Citat:
Ursprungligen postat av
Unhinge-Maternal
Jag har valt en annan väg.
Medan andra samlas i neonupplysta korridorer, med plastmuggar höjda mot taket och dunkande bas som ekar genom studentkorridorerna, sitter jag ensam. Inte för att jag inte kan festa – utan för att jag valt att inte göra det.
Jag pluggar till lärare. En framtida vägvisare för nästa generation. Men i universitetsvärlden verkar det som att kunskap är sekundärt, och att överlevnad i studentlivet kräver att man offrar sin lever på altaret av billig alkohol och temafester.
Varje helg är en ny prövning. En ny inbjudan. En ny chans att säga nej.
Men jag dyker upp – i föreläsningssalen, i seminarierna, i tentasalen. Jag dyker upp där det räknas.
Så jag frågar: Måste man verkligen supa sig igenom varje helg för att få kalla sig student? Eller finns det plats för oss som väljer tystnaden framför basen, böckerna framför baren, framtiden framför fyllan?
Många av oss pluggar men en öl i handen.
Ibland ser man folk sitta och läsa på pubben oså. Så själva berusningen och den intellektuella världen hänger ju tätt ihop eftersom intellektuellt tänkande ofta varit förknippat med fantasi under historien. Även om vi inte riktigt frodar lite kreativa tänkare idag då vi mest vill ha robotlöneslavar.
Sen tycker jag fester på klubben kan va rätt tråkiga, har roligare o festa hemma mellan läsandet. Eller under läsandet =)