2025-09-20, 08:00
Medlem
Jag undrar varför chips - framför allt naturliga lättsaltade chips - ses som döden i kostväg.

Om man är vältränad, lever sunt på vardagar och vill ha något gott på helgen så måste väl potatischips vara bland det bättre man kan äta?

Direkt man googlar chips så är det enda man får upp, du blir fet, fet och fet. Men om man inte har problem med det då? Jag brukar äta chips och dipp istället för middag ibland.

Jag pratar nu om naturliga chips som tex vickningschips som innehåller potatis, olja och salt. Jag förstår ju att tex pringles är skit som är till hälften kemiskt tillverkade.

Detta visar näringsvärdena från labb. Helt packat med fiber, vitaminer och mineraler:

https://matkalkyl.se/se-potatischips.php

Förstår faktiskt inte problemet, kan någon hjälpa mig förstå?
Citera
2025-09-20, 08:04
Medlem
Sereenas avatar
Det är ju bara kolhydrater och kasst fett, inte mycket till näringsvärde mot energi, mest bara tomma kalorier.
Citera
2025-09-20, 08:08
Medlem
Riksreptilens avatar
Väldigt tanigt med fibrer och jämfört en vanlig kokt eller stekt potatis är det nog även dränerat vattenlösliga vitaminer som tex C.

Tillägg: Enligt tabellen blir det nära 500 g att äta per dag för Cvitamin, så det känns nog som ett projekt dag 8.
Senast redigerad av Riksreptilen 2025-09-20 kl. 08:11.
Citera
2025-09-20, 08:13
Medlem
Upplyftens avatar
Massor med B-vitaminer , lite oväntat.
Citera
2025-09-20, 08:16
Medlem
Du har kollat länken jag bifogade över näringsämnen? Hur ser du att det bara är tomma kalorier och kolhydrater? Det är ca 5g mättat fett. Resten flero-eller enklomättat. Det är väl inte så dåligt fett?
Citera
2025-09-20, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tritoch21
Du har kollat länken jag bifogade över näringsämnen? Hur ser du att det bara är tomma kalorier och kolhydrater? Det är ca 5g mättat fett. Resten flero-eller enklomättat. Det är väl inte så dåligt fett?
Med tomma kalorier menas att det är näringsfattig mat. Du får inte i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler för att klara dig.
Citera
2025-09-20, 08:28
Medlem
Galejans avatar
Du kan äta precis vad du vill sålänge du inte gör det varje dag. Tvåhundra gram potatischips innehåller cirka tusen kalorier och motsvarar en stadig middag. Det du förlorar är protein och fibrer men det finns ingen naturlag som kräver att varje måltid måste innehålla protein. Förr var gröt ett vanligt mål mat som åts nästan varje dag och det innehåller inte mycket protein.

Nyttighetsmänniskorna och deras proteinhets har slagit igenom på bred front och fått folk att försöka maximera varje måltid för att, som det heter, ”träffa sina macros”. För någon som inte tränar seriöst på gym är detta helt meningslöst. Mat är till för att mätta och ge energi och sålänge du inte äter mer än du förbrukar så går du heller inte upp i vikt, oavsett om du äter kycklingbröst eller potatischips. Människan är allätare och kan ledigt klara sig på alla möjliga sorters föda. Särskilt om syftet är att snabbt få i sig energi för dagen. En påse chips duger vid enstaka tillfällen lika bra som kyckling och broccoli. Särskilt om du inte gymtränar.

Den här nyttighetsnojan där människor har specialdieter hit och dit är ett symptom på västerländskt överflöd. Med stigande inflation och samhällelig oro kommer sånt att minska. Det kan komma en tid när kolhydratrika soppor på rotfrukter tjänar som mättnad åt familjen och där det viktigaste är att inte gå till sängs hungrig snarare än att äta si och så många gram protein per kilo kroppsvikt för att ”get them gainz”.
Citera
2025-09-20, 08:29
Avslutad
Potatisen är det inget fel på. men chipsen är dränkta i giftet rapsolja och andra kemikalier, billigare chips har även tillsatt socker.
Citera
2025-09-20, 08:38
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Kollade innehållsförteckning på vanliga svenska lantchips.. 500kcal per 100g. Där har du problemet.

Citat:
Näringsvärde
Per 100g
Energi

2092kJ / 500kcal

Fett

27g

- varav mättat fett

2.7g

Kolhydrat

56g

- varav sockerarter

0.8g

Protein

8.3g

Salt

1.2g
Citera
2025-09-20, 09:09
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tritoch21
Jag undrar varför chips - framför allt naturliga lättsaltade chips - ses som döden i kostväg.

Om man är vältränad, lever sunt på vardagar och vill ha något gott på helgen så måste väl potatischips vara bland det bättre man kan äta?

Direkt man googlar chips så är det enda man får upp, du blir fet, fet och fet. Men om man inte har problem med det då? Jag brukar äta chips och dipp istället för middag ibland.

Jag pratar nu om naturliga chips som tex vickningschips som innehåller potatis, olja och salt. Jag förstår ju att tex pringles är skit som är till hälften kemiskt tillverkade.

Detta visar näringsvärdena från labb. Helt packat med fiber, vitaminer och mineraler:

https://matkalkyl.se/se-potatischips.php

Förstår faktiskt inte problemet, kan någon hjälpa mig förstå?
Om du kombinerar med ostbågar, jordnötter samt ett big mac meal/dag så är kostcirkeln komplett.
Tycker att OLW känns nyttigare än Estrella så kör på det.
Citera
2025-09-20, 09:28
Medlem
Herr.Dittlings avatar
dillchips, då får du också med lite fibrer.
Citera
2025-09-20, 09:33
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är ju bara kolhydrater och kasst fett, inte mycket till näringsvärde mot energi, mest bara tomma kalorier.

Chips o snask duger bara som energi under dag,arbete eller träning - då är det en helt ok bränsekälla
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in