2025-09-19, 10:50
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Du tror inte att etablissemanget skulle go bananas om det skedde ?
Jag tycker förövrigt att det är äckligt att skämta om människor som på ett tragiskt sätt har dött. Oavsett om det barn eller vuxna, eller från vilken sida det är. Man gör det bara inte. Det hör till allmänt hyfs!
Jag tror du förväxlar din åsikt med vad som är brukligt.
Antigen är du Trump supporter eller vänsterbliven, du är för yttrandefrihet men bara om det inte går emot din personliga åsikt.
Citera
2025-09-19, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire

Kimmel gick över gränsen och hans plan var att fortsätta än mer på samma linje. Man får nog ändå förstå om TV-bolaget då kände att det fick räcka. De är inte okänsliga för de betalande tittarnas uppfattning och deras verksamhet kan inte överleva om tittarna flyr. Kimmel är inte ett offer utan han har i allra högsta grad varit en del av polariseringsproblemet i USA. Hans sista "skämt" blev att Kirk-mördaren, som mördade en av "MAGA:s" största profiler, själv skulle ha varit troende "MAGA". Och detta skojsiga "skämt" körde han någon vecka efter att Kirk mördats inför sin fru och två små barn. Extremt dåligt omdöme i bästa fall, hånfullt och med flit kränkande i sämsta fall.

Kimmel drev inte med Kirk eller hans mord. Han förlöjligade eller förringade det inte. När Kirk blev mördad gick Kimmel ut på Instagram och fördömde dådet, samt skickade en hälsning till Kirks familj.

I sin monolog kritiserar han MAGA för att använda dådet till politiska poänger. Han kritiserar också Trump för att reagera mycket märkligt på dådet i en intervju, där han i princip avfärdar ämnet och börjar prata om sin nya festlokal. Kimmel sa att skytten egentligen var "en av dom" vilket absolut kan upplevas som felaktigt, men i ett större perspektiv handlar det om att personen i fråga kom från en vit, konservativ, kristen, högerröstande familj.

Återigen; Kimmel har inte uppmuntrat till våld, inte drivit med Kirk, inte förringat hans mord. Ingenting i hans monolog borde föranleda en statlig myndighet att hota med att dra in sändningsrättigheterna. Det är censur på riktigt.
Citera
2025-09-19, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av detektiven789
Rättelse...SVT plockade imorse fram nån från Stockholms Universitet som sa att det är Trump som censurerar... 🙁🙁🙁

Såg det. En professor i filosofi....Undrar hur mycket kännedom hon har om det amerikanska medielandskapet och amerikansk politik/ samhällsutveckling de senaste 20 åren? Jag gissar att den kunskapen är rätt begränsad. Och då är hennes analys av begränsat intresse. Jag vidhåller att alla debattörer som försöker ta Kimmel-händelsen som en "plötslig" och nyuppkommen situation i USA har en bristande trovärdighet och bristande relevans.

Med det ovan sagda sagt: Jag mår ofta rätt illa av Trump-administrationens plumpa ageranden och användande av värdeladdade ord som "scum", "pathetic" och "loser" m m. Inget gott kan komma av det. Man kan uttrycka sig vitsigt utan att vara grov. Vänstersidan gör detta på ytan snyggare. De cancellerar och kränker med bekymrad uppsyn samt fina ord som "this is deeply saddening and problematic", "I fear for our nations safety", eller "This is ...(insert långt och fint akademiskt ord som tilltalar eliten men knappt någon i US-rostbälte förstår). Men även om vänstersidan utför kränkningar mer värdigt är det fortfarande destruktivt för samhället. Så: Vägen tillbaka till normalisering kräver stora insatser och god vilja från båda håll. Den som låtsas att det bara är ena sidans fel är en del av problemet och inte en del av en lösning.
Citera
2025-09-19, 10:58
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du har nog missat sociala medier under de senaste månaderna.
Jag är inte så betuttade av sociala medier, jag försöker leva mitt liv istället för att observera det.

Men att någon ställer sig upp och säger - Jag skall, är inte det samma som att göra något.
Han har inget som helst att komma med mot Putin för Putin skiter fullständigt i vad andra säger plus att Trump uppenbarligen dansar efter Putins pipa så vad för förhandlingar som skulle skett där vet jag inte vad du menar med.

Hans möte med Zilenski har bara handlat om handelsavtal och mineral avtal.

USA förser Israel med det mesta av det material dom använder i Gaza och Trump har själv sagt att han vill flytta bort de sk palestinierna därifrån för att själv lägga beslag på markområdet.

Han har uttryckt viljan att använda militär för att inkludera Grönland i USAs territorium.

Vart någonstans har han jobbat för fred menar du?

Du måste sluta tro på allt dom säger på Rapport på kvällarna.
Citera
2025-09-19, 11:02
Medlem
Är svensk media skitnödiga av att berätta om hur yttrandefriheten är i fara?

En stor skillnad att få kicken för att säga i fikarummet att det finns bara två kön och att tycka att en familjefar i 31-års åldern förtjänar att dö för att föra en debatt mot studenter.
Citera
2025-09-19, 11:02
Medlem
Sansnlöst var är vi påväg
Citera
2025-09-19, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Kimmel drev inte med Kirk eller hans mord. Han förlöjligade eller förringade det inte. När Kirk blev mördad gick Kimmel ut på Instagram och fördömde dådet, samt skickade en hälsning till Kirks familj.

I sin monolog kritiserar han MAGA för att använda dådet till politiska poänger. Han kritiserar också Trump för att reagera mycket märkligt på dådet i en intervju, där han i princip avfärdar ämnet och börjar prata om sin nya festlokal. Kimmel sa att skytten egentligen var "en av dom" vilket absolut kan upplevas som felaktigt, men i ett större perspektiv handlar det om att personen i fråga kom från en vit, konservativ, kristen, högerröstande familj.

Återigen; Kimmel har inte uppmuntrat till våld, inte drivit med Kirk, inte förringat hans mord. Ingenting i hans monolog borde föranleda en statlig myndighet att hota med att dra in sändningsrättigheterna. Det är censur på riktigt.

Du hade ingen kommentar till det jag tog upp om att censur-mentalitet förekommit länge i USA (bl a Biden-administrationens censurpress på Zuckerberg/ sociala media) och att Kimmel-händelsen alltså inte är något nytt? Om jag förstår dig rätt har samtalsklimatet och media i USA fungerat rätt bra och respektfullt ända tills nu när "Trump plötsligt vill censurera"? Kimmel-händelsen måste ses i ett sammanhang för att kunna förstås. Båda sidor har hållit på med denna cancellering och censur länge nu. Lösningen måste komma från båda sidor. Analyser som ensidigt lägger all skuld på ena sidan är inte särskilt intressanta eller relevanta.

Kimmel vägrade be om ursäkt för "skämtet" och tänkte dessutom fortsätta "skämta" om ämnet. Han gav inte sin arbetsgivare något annat alternativ än att ställa in programmet. TV-kanalen ville inte gå i konkurs för Kimmels skull.

https://nypost.com/2025/09/18/media/...-kirk-outrage/
Senast redigerad av CenturyVoltaire 2025-09-19 kl. 11:11.
Citera
2025-09-19, 11:09
Medlem
JoakimBalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agendafreetv
Cancel culture skördar ännu ett offer.

öh.. han blev av med jobbet.

Han blev inte av med sitt bankkonto, han fick inte sitta i fängelse i 4 år, han är inte förbjuden från alla sociala medier... är du retarderad?
Citera
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Är svensk media skitnödiga av att berätta om hur yttrandefriheten är i fara?

En stor skillnad att få kicken för att säga i fikarummet att det finns bara två kön och att tycka att en familjefar i 31-års åldern förtjänar att dö för att föra en debatt mot studenter.
Hur menar du nu?
Citera
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Ljuger man medvetet så bör man avskedas.

Skulle vara svårt för FOX att behålla någon medarbetare?
Citera
Medlem
Högerblivna verkar väldigt känsliga, kanske dags att släppa mammas kjol?
Citera
2025-09-19, 11:16
Medlem
Kungenshoras avatar
Jon Stewart sammanfattar i sin show Amerika under Trump ganska bra:

https://youtu.be/_GXNJ3V9lzg?si=E0U-FkXGv5yItmE5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem