2025-09-19, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Hur menar du nu?

Ja att vänstern har en kortare stubin.

Bara du ser under Palestina -Israel. Tror du att man hade fått kunna demonstrera fritt framför en moske utan poliskydd?
Citera
2025-09-19, 11:22
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Är svensk media skitnödiga av att berätta om hur yttrandefriheten är i fara?

En stor skillnad att få kicken för att säga i fikarummet att det finns bara två kön och att tycka att en familjefar i 31-års åldern förtjänar att dö för att föra en debatt mot studenter.

Det är stor skillnad att få kicken pga att någon på företaget tycker att han inte är lämplig och att presidenten tycker så. Men du kanske gillar statlig censur? Är du kommunist?
Citera
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Kimmel drev inte med Kirk eller hans mord. Han förlöjligade eller förringade det inte. När Kirk blev mördad gick Kimmel ut på Instagram och fördömde dådet, samt skickade en hälsning till Kirks familj.

I sin monolog kritiserar han MAGA för att använda dådet till politiska poänger. Han kritiserar också Trump för att reagera mycket märkligt på dådet i en intervju, där han i princip avfärdar ämnet och börjar prata om sin nya festlokal. Kimmel sa att skytten egentligen var "en av dom" vilket absolut kan upplevas som felaktigt, men i ett större perspektiv handlar det om att personen i fråga kom från en vit, konservativ, kristen, högerröstande familj.

Återigen; Kimmel har inte uppmuntrat till våld, inte drivit med Kirk, inte förringat hans mord. Ingenting i hans monolog borde föranleda en statlig myndighet att hota med att dra in sändningsrättigheterna. Det är censur på riktigt.

Var det censur på riktigt när Alex Jones dömdes att betala skadestånd på 1.5 miljarder dollar för ord? Problemet är att även om du har rätt så förstår jag inte hur republikanerna skall överleva politiskt om de skulle hålla sig till en egen standard medan demokraterna bara kör maktspel utan principer. Nu kör även republikanerna maktspel (påtryckningar, en slags censur) och det är ganska tamt så här långt om de skall konkurrera om makten långsiktigt men det kanske trappas upp med tiden.
Citera
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Försvarar du ex. SD-företrädare när de sagt något som oppositionen inte gillar och då vill att SD-företrädaren skall avgå? Har hänt x antal gånger så detta kan du inte ha missat... Såå, försvarar du även SD-företrädares klavertramp eller är du en patetisk hycklare?
Det beror på vad SD-företrädaren sagt, oavsett vilket så är det inte jämförbart. Trump låter FCC hota med att dra in sändningstillstånd om dom inte sparkar en viss individ, det är sånt man sysslar med i Ryssland och Nordkorea.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Du hade ingen kommentar till det jag tog upp om att censur-mentalitet förekommit länge i USA (bl a Biden-administrationens censurpress på Zuckerberg/ sociala media) och att Kimmel-händelsen alltså inte är något nytt? Om jag förstår dig rätt har samtalsklimatet och media i USA fungerat rätt bra och respektfullt ända tills nu när "Trump plötsligt vill censurera"? Kimmel-händelsen måste ses i ett sammanhang för att kunna förstås. Båda sidor har hållit på med denna cancellering och censur länge nu. Lösningen måste komma från båda sidor. Analyser som ensidigt lägger all skuld på ena sidan är inte särskilt intressanta eller relevanta.

Jag håller helt med om att man måste se saken från alla sidor, och inte stirra sig blind på höger eller vänster.
Jag har helt enkelt inte sett hot från statliga myndigheter tidigare att dra in sändningsrättigheter om man inte stänger av en specifik person.

Att det finns medier som snedvinklar och har en stark bias är absolut en verklighet, men det är ändå något annat än statlig censur.

Det du hänvisar till Biden verkar vara att man tryckte på Zuckerberg att moderera innehåll om Covid, under pågående pandemi. Detta kan upplevas som förtryck, antar jag, men syftet är något annat än att kväsa politisk satir.

Citat:
Kimmel vägrade be om ursäkt för "skämtet" och tänkte dessutom fortsätta "skämta" om ämnet. Han gav inte sin arbetsgivare något annat alternativ än att ställa in programmet. TV-kanalen ville inte gå i konkurs för Kimmels skull.

Fast nu tar du ju ett steg bakåt ändå. Det var inget osmakligt "skämt" så sluta upprepa det. Har du sett hans monolog? Han kritiserade två saker: 1. Magarörelsens benägenhet att göra politiska poänger av mordet, samt 2) Trumps märkliga reaktion på frågan om Kirks död i en intervju.

Var det rätt eller fel? Relevant eller inte? Det är väl subjektivt. Men det var *inte* ett angrep mot Kirk. Det var inte ett försök att förlöjliga, förringa eller bortförklara det som hände.

Jag antar att du håller med om att det var märkligt av Trump att byta ämne till hans nya festlokal två sekunder in i en intervjufråga om hur han hanterar mordet på Kirk?
Citera
2025-09-19, 11:24
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoakimBall
öh.. han blev av med jobbet.

Han blev inte av med sitt bankkonto, han fick inte sitta i fängelse i 4 år, han är inte förbjuden från alla sociala medier... är du retarderad?
Verkar som herr Ball tappat bollen ifråga om vad detta handlar om bortom åsikten om den aktuella personens talang.
Citera
2025-09-19, 11:25
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Det är jag medveten om men han borde inte ens beröra ämnet, finns ingen annan anledning än att försöka provocera(i det här fallet lyckades han bevisligen återigen provocera Trump eller någon i hans närhet).

Kul var det inte heller.
Klart det inte var kul eftersom det inte var ett skämt. Han påtalade att hela MAGA-högern försöker sätta ett likhetstecken mellan skytten och den politiska oppositionen, innan kroppen ens hunnit kallna. MAGA-högern har ännu en gång visat sig vara korkade hycklare.
Citera
2025-09-19, 11:28
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knash
Jo som mediabolaget sände.

och Jo det var det visst det noob! Läs mer gissa mindre!

"Paramount Global and CBS agreed on Tuesday to pay President Donald Trump a sum that could reach north of $30 million to settle the president’s election interference lawsuit against the network."

https://www.foxnews.com/media/paramo...utes-interview
Dom betalar Trump i hopp om att få framtida uppköp/sammanslagningar godkända. Det Trump sysslar med är utpressning på federal nivå. Du försvarar Trump, du är således en obildad loser.
Citera
2025-09-19, 11:30
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Ja att vänstern har en kortare stubin.

Bara du ser under Palestina -Israel. Tror du att man hade fått kunna demonstrera fritt framför en moske utan poliskydd?
Jo men vad menar du med att det är skillnad på att prata i fikarummet o två kön och att en människa förtjänar att dö?
Var säkert inte många svenskar som satt i fikarummet och beklagade sig över att Obama gick ut i världsmedia och sa - We got him, när dom haft ihjäl Osama.
Han var också småbarns pappa, hade inte han rätt att få fortsätta sitt liv?
Citera
2025-09-19, 11:33
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logique88
Går inte vända andra kinden till hur länge som helst. Ibland måste man slå tillbaka mot mobbaren, i detta fall extremvänstern.

Med det sagt är jag helt emot att hans show läggs ner. Jag är inget fan av Kimmel men fan av yttrandefriheten. Är man emot att Kirk tystades men för att Kimmel tystas så har man en del att jobba på med sina värderingar.
MAGA-högern står för en överväldigande majoritet av allt politiskt motiverat våld. Vänstern har problem, men det Trump & Co sysslar med är på gränsen till fascism.
Citera
2025-09-19, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Klart det inte var kul eftersom det inte var ett skämt. Han påtalade att hela MAGA-högern försöker sätta ett likhetstecken mellan skytten och den politiska oppositionen, innan kroppen ens hunnit kallna. MAGA-högern har ännu en gång visat sig vara korkade hycklare.

+1
Trump går för långt hela tiden. USA borde verkligen ha en kvinna vid makten. Mer hat än nu får man leta efter. Lock him up!
Citera
2025-09-19, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Jo men vad menar du med att det är skillnad på att prata i fikarummet o två kön och att en människa förtjänar att dö?
Var säkert inte många svenskar som satt i fikarummet och beklagade sig över att Obama gick ut i världsmedia och sa - We got him, när dom haft ihjäl Osama.
Han var också småbarns pappa, hade inte han rätt att få fortsätta sitt liv?

Skillanden är ju att Osama var delaktig till att tusentals människor dog i 9/11 och det enda Charlie har gjort är bara att debattera.

Osama har säkerligen dödat människor utan vår vetskap.

Det jag menar är att det krävs en kort stubin. Jag förstår att du trollar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in