2025-09-20, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Det är beklagligt att det du kallar vänstermänniskor förknippas med en önskan om hög invandring. Är det verkligen så enkelt? Vill alla som röstar på V verkligen ha hög invandring? Det är i så fall helt obegripligt. Jag är kommunist, vilket traditionellt sett placerar mig till vänster, men jag är helt emot alla typer av invandring. Jag baxnar varje gång det är riksdagsval för det finns inget vettigt parti att rösta på.

I England har dom försökt rösta emot massinvandringen i över 20 år och dom gick även ur EU i ett försök att stoppa den, men den fortsatte ändå.

Personligen tror jag inte det går att rösta sig ur detta, det är precis som med NATO där vi bara går med utan att folket har någonting att säga till om överhuvudtaget.

Vi har haft både vänster och högerregeringar och invandringen har fortsatt oavsett vad som var framröstat.
Citera
2025-09-20, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Jag får spader .

Ett utdrag ifrån blogginlägget:
95,6% av överfallsvåldtäkter begås av män med utomeuropeisk härkomst.

Hur kan du se inte problematiken i hur han uttalar sig ovanför?

95,6 % av de fällande överfallsvåldtäktsdomarna, är den korrekta fraseringen. Inte 95,6 % av överfallsvåldtäkter för alla överfallsvåldtäkter prövas inte i domstol, det finns ett mörkertal här.

När det gäller våldtäkter överlag så är mörkertalet stort. I Sverige så har vi ett mörkertal på 80-90 %, runt ca 80-90 % av alla våldtäkter anmäls inte. Endast 2 % av alla anmälningar leder till fällande dom. Hur kan du inte förstå att detta ökar risken för sample bias oerhört? Det här är inte ett dataunderlag som du kan bygga någon stabil statistisk inferens ifrån.

Och ja, om invandrare exempelvis anmäls i högre utsträckning än inrikesfödda, även fast dessa grupper är lika brottsbenägna egentligen, då kommer det leda till att invandrare dyker upp oproportioneligt i statistiken och blir överrepresenterade om alla andra faktorer hålls konstanta. Detta bevisar vad? Att statistiken med de fällande domarna inte kan tolkas som spegling av brottsbenägenhet. Om du inte förstår detta är du IQ befriad, med all respekt. Så den statistik ifrån P Jonasson skyddar inte mot eventuella skillnader som kan finnas i anmälningsbenägenhet.

Sedan har vi också confounders... som jag nämnde.

Nä? Jag hävdar ingenting. Jag behöver inte inta någon speciell position kring det som du säger här. Det du inte verkar förstå dock är att undermåliga statistiska inferenser är inte acceptabla. Du kan inte sitta med ett underlag som har många allvarliga brister och försöka tvinga fram en slutsats som inte är försvarbar. Det är inte så det fungerar. Statistiska inferenser och empiriska principer följer ett visst regelverk. Det har ingen betydelse vad man gissar på känns mer rimligt. Ifall statistiken inte möjliggör för vissa slutsatser, då ska man inte forcera fram en slutsats.

Du verkar tro att du måste gissa mellan A eller C, fast den korrekta slutsatsen är B, dvs. undermålig statistisk inferens.

Du kan inte utgå ifrån att det förhåller sig på ett visst sätt när du inte har belägg för det. Det är precis det som är poängen. Den kritik jag tar upp handlar inte om att jag försöker bestyrka en viss ståndpunkt som jag har, utan den används för att invalidera de slutsatser som dras av vissa. Den statistiska inferensen är inte stark nog.

Du kan sitta och hitta på här hur mycket du vill men det är som jag säger. Jag vet att jag tänker rätt.

Det mesta du skriver är ärligt talat rent trams, jag kan bara gratulera skolorna där du har gått som har hjärntvättat dig så du är helt fri från kritiskt tänkande, dom gjorde ett bra jobb. Nu har jag inte tänkt prata mer med dig då det är total slöseri av både min och din tid.
Citera
2025-09-20, 20:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Haha, fy faan vilken patetisk argumentation och halmgubbe, de luxe! Så du ditt vänstervåp, anser att invällare har lika stor rätt till Sverige såsom ättlingar som bott här i xx antal generationer? Tror du är rätt ensam om denna åsikt, förutom andra förvirrad vänstersvin, som aldrig kan skilja på mitt och ditt.

Ett ytterligare problem med din släpphänta attityd är att du aldrig, på förhand, kan veta vilken av invällarna som kommer begå brott i framtiden och efter de vällt in över landet, likt gräshoppor. Därmed sitter du med Svarte Petter redan när de begått sina brott - kanske våldtäkt- och mord. Det är då redan försent.

Sista meningen är bra komisk då du totalt pratar emot dig själv. Du har alltså mer respekt av blattar- och naggers än dig själv, för det är du och din sort, som genom att vilja ha massinvandring, är dem som förstör Sverige. Humorn är slående, men typisk för vänstern...

1) Jag röstar på högern så redan där bommade du.

2) Nej, det är ingen halmgubbe, jag utgick ifrån det som skrevs. Om personen inte har tänkt igenom det som sägs, så är inte det mitt problem. Är jag skyldig folk att tänka rätt åt dem? Nej, jag utgår ifrån vad de säger.

3) Du missförstår. Om jag var tvungen att välja mellan att ha någon här som är mörkhyad och någon som är en svensk, etnisk, inrikesfödd man och den mörkhyade bidrar oerhört mer till samhället, är en bättre person, mer moralisk etc. Ja, då hade jag valt, ifall jag var i ett dilemma, den mörkhyade. Detta är det enda rimliga och humana eftersom allt annat bygger på att man dömer människor utifrån ytliga saker, snarare än deras värderingar, beteenden och vilka de är.

Och vi kan aldrig veta vem som är nästa Breivik, eller hur? Så ditt resonemang håller inte. Nej, jag talar inte emot mig själv alls och jag röstar höger så du har ingenting att komma med. Men tyvärr så begår högern många tankefel som behöver bli rättade. Humorn är slående att du inte ens klarar av att läsa mina kommentarer i den här tråden, då hade du sett att jag inte är vänster.

Tappert försök, men du faceplantade dig själv.
Citera
2025-09-20, 20:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Det mesta du skriver är ärligt talat rent trams, jag kan bara gratulera skolorna där du har gått som har hjärntvättat dig så du är helt fri från kritiskt tänkande, dom gjorde ett bra jobb. Nu har jag inte tänkt prata mer med dig då det är total slöseri av både min och din tid.

Nej, det jag säger stämmer och bekräftas av logik. Du måste kunna skilja på vad du tror om något och vad dataunderlaget antyder. Att sitta och forcera fram slutsatser som inte bestyrks av ett visst dataunderlag är att brista i statistisk disciplin. Det ska undvikas. För om det inte undviks, vad har vi då för användning av statistik? Då blir ju det ett väldigt icke-objektivt verktyg som hela tiden påverkas av vår confirmation bias.

Om det jag säger är trams, så får du jättegärna påpeka vad det är för något som inte stämmer. Vad är trams exakt? Jag förtydligar gärna något om du vill.

Låt mig vara tydlig med en sak:
Om jag påpekar att statistiken kan influeras av anmälningsbenägenhet. Då ska detta inte tolkas som att jag menar på att anmälningsbenägenheten förklarar överrepresentationen. Det ska tolkas som det finns ett statistiskt hinder i vilka slutsatser vi kan dra ifrån dataunderlaget. Ser du skillnaden? Hope so.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-09-20 kl. 20:56.
Citera
2025-09-20, 20:58
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Annars stannar Sverige din dumma jävla rasse.

Vad innebär det kan du förklara?
Citera
2025-09-20, 21:05
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
1) Jag röstar på högern så redan där bommade du.

2) Nej, det är ingen halmgubbe, jag utgick ifrån det som skrevs. Om personen inte har tänkt igenom det som sägs, så är inte det mitt problem. Är jag skyldig folk att tänka rätt åt dem? Nej, jag utgår ifrån vad de säger.

3) Du missförstår. Om jag var tvungen att välja mellan att ha någon här som är mörkhyad och någon som är en svensk, etnisk, inrikesfödd man och den mörkhyade bidrar oerhört mer till samhället, är en bättre person, mer moralisk etc. Ja, då hade jag valt, ifall jag var i ett dilemma, den mörkhyade. Detta är det enda rimliga och humana eftersom allt annat bygger på att man dömer människor utifrån ytliga saker, snarare än deras värderingar, beteenden och vilka de är.

Och vi kan aldrig veta vem som är nästa Breivik, eller hur? Så ditt resonemang håller inte. Nej, jag talar inte emot mig själv alls och jag röstar höger så du har ingenting att komma med. Men tyvärr så begår högern många tankefel som behöver bli rättade. Humorn är slående att du inte ens klarar av att läsa mina kommentarer i den här tråden, då hade du sett att jag inte är vänster.

Tappert försök, men du faceplantade dig själv.

Haha, du kommer med efterhandskonstruktioner i varenda punkt, i vartenda inlägg du gör... Även om du inte är vänster, så hyser du vänstervridna värderingar och det är fasiken värre, för då är du verkligen förvirrad.

Varför tar du upp detta med att etniska svenskar och dess barnafödande om du inte själv anser detta? Det är du som tar upp denna idiotiska halmgubbe!

Det är du som anser att det är en "märklig ytlig värdering" om man anser att etniska svenskar har mer rätt till landet än invällande avarter. Jag kan lova dig att du är ganska ensam om en slik inställning så den håller inte. Våra egna etniskt, svenska brottslingar får vi dras med - vi behöver dock inte importera mer av denna vara och om du verkligen ansåg att samhället och landets bästa skall vara i fokus, ja - då hade du förstått detta. Det går kanske en Breivik på 100 000 invällande mördar och våldtäktsnaggers- och blattar...

Du anser tydligen även att enkom för att de flesta invällarna är skötsamma så får vi stå ut med tiotusentals offer för massinvällarnas bestialiska mord- och våldtäktsorgier. Undrar om offren och dess anhöriga håller med dig?

Du försöker gömma dig bakom din statistik, men det håller inte och alla ser igenom denna svada och värdelösa argumentation. Du försöker göra ett enkelt problem till något mer komplicerat än vad det är. Det är enkelt - med massinvandring så kommer den grova brottsligheten skjuta i höjden, något Sverige verkligen fått ta del av... Vänstern skiter totalt i detta då deras massinvällning enkom är till för att befästa makten då det är valboskap man importerar.
Citera
2025-09-20, 21:24
Avstängd
Citat:
Haha, du kommer med efterhandskonstruktioner i varenda punkt, i vartenda inlägg du gör... Även om du inte är vänster, så hyser du vänstervridna värderingar och det är fasiken värre, för då är du verkligen förvirrad.

Jag är inte ett dugg förvirrad. Att du påstår att jag är förvirrad gör det inte automatiskt sant.

Citat:
Varför tar du upp detta med att etniska svenskar och dess barnafödande om du inte själv anser detta? Det är du som tar upp denna idiotiska halmgubbe!

För att det blir den logiska följden. Du kan googla på reductio ad absurdum.

https://iep.utm.edu/reductio/

Är man emot att ta hit invandrare för att invandrare begår brott och detta är ett tillräckligt villkor för att inte ta hit invandrare, då blir den logiska följden att man även bör vara emot barnafödande av etniska svenskar eftersom etniska svenskar också begår brott. Hur kan du inte förstå denna enkla logiska koppling?

Citat:
Det är du som anser att det är en "märklig ytlig värdering" om man anser att etniska svenskar har mer rätt till landet än invällande avarter.

Det där är en halmgubbe dock. Jag sa att om jag var tvungen att få välja mellan två scenarion, dvs. ett genuint dilemma, så hade jag valt den mörkhyade utifrån den situation som jag beskrev i min föregående kommentar till dig.

Citat:
Jag kan lova dig att du är ganska ensam om en slik inställning så den håller inte. Våra egna etniskt, svenska brottslingar får vi dras med - vi behöver dock inte importera mer av denna vara och om du verkligen ansåg att samhället och landets bästa skall vara i fokus, ja - då hade du förstått detta. Det går kanske en Breivik på 100 000 invällande mördar och våldtäktsnaggers- och blattar...

Jo, den håller visst, alla dagar. Även om folk inte tyckte som jag så har det ingen bäring här (appeal to popularity fallacy): https://www.logicallyfallacious.com/...-to-Popularity

Du förstår dig inte på logik. Det är det som är problemet.

Citat:
Du anser tydligen även att enkom för att de flesta invällarna är skötsamma så får vi stå ut med tiotusentals offer för massinvällarnas bestialiska mord- och våldtäktsorgier. Undrar om offren och dess anhöriga håller med dig?

Du har blandat ihop min kommentar med någon annan persons kommentar. Att invandrare begår brott, är inte en godtagbar anledning att inte ta hit invandrare enligt mig. Jag har denna åsikt eftersom jag inser att jag kommer hamna i ett reductio ad absurdum dilemma annars. Mer specifikt, jag kommer att hamna i ett dilemma där jag kommer tvingas att behöva vara för att strypa barnafödandet av etniskt födda svenskar för att de begår brott.

Citat:
Du försöker gömma dig bakom din statistik, men det håller inte och alla ser igenom denna svada och värdelösa argumentation. Du försöker göra ett enkelt problem till något mer komplicerat än vad det är. Det är enkelt - med massinvandring så kommer den grova brottsligheten skjuta i höjden, något Sverige verkligen fått ta del av... Vänstern skiter totalt i detta då deras massinvällning enkom är till för att befästa makten då det är valboskap man importerar.

Nej, jag tolkar statistiken korrekt. Det finns inga feltolkningar.

Jag är inte här på forumet för att tramsa. Vill du ha en diskussion så får du citera, berätta vad du inte håller med om eller be mig om ett förtydligande. Jag tänker inte sitta här och ha någon slags pajkastning om du tror det.

Om du inte förstår dig på logik så säger det något om din begränsande förmåga, inget annat.
Citera
2025-09-21, 08:23
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
I England har dom försökt rösta emot massinvandringen i över 20 år och dom gick även ur EU i ett försök att stoppa den, men den fortsatte ändå.

Personligen tror jag inte det går att rösta sig ur detta, det är precis som med NATO där vi bara går med utan att folket har någonting att säga till om överhuvudtaget.

Vi har haft både vänster och högerregeringar och invandringen har fortsatt oavsett vad som var framröstat.
Klart det går att rösta sig ur. Åtminstone i teorin. Om NMR skulle få 85 % majoritet i riksdagen kan vi nog dra slutsatsen att invandringen upphör ganska snabbt. I praktiken är det dock inte möjligt.

Citat:
Jag får spader .

Ett utdrag ifrån blogginlägget:

Hur kan du se inte problematiken i hur han uttalar sig ovanför?

95,6 % av de fällande överfallsvåldtäktsdomarna, är den korrekta fraseringen. Inte 95,6 % av överfallsvåldtäkter för alla överfallsvåldtäkter prövas inte i domstol, det finns ett mörkertal här.

När det gäller våldtäkter överlag så är mörkertalet stort. I Sverige så har vi ett mörkertal på 80-90 %, runt ca 80-90 % av alla våldtäkter anmäls inte. Endast 2 % av alla anmälningar leder till fällande dom. Hur kan du inte förstå att detta ökar risken för sample bias oerhört? Det här är inte ett dataunderlag som du kan bygga någon stabil statistisk inferens ifrån.

Och ja, om invandrare exempelvis anmäls i högre utsträckning än inrikesfödda, även fast dessa grupper är lika brottsbenägna egentligen, då kommer det leda till att invandrare dyker upp oproportioneligt i statistiken och blir överrepresenterade om alla andra faktorer hålls konstanta. Detta bevisar vad? Att statistiken med de fällande domarna inte kan tolkas som spegling av brottsbenägenhet. Om du inte förstår detta är du IQ befriad, med all respekt. Så den statistik ifrån P Jonasson skyddar inte mot eventuella skillnader som kan finnas i anmälningsbenägenhet.

Sedan har vi också confounders... som jag nämnde.

Nä? Jag hävdar ingenting. Jag behöver inte inta någon speciell position kring det som du säger här. Det du inte verkar förstå dock är att undermåliga statistiska inferenser är inte acceptabla. Du kan inte sitta med ett underlag som har många allvarliga brister och försöka tvinga fram en slutsats som inte är försvarbar. Det är inte så det fungerar. Statistiska inferenser och empiriska principer följer ett visst regelverk. Det har ingen betydelse vad man gissar på känns mer rimligt. Ifall statistiken inte möjliggör för vissa slutsatser, då ska man inte forcera fram en slutsats.

Du verkar tro att du måste gissa mellan A eller C, fast den korrekta slutsatsen är B, dvs. undermålig statistisk inferens. Du försöker koka sopa på en spik. Det går inte serru.

Du kan inte utgå ifrån att det förhåller sig på ett visst sätt när du inte har belägg för det. Det är precis det som är poängen. Den kritik jag tar upp handlar inte om att jag försöker bestyrka en viss ståndpunkt som jag har, utan den används för att invalidera de slutsatser som dras av vissa. Den statistiska inferensen är inte stark nog.

Du kan sitta och hitta på här hur mycket du vill men det är som jag säger. Jag vet att jag tänker rätt.
Nu är jag själv högt utbildad inom just statistik och även om de begrepp du slänger dig med är relevanta gör du dig bara till åtlöje här. Om datan visar att

så finns det ingenting som försvårar en tolkning här. För det första pratar vi om överfallsvåldtäkter och inte våldtäkter som begås i hemmet och där mörkertalet är stort. Det finns absolut ingenting som talar för att kvinnor som utsätts för överfallsvåldtäkter i högre utsträckning skulle avstå ifrån att anmäla när gärningsmannen är av europeisk härkomst. Det finns heller ingenting som talar för att utomeuropeiska skulle bli dömda i högre utsträckning i de fall brottet leder till rättegång.

Det man kan ifrågasätta är källan för påståendet. Stämmer påståendet verkligen med datan eller är det draget ur röven? Allt annat är solklart här. Om du har 100 kulor framför dig och ser att 95 är svarta och 5 är vita så börjar du liksom inte tala om confounders eller sample bias.
Citera
2025-09-21, 09:32
Medlem
Lite mer statistik.

https://emilkirkegaard.dk/en/2023/02...pe-statistics/
Citera
2025-09-21, 11:03
Avstängd
Citat:
Klart det går att rösta sig ur. Åtminstone i teorin. Om NMR skulle få 85 % majoritet i riksdagen kan vi nog dra slutsatsen att invandringen upphör ganska snabbt. I praktiken är det dock inte möjligt.

Nu är jag själv högt utbildad inom just statistik och även om de begrepp du slänger dig med är relevanta gör du dig bara till åtlöje här. Om datan visar att

så finns det ingenting som försvårar en tolkning här. För det första pratar vi om överfallsvåldtäkter och inte våldtäkter som begås i hemmet och där mörkertalet är stort. Det finns absolut ingenting som talar för att kvinnor som utsätts för överfallsvåldtäkter i högre utsträckning skulle avstå ifrån att anmäla när gärningsmannen är av europeisk härkomst. Det finns heller ingenting som talar för att utomeuropeiska skulle bli dömda i högre utsträckning i de fall brottet leder till rättegång.

Det man kan ifrågasätta är källan för påståendet. Stämmer påståendet verkligen med datan eller är det draget ur röven? Allt annat är solklart här. Om du har 100 kulor framför dig och ser att 95 är svarta och 5 är vita så börjar du liksom inte tala om confounders eller sample bias.

1) Tolkningen blir inte nödvändigtvis försvårad för vissa men för andra, absolut. Det är ett oprecist uttalande att säga att 95,6 % av alla överfallsvåldtäkter begås av en viss grupp utifrån fällande domar. Detta är inte ett lämpligt statistiskt språkval och det förstår de flesta som kan tänka lite. Rent tekniskt är det ett felaktigt uttalande och jag gör mig inte alls till åtlöje genom att kräva en högre standard för kommunikation av statistik. Det är önskvärt eftersom det minimerar missförstånd.

2) Nu har jag inte koll på den exakta anmälningsbenägenheten för just överfallsvåldtäkter men givetvis gäller samma principer här. När jag pratade om att endast 10-20 % av alla våldtäkter anmäls så pratade jag om våldtäkter överlag. För överfallsvåldtäkter så är anmälningsbenägenheten fortfarande förmodligen låg. Du sitter och säger: ''Det finns inget bevis för att det är anmälningsbenägenheten gör att det ser ut såhär''. Detta är en ganska meningslös comeback och det visar även på att du missförstår.

Jag sitter inte och säger att det är anmälningsbenägenheten som gör att statistiken ser ut som den gör, det jag säger är att anmälningsbenägenheten kan påverka statistiken och bidra till att den ser ut som den gör och därmed så kan vi inte tolka den som brottsbenägenhet.

Den som hävdar att statistiken representerar brottsbenägenhet behöver förklara hur anmälningsbenägenheten inte utgör ett problem.

Du tar upp att kvinnor inte avstår ifrån att anmäla vissa med en viss bakgrund... behöver inte handla om att avstå, kan handla om att vissa grupper anmäls i högre utsträckning än andra. Kan vara så att anmälning sker för båda grupperna men att utsträckningen som inrikesfödda och invandrare anmäls, varierar.

3) Confounding kan påverka överrepresentationen så det är absolut en rimling poäng om man skulle vilja göra en mer jämlik och rättvis ''apple to apple'' jämförelse och vill försöka få en djupare insikt i varför det förhåller sig på ett visst sätt.

Sample bias är absolut en oro för underlaget när det gäller våldtäkter och jag har förklarat varför.

Så nej, jag gör mig inte till åtlöje. Det jag säger är korrekt.

Citat:
Stämmer påståendet verkligen med datan eller är det draget ur röven? Allt annat är solklart här. Om du har 100 kulor framför dig och ser att 95 är svarta och 5 är vita så börjar du liksom inte tala om confounders eller sample bias.

Varför skulle man inte börja diskutera varför det finns en överrepresentation? Tror du statistik handlar om att bara säga: ''OK, det finns en överrepresentation, klart''. Nej du, statistiken måste analyseras noggrannt och slutsatserna måste vara korrekta.

Jag påstår att statistiken inte kan antas reflektera brottsbenägenhet och sedan nämnde jag lite annat med. Jag diskuterar vilka slutsatser man kan dra och villka man inte kan dra samt kvaliteten på statistiken.

Jag vet att jag har tänkt rätt.
Senast redigerad av Pellefant775 2025-09-21 kl. 11:46.
Citera
2025-09-21, 11:52
Avstängd
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
varför skulle brott vara ett hinder mot fortsatt invandring

Ja du,,,kanske för man inte vill ha brottslighet i sin vardag?
Citera
2025-09-21, 12:20
Avstängd
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Ja du,,,kanske för man inte vill ha brottslighet i sin vardag?

lite brottslighet får man stå ut med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in