Citat:
Ursprungligen postat av
tritoch21
Jag undrar varför chips - framför allt naturliga lättsaltade chips - ses som döden i kostväg.
Om man är vältränad, lever sunt på vardagar och vill ha något gott på helgen så måste väl potatischips vara bland det bättre man kan äta?
Direkt man googlar chips så är det enda man får upp, du blir fet, fet och fet. Men om man inte har problem med det då? Jag brukar äta chips och dipp istället för middag ibland.
Jag pratar nu om naturliga chips som tex vickningschips som innehåller potatis, olja och salt. Jag förstår ju att tex pringles är skit som är till hälften kemiskt tillverkade.
Detta visar näringsvärdena från labb. Helt packat med fiber, vitaminer och mineraler:
https://matkalkyl.se/se-potatischips.php
Förstår faktiskt inte problemet, kan någon hjälpa mig förstå?
Inget fel på salt i sig. Men det är fel sorts salt i chipsen. Inte det salt som innehåller mineraler.
Mycket kalorier. Du blir inte mätt. Mättnaden håller kanske i 1-2h sen blir du ännu hungrigare.
Rapsolja och ultraprocessat. Otroligt skadligt och onyttigt.
Köp potatis vilket är hyfsat billigt. Riv till små bitar och kör i ugnen eller deepfryer. Salta med nyttigt salt och skippa rapsoljan. Kanske lite olivolja som är nyttigt. Mycket bättre