2025-09-21, 18:11
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Nästan 5200:- i månaden utan motprestation är inte så dåligt. Många har inte ens det över när alla räkningar är betalda! De kan fan dra in det där bidraget istället, många klagar på att det är för lågt.
Citera
2025-09-21, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Om summan är den du skriver att den är så är det en ganska ok summa. Det räcker gott å väl till att överleva. Men att borgarpacket är idioter är väl ingen nyhet?

Om du tjänar så lite att 5 180 kr låter som en ok summa så tycker jag synd om dig. Men poängen är inte summan i sig utan att tyckonomerna är bra på att tycka, desto sämre på att veta. kalkryggar från Flashback skulle göra ett bättre jobb än dem.
Citera
2025-09-21, 18:21
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Å andra sidan, bör man veta hur högt socialbidraget är? Är det verkligen kunskap som bör vara allmängods? Socialbidragstagande är trots allt inte normen när det gäller att försörja sig...
Citera
2025-09-21, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Å andra sidan, bör man veta hur högt socialbidraget är? Är det verkligen kunskap som bör vara allmängods? Socialbidragstagande är trots allt inte normen när det gäller att försörja sig...

Är man någon vars arbete är att sitta hela dagarna och bara skriva och tycka om politik och bidrag, så är det väl högst rimligt att förvänta sig? På samma sätt som virkespriser kanske inte alla måste känna till, men jobbar man som inköpschef på byggmax är det nog nåt man kan kräva.
Citera
2025-09-21, 18:35
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Om du tjänar så lite att 5 180 kr låter som en ok summa så tycker jag synd om dig. Men poängen är inte summan i sig utan att tyckonomerna är bra på att tycka, desto sämre på att veta. kalkryggar från Flashback skulle göra ett bättre jobb än dem.

Jag gör alltid ett bättre jobb än alla andra. Det har du väl lärt dig vid det här laget.

Jag refererar inte vad som är ok att leva på i förhållande till vad jag tjänar. Jag refererar till hur det är att leva på den summan i förhållande till priser i samhället. Mat för en heldag kan man lätt komma ner till 40-50 kronor. Då kan man till och med dricka kaffe varje dag.

Kläder kan man lätt köpa så det räcker för ca 1 000 kr/mån. Tvål, deo, tvättmedel, diskmedel, tandkräm etc kan man lätt komma undan med 200 kr/mån.

Sen kan man unna sig en chokladbit någon dag i veckan och det blir tusentals kronor över. Socialbidrag är bara tänkt att man ska leva på under en kort period, tills man löst ett jobb. Så därför borde en maxperiod vara ca 2-3 månader. Om en person inte lyckas få jobb på 3 månader så borde samhället rycka ut för då är något fel och någon annan åtgärd borde sättas in.

När någon har levt på socialbidrag i 6 månader så borde man nog snacka gruppboende för den personen måste ha en rejäl begåvningsbrist. Alternativt att hen är en latmask som bara ligger på soffan.

Om jag fick 5 800 kr/mån (eller vad det nu va) så skulle jag lätt kunna spara 2 000 kr/mån. Det visar att något är fel eftersom socialbidrag bara ska vara för att överleva.
Citera
2025-09-21, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Om man som proffstyckare är med i en podd där bidrag diskuteras och tycker att bidragen är för höga så kan det nog vara idé att ha lite koll på hur stora/små bidragen är.
Citera
2025-09-21, 18:40
Medlem
Naturligtvis finns det fullständigt korkade politiker men de flesta är nog fullt medvetna om hur systemen fungerar och hur mycket som betalas. Dumsvensken vet däremot inte och då är det enkelt att förvränga siffror i sin propaganda. Men visst, hade migrationspolitiken varit vettig, så hade socialbidraget knappast debatterats.
Citera
2025-09-21, 18:48
Medlem
För en ensamstående utan barn är det inte fett nä. Särskilt med psykisk ohälsa osv. Har du ett gäng ungar, skiljer dig på pappret och skriver dig på en lägenhet men bor ihop med gubben, hyr ut lägenheten, jobbar svart och tar bidrag samtidigt så blir det en jävla massa pengar jo. Fast ja, 5000 för mat, kläder, hygien och övrigt är väl rätt bra? När man är ledig går man ju mest runt i mjukisar ändå.
Senast redigerad av Villekulla90 2025-09-21 kl. 18:51.
Citera
2025-09-21, 19:42
Medlem
Man får "bidrag" ifall man är jobbsökande eller har mycket allvarlig diagnos, vissas moln är lite rosa.
Man behöver 15k per mån för att leva i verkligheten. inte 5 som de ger.

lägsta sjukersättningen för de som aldrig jobbat/haft ett liv var länge 6.850kr sen kom V o ändra till 10k, sossbidrag vill jag inte ens tänka på hur de stackarna klarar sig, måste bli mycket formfranska/rostbröd med ketchup & peppar.
Senast redigerad av engammalfisk 2025-09-21 kl. 19:52.
Citera
2025-09-21, 19:48
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Tove Lifvendahl, Paulina Neuding och Mattias Svensson sitter i en podd och har lite skönt fredagssnack. Diskussionen handlar om bidrag som de borgerliga ledarskribenterna är rörande överens om är för höga. Programledaren frågar deltagarna (1:23:30):

"Hur mycket är riksnormen för försörjningsstöd för en persons presonliga omkostnader, för livsmedel, kläder skor, lek och fritid, förbrukningsvaror, hälsa och hygien, samt dagstidning och telefon?"

Mattias Svensson drar till med 13 000 kr. "Nej!" svarar programledaren.

Det blir knäpptyst i studion. "Det är hög fallhöjd här" kommenterar Tove Lifvendahl. Ingen vågar chansa.

Rätt svar: 5 180 kr

Denna trio har precis suttit i en timma och beklagat sig över "bidragssverige" och påstått att bidragen måste sänkas för att skapa "incitament till arbete".

Hur kommer det sig att folk som har så dålig koll på verkligheten får sätta den politiska agendan? Hur många luras av ledarskribenternas pondus och status? Går det att få folk att begripa att tyckonomerna är precis lika korkade som gemene man?

https://x.com/jennymaria/status/1969710528722251809
https://www.svd.se/a/KMdvqM/bidragst...de-och-svansar
Här är problemet

Citat:
För till exempel sammanboende med fem barn som i regeringens typfall i dag kan få 46 500 kronor i månaden i olika bidrag, minskas socialbidraget med drygt 8 000 kronor.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/b...er-tusenlappar

46500 rent är tiotusen mer än snittlönen före skatt.
Även efter den föreslagna sänkningen får denna familj mer är en genomsnittlig löntagare.
Det är problemet.
Citera
2025-09-21, 19:52
Medlem
Tycker det är lite oschysst att dra till med att man har 5000 kr, det är ju pengar som ska täcka dagliga kostnaderna och ovanpå det får man alltså bidrag till sina fasta kostnader, speciellt då bostadsbidraget.

Så för de allra flesta hamnar man på drygt 10.000 kr eller ännu mer beroende på vilka boendekostnader man har och vilka bidrag man har rätt till och då förstår man ju att journalisten gjorde ekonomerna konfunderade.

För en ensamstående utan barn är 5000 kr i månaden att täcka dagliga kostnader med, det är läge att sitta i soffan och äta pizza varje dag och kolla på filmer. Så det är inte snålt.
Citera
2025-09-21, 20:02
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag gör alltid ett bättre jobb än alla andra. Det har du väl lärt dig vid det här laget.

Jag refererar inte vad som är ok att leva på i förhållande till vad jag tjänar. Jag refererar till hur det är att leva på den summan i förhållande till priser i samhället. Mat för en heldag kan man lätt komma ner till 40-50 kronor. Då kan man till och med dricka kaffe varje dag.

Kläder kan man lätt köpa så det räcker för ca 1 000 kr/mån. Tvål, deo, tvättmedel, diskmedel, tandkräm etc kan man lätt komma undan med 200 kr/mån.

Sen kan man unna sig en chokladbit någon dag i veckan och det blir tusentals kronor över. Socialbidrag är bara tänkt att man ska leva på under en kort period, tills man löst ett jobb. Så därför borde en maxperiod vara ca 2-3 månader. Om en person inte lyckas få jobb på 3 månader så borde samhället rycka ut för då är något fel och någon annan åtgärd borde sättas in.

När någon har levt på socialbidrag i 6 månader så borde man nog snacka gruppboende för den personen måste ha en rejäl begåvningsbrist. Alternativt att hen är en latmask som bara ligger på soffan.

Om jag fick 5 800 kr/mån (eller vad det nu va) så skulle jag lätt kunna spara 2 000 kr/mån. Det visar att något är fel eftersom socialbidrag bara ska vara för att överleva.

Lätt att sitta och räkna när man själv aldrig levt bidragslivet. Om du tror du kan spara 2000kr varje månad är du helt blåst.

Hur mycket spenderar du själv på mat varje dag?

Vad exakt har du tänkt äta för 50kr per dag? Pasta i tomatsås?

En burk tomatsås: 30kr
Halvt kilo pasta: 15kr

Ops pengarna slut och mätt blev du inte.
Senast redigerad av StoreSvarte 2025-09-21 kl. 20:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in