Citat:
Ursprungligen postat av
CenturyVoltaire
Du hade ingen kommentar till det jag tog upp om att censur-mentalitet förekommit länge i USA (bl a Biden-administrationens censurpress på Zuckerberg/ sociala media) och att Kimmel-händelsen alltså inte är något nytt? Om jag förstår dig rätt har samtalsklimatet och media i USA fungerat rätt bra och respektfullt ända tills nu när "Trump plötsligt vill censurera"? Kimmel-händelsen måste ses i ett sammanhang för att kunna förstås. Båda sidor har hållit på med denna cancellering och censur länge nu. Lösningen måste komma från båda sidor. Analyser som ensidigt lägger all skuld på ena sidan är inte särskilt intressanta eller relevanta.
Jag håller helt med om att man måste se saken från alla sidor, och inte stirra sig blind på höger eller vänster.
Jag har helt enkelt inte sett hot från statliga myndigheter tidigare att dra in sändningsrättigheter om man inte stänger av en specifik person.
Att det finns medier som snedvinklar och har en stark bias är absolut en verklighet, men det är ändå något annat än statlig censur.
Det du hänvisar till Biden verkar vara att man tryckte på Zuckerberg att moderera innehåll om Covid, under pågående pandemi. Detta kan upplevas som förtryck, antar jag, men syftet är något annat än att kväsa politisk satir.
Citat:
Kimmel vägrade be om ursäkt för "skämtet" och tänkte dessutom fortsätta "skämta" om ämnet. Han gav inte sin arbetsgivare något annat alternativ än att ställa in programmet. TV-kanalen ville inte gå i konkurs för Kimmels skull.
Fast nu tar du ju ett steg bakåt ändå. Det var inget osmakligt "skämt" så sluta upprepa det. Har du sett hans monolog? Han kritiserade två saker: 1. Magarörelsens benägenhet att göra politiska poänger av mordet, samt 2) Trumps märkliga reaktion på frågan om Kirks död i en intervju.
Var det rätt eller fel? Relevant eller inte? Det är väl subjektivt. Men det var *inte* ett angrep mot Kirk. Det var inte ett försök att förlöjliga, förringa eller bortförklara det som hände.
Jag antar att du håller med om att det var märkligt av Trump att byta ämne till hans nya festlokal två sekunder in i en intervjufråga om hur han hanterar mordet på Kirk?