2025-09-18, 10:14
Medlem
Vad säger lagen om det här?

https://www.refapp.se/antligen-kan-du-gora-bakgrundskontroller-digitalt-med-refapp
Citera
2025-09-18, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krondammet
Vad säger lagen om det här?

https://www.refapp.se/antligen-kan-du-gora-bakgrundskontroller-digitalt-med-refapp

Finns snart inget för dem att kontrollera. GDPR kommer snart gälla fullt ut och nationell lagstiftning får stå tillbaka. Då får de vända sig till 48 tingsrätter för få ut en dom om någon. Sen skall den sekretessmarkeras då det enligt gdpr artikel 10 bara är myndigheter som får sköta sådana dokument. Ordningen blir återställd. De får då vända sig till Polismyndigheten och begära specifika utdrag för de tjänster som är aktuella. Bakgrundkollföretagen kommer dö ut.
Citera
2025-09-18, 11:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
det har dock aldrig hänt och kommer nog inte hända kan du bevisa motsatsen?

Herregud din värdelösa jävla sopa, tryckfrihetsmål finns det många att googla fram, eller leta på lagen.nu.

Ett av de mest kända är Gudrun Schymans mål mot Expressens ansvarige utgivare Joachim Berner.
Schyman vann.
https://lagen.nu/dom/nja/2003s567
Citera
2025-09-18, 12:31
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007
Vad menar du?
Ett utgivningsbevis gör inte en tidning immun mot juridiskt ansvar.
Grundlagsskyddet innebär inte att man kan begå yttrandefrihetsbrott, som förtal, utan konsekvenser. Det är den ansvarige utgivaren som ska hållas juridiskt ansvarig och kan dömas.

Gunnar Axen som är ansvarig utgivare på Lexbase är fullt medveten om detta och har sagt i poddar att han är "redo att skaka galler" för sin sak

https://mediemyndigheten.se/ansokan-och-registrering/regelverk/ansvarig-utgivare/
Det är utgivaren som är ensam ansvarig om något yttrandefrihetsbrott begås i sändningen, till exempel hets mot folkgrupp, förtal eller förolämpning. Utgivaren ska därför ha rätt att bestämma över innehållet i sändningen så att inget sänds eller publiceras mot hens vilja. Även om utgivaren väljer att delegera viss granskning till medarbetare är det alltid hen som ensam bär ansvaret
vi snackar om lexase här.
Citera
2025-09-18, 12:32
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Rent juridiskt går det.
har aaldrig hänt GDPR kommer bli dras fal inte förtal, du vet verkligen inte vad du talar om.
Citera
2025-09-18, 12:34
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoskoter2025
Ja. Förtalsbrottet gick ända till HD och universitet fick fel för de publicerat uppsatsen på websidan. Universitetet hade utgivningsbevis för websidan.

https://www.advokatsamfundet.se/Nyhetsarkiv/2014/december/Studenter-falls-for-fortal-i-uppsats/#:~:text=Tv%C3%A5%20studenter%20som%20deltog%20i%2 0en%20kurs,f%C3%B6r%20f%C3%B6rtal%20av%20en%20oeni g%20H%C3%B6gsta%20domstol.

Jag tycker tyvärr inte du bidrar konstruktivt till tråden men det kanske jag är ensam om att tycka.

kan bara säga likaledes på det påståendet, vart är prejudikatet sa du? Måste upplysa dig om vi snackade om lexbase här med börjar det bli rörigt för dig?
Citera
2025-09-18, 12:35
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Du är inte ensam om det. Han sprider mycket felaktig information i tråden dessutom.
Det är det ju ni som gör ni tror ju det går stäma lexbase för förtal och verkar tom uppmana till det GDPR kommer bli deras dödstöt inget annat.
Citera
2025-09-18, 12:41
Medlem
Citat:
Bakgrundkollföretagen kommer dö ut.
Dö ut kommer de nog inte göra. Men det kommer bli alldeles för dyrt att göra gedigna kontroller för samtliga som städar och sitter i kundtjänst, utan man kommer enbart använda det när det verkligen är motiverat.
Citera
2025-09-18, 12:41
Medlem
Citat:
Det är det ju ni som gör ni tror ju det går stäma lexbase för förtal och verkar tom uppmana till det GDPR kommer bli deras dödstöt inget annat.

Klart vi vet GDPR kommer bli dödsstöten. Har vi sagt något annat? Men då de bryter mot GDPR föder det förutsättningar för att fälla dem för förtal också. Sidorna hade aldrig funnits om GDPR tillämpats tidigare. Men det är ni det prövas.

Kom in i matchen nu eller var tyst.
Citera
2025-09-18, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Dö ut kommer de nog inte göra. Men det kommer bli alldeles för dyrt att göra gedigna kontroller för samtliga som städar och sitter i kundtjänst, utan man kommer enbart använda det när det verkligen är motiverat.

Sen kommer vi till att tingsrätterna måste implementera GDPR och göra sekretessbedömning innan de lämnar ut domar Varför tror ni sidorna är onumrerade om ni begär ut belastningsregistret från polisen? Jo för att det är ditt eget utdrag och ingen annans.

Rättsdatabaser är förbjudna enligt artikel 10GDPR. Det är de inom vård och skola samt säkerhetsklassade tjänster som man kan kolla belastning på lagligt vis.

Norstedt Juridik är en juristfirma som fattat galoppen och vad som händer när eudomen kommer. Jag skicka random till dem gällande rätten att bli raderad. De skrev de raderat mina uppgifter och det som fanns kvar blivit anonymiserat.

https://www.nj.se/nyheter/anonymisering-av-rattsfallsdokument-starker-rattssakerheten-i-samhallet
Senast redigerad av Snoskoter2025 2025-09-18 kl. 12:51.
Citera
2025-09-18, 13:04
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Noyb har redan ansökt om överklagan och vinner Noyb så jag har samlat bevis på de sålt mina uppgifter. Fälls de i förvaltningsrätt blir det stämning ja. Gäller låta de andra göra jobbet sen bara skörda frukten och ja skatteverket har ingen aning vad de sysslar med precis som i filmen när de intervjua pressekreteraren. De svarar helt ovidkommande på frågor om GDPR i mail.
Jag har sett dokumentären med, så du behöver inte förklara något ur den för mig iaf.

Nu gällde diskussionen lexbase som du lite snyggt struntade i svara på här, hur tänkte du stämma dem för förtal sa du?
Citera
2025-09-18, 13:14
Medlem
Citat:
Jag har sett dokumentären med, så du behöver inte förklara något ur den för mig iaf.

Nu gällde diskussionen lexbase som du lite snyggt struntade i svara på här, hur tänkte du stämma dem för förtal sa du?

Ja. Men jag har inte bråttom. 5år preskriptionstid på grovt. 2år på vanligt förtal. nu skall vi vänta ut eudomen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in