• 1
  • 2
2025-09-20, 21:24
Medlem
killawifes avatar
Det varierar. En del mäklare är kassa och en del är bra. Får du en kass så får du inte mer för ditt hus än vad du själv kunde fått men får betala dennes lön. Får du en bra kan du få MYCKET mer än vad du själv kunde fått.

Sen om det blir problem med nåt så är inte mäklaren mycket värd. Oftast har de en friskrivningsklausul så även om de sköter besiktningen och SÄGER att allt är ok och du sen hittar något fel som kan kosta multum att laga så kan de bara säga Nej, det skiter vi i. Men som i exemplet ovan så varierar även detta enormt. En del sköter detta bra, en del gör det inte.
2025-09-20, 21:49
Medlem
pn222jws avatar
Notar och Mäklarringen har jag bara bra erfarenheter av, ärliga, snabba och professionella.
2025-09-21, 00:54
Medlem
Varför ens fundera? Min mäklare tog 1.15% i arvode och skötte allt det praktiska mm.
2025-09-21, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Hemnet är ju för jävla dyrt, ta och bli en hemverkare istället! https://www.hemverket.se/?msclkid=a7...ntent=Branding

Kostnaden spelar kanske mindre roll om man får tillgång till en större marknad?
Vad har hemverket att erbjuda?

Hemsidan är kass och jag ser att de har hela 117 objekt till salu.

Hemnet har 58 217 objekt till salu. Gissningsvis är det då fler potentiella kunder som söker sig till hemnet än till hemverket.
Större chans till försäljning och att priset stiger.

En mäklare är pissdyrt men man slipper engagera sig i försäljningsbiten. Det är mycket annat som ändå skall göras och man kanske inte orkar/hinner med allt skit runt omkring.
Man får ändå dra av summan som mäklaren kostar på försäljningen.
En hel del husköpare känner sig tryggare med en mäklare och kanske finner det oseriöst att säljaren säljer huset helt själv.

Man kan ju testa att sälja det själv o se om man får det sålt.
Som privatperson kan man väl inte ens lägga ut annonsen på hemnet?
2025-09-21, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Vad för trygghet? En mäklare tar inte ansvar för någonting. Det enda de gör är att fota och ta emot spekulanter på visningar.
Jag antar att man får betala extra för "styling".
Ja men mäklararvode, styling och besiktning är avdragsgillt.
2025-09-21, 10:02
Moderator
Tystnads avatar
RP 0.02 Finns otaliga trådar om detta ämne!
Sök innan ni skapar nya trådar .
Tråden låses härmed //Moderator
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in