• 1
  • 2
2025-09-20, 18:20
Medlem
Jag har gått och funderat en del kring mäklararvoden. Ofta handlar det om 50 000–100 000 kr eller mer, beroende på bostadens värde.

En del säger att det absolut är värt det för tryggheten, marknadsföringen och att man slipper tänka på allt pappersarbete. Andra tycker att det känns som en rätt dyr tjänst för något man faktiskt skulle kunna göra själv.

De alternativ jag ser idag är typ:

Hemnet (kräver oftast mäklare)

Blocket Bostad (kostar några hundralappar)

Facebook-grupper (gratis men rätt rörigt)

Nyare sajter som t.ex. Privatbostad.se där det är gratis att lägga upp annons

Vad tycker ni? Är mäklare värda pengarna, eller skulle ni kunna tänka er att sälja privat om det fanns bra alternativ?
2025-09-20, 18:22
Avstängd
67arigGubbes avatar
Ja de är värt, palla hålla på själv liksom.
2025-09-20, 18:25
Medlem
Hemnet är ju för jävla dyrt, ta och bli en hemverkare istället! https://www.hemverket.se/?msclkid=a7...ntent=Branding
2025-09-20, 18:40
Medlem
godboys avatar
Som allt annat så beror det ju på vad man är beredd att lägga ner i möda och tid vid en försäljning. Visst, mäklare är "dyrt" men det kan det kanske vara värt istället för att själv behöva hålla på med allt och ha koll på allt runt omkring en försäljning. Dessutom kan det tänkas att vissa köpare avskräcks om försäljningen inte sköts av mäklare, och då kan man ju tappa i budgivning, men än vad mäklaren skulle kosta.

Jag själv är rätt lat och tänker att vi har olika professioner i samhället. T ex lämnar jag min bil till verkstaden när det är dags för service. Jag hade en rätt enkel bouppteckning för några år sen, men jag tog ändå in en jurist för det och arvskifte, kostade mig och brorsan totalt dryga 12 K. Det var det lätt värt (6 K per person). Ska jag räkna om det i arbetstid mot vad jag tjänar så var det en ren besparing plus att jag slapp hålla på med joxet.
2025-09-20, 19:10
Medlem
Adelsdams avatar
Booli finns också som alternativ till Hemnet. Samtidigt kan det kanske vara värt att betala lite mer för att kunna få ut det bästa priset på en av sitt livs största affärer.
2025-09-20, 19:10
Medlem
Belters avatar
Själv skulle jag köpa av någon annan än en mäklare. Det är mera legit då, känns det som.
2025-09-20, 19:24
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
2025-09-20, 19:27
Medlem
Den stora skillnaden kommer om det blir problem!
2025-09-20, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamitensharry
Jag har gått och funderat en del kring mäklararvoden. Ofta handlar det om 50 000–100 000 kr eller mer, beroende på bostadens värde.

En del säger att det absolut är värt det för tryggheten, marknadsföringen och att man slipper tänka på allt pappersarbete. Andra tycker att det känns som en rätt dyr tjänst för något man faktiskt skulle kunna göra själv.

De alternativ jag ser idag är typ:

Hemnet (kräver oftast mäklare)

Blocket Bostad (kostar några hundralappar)

Facebook-grupper (gratis men rätt rörigt)

Nyare sajter som t.ex. Privatbostad.se där det är gratis att lägga upp annons

Vad tycker ni? Är mäklare värda pengarna, eller skulle ni kunna tänka er att sälja privat om det fanns bra alternativ?

Tror via mäklare är det tryggaste sättet om man inte tex har en bekant eller kompis som ska köpa så kan man bara ta in mäklaren som typ mellanhand och inte betala lika mkt, annars måste det nog komma bättre lösningar för att fler ska våga sälja utan mäklare är min gissning
2025-09-20, 19:38
Medlem
Tror via mäklare är det tryggaste sättet om man inte tex har en bekant eller kompis som ska köpa så kan man bara ta in mäklaren som typ mellanhand och inte betala lika mkt, annars måste det nog komma bättre lösningar för att fler ska våga sälja utan mäklare är min gissning
2025-09-20, 20:00
Medlem
Beror delvis på vad du säljer. Är det en vanlig privatbostad till ett hyfsat högt pris så kräver nästan alltid köparens bank att en mäklare är inblandad för att dom ska få bolån. Så att försöka sälja utan mäklare i det läget (om du säljer en vanlig villa eller lägenhet i vanlig mellanstor+ stad) kraschar antalet möjliga köpare för dig.
2025-09-20, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamitensharry
En del säger att det absolut är värt det för tryggheten,
Vad för trygghet? En mäklare tar inte ansvar för någonting. Det enda de gör är att fota och ta emot spekulanter på visningar.
Jag antar att man får betala extra för "styling".
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in