2025-09-20, 21:10
Avslutad
Jag har valt en annan väg.

Medan andra samlas i neonupplysta korridorer, med plastmuggar höjda mot taket och dunkande bas som ekar genom studentkorridorerna, sitter jag ensam. Inte för att jag inte kan festa – utan för att jag valt att inte göra det.

Jag pluggar till lärare. En framtida vägvisare för nästa generation. Men i universitetsvärlden verkar det som att kunskap är sekundärt, och att överlevnad i studentlivet kräver att man offrar sin lever på altaret av billig alkohol och temafester.

Varje helg är en ny prövning. En ny inbjudan. En ny chans att säga nej.

Men jag dyker upp – i föreläsningssalen, i seminarierna, i tentasalen. Jag dyker upp där det räknas.

Så jag frågar: Måste man verkligen supa sig igenom varje helg för att få kalla sig student? Eller finns det plats för oss som väljer tystnaden framför basen, böckerna framför baren, framtiden framför fyllan?
2025-09-20, 21:12
Medlem
BOMB-CPs avatar
Ja det går bra.
2025-09-20, 21:13
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unhinge-Maternal

Medan andra samlas i neonupplysta korridorer, med plastmuggar höjda mot taket och dunkande bas som ekar genom studentkorridorerna, sitter jag ensam. Inte för att jag inte kan festa – utan för att jag valt att inte göra det.

Jag pluggar till lärare. En framtida vägvisare för nästa generation. Men i universitetsvärlden verkar det som att kunskap är sekundärt, och att överlevnad i studentlivet kräver att man offrar sin lever på altaret av billig alkohol och temafester.

Men jag dyker upp – i föreläsningssalen, i seminarierna, i tentasalen. Jag dyker upp där det räknas.

Så jag frågar: Måste man verkligen supa sig igenom varje helg för att få kalla sig student? Eller finns det plats för oss som väljer tystnaden framför basen, böckerna framför baren, framtiden framför fyllan?

Skärpning. Vissa är som du och vissa är som dom. Båda behövs och båda respekteras. Tro inte att du är viktigare
2025-09-20, 21:14
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unhinge-Maternal

Många av oss pluggar men en öl i handen.

Ibland ser man folk sitta och läsa på pubben oså. Så själva berusningen och den intellektuella världen hänger ju tätt ihop eftersom intellektuellt tänkande ofta varit förknippat med fantasi under historien. Även om vi inte riktigt frodar lite kreativa tänkare idag då vi mest vill ha robotlöneslavar.

Sen tycker jag fester på klubben kan va rätt tråkiga, har roligare o festa hemma mellan läsandet. Eller under läsandet =)
2025-09-20, 21:15
Medlem
BOMB-CPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Skärpning. Vissa är som du och vissa är som dom. Båda behövs och båda respekteras. Tro inte att du är viktigare

Men han vill ju att du tycker han är bra och bättre, taskigt av dig.
2025-09-20, 21:17
Avslutad
Hur går detta ihop med att du i flertalet trådstarter planerar att börja läsa folkhögskola nästa år?
2025-09-20, 21:18
Medlem
Sagodjurs avatar
dom bästa studenterna både pluggar och jobbar.

inte så vanligt i sverige eftersom svenskar är lata idioter.
2025-09-20, 21:19
Medlem
Xtopias avatar
Citat:

Fast det här underminerar ju de som faktiskt tror att de är viktigare, vilket såklart inte är roligt att höra eller förstå. Med andra ord finns inga vinnare eller förlorare, ingen motsättning till någonting. Allting bara är. Ingen kontroll. Ingen rättvisa. Bara tron på det möjliga - solipsism.
2025-09-20, 21:20
Avstängd
pn222jws avatar
Säg att du extrajobbar, det är ett skäl att utebli. Alternativt att din tjej/kille blir sur. Du får spela lite teater.
2025-09-20, 21:23
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Många av oss pluggar men en öl i handen.

Ibland ser man folk sitta och läsa på pubben oså. Så själva berusningen och den intellektuella världen hänger ju tätt ihop eftersom intellektuellt tänkande ofta varit förknippat med fantasi under historien. Även om vi inte riktigt frodar lite kreativa tänkare idag då vi mest vill ha robotlöneslavar.

Sen tycker jag fester på klubben kan va rätt tråkiga, har roligare o festa hemma mellan läsandet. Eller under läsandet =)

Mja. Tycker faktiskt inte att dom hänger ihop som du säger. Bara för att jag gillar att röka en joint och filosofera om intellektuella saker kopplade till mina studier/mitt arbete, så är det inte samma sak som när jag vill vara snabb och produktiv. Då vill jag inte vara bäng, full eller slö i hjärnan. Då vill jag vara alert och ha hyperfokus. Var sak för sig.

Men du kanske fungerar annorlunda och presterar bättre när du ligger i lagom-landet.
2025-09-20, 21:24
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Men han vill ju att du tycker han är bra och bättre, taskigt av dig.

Han är väl lika bra som alla andra. Varför skulle han vara bättre? Har han åstadkommit något extraordinärt? I så fall är han bättre.
2025-09-20, 21:25
Medlem
BOMB-CPs avatar
Citat:
Han är väl lika bra som alla andra. Varför skulle han vara bättre? Har han åstadkommit något extraordinärt? I så fall är han bättre.

Nä han är faktiskt sämre som tror han är bättre.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in