• 1
  • 2
2025-09-21, 09:22
Medlem
Kristna med tillgång till media hävdar flitigt att (särskilt) unga har ökat intresse för kristna kyrkan. Samtidigt är det fler o fler som lämnar kyrkan. Hur får de ihop sina påståenden?

(När jag var ung konfirmerade sig i princip alla. Knappast så nu)
Citera
2025-09-21, 09:52
Medlem
Finns inget trendigt med kyrkan. Den dör ut när som helst med tid. Det är bara vissa värderingar som folk gillar inget annat.

Finns ju paradoxa påståenden. Som I estland tror man att 5 procent av människor har en själ varav att växter har en själ det tror 70 procent på i estland.

Tiktok är för skadade individer, mytomaner och lögnare. Finns väldigt få ärliga människor där.
Skulle säga att religion endast trendar pga politiska beslut, har inget med själva kärnan i religionen att göra.
Citera
2025-09-21, 09:56
Medlem
Merwinnas avatar
Det verkar faktiskt finnas en väckelse bland unga nu - särskilt mycket unga, tonåringar - men jag tvivlar på att dessa kommer att stanna i Svenska kyrkan. Det är naturligt för dem att vända sig dit först, om de inte är uppvuxna i något samfund - SvK är ju det de känner till i så fall. Men människor som brinner i anden på riktigt har inget att hämta i mellanmjölks-anything goes-Svenska kyrkan. Jag tror att dessa unga antingen kommer att tappa intresset efter ett tag (det är majoriteten) eller söka sig vidare till frikyrkorna eller Katolska kyrkan.
Citera
2025-09-21, 10:07
Medlem
Klas-Vegass avatar
JA, det verkar som om boomers nihilistiska reaktion fått en liten motreaktion (jag är 100 på att det är där det kommer ifrån).

IDiotfilosofin att alla skall få göra precis vad de vill på bekostnad av andra fungerar inte.

Men det betyder inte att man söker sig till kyrkan. Man måste skilja på de två sakerna.

Men det är intressant. Religion utövar man ihop (det är tanken). Kanske får vi nya former.
Citera
2025-09-21, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det verkar faktiskt finnas en väckelse bland unga nu - särskilt mycket unga, tonåringar - men jag tvivlar på att dessa kommer att stanna i Svenska kyrkan. Det är naturligt för dem att vända sig dit först, om de inte är uppvuxna i något samfund - SvK är ju det de känner till i så fall. Men människor som brinner i anden på riktigt har inget att hämta i mellanmjölks-anything goes-Svenska kyrkan. Jag tror att dessa unga antingen kommer att tappa intresset efter ett tag (det är majoriteten) eller söka sig vidare till frikyrkorna eller Katolska kyrkan.
Men siffrorna verkar ju peka på att det inte är så, eller? Bara för att några troende påstår det? Eller hur är verkligheten?
Citera
2025-09-21, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Riktigt. svenska kyrkan är en vänsterrörelse som välkomnar islamism och fascism(expo), svenskar som söker en andlig grupptillhörighet, har inget att hämta där.
Skulle däremot någon eldsjäl starta en svensk kyrka, så skulle den genast samla stora antal medlemmar.
Citera
2025-09-21, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Riktigt. svenska kyrkan är en vänsterrörelse som välkomnar islamism och fascism(expo), svenskar som söker en andlig grupptillhörighet, har inget att hämta där.
Skulle däremot någon eldsjäl starta en svensk kyrka, så skulle den genast samla stora antal medlemmar.

Att svenska kyrkan och även andra kristna kyrkor och församlingar i stor utsträckning engagerat sig i migranter och omhuldar diverse nya värderingar som inte hör traditionen till har egentligen inget med att de tappat medlemmar att göra, det som gör att man överger kyrkan är att man inser att allt är bara en lögn.

Med det som faktum, så kommer inte nya kyrkor att ha några större framgångar, i vart fall inte som en religion baserat på kristendomen.
Citera
2025-09-21, 15:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Men siffrorna verkar ju peka på att det inte är så, eller? Bara för att några troende påstår det? Eller hur är verkligheten?

Jag har inte siffrorna tillgängliga, har du? Tänk även på att många av dessa tonåringar kanske inte ens är medlemmar i SvK, p.g.a. att deras föräldrar aldrig lät döpa dem. Då syns de inte i medlemsstatistiken. De har ju rätt att gå på gudstjänster och även aktiviteter, ändå.

Kanske finns det någon statistik över antalet kyrkobesökare år från år? Eller ungdomsverksamheterna, hur många som konfirmerar sig etc.? Bör finnas, men jag ids inte leta nu.
Citera
2025-09-21, 16:12
Medlem
Medlemsantal minskar stadigt. Döpta o konfirmerade gått ner långsiktigt, dippade extra under covid, nu på samma nivå som innan covid.
Citera
2025-09-21, 16:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Att svenska kyrkan och även andra kristna kyrkor och församlingar i stor utsträckning engagerat sig i migranter och omhuldar diverse nya värderingar som inte hör traditionen till har egentligen inget med att de tappat medlemmar att göra, det som gör att man överger kyrkan är att man inser att allt är bara en lögn.

Med det som faktum, så kommer inte nya kyrkor att ha några större framgångar, i vart fall inte som en religion baserat på kristendomen.

Tror jag visst att det har. De icke-troende lämnade långt tidigare, typ så fort som det blev möjligt att göra det på ett enkelt sätt utan utfrågningar o.s.v.. Ann Heberlein beskrev det bra (hon gick med igen när Jackelén slutade):

https://www.expressen.se/debatt/vi-l...vi-ar-kristna/

Många av dem som lämnat kyrkan sista året liknar mig. Vi lämnar inte Svenska kyrkan för att vi har tappat tron, för att vi inte vill bidra ekonomiskt till Svenska kyrkan eller för att vi anser att Svenska kyrkans verksamhet är ointressant.

För att travestera ärkebiskop Antje Jackélen: Vi lämnar inte kyrkan för att vi inte är kristna – vi lämnar kyrkan för att vi är kristna. Vi delar en djup besvikelse över den utveckling vi ser i Svenska kyrkan, och vi är bestörta över att Svenska kyrkans ärkebiskop inte lyssnar på den kritik som framförs från olika håll.

Det tror däremot jag. Många saknar Svenska kyrkan, men tycker inte att de kan vara med i en vänstervriden organisation som kommit långt ifrån kristendomen, men ändå kallar sig kyrka. Jag tror på en splittring av SvK, det är nog ända räddningen. För då kan de båda nya kyrkorna samla medlemmar utan de ständiga konflikterna (ska det vara kvinnliga präster eller inte, ska det vara homovigslar eller inte, vad ska kyrkan lära ut till konfirmander och andra unga om sex och samlevnad, ska kyrkan stödja fri abort eller inte, ska kyrkan stödja omskärelse av pojkar eller inte, ska kyrkan samarbeta med muslimer och judar, ska kyrkan verka för mer invandring eller mindre, ska kyrkan verka för att försöka omvända muslimer, etc. etc.).

Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014

Ja det tror jag också. Det finns en sug och en längtan efter en svensk kyrka. De troende som har lämnat SvK (eller som aldrig varit medlemmar för att de ej blev döpta som bebisar, och som har upptäckt tron på egen hand) hör ofta inte hemma varken i katolicismen (som uppfattas som för latinskt och främmande, "papisterna", Spanska inkvisitionen and all that) eller i frikyrkorna (som uppfattas som för överdrivna och tossiga, särskilt de som tungomålstalar, "helar" sjuka o.s.v..). Det som behövs är en hederlig och rejäl svenska kyrka som är som SvK var på 1950-talet och tidigare. (OK kanske behöver vi inga svavelpredikanter, sådana fanns ju i SvK också förr! )
Citera
2025-09-22, 00:54
Medlem
oarligs avatar
Lågt intresse för den kristna kyrkan och den Katolska kyrkan i alla fall jag.

Skapa bättre lokaler för kristna.

Citera
2025-09-22, 06:09
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Kristna med tillgång till media hävdar flitigt att (särskilt) unga har ökat intresse för kristna kyrkan. Samtidigt är det fler o fler som lämnar kyrkan. Hur får de ihop sina påståenden?

(När jag var ung konfirmerade sig i princip alla. Knappast så nu)
kristna med tillgång till media?
Har inte alla tillgång till media?
Har ngn sagt det till dig eller har du läst detta någonstans? Bifoga länk i så fall
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in