2025-09-17, 08:02
Medlem
Dacia Duster 2 Slip test https://youtu.be/nUMNhzkXGck?si=4xuQAvGigwENsjp0
Citera
2025-09-17, 16:25
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Fördel med SUV: trevligt insteg och vy ifrån bilen.

Ev. Något bättre framkomlighet då bilen har bättre frigång.

Nackdelar: allt annat.
Citera
2025-09-19, 02:05
Medlem
Är Fiat Panda 4x4 en SUV?
Citera
2025-09-19, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Jo det anser jag att den är.

Jag vill dela in bilar i kombi, crossover, SUV och terrängbil.
Varken crossover eller terrängbil behöver ha kombikaross(bak).

Den, Panda 4x4, har ju en primitiv 4x4 och något förhöjd markfrigång.
Hade den haft lågväxel hade den kanske klassats som terrängbil.

För några år sedan provkörde jag Panda 4x4 i spenaten, tillsammans med andra 4x4-bilar, för en artikel i Dagens Nyheter.
Förvånansvärt bra i terrängen - men inte fullt i paritet med Suzuki Jimny, Lada Niva eller Pajero Pinin.

Som crossover vill jag klassa Dacia Duster, Volvo XC 60 & 70 m fl.

En udda bil, som tyvärr inte tillverkas mer, är VW Golf Plus.
Den har högt och bekvämt tillträde, som en SUV, för trötta/dåliga leder - men är ändå inte en Crossover eller SUV.
En gyllene medelväg för vissa människor.

En annan och svårdefinierad bil är VW typ 3 Syncro/4x4 - vad vill NI klassa den som - den har utomordentliga terrängkörningsegenskaper jämfört med Volvo XC90, BMW X och AUDI 4x4.

De "riktigaste" SUV:arna är Range Rover, Land Rover Discovery och Jeep Grand Cherokee - tycker jag.
Terrängbilar är Mercedes G-klass, Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol och Ineos.
Toyota Land Cruiser, bilarnas bil, står i en helt egen klass som världens bästa bil alla kategorier.

Kommentera, vidimera eller dementera min indelning av bilar i olika klasser, tack.
Citera
2025-09-19, 13:29
Medlem
Citat:

I allra högsta grad. Högre markfrigång, karossformen, 4x4 är attribut som gör den till en liten och cool SUV.
Citera
2025-09-19, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Jo det anser jag att den är.

Jag vill dela in bilar i kombi, crossover, SUV och terrängbil.
Varken crossover eller terrängbil behöver ha kombikaross(bak).

Den, Panda 4x4, har ju en primitiv 4x4 och något förhöjd markfrigång.
Hade den haft lågväxel hade den kanske klassats som terrängbil.

För några år sedan provkörde jag Panda 4x4 i spenaten, tillsammans med andra 4x4-bilar, för en artikel i Dagens Nyheter.
Förvånansvärt bra i terrängen - men inte fullt i paritet med Suzuki Jimny, Lada Niva eller Pajero Pinin.

Som crossover vill jag klassa Dacia Duster, Volvo XC 60 & 70 m fl.

En udda bil, som tyvärr inte tillverkas mer, är VW Golf Plus.
Den har högt och bekvämt tillträde, som en SUV, för trötta/dåliga leder - men är ändå inte en Crossover eller SUV.
En gyllene medelväg för vissa människor.

En annan och svårdefinierad bil är VW typ 3 Syncro/4x4 - vad vill NI klassa den som - den har utomordentliga terrängkörningsegenskaper jämfört med Volvo XC90, BMW X och AUDI 4x4.

De "riktigaste" SUV:arna är Range Rover, Land Rover Discovery och Jeep Grand Cherokee - tycker jag.
Terrängbilar är Mercedes G-klass, Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol och Ineos.
Toyota Land Cruiser, bilarnas bil, står i en helt egen klass som världens bästa bil alla kategorier.

Kommentera, vidimera eller dementera min indelning av bilar i olika klasser, tack.

Pajero och Patrol är inte bättre terrängfordon än Range Rover och Discovery. Tvärtom. Mercedes GD presterar bra i terräng eftersom den nu kommer med diffspärrar. Utan diffspärrer är det en ganska medioker terrängbil med väldigt lite axelrörelse/flex jämfört med Land Rovers.

Toyota är en välbyggd bil, men bättre offroad än en Land Rover/Range Rover? Knappast.

Och du glömde att ta med Land Rover Defender... (?)
Citera
2025-09-19, 22:55
Medlem
Klas-Vegass avatar
Att suv är poppis i usa kan jag fatta då den är lagstiftningsgynnad (och registreras som lätt lastbil). Men i sverige?
Citera
2025-09-20, 11:29
Medlem
Citat:
Pajero och Patrol är inte bättre terrängfordon än Range Rover och Discovery. Tvärtom. Mercedes GD presterar bra i terräng eftersom den nu kommer med diffspärrar. Utan diffspärrer är det en ganska medioker terrängbil med väldigt lite axelrörelse/flex jämfört med Land Rovers.

Toyota är en välbyggd bil, men bättre offroad än en Land Rover/Range Rover? Knappast.

Och du glömde att ta med Land Rover Defender... (?)
Divergerande uppfattning.
Om du med GD menar G-Wagen så har en haft hydrauliskt påverkade differentialspärrar i båda axlarna från början av tillverknngen.
Flexet, i alla fall på dom äldre bilarna, som jag har erfarenhet av, är i paritet med Land Rover Defender.

Land Rover Defender - gamla modellen - är en traktor! Har ägt både Td5 och TD4(Puma).
Citera
2025-09-20, 15:25
Medlem
Kaenkelberries avatar
Jättebra att få bättre synfält ovanifrån vid köer och eventuella hinder längre fram i körbanan.
Ångar att jag gjorde mig av med min VOLVO XC60 till en Audi avant.
Den är så jäkla låg så man ser ju knappt vad som sker längre fram vid körningen!
Citera
2025-09-21, 00:21
Medlem
Har alltid kört Mercedes, BMW eller amerikanska sportbilar. Tanken har varit att vill man ha en premiumbil väljer man Tyskt. Har varit en av alla som tänkt att inget slår Tysk ingenjörskonst.

Men.....satt på Youtube och surfade och hittade en bil som jag aldrig trodde jag ens skulle sätta mig i.

Men nu kör jag en BYD Seal U dm-i Design. En kinesisk mellanklass SUV och det är den överlägset bästa bil jag haft. 4-hjulsdriven 330hp Laddhybrid som tar sig 10 mil på el och över 100 mil med el/bensin. Den gör 0-100 på 5.5 sekunder vilket räcker för mig.

Utrustningen som kommer med vid köp slår bilar som kostar flera hundratusen mer på fingrarna. Visst är den aningen svampig i styrningen men det är i princip alla suvar.

Sure, man börjar vara gubbe men om man får ha sådana här bilar är jag helt ok med att vara gubbe

Ha det bäst.
Citera
2025-09-21, 03:32
Medlem
BlondBimbos avatar
Kanske för att en SUV är mycket smidigare att komma i och stiga ur i? Har alltid reagerat på att sportbilar, i synnerhet extrema sportbilar är så jävla låga. I kommer man ju men betydligt svårare att komma ur.
Citera
2025-09-21, 03:33
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstark
Har alltid kört Mercedes, BMW eller amerikanska sportbilar. Tanken har varit att vill man ha en premiumbil väljer man Tyskt. Har varit en av alla som tänkt att inget slår Tysk ingenjörskonst.

Men.....satt på Youtube och surfade och hittade en bil som jag aldrig trodde jag ens skulle sätta mig i.

Men nu kör jag en BYD Seal U dm-i Design. En kinesisk mellanklass SUV och det är den överlägset bästa bil jag haft. 4-hjulsdriven 330hp Laddhybrid som tar sig 10 mil på el och över 100 mil med el/bensin. Den gör 0-100 på 5.5 sekunder vilket räcker för mig.

Utrustningen som kommer med vid köp slår bilar som kostar flera hundratusen mer på fingrarna. Visst är den aningen svampig i styrningen men det är i princip alla suvar.

Sure, man börjar vara gubbe men om man får ha sådana här bilar är jag helt ok med att vara gubbe

Ha det bäst.

Kör vad du vill för skit. Ingen bryr sig, gubbe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in