2025-09-20, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Skribenten gör samma miss som flashback tidigare. Läsaren har inget hum om vad som skrivits på flashback.
Utveckla gärna.
Citera
2025-09-20, 13:30
Medlem
zobras avatar
Nu har jag väldigt svårt att tro åtalet blir fällande, 12st missar på cirka 8,5 miljoner inlägg håller sig i min mening ganska klart i definieringen "skälig moderering" i anslagstavlan lagen han blivit åtalad för. Dom här 12 inläggen är inte solkara fall av HMF heller, och behöver alla testas var för sig.
Men bra skrivet artikel.

Citat:
Ursprungligen postat av Fitt-Harry
Min fråga är varför Mark Zuckerberg inte åtalats för att det står "nigger" på min "wall" sedan 2008? Är det jag som missförstått något? Vi som respekterar Flashbacks admins och mods, vi är helt förflämtade av vad som hänt!

För ingen har någonsin ens tittat på din "wall", du har inga vänner och bekanta

Skämt åsido, någon måste göra ett åtal från början. Och det här måste komma från någon som specifikt hatar antingen Flashback eller Jan, kanske båda två.
Citera
2025-09-20, 13:35
Medlem
Dumdrygs avatar
Jag tror det blir en friande dom. Lagen i sig är så knäpp eftersom det alltid blir en bedömningsfråga där till och med olika domstolar och de olika nämndemännen inom samma domstol kan ha olika uppfattningar om vad som är hets mot en folkgrupp.

Det blir orimligt att lägga ansvaret på sidans ägare att alltid göra "rätt" tolkning. Man kan alltid säga att man inte uppfattade det som hets mot folkgrupp, utan bara ett grovt skämt och att syftet inte är att sprida hets mot folkgrupp.

Sedan förslagen att låta AI granska texten ger ju en rysningar. Har inte åklagaren sett Terminator och 2001, A Space Odysse?
"HAL, open the door."
"No. Can't do that."
Citera
2025-09-20, 13:35
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Utveckla gärna.
Ingen som läser artikeln vet vad det handlar om.?

Man måste ge exempel på vad som prövas.

När jag läser i media är jag också orolig för vad som menas med rasistiska inlägg tas inte bort tillräckligt snabbt.

Vem avgör vad som är rasistiskt?

Jag var nyss ärende för hets mot folkgrupp här (det blev inget denna gången men är bara en fråga om tid) för jag skrev att transmänniskor var psykiskt sjuka (och behandlas som sådan av psykiatrin).
Citera
2025-09-20, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Ingen som läser artikeln vet vad det handlar om.?

Man måste ge exempel på vad som prövas.

När jag läser i media är jag också orolig för vad som menas med rasistiska inlägg tas inte bort tillräckligt snabbt.

Vem avgör vad som är rasistiskt?

Jag var nyss ärende för hets mot folkgrupp här (det blev inget denna gången men är bara en fråga om tid) för jag skrev att transmänniskor var psykiskt sjuka (och behandlas som sådan av psykiatrin).
Ja, transmänniskor ska ju knappast räknas som en folkgrupp. Vilket skämt.
Citera
2025-09-20, 13:45
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att upplysa om ett brott som en domstol ännu inte dömt vara ett brott, det inskränker yttrandefriheten och leder till självcensur.

Har en domstol bedömt de tolv inläggen, är de brottsliga?
Flashback raderar väl redan inlägg som kan vara exempelvis hets mot folkgrupp? Så vad är problemet?
Citera
2025-09-20, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fitt-Harry
Min fråga är varför Mark Zuckerberg inte åtalats för att det står "nigger" på min "wall" sedan 2008? Är det jag som missförstått något? Vi som respekterar Flashbacks admins och mods, vi är helt förflämtade av vad som hänt!

Citat:
Ursprungligen postat av Gents
På min Facebook står det att getknullare inte är en folkgrupp, och skulle DO göra den kopplingen är det DO som hetsar mot en specifik folkgrupp då man direkt gör en koppling av ordet.

Det är självklart att Flashbacks ägare inte kan hållas ansvarig för enstaka inlägg. Det får mig att fundera: om en skribent döms för hets mot folkgrupp, ska då även forumägaren dömas för samma brott trots att denne inte själv uttryckt sig?

På samma sätt blir inte en bibliotekarie åtalad om någon smyger in en bok med hetsande innehåll i biblioteket. En fastighetsägare blir inte åtalad om en hyresgäst står på sin balkong och skriker olagliga saker. Och ett telefonbolag hålls inte ansvarigt om någon använder deras nät för hotfulla samtal.

Jag tror själva kruxet för Flashback är att det håller sina användare anonyma. Det gör inte andra tjänster som t ex Facebook.

Därför har Axelsson ett större personligt ansvar för innehållet här.
Citera
2025-09-20, 13:54
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Ja, det är ett hot mot ”demokratin”, om man med det menar rätten att uttrycka sin åsikt. Men den är redan död. Redan lagen om hets mot folkgrupp var dödsstöten mot yttrandefriheten.
Jo hets mot folkgrupp var "testet" om folk skulle gå ut och protestera eller inte och man brydde sig inte och nu vet man att folk går med på att censurera sig själva och där man ger upp sina "rättigheter" i relation mot illusionen av ett socialt kontrakt som INTE blir upprätthålt av staten. Men folk kommer inse det tillslut. Måste bara passera en tröskel
Citera
2025-09-20, 13:58
Medlem
Här trodde jag i min enfald att flashbacks grundare med servrar osv var anonyma på okänd ort?
Citera
2025-09-20, 14:22
Avstängd
67arigGubbes avatar
En fråga, vem gjorde anmälan? NåN som vart superkränkt av vad som står på nätet? 😂 jösses alltså
Citera
2025-09-20, 15:22
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Ja, transmänniskor ska ju knappast räknas som en folkgrupp. Vilket skämt.

Du avslöjar din okunnighet och du visar ditt förakt för människor med annan sexuell läggning än den du har.
Lagen har tillkommit för att hindra sådana som dig att uttrycka hat mot människor som avviker från ditt ideal.

Transpersoner är människor och de kan betraktas som en grupp, precis som tillbedjare till Jesus kan betraktas som en grupp.

Lagen omfattar ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet.

Du kan själv enkelt kolla upp detta på webben.
Citera
2025-09-20, 15:41
Medlem
HomoDeuss avatar
Exakt varför skulle det vara ett hot mot demokratin? Gör om - gör rätt. Det är bara att starta ett nytt forum, och se till att hålla det rent från neanderthalarutspel som riskerar den egna verksamheten.

Bitchslappa b-rassepacket. Eller vänj er vid att byta domän lite då och då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in