Citat:
Ursprungligen postat av
Pellefant775
Haha, matematisk riskanalys? Du får det att låta så avancerat haha. Vad pratar du om grabben? Det är en mellanstadieuträkning - en banal per capita uträkning för att illustrera felaktigheten i ditt tidigare resonemang. Det är allt.
Du förstod inte syftet bakom den banala per capita uträkningen. Men om du gör det nu så är det bara bra. Ett tips är att ha koll på hur du uttrycker dig och läsa noggrant vad andra skriver.
En banal, enkel, crude per capita uträkning som enbart justerar för befolkningsökning är ett känsligt mått och fångar upp de faktorer som du babblar om också. Ifall de har en påverkan. Det ska tilläggas.
Detta borde du förstå eftersom detta enkla mått inte modifierar riskprofilen på förövarna eller de invandrare som kommer hit. Detta mått tittar bara på hur risken ser ut på populationsnivå inom ett samhälle. Men det påverkas av extremt många faktorer.
Dessa "extremt många faktorer" kan ju vara relevant att lyfta fram, eller åtminstone de du anser vara mest relevant, shoot!
Citat:
Vad är din ultimata slutkläm här? Det bästa är nog om du formulerar ett argument av något slag.
Om du läser titeln på den här tråden och trådskaparens första inlägg så kan du dock se att resonemanget som förs inte är helt vattentätt. Man tolkar det som att överrepresentation av invandrare inom brott innebär att invandring ökar risken för brottslighet. Man blandar ihop äpplen och päron här.
Det kan även vara värt att belysa att på det här forumet så verkar många tro att om man argumenterar emot ett resonemang, då tycker man precis tvärtom. Men så är det inte. Man kan faktiskt vara neutral etc.
Någon "ultimat slutkläm" ligger inte begrundat som intention i mitt engagemang i vår diskussion. "Ultimata slutklämmar" tenderar att naturligt manifestera sig om diskussionen är konstruktiv och båda är villiga att utforska det okända, om du definierar en "ultimat slutkläm" som potentiellt en insikt?
Citat:
Jag bryr mig om det som är rätt. Vem som säger vad som är korrekt skiter jag i.
Kanske vad som är "schyst" också?
Någonting som jag faktiskt fann relevant du förmedla, ja, utöver givetvis din kanske inte särskilt avancerade matematiska uträkning var denna slutsats:
Citat:
Slutsats: Ökningen i antalet brott berodde helt på befolkningsökningen, inte på att invandrargruppen var mer brottsbenägna.
Skulle du med denna slutsats som grund säga att en
minskad invandring innebär en minskad risk i att bli utsatt för brott?