2025-09-21, 15:10
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Twitter files visade att det fanns statlig påtryckning av sociala medier innan Musk tog över. Även Zuckerberg har vittnat om det. Jag håller ju med om att det var statlig påtryckning även i detta fallet. Rätt eller fel så var det en tydlig påverkan. Istället för att förneka det, så som vänstern alltid gör, är det mycket bättre att vara stolt över det. Varför skulle de inte vara stolta över att slå vänstern på käften. Behövs ingen damage control. Behövs damage pride. Håller med dig att det är svagt att hålla på att förneka vad som händer från höger kommentatorer. Ett typiskt vänster beteende som egentligen visar svaghet.
Den "censur" du beskyller demokraterna för handlade om botkonton och dylikt. Det Trump och hans bihang sysslar med är politisk censur, ett brott mot konstitutionen.
Citera
2025-09-21, 15:11
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Bullshit. Carr sa att Kimmel måste följa regelverket till FCC, ngt som han inte gjorde.

Disney kom med ett pressmedelande om Kimmels exit knapt två timmar efter att sändningen av hans senaste show var slut.
Fel igen, varför är du beredd att ljuga för MAGA-högern? Brendan Carr sade att ABC kunde välja "the easy way or the hard way", tre timmar senare fick han sparken.
Citera
2025-09-21, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Jag och många andra med mig har redan ganska grundligt redovisat för de omständigheter som tyder på att Kimmel fick sparken på grund av hot att FCC kan vidta åtgärder. Om väljer att bortse från sådan detta så att du glatt kan förbli på dina knän inför statsmakten, är det ju upp till dig. Alla som faktiskt vill informera sig om statlig censur kan göra så i tråden ovan.

Men ja, detta verkar ju inte gå in för dig, så jag föreslår följande lilla "debattexperiment". Vi antar att det är som du säger, att Kimmel fått sparken av andra skäl än hoten från FCC. Det var ett rent sammanträffande helt enkelt.

Men även i detta hypotetiska scenario kvarstår det faktum att FCC-chefen har uttryckt sig hotfullt som svar på ABCs användning av sin lagstadgade yttrandefrihet, och att även presidenten har spekulerat i om man ska dra in tillståndet för de TV-bolag som går emot honom. Nu är den relevanta frågan alltså inte vad som hände Kimmel, utan vad du tycker om att statliga aktörer hotar med att använda statsmakten på detta sätt, och varför den sortens censur skulle vara på något vis acceptabel i ett demokratiskt land.

Seså! Jag väntar spänt...

En psykopat fick sparken för att han var en psykopat.

Dina grundliga redovisningar har lika stort värde som att spå i kaffesump.
Citera
2025-09-21, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9

Som jag sa, skippa "mina grundliga redovisningar" och redogör istället för mig vad du tycker om hoten om statliga åtgärder över yttrandefriheten. "Försöket till censur", om du så vill...
Citera
2025-09-21, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Som jag sa, skippa "mina grundliga redovisningar" och redogör istället för mig vad du tycker om hoten om statliga åtgärder över yttrandefriheten. "Försöket till censur", om du så vill...

Det har inte varit någon censur.

Ni kan bara inte försvara Kimmel i sakfrågan så ni försöker hitta på en bakomliggande konspirationsteori.
Citera
2025-09-21, 15:41
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9

"Don't believe your lying eyes" -MAGA-högern

Varför kan ni inte tillstå att Trumpadministrationen brutit mot konstitutionen? Det är liksom ingenting man kan diskutera, det är fakta.
Citera
2025-09-21, 15:50
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Kan du ge källa på det du påstår?
Du kan börja med att läsa pressmedelandet från Disney, och regelverket till FCC på uslegal.com/telecommunications

Citat:
Ursprungligen postat av otello
Fel igen, varför är du beredd att ljuga för MAGA-högern? Brendan Carr sade att ABC kunde välja "the easy way or the hard way", tre timmar senare fick han sparken.
Inte jag som har fel här. Och jag ljuger inte för ngn, men till skillnad från dig så är jag inte faktaresistent.

Kimmel fick sparken av Disney/ABC 2 timmar efter att hans sista show var slut, läs upp dig innan du uttalar dig.
Citera
2025-09-21, 15:55
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Nej, jag ser inte skillnaden alls. Om man verkligen lyssnar på vad Kimmel har sagt så har han sagt att MAGA desperat försöker få skytten av framstå som någon annan än en av dem själva. Kimmel har inte sagt att skytten är MAGA. Och vad skulle vara så grovt med att ljuga? Han är en stand-up komiker som framför en monolog. Han är inget nyhetsankare.
Kimmel försökte att få det till att framstå som att GM var en del MAGA-rörelsen, trots att alla bevis som var tillängliga då pekade på motsatsen - han sa även att presidenten inte visar ngn sorg över mordet av Kirk, som oxå var ren lögn.

Kimmel gick långt över vad regelverket till FCC tillåter, och därför så fick han packa väskan.
Citera
2025-09-21, 16:05
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Den "censur" du beskyller demokraterna för handlade om botkonton och dylikt. Det Trump och hans bihang sysslar med är politisk censur, ett brott mot konstitutionen.

Jag kan inte konstitutionen tillräckligt bra för att avgöra om detta är ett brott mot den men jag tycker det är helt ointressant. Spelar ingen som helst roll för mig oavsett hur det ligger till med den saken. Jag är helt enig i att detta är en politisk påtryckning, på ett bra sätt. Att du är helt blind för vad vänstern hållt på med är lite komiskt. Men med tanke på att vänster är principlösa och tribalistiska ser jag inte hur högern skall kunna konkurrera utan att vara tribalistiska på ett liknande sätt. Dock måste jag säga att denna cancelleringen av Kimmel har tydliggjort många hycklare på högerkanten som inte erkänner att det utövats politisk påverkan.
Citera
2025-09-21, 16:15
Medlem
Stakeholders avatar
Kimmel har klantat till det och ABC/Disney vet att dom inte klarar en granskning. Därför offras han. En bagatell i sammanhanget. Biden såg ju till att stänga av Trump från sociala medier.

Vilket väl måste betraktas som ett avsevärt större hot mot yttrandefriheten. Nästan svårt att ta in idag.
Citera
2025-09-21, 16:15
Medlem
Jordgubbes avatar
Klart det är politiskt. Vilken pseudodiskussion. David Letterman i ämnet.
https://www.youtube.com/watch?v=mpAHFlZqIKw (härom dagen, 17 min)
Citera
2025-09-21, 16:17
Medlem
Generalanderssons avatar
ABC kommer att sända ett hyllningsprogram för Charlie Kirk till fredag - mitt i tidsrummet för Kimmels gamla show.

Så jäkla underbart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in