2025-09-20, 09:35
Medlem
Akihabaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tritoch21
Förstår faktiskt inte problemet, kan någon hjälpa mig förstå?

1. akrylamid, ett cancerogent ämne som bildas av kolhydrater vid stark upphettning
2. linolsyra, en omega-6-haltig fettsyra som bildar onaturliga transfetter vid stark upphettning
3. en omega6/omega-3-kvot om 33 (Matkalkyl har fel), den borde vara i närheten av 1
4. saltet är raffinerat bordssalt med enbart natrium

Om du däremot gör dina chips själv med skalade potäter, friterar i smör eller i varmluft, samt tillsätter havssalt eller mineralsalt med kalium och magnesium, så är det inga problem med att käka chips någon gång i veckan.
Citera
2025-09-20, 09:36
Medlem
Verkar som ingen läser mitt inlägg ordentligt vilket är lite synd. Hade velat ha en seriös diskussion utan dom vanliga flosklerna.
Citera
2025-09-20, 09:43
Medlem
Overminds avatar
Svenska chips (Olw, Estrella) är inte så farliga. Är definitivt ett bättre alternativ än godis. Ät chips, njut och rör och träna på dig så lever du ett bra liv.
Citera
2025-09-20, 09:43
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Potatis är toppen mat, om du gör egna chips eller köper dom med högre kvalitet är det också bra, jag har sett en omsvängning inom KETO rörelsen på senare år där flera gurus erkänner att dom gått tillbaka till potatis. Jag mår alltid relativt bra när jag ätit en måltid potatis, det är mycket magnesium och kalium som gör skillnaden tror jag. Det bästa är att koka och sedan låta den kallna så stärkelsen ger lågt GI värde. Om jag jämför hur jag mår av snacks så är chips bäst, popcorn, salta pinnar, salta nötter känns intuitivt värre efteråt.
Citera
2025-09-20, 09:46
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Chips o snask duger bara som energi under dag,arbete eller träning - då är det en helt ok bränsekälla

Visst, om man behöver ett snabbt, tillfälligt, tillskott av "raketbränsle", men inte som basföda.
Citera
2025-09-20, 10:02
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Visst, om man behöver ett snabbt, tillfälligt, tillskott av "raketbränsle", men inte som basföda.

Ja alltså dagtid kan man gå på nästan vad som helst(socker,alkohol,snask,chips) men sen under middag och kväll skall glida in mot en protein,mejeri och grönsaksbaserad kost.
Citera
2025-09-20, 10:29
Medlem
Kosmos.s avatar
Mest en massa olja och snabba kolhydrater. Mycket salt.

Nästan inga näringsämnen,

Finns bättre val mao.
Citera
2025-09-20, 10:59
Medlem
Jordgubbes avatar
Sidan du länkar måste man logga in på för att göra jämförelser, så här annat löst googlande. Som att dricka olja. Fundera på processen att skapa dem. Det åtgår tre gånger mer potatis, plus kletet det skall suga upp. C-vitaminer bort, kalium koncentreras, och akrylamid kan bildas. Så jag är skeptisk till det som föda, vare sig för skolbarn, fullvuxna eller sumobrottare.

Kokt potatis (100 g):
Energi: ca 70 kcal
Fett: 0.2 g
Kolhydrater: 17 g
Protein: 2 g
Fiber: 2 g
Salt: mycket lågt (naturligt)

Potatischips (100 g):
Energi: ca 500 kcal
Fett: 35 g
Kolhydrater: 50 g
Protein: 6 g
Fiber: 4 g
Salt: 2 g (tillsatt)
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-09-20 kl. 11:01.
Citera
2025-09-20, 11:11
Medlem
Graavargs avatar
Sanningen är förstås att det inte är nåt problem med att äta chips.

Det blir ett problem bara om du äter för mycket chips i förhållande till vad du äter i övrigt och i förhållande till hur mycket energi du förbränner.

En hel del chips innehåller rätt hög mängd salt, vilket som annan salt mat påverkar kroppen tillfälligt (men mest i form av att du behöver tillräckligt mycket vätska för att kunna späda ut det och kissa bort det).

Vad gäller fetter (och speciellt fleromättade fetter) så löns det att läsa på själv, och inte tro på allt som seglar omkring (och har gjort det i decennier). En stor del är nämligen "statistiskt bullshit", dvs. någon tror sig ha hittat ett samband mellan två sifferserier men utan att egentlgien förstå sambandet. Egentligen kunde Tage ha snackat om sannolikheten för att fetter är skadliga (eller inte): https://www.youtube.com/watch?v=y46esp5xRDA...
Citera
2025-09-20, 11:19
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Mest en massa olja och snabba kolhydrater. Mycket salt.

Nästan inga näringsämnen,

Finns bättre val mao.

Som bränsle kan man använda nästan vad som helst bara man äter hälsosamt mot kvällen

P.s

Var en elitsoldat som under utbildning "Flykt" lyckades hitta en flaska 85% handsprit , den gav en jävla energi me massa vatten som förbränningshjälp o seg fylla
Citera
2025-09-20, 11:34
Medlem
Majsmannen2s avatar
Måttlighet.

Välj ut några få synder och njut när det varar.

Övrig tid gör du rätt för dig.

Chips är ju till grunden bättre framställning än lösviktsgodis.

Så det borde finnas lite bättre alternativ att välja av bland producenter som tänker lite på människor som gillar veta vad dom stoppar i sig.

Jag lägger gärna en krona extra för ett bättre alternativ.

I värsta eller bästa fall, gör egna.
Citera
2025-09-20, 11:36
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tritoch21
Jag undrar varför chips - framför allt naturliga lättsaltade chips - ses som döden i kostväg.

Om man är vältränad, lever sunt på vardagar och vill ha något gott på helgen så måste väl potatischips vara bland det bättre man kan äta?

Direkt man googlar chips så är det enda man får upp, du blir fet, fet och fet. Men om man inte har problem med det då? Jag brukar äta chips och dipp istället för middag ibland.

Jag pratar nu om naturliga chips som tex vickningschips som innehåller potatis, olja och salt. Jag förstår ju att tex pringles är skit som är till hälften kemiskt tillverkade.

Detta visar näringsvärdena från labb. Helt packat med fiber, vitaminer och mineraler:

https://matkalkyl.se/se-potatischips.php

Förstår faktiskt inte problemet, kan någon hjälpa mig förstå?
Inget livsmedel per se är onyttigt så länge det ingår i en balanserad kost samt att man har en hälsosam livsstil i övrigt. Men att endast äta potatischips varje dag kommer sannolikt göra dig sjuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in