slags självskadebeteende?

Du kan få en till fråga som du inte har något svar på:
Hur förklarar du att latituderna blir kortare ju längre från ekvatorn man kommer?

Och en till:
Hur förklarar du att Polstjärnan är synlig lika många grader över horisonten som betraktarens breddgrad?

Ännu en:
Varför är södra korset synligt rakt söderut på valfri plats på södra halvklotet?
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-09-20 kl. 18:57.
Citera
2025-09-20, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Vippar du brädan försvinner såklart solen under. Samtidigt som plattan snurrar sakta så kommer så klart solen upp på andra sidan när den gungar ner igen.
Hoppas du har vård som klarar av dina behov. Verkar vara allvarligt.
Citera
2025-09-20, 19:02
Citat:
Kul att någon har humor.
Har aldrig observerat at du har nån humor. Varför göra poeng ut av andras humor, i stället för poengen med bilden?
Det finns ingen av globdårarna som har någon humor eller någon finess över huvutaget, de torraste personer du kan tänka dig. Detta beror på att det rör sig om gravt psykiskt sjuka individer som är triggade till tusen av de överväldigande bevisen som vi på den vinnande flat earth-sidan har. De flesta av dem är extremt dumma men inte alla faktiskt. Med en globdåre menar jag någon som blir totalt besatt av ämnet och ej kan släppa det. De lägger åratal på det hela och kan inte sluta tänka på det, givetvis är det eftersom de inte har några svar på argumenten vi kommer med.

Den enda med humor jag träffat på under tio år är Peter Ciszewski känd som den mest intensiva globskallen på hela X. Ha la ca 30-40h per vecka på flat earth. Han var dock annorlunda än de vanliga miffona. Han erkände att klientelet på flat earth 24/7 discord var tuffa att möta (de är de i högsta grad) han sa också att Celestial Theodolite var övertygande, vilket det är. Han trodde för en stund att han kunde debunka Celestial Theodolite men det visade sig att han missförstått optik. Han erkände sitt fel och var tvungen att ge upp, nu är han FE trots han ej tror på några andra konspirationer. Andra globdårar kommer ej ge med sig en milimeter trots att de naturligtvis egentligen håller med oss i vår överlägsna logik. Detta kan ej erkännas bland annat pga stolthet.

Det är nu 6 månader sedan Celestial Theodolite kom ut och fortfarande finns det absolut noll svar. Många menar nu att CT är det bästa beviset för flat earth hittills detta trots att det redan före var en total slakt av globen. Flera workshops har hållits och i en av de senare dök inte ens Roohif eller Jesse path of light upp, eftersom de ej har svar. I workshopen innan låtsades Roohif spela ett spel för att undvika frågor. Roohif är ett exempel på en sjuk person som ej är dum men saknar humor/finess.

Flat Earth är ett hot mot människors hela världsbild och det är därför vi ser detta sinnessjuka beteende. Några svar eller genuina invändningar existerar ej endast antaganden/felslut.

Om man är psykiskt frisk som min globskalle till bror som känt till FE nästan lika länge som mig så gör man det som är normalt, man struntar i det hela som han också gjort. Man blir inte helt galen av bland annat OCD.

Tippar på att många här har fått helgen totalt förstörd av en lekman som mig. Hur hade dessa personers mående varit om de fått höra på t ex indio007 eller nån av de andra experterna på flat earth 24/7.
Senast redigerad av ConquerOrDie 2025-09-20 kl. 19:22.
Citera
2025-09-20, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie
... Det är nu 6 månader sedan Celestial Theodolite kom ut och fortfarande finns det absolut noll svar. ...

Det är ju verkligen inte sant, det är debunkat typ 999 gånger.

Men det har ju du såklart ingen kännedom om eftersom du har ett massivt konfirmeringsbias och aktivt filtrerar bort allt som inte faller dig i smaken.

Men låt oss prova: Ge mig en ping om du vill ha svar på "Celestial Theodolite"
Citera
2025-09-20, 22:20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Varför finns tidszoner då? Om solen försvann under kanten på en platta skulle den ju gå ner samtidigt på hela Jorden? I själva verket är ju solen alltid uppe någonstans på Jorden. Det stämmer ju inte om den gick ner bakom kanten på en platta.
Citera
2025-09-21, 10:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie

Gör den inte alls! Det är endast ditt antagande och din efterblivna kalkylator som är baserad på den felaktiga globen. Du kan testa verkligheten själv så som jag gjort dock från fem cm till fem cm över strax under 3 km. Så tyvärr lilla grabben dina antaganden och gissningar funkar inte här!

Du kan läsa mer om detta i posten den totala och slutgiltiga förintelsen av refraktion som jag länkade nyligen.

Det fullkomligt dräller av lasertest på nätet som motbevisar dina korkade argument. Du får testa själv lille grin-Olle!

Det var nyligen en pHd (ej Mike Heffron) som gjorde lasertest för att försöka debunka FE. Som väntat visade han sig ha fel, precis som du, han var dock ärlig nog att erkänna sig ha fel och insåg faktumet att jorden är platt! Det kommer du aldrig göra därör är du totalt meningslös. Ska försöka hitta han i detta censurerade ämne så kan du gråta lite mer.

Du vet inte vad antagande respektive observation är?

Flera gånger nu har du trott att observationer är antaganden. Kan det vara en faktor som orsakar dina problem?
Citera
2025-09-21, 13:35
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
De som påstår att jorden är platt brukar vara väldigt ovilliga att ta kontakt med personer som befinner sig på andra ställen av jorden för att fråga hur högt solen står. Deras svepskäl är bland annat att de inte känner någon ute i världen.
Senaste veckan har jag roat mig med att titta på friidrottsVM i Tokyo på eftermiddagarna. Det händer ibland att man får se en skymt av himlen där. När solen står högt här hos mig ser det ut att vara väldigt mörkt i Tokyo.
Nattsändningarna har jag inte tittat på, så jag kan inte uttala mig om hur det är då. Det är ju direktsändningar från dessa tävlingar.
Att det är ljust här i Sverige samtidigt som det är mörkt i Japan är ett mycket starkt bevis för att jorden absolut inte är platt.
Citera
2025-09-21, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
De som påstår att jorden är platt brukar vara väldigt ovilliga att ta kontakt med personer som befinner sig på andra ställen av jorden för att fråga hur högt solen står. Deras svepskäl är bland annat att de inte känner någon ute i världen.
Senaste veckan har jag roat mig med att titta på friidrottsVM i Tokyo på eftermiddagarna. Det händer ibland att man får se en skymt av himlen där. När solen står högt här hos mig ser det ut att vara väldigt mörkt i Tokyo.
Nattsändningarna har jag inte tittat på, så jag kan inte uttala mig om hur det är då. Det är ju direktsändningar från dessa tävlingar.
Att det är ljust här i Sverige samtidigt som det är mörkt i Japan är ett mycket starkt bevis för att jorden absolut inte är platt.

Så dumt argument det där, egentligen. "Detta fungerar enkelt om jorden är en boll, men inte om den är platt."

No shit att det inte är enkelt att förklara detta på teoretiskt platt jord, hur ska man ens återskapa samma förhållanden för att testa? Jag förstår att du kan hålla en boll i en hand och en lampa i den andra för att förklara din tro kring vad som sker, men det är ungefär samma intellektuella nivå som en treåring håller. Hur ska jag som tror jorden är platt kunna demonstrera hur det skulle fungera, på samma otroligt låga nivå som du kör med? Hålla upp ett papper med en lampa över?

Helvete, kom precis på att det är ju exakt så ni resonerar. Ni tror ju på riktigt att om man håller en lampa över ett papper, så är det ett korrekt och bra sätt att avgöra hur dag/natt skulle fungera på en teoretiskt platt jord. Ganska patetiskt, ärligt talat.
Citera
2025-09-21, 18:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Så dumt argument det där, egentligen. "Detta fungerar enkelt om jorden är en boll, men inte om den är platt."

No shit att det inte är enkelt att förklara detta på teoretiskt platt jord, hur ska man ens återskapa samma förhållanden för att testa? Jag förstår att du kan hålla en boll i en hand och en lampa i den andra för att förklara din tro kring vad som sker, men det är ungefär samma intellektuella nivå som en treåring håller. Hur ska jag som tror jorden är platt kunna demonstrera hur det skulle fungera, på samma otroligt låga nivå som du kör med? Hålla upp ett papper med en lampa över?

Helvete, kom precis på att det är ju exakt så ni resonerar. Ni tror ju på riktigt att om man håller en lampa över ett papper, så är det ett korrekt och bra sätt att avgöra hur dag/natt skulle fungera på en teoretiskt platt jord. Ganska patetiskt, ärligt talat.

Varför inte? Ett (platt) papper och en ficklampa låter som en bra början. Visa nu hur det är dag och natt samtidigt på den platta jorden. Vad är det för fel på den metoden?

Eller hur stjärnhimlen ser ut att rotera åt olika håll på norra och södra halvklotet.

Detta blir spännande.
Citera
2025-09-21, 18:43
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen

Det är trög inlärning på särskoleelverna. Detta är återigen ett cirkelresonemang.

Globskallen använder slutsatsen som bevis.

1. Jorden är glob
2. Detta antar jag funkar på globen
3. Jorden är glob

Felslut som allt annat vi fått från auktoritetsrunkarna.

"Detta fungerar på glob" är i tillägg ett felaktig antagande. Hade horisonten varit geometrisk vilket den beviserligen inte är så hade det naturligtvis blivit mörkt med en gång solen "går ned". Detta sker ju inte såklart så det efterblivna citatet "fungerar på glob" är bara återigen att glömma. Detta hade varit om möjligt ännu mer sant vid en klar natt då det ej finns ngt för solljuset att reflektera mot.

Så då säger vi RIP till ännu ett korkat argument men förhindrar ju inte att det kommer ju repeteras till oändlighet från saftskallarna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in