2025-09-20, 12:34
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det är en MYCKET dålig idé. Det är en sak att köra ett ekipage framåt där det är smalt och trångt, att backa det under samma förutsättningar är i stort sett omöjligt. Kan man vända ekipaget är det TEORETISKT möjligt att köra tillbaka över bron, men en mycket dålig ide då bron nu kan vara så pass överbelastad att den inte håller en gång till...

Jag förutsätter att bron just nu är avstängd även för personbilstrafik tills den kontrollerats och bedöms vara i säkert skick för dom 6 ton den är märkt för.

Du verkar läsa lika illa som du tänker. Hittat hjärnan på Ö&B?

Sa inget om att köra. Jag föreslog att man kan dra tillbaka den. Går kanske att använda sådana här radiostyrda lyftvagnar som man har vid tunga lyft? Eller bara vinscha tillbaka den i två delar? Fördelen är ju att ingen behöver befinna sig på bron när man genomför det.

Förstärka betyder att man gör så att bron håller för vikten provisoriskt. Du kan stämpa upp den och förstärka på många sätt.

Ja, det stod att bron var stängd för kontroll. Och att de inte fick köra tillbaka lastbilen. På något sätt tror jag ändå att de behöver ta den vägen, om det inte finns något fiffigt sätt att använda järnvägen på. Personligen tror jag att det slutar med att man drar tillbaka skiten samma väg som den kom. Oavsett vad kommunen säger nu.

Det ser ju onekligen jävligt korkat ut. Den där sjukdomen som chauffören ska ha fått låter som en efterhandskonstruktion. Han kanske ville besöka naturreservatet av någon privat orsak?
Citera
2025-09-20, 12:47
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Du verkar läsa lika illa som du tänker. Hittat hjärnan på Ö&B?

Sa inget om att köra. Jag föreslog att man kan dra tillbaka den. Går kanske att använda sådana här radiostyrda lyftvagnar som man har vid tunga lyft? Eller bara vinscha tillbaka den i två delar? Fördelen är ju att ingen behöver befinna sig på bron när man genomför det.

Förstärka betyder att man gör så att bron håller för vikten provisoriskt. Du kan stämpa upp den och förstärka på många sätt.

Ja, det stod att bron var stängd för kontroll. Och att de inte fick köra tillbaka lastbilen. På något sätt tror jag ändå att de behöver ta den vägen, om det inte finns något fiffigt sätt att använda järnvägen på. Personligen tror jag att det slutar med att man drar tillbaka skiten samma väg som den kom. Oavsett vad kommunen säger nu.

Det ser ju onekligen jävligt korkat ut. Den där sjukdomen som chauffören ska ha fått låter som en efterhandskonstruktion. Han kanske ville besöka naturreservatet av någon privat orsak?
Tack för komplimangen.

Och vad anser du skulle vara skillnaden mellan att dra eller köra om den ska tillbaka över bron???

Både lastbilen och släpet är konstruerade för att fungera bra i avsedd färdriktning, att köra eller dra någon av dom baklänges gör dom avsevärt svårare att manövrera och bron var redan för smal för ekipaget. Men jag gissar att du varken kört eller backat lastbil med släp?

Dessutom finns en lämplig lösning genom att helt enkelt köra eller dra ekipaget över järnvägen och ut på en stor väg, så varför lägga veckors eller månaders arbete på att "förstärka" en bro som förmodligen redan är överbelastad och dessutom för smal för lastbilen och släpet?
Citera
2025-09-20, 12:56
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Tack för komplimangen.

Och vad anser du skulle vara skillnaden mellan att dra eller köra om den ska tillbaka över bron???

Både lastbilen och släpet är konstruerade för att fungera bra i avsedd färdriktning, att köra eller dra någon av dom baklänges gör dom avsevärt svårare att manövrera och bron var redan för smal för ekipaget. Men jag gissar att du varken kört eller backat lastbil med släp?

Dessutom finns en lämplig lösning genom att helt enkelt köra eller dra ekipaget över järnvägen och ut på en stor väg, så varför lägga veckors eller månaders arbete på att "förstärka" en bro som förmodligen redan är överbelastad och dessutom för smal för lastbilen och släpet?

Så lite, jag är duktig på komplimanger.

Har faktiskt kört med lastbil och tungt släp. Backat och annat. Många år sedan. Förstår att det är omöjligt att backa ur skiten som den står nu. Framför allt på tok för stor risk.

Poängen är att använda en metod som sker långsamt och kontrollerat. Vinscha eller flyttrobotar klarar det och ingen behöver vara på bron när det sker.

Ingen aning hur järnvägslösningen ser ut. Är det bara att köra där så låter det ju lättare att göra sju dar i veckan. Det var väl bara att det inte lät som en lösning i artikeln.
Citera
2025-09-20, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrnyfiken
Järnvägsrälsen ligger också på trä, typ överallt.

Järnvägsslipers är i de flesta fallen utbytt mot betong. De gamla kreosotimpregnerade trästockarna är utbytta eller planeras att bytas ut. Kanske på enstaka linjer där det inte finns någon reguljärtrafik att man behåller träslipers.
Dock är det en väldig skillnad på en stor stock som ligger dikt an mot en grusbädd och en bro.
Ur den aspekten så ser jag inte relevansen i ditt påstående.

Tunnor för whiskylagring är också av trä och lika irrelevanta i denna tråd.

Jag har inte hittat vilken bro det handlar om. Är det någon som kan länka en kartbild/vanlig bild?
Är det vid Skallsjö prästväg?
Citera
2025-09-20, 13:13
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Så lite, jag är duktig på komplimanger.

Har faktiskt kört med lastbil och tungt släp. Backat och annat. Många år sedan. Förstår att det är omöjligt att backa ur skiten som den står nu. Framför allt på tok för stor risk.

Poängen är att använda en metod som sker långsamt och kontrollerat. Vinscha eller flyttrobotar klarar det och ingen behöver vara på bron när det sker.

Ingen aning hur järnvägslösningen ser ut. Är det bara att köra där så låter det ju lättare att göra sju dar i veckan. Det var väl bara att det inte lät som en lösning i artikeln.
Film där det syns bl a hur snäv svängen efter bron är.
https://www.facebook.com/watch/?v=1282884573848513
https://www.lerumstidning.se/images/...920&quality=75
Järnvägsövergången (för gående) och stora vägen.
https://www.google.com/maps/@57.8023...oASAFQAw%3D%3D

Såg tidigare en bild där jag uppfattar det som att lastbilen var nästan framme vid järnvägen på andra sidan och det enda hindren var grindarna för gående, och så klart eventuella tåg. Men hittar inte den bilden nu, tror jag hittade den via en länk tidigt i tråden igår.

Edit: Det var kanske den här filmen jag såg igår och uppfattade det som att lastbilen nästan var framme vid järnvägen, någon lokalbo vet säkert hur det är med den saken:
https://www.lerumstidning.se/video/l...1-c03f6462aca1
Senast redigerad av sykkelpump 2025-09-20 kl. 13:48.
Citera
2025-09-20, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Järnvägsslipers är i de flesta fallen utbytt mot betong. De gamla kreosotimpregnerade trästockarna är utbytta eller planeras att bytas ut. Kanske på enstaka linjer där det inte finns någon reguljärtrafik att man behåller träslipers.
Dock är det en väldig skillnad på en stor stock som ligger dikt an mot en grusbädd och en bro.

Jag har inte hittat vilken bro det handlar om. Är det någon som kan länka en kartbild/vanlig bild?

Så du menar att om man tömmer lastbilen, lägger stora plattor över båda järnvägsspåren och kör över den så kommer järnvägen att gå sönder?
Citera
2025-09-20, 13:24
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Ja, och det ser ut som det är rak väg genom en allé, eller i alla fall väg kantad av träd, fram till järnvägen:
https://www.google.se/maps/place/Tul...oASAFQAw%3D%3D

Säveån verkar vara utsatt för träbroar och lastbilar...
https://www.sverigesradio.se/artikel...sat-i-vargarda
Citera
2025-09-20, 13:40
Medlem
bogerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iDiot5
Låter som en efterhandskonstruktion, för att inte åtalas

Föraren blev kanske pissenödig och nöden har som bekant ingen lag utom naturlagen.
Citera
2025-09-20, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrnyfiken
Så du menar att om man tömmer lastbilen, lägger stora plattor över båda järnvägsspåren och kör över den så kommer järnvägen att gå sönder?

Hur resonerar du nu när du kom fram till detta?
För ingenstans kan jag se att jag skrivit något om en lastbil, tömmer en lastbil eller något av det du skriver.
Jag hade kunna köpt ditt resonemang om du ändå på något vis involverade whiskytunnor då jag nämnde dessa.

Men för att svar på din fråga. Nej, det var inte så jag menade.
Citera
2025-09-20, 14:17
Medlem
Hegamons avatar
Inte ens jag som är utbildad lastbilschaufför skulle gjort något så här dumt

Skaffa fram en mobilkran och lyft lastbilen tillbaka över ån.
Eller förstärk bron undertill och lägg ut plattor/stockar på bron och dra över lastbilen tillbaka över bron.
Eller som någon skrivit, bygg en ramp över järnvägen och kör över lastbilen där.

Jag tror lösningen blir en ramp över järnvägen och så körs lastbilen över där.
Senast redigerad av Hegamon 2025-09-20 kl. 14:22.
Citera
2025-09-20, 15:41
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Det ligger väl på föraren att säkerställa att vägen inte riskeras att förstöras?

En träbro är inte svindyr, men några månadslöner lär en återställning kosta.
Citera
2025-09-20, 18:55
Medlem
godboys avatar
Nu har ju tabben skett, jag har tidigare i tråden skrivit vad jag tycker om saken, men för att lösa detta så borde det ju vara en bra övningssak för militären. Det hade väl varit utmärkt för dem att få komma dit och göra ett vettigt handtag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in