Citat:
Ursprungligen postat av
HassanVonEssen
Klart det går att rösta sig ur. Åtminstone i teorin. Om NMR skulle få 85 % majoritet i riksdagen kan vi nog dra slutsatsen att invandringen upphör ganska snabbt. I praktiken är det dock inte möjligt.
Nu är jag själv högt utbildad inom just statistik och även om de begrepp du slänger dig med är relevanta gör du dig bara till åtlöje här. Om datan visar att
95,6% av överfallsvåldtäkter begås av män med utomeuropeisk härkomst.
så finns det ingenting som försvårar en tolkning här. För det första pratar vi om överfallsvåldtäkter och inte våldtäkter som begås i hemmet och där mörkertalet är stort. Det finns absolut ingenting som talar för att kvinnor som utsätts för överfallsvåldtäkter i högre utsträckning skulle avstå ifrån att anmäla när gärningsmannen är av europeisk härkomst. Det finns heller ingenting som talar för att utomeuropeiska skulle bli dömda i högre utsträckning i de fall brottet leder till rättegång.
Det man kan ifrågasätta är källan för påståendet. Stämmer påståendet verkligen med datan eller är det draget ur röven? Allt annat är solklart här. Om du har 100 kulor framför dig och ser att 95 är svarta och 5 är vita så börjar du liksom inte tala om confounders eller sample bias.
1) Tolkningen blir inte nödvändigtvis försvårad för vissa men för andra, absolut. Det är ett oprecist uttalande att säga att 95,6 % av alla överfallsvåldtäkter begås av en viss grupp utifrån fällande domar. Detta är inte ett lämpligt statistiskt språkval och det förstår de flesta som kan tänka lite. Rent tekniskt är det ett felaktigt uttalande och jag gör mig inte alls till åtlöje genom att kräva en högre standard för kommunikation av statistik. Det är önskvärt eftersom det minimerar missförstånd.
2) Nu har jag inte koll på den exakta anmälningsbenägenheten för just överfallsvåldtäkter men givetvis gäller samma principer här. När jag pratade om att endast 10-20 % av alla våldtäkter anmäls så pratade jag om våldtäkter överlag. För överfallsvåldtäkter så är anmälningsbenägenheten fortfarande förmodligen låg. Du sitter och säger: ''Det finns inget bevis för att det är anmälningsbenägenheten gör att det ser ut såhär''. Detta är en ganska meningslös comeback och det visar även på att du missförstår.
Jag sitter inte och säger att det är anmälningsbenägenheten som gör att statistiken ser ut som den gör, det jag säger är att anmälningsbenägenheten kan påverka statistiken och bidra till att den ser ut som den gör och därmed så kan vi inte tolka den som brottsbenägenhet.
Den som hävdar att statistiken representerar brottsbenägenhet behöver förklara hur anmälningsbenägenheten inte utgör ett problem.
Du tar upp att kvinnor inte avstår ifrån att anmäla vissa med en viss bakgrund... behöver inte handla om att avstå, kan handla om att vissa grupper anmäls i högre utsträckning än andra. Kan vara så att anmälning sker för båda grupperna men att utsträckningen som inrikesfödda och invandrare anmäls, varierar.
3) Confounding kan påverka överrepresentationen så det är absolut en rimling poäng om man skulle vilja göra en mer jämlik och rättvis ''apple to apple'' jämförelse och vill försöka få en djupare insikt i varför det förhåller sig på ett visst sätt.
Sample bias är absolut en oro för underlaget när det gäller våldtäkter och jag har förklarat varför.
Så nej, jag gör mig inte till åtlöje. Det jag säger är korrekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
HassanVonEssen
Stämmer påståendet verkligen med datan eller är det draget ur röven? Allt annat är solklart här. Om du har 100 kulor framför dig och ser att 95 är svarta och 5 är vita så börjar du liksom inte tala om confounders eller sample bias.
Varför skulle man inte börja diskutera varför det finns en överrepresentation? Tror du statistik handlar om att bara säga:
''OK, det finns en överrepresentation, klart''. Nej du, statistiken måste analyseras noggrannt och slutsatserna måste vara korrekta.
Jag påstår att statistiken inte kan antas reflektera brottsbenägenhet och sedan nämnde jag lite annat med. Jag diskuterar vilka slutsatser man kan dra och villka man inte kan dra samt kvaliteten på statistiken.
Jag vet att jag har tänkt rätt.