2025-09-20, 21:26
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xtopia
Fast det här underminerar ju de som faktiskt tror att de är viktigare, vilket såklart inte är roligt att höra eller förstå. Med andra ord finns inga vinnare eller förlorare, ingen motsättning till någonting. Allting bara är. Ingen kontroll. Ingen rättvisa. Bara tron på det möjliga - solipsism.

Haha - jag hoppas att det kommer en dag då du börjar våga omfamna livets sanningar istället.
2025-09-20, 21:27
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unhinge-Maternal
Jag har valt en annan väg...text...

Nu får du ursäkta, men jag måste säga sanningen till dig: Du har valt runkandet framför knullandet. Punkt.
2025-09-20, 21:28
Medlem
Xtopias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Haha - jag hoppas att det kommer en dag då du börjar våga omfamna livets sanningar istället.

För mig är det här såklart humor, som har rest genom tid och rum.
2025-09-20, 21:29
Medlem
Merwinnas avatar
Du gör väl vad du vill på din fritid. Eller bor du i studentkorridor? Då kan det förstås vara svårare att komma undan - men sök dig ut därifrån om du kan. Det finns ju inneboenderum hos gamla tanter, t.ex.. Förhoppningsvis kommer dessa inte att begära att du delar en vinbox med dem!

Det är synd att missa studentlivet helt, för det är ett så unikt tillfälle att träffa många nya människor, de flesta unga och singlar! Men det finns ju även alkoholfria sätt att umgås. Har du kollat in studenternas idrottsförening t.ex.? Eller ämnesföreningarna? Och även om man går på en fest så måste man ju inte dricka MYCKET själv, man kan varva med alkoholfria drycker, eller smutta på sitt glas länge.

Jag tänker, att detta att träffa andra studerande från både ens egen och andra fakulteter, även är en del i att bli mer "educated".
Senast redigerad av Merwinna 2025-09-20 kl. 22:12.
2025-09-20, 21:29
Medlem
Xtopias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Nu får du ursäkta, men jag måste säga sanningen till dig: Du har valt runkandet framför knullandet. Punkt.

Är du kvinna? Förstå dig på mer än så, varför vissa män "väljer" att runka. Finns olika perspektiv kring den saken.
Senast redigerad av Xtopia 2025-09-20 kl. 21:32.
2025-09-20, 21:30
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Mja. Tycker faktiskt inte att dom hänger ihop som du säger. Bara för att jag gillar att röka en joint och filosofera om intellektuella saker kopplade till mina studier/mitt arbete, så är det inte samma sak som när jag vill vara snabb och produktiv. Då vill jag inte vara bäng, full eller slö i hjärnan. Då vill jag vara alert och ha hyperfokus. Var sak för sig.

Men du kanske fungerar annorlunda och presterar bättre när du ligger i lagom-landet.

Känner att du bekräftar det jag säger här.

Som jag sa, idag vill samhället inte froda kreativa fantasifulla tänkare som kan bli nutidens pionjärer som kommer med nya idéer och lösningar, inte minst teknologiska.

Jag menar inte att det funnits en tradition att supa sig redlös. Men tänk antikens filosofer, då var vin väldigt populärt under de filosofiska (intellektuella, akademiska, vetenskapliga) diskussionerna. Einstein och andra mer moderna framstående vetenskapsmän är också kända för att komma fram till sina tillsynes abstrakta men ändå konkreta idéer i sin fantasi snarare än genom metodiska materiella undersökningar ofta.

Du o andra sidan säger att du ämnar att vara produktiv när du vill vara intellektuell? Visst jag kan koppla vad du menar till viss del. Men vad menar du egentligen? Säkerligen har många intellektuella blivit mer produktiva efter något glasvin. Jag tänker inte bara på vetenskap, utan speciellt när det kommer till konstärer som tex litteraturskapare, författare osv. De lär bli mer produktiva när fantasin och kreativiteten flödar. Och då har vin hjälpt många av dessa under historiens gång osv. Så produktiv i vilken mening? Som en robot som jobbar eller en kreativ intellektuell som kommer med nya idéer och utvecklar samhället?

Den som kom på DNA strängens struktur och hur den fungerar gjorde det under en LSD trip liksom.
2025-09-20, 21:30
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Varför ska du börja på Holma folkhögskola om du redan pluggar? Eller som i den här tråden! (FB) Västerås folkhögskola – prov och lektioner på distans?
2025-09-20, 21:33
Medlem
Ska du arbeta med ungdomar bör du försöka framstå som en bra förebild. Det bästa du kan göra i nuläget är alltså att försöka reda dina studier så du inte blir återbetalningsskyldig till csn samt leva ett fullvärdigt och fullständigt vedervärdigt liv där du missbrukar allt som öht är möjligt att missbruka.

Det är alltid en trygg grund att kunna hänvisa till livserfarenhet när du har de där lite svårare samtalen med eleverna på glid.
2025-09-20, 21:38
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Jag har valt en annan väg.

Medan andra samlas i neonupplysta korridorer, med plastmuggar höjda mot taket och dunkande bas som ekar genom studentkorridorerna, sitter jag ensam. Inte för att jag inte kan festa – utan för att jag valt att inte göra det.

Jag pluggar till lärare. En framtida vägvisare för nästa generation. Men i universitetsvärlden verkar det som att kunskap är sekundärt, och att överlevnad i studentlivet kräver att man offrar sin lever på altaret av billig alkohol och temafester.

Varje helg är en ny prövning. En ny inbjudan. En ny chans att säga nej.

Men jag dyker upp – i föreläsningssalen, i seminarierna, i tentasalen. Jag dyker upp där det räknas.

Så jag frågar: Måste man verkligen supa sig igenom varje helg för att få kalla sig student? Eller finns det plats för oss som väljer tystnaden framför basen, böckerna framför baren, framtiden framför fyllan?
Det är klart man inte måste en jag tror dock att andra studenter skapar mycket roligare minnen än vad du gör. Möjligheten finns att du ångrar dig när du blivit äldre och inte längre har chansen.
Dock är din lycka viktigast i ditt liv.
2025-09-20, 21:39
Medlem
godboys avatar
Citat:

Medan andra samlas i neonupplysta korridorer, med plastmuggar höjda mot taket och dunkande bas som ekar genom studentkorridorerna, sitter jag ensam. Inte för att jag inte kan festa – utan för att jag valt att inte göra det.

Jag pluggar till lärare. En framtida vägvisare för nästa generation. Men i universitetsvärlden verkar det som att kunskap är sekundärt, och att överlevnad i studentlivet kräver att man offrar sin lever på altaret av billig alkohol och temafester.

Men jag dyker upp – i föreläsningssalen, i seminarierna, i tentasalen. Jag dyker upp där det räknas.

Så jag frågar: Måste man verkligen supa sig igenom varje helg för att få kalla sig student? Eller finns det plats för oss som väljer tystnaden framför basen, böckerna framför baren, framtiden framför fyllan?

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Varför ska du börja på Holma folkhögskola om du redan pluggar? Eller som i den här tråden! (FB) Västerås folkhögskola – prov och lektioner på distans?
DETTA är jag verkligen intresserad av? Läser du till lärare eller ska du börja på folkhögskola? Dessutom lät ju den trådstarten mer än lovligt flummig, och jag har svarat dig även där för ett tag sen.

Men för att svara på frågeställningen rent generellt;
- Du gör som du vill. Vill du/Behöver du sitta och plugga så gör du det. Det är okej, var och en har ju sina metoder.
- Men jag rekommenderar ändå att vara med på några fester, där lär du dig hantera det sociala, som jag av någon anledning får för mig att du behöver träna, dessutom är det ett utmärkt forum för att träffa någon av motsatt kön.
- Nog för att de som läser till lärare ofta är rätt vänsterflummiga, men det är rätt bra att kunna det sociala om man ska jobba som just lärare.
2025-09-20, 21:48
Medlem
Graavargs avatar
Citat:

För det första gör du två kardinalfel.

Kunskap är allt annat än sekundärt, och det är många som bittert fått erfara att det man inte vet, fast man borde veta det, biter en ordentligt i rumpan. Och i universitetsvärlden är kunskap faktiskt A och O, också den grundläggande/inledande kunskap man ska plugga under de första åren. T.o.m. när det gäller svensk lärarutbildning.

Det andra är att alla dina medstuderande skulle ha samma mål som du. Eller ens samma mål som din fakultet, att ni alla ska bli kompetenta lärare. En del är sannolikt där för att "uppleva studielivet". Det är ingen idé att haka upp sig på dem, hälften av dem kommer resten av sitt liv att se på studietiden som "den bästa tiden i mitt liv". Snacka om att missa carpe diem, med besked. Min gissning är också att en stor del av festande studerandena inte ens vet varför de är där. Det är en beskaffenhet som de delar med en jädrans massa människor runtom i Sverige (och majoriteten av dem försöker skyla över det, eller åtmisntone dämpa det, med "ölmuggarna höjda mot taket".

Du verkar veta varför du är där. Det är få förunnat. Det kan också vara helvetes irriterande för en del som inte hittar varken fotfäste eller riktning, och av dem vill en del dra ner dig till sin nivå, och en del av det är att få dig att festa som de gör. Så det kommer att vara pressure.

Till sist: du blandar ihop orsak och verkan, när det gäller att festa. Dina studiekompisar kanske festar hela tiden, men rpoblemet är inte festandet som sådant. Problemet är varför de prioriterar ett studieliv så mycket att deras studier, kunskapsinhämtningen, skiter sig. Men att festa är roligt, och t.o.m. viktigt emellanåt. Konsten är att passa in det så att de ev. negativa effekterna uteblir, eller minimeras. Det är nämligen också, tro det eller ej, kunskaper man behöver lära sig. Både ATT festa, och hur man hanterar händelser som impaktar ens inrutade vardag. Och att kunna prioritera sig själv, att se sig som en egen helhet, nånting separat från studier och/eller jobb.

En av de större konsterna med att festa är dessutom att lära sig att göra det utan alkohol. Att lära sig en sådan kontroll över sig själv att man medvetet kan välja att släppa sina egna hämningar, utan att vara tvungen att använda alkohol. Så skit samma hur introvert/extrovert man är, om man inte kliva in ensam och nykter på dansgolvet och släppa loss när favoritlåten kommer, fast alla sneglar på en, så finns det kunskaper man ännu inte har lärt sig.

Det är få grejer som klår att lära sig nya saker, och framförallt att förstå nya grejer. Men det är ändå inte allt.

Sensmoralen? Dina prioriteringar är inte på nåt vis fel. Men de ÄR aningen otillräckliga...
2025-09-20, 21:48
Medlem
Facades avatar
Det är väl klart det går, du gör ju det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in