Citat:
Ursprungligen postat av
EttTillKonto2
Om du tjänar så lite att 5 180 kr låter som en ok summa så tycker jag synd om dig.

Men poängen är inte summan i sig utan att tyckonomerna är bra på att tycka, desto sämre på att veta. kalkryggar från Flashback skulle göra ett bättre jobb än dem.
Jag gör alltid ett bättre jobb än alla andra. Det har du väl lärt dig vid det här laget.
Jag refererar inte vad som är ok att leva på i förhållande till vad jag tjänar. Jag refererar till hur det är att leva på den summan i förhållande till priser i samhället. Mat för en heldag kan man lätt komma ner till 40-50 kronor. Då kan man till och med dricka kaffe varje dag.
Kläder kan man lätt köpa så det räcker för ca 1 000 kr/mån. Tvål, deo, tvättmedel, diskmedel, tandkräm etc kan man lätt komma undan med 200 kr/mån.
Sen kan man unna sig en chokladbit någon dag i veckan och det blir tusentals kronor över. Socialbidrag är bara tänkt att man ska leva på under en kort period, tills man löst ett jobb. Så därför borde en maxperiod vara ca 2-3 månader. Om en person inte lyckas få jobb på 3 månader så borde samhället rycka ut för då är något fel och någon annan åtgärd borde sättas in.
När någon har levt på socialbidrag i 6 månader så borde man nog snacka gruppboende för den personen måste ha en rejäl begåvningsbrist. Alternativt att hen är en latmask som bara ligger på soffan.
Om jag fick 5 800 kr/mån (eller vad det nu va) så skulle jag lätt kunna spara 2 000 kr/mån. Det visar att något är fel eftersom socialbidrag bara ska vara för att överleva.