2025-09-18, 10:09
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Tsi motorerna har dock dåligt ryckte. 1,4 (i golf) mer än de mindre. Svårt att veta hur mycket som beror på körstil.
Ja, ihop med att man släppte Golf 6 så gick man ju från kamrem till kamkedja med EA111-motorn vilket blev katastrof. I och med Golf 7 gick man tillbaka till rem med EA211 och allt verkar vara frid och fröjd sedan dess. Ser ut att sitta EA211-generation i Skodorna i TS, således bör det inte vara några problem.

Förvånansvärt rappa motorer för att vara så små, kan vara lite sega om man hamnar under turbons arbetsområde runt 1400 RPM men helt ok annars.
Citera
2025-09-18, 10:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RavyBaby
Bilen ska egentligen bara ta mig till som sagt punkt A till punkt B. Typ jobb, handla, aktiviteter, utflykter osv

Då låter det absolut som en fungerande bil för dig om du nu kollar upp möjligheten att få en bra sittställning pga din längd.
Citera
2025-09-18, 11:46
Medlem
bo-jerrys avatar
Citat:
Tack! Ska utforska lite vidare på det

Hmm okej vilken typ av motor ska man då kolla efter? Har läst lite att 1,0 såfall alt 1,2 så länge ingen av dom har kamkedja, såg till att Golfen jag har nu inte hade kamkedja utan hade kamrem. Är inte kräsen heller på motoreffekten eller nåt

Bilen ska egentligen bara ta mig till som sagt punkt A till punkt B. Typ jobb, handla, aktiviteter, utflykter osv

Där ser man, tack! Lite som när jag testade en Audi A1 och en Polo, fick ha stolen långt bak och pumpat ner sätet så pass mycket men slog lite i huvudet i taket ändå

För mig funkar både bilstorlek och motor fint. Det blir givetvis lite ont om benplats bakom mig. Fördelen är att jag har råd med nyare bil om jag väljer mindre motor och bilmodell
Citera
2025-09-18, 15:01
Medlem
IceEyess avatar
Skoda (och VAG) är i regel trivsamma egenskapsmässigt, men prioriterar man driftsäkerhet så finns det betydligt bättre alternativ än VAG.
Citera
2025-09-18, 17:26
Medlem
Hellesylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Skoda (och VAG) är i regel trivsamma egenskapsmässigt, men prioriterar man driftsäkerhet så finns det betydligt bättre alternativ än VAG.

Korrekt men tyvärr sitter fullvuxna skandinaver sällan bra i japanska bilar. Vilka bra alternativ finns då kvar?
Citera
2025-09-18, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Korrekt men tyvärr sitter fullvuxna skandinaver sällan bra i japanska bilar. Vilka bra alternativ finns då kvar?
Kompis till mig är 202 lång, han åkte Yaris Hybrid i många år "Enda småbil jag får plats i"
Han hade ett sjukt trångt garage tillhörande lägenheten, där av att han åkte småbil.
Citera
2025-09-18, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Då låter det absolut som en fungerande bil för dig om du nu kollar upp möjligheten att få en bra sittställning pga din längd.
Yes ska kolla om det finns nån Skoda Fabia kombi i närheten och provsitta så man inte kör en lång sträcka sen för att köpa. Ska kolla på alt andra VAG också
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
För mig funkar både bilstorlek och motor fint. Det blir givetvis lite ont om benplats bakom mig. Fördelen är att jag har råd med nyare bil om jag väljer mindre motor och bilmodell
Då lär det inte bli nån skillnad mot en Skoda alt annan VAG då typ ingen vill sitta bakom mig i Golfen

Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Mjo, men nu är det VAG det får bli med tanke på att det underlättar mig om jag skulle behöva hjälp i framtiden om det blir strul, då kompisen jobbar just med dom
Citera
2025-09-19, 08:21
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Mjo, men nu är det VAG det får bli med tanke på att det underlättar mig om jag skulle behöva hjälp i framtiden om det blir strul, då kompisen jobbar just med dom

Och strul kommer det att bli med VAG. Varför inte välja ett märke utan strul?
Det finns en anledning till att gubbar kör Toyota.
Citera
2025-09-19, 08:54
Medlem
Ett av de snabbare sätten att bli miljonär på, är att lära reparera tidiga versioner av VAG's dsg-automatlådor....
Annars håller jag med om att köpa en bil där man har kompetens att fixa fel på nära håll, är en fördel.
Rekomenderar att du utnyttjar din vän för att sortera ut vilka motorer, växellådor och karosser som är "No Go" för VAG. Koncernen är stor och det finns en hel del klassiska fallgropar.
Citera
2025-09-19, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Och strul kommer det att bli med VAG. Varför inte välja ett märke utan strul?
Det finns en anledning till att gubbar kör Toyota.
Mjo, men nu har jag iaf haft tur med Golfen som är låg milad, och gjorde lite research funkat klockrent hittills.

Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Ett av de snabbare sätten att bli miljonär på, är att lära reparera tidiga versioner av VAG's dsg-automatlådor....
Annars håller jag med om att köpa en bil där man har kompetens att fixa fel på nära håll, är en fördel.
Rekomenderar att du utnyttjar din vän för att sortera ut vilka motorer, växellådor och karosser som är "No Go" för VAG. Koncernen är stor och det finns en hel del klassiska fallgropar.
Som jag svarade ovanför på nuvarande bil så gjorde jag lite research, och som skrevs tidigare i tråden så verkar EA211 motorerna pålitliga, vilket jag antar sitter i min Golf. Skulle även kunna lära mig att reparera bilen själv problemet är att jag inte har nån plats att meka på heller samt känner ingen som har garage med lyft. Kompisen har inte så mycket koll på Skoda sidan mera Volkswagen och Audi. Men får se vad jag hittar helt enkelt
Citera
2025-09-19, 12:51
Medlem
ponykalles avatar
Har en 2019 Octavia med 1,0L motorn,köpte den ny.Haft den på verkstad 2 gånger nu,Första gången en vanlig service för att "behålla"garantin,andra gången för att byta framrutan.
En löjligt liten motor med bara 3 cylindrar,men 115 HK och 25% högre vridmoment som jag hade i min förra 1,6L Octavia!
Körde 25 mil igår snittade 0,46L/mil och 360Kr om året i skatt.

Så,,,,,KÖP med den motorn!
Citera
2025-09-19, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponykalle
Har en 2019 Octavia med 1,0L motorn,köpte den ny.Haft den på verkstad 2 gånger nu,Första gången en vanlig service för att "behålla"garantin,andra gången för att byta framrutan.
En löjligt liten motor med bara 3 cylindrar,men 115 HK och 25% högre vridmoment som jag hade i min förra 1,6L Octavia!
Körde 25 mil igår snittade 0,46L/mil och 360Kr om året i skatt.

Så,,,,,KÖP med den motorn!

Känns som det blivit dåligt med service av din bil. Bara en seevice på sex år!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in