2025-09-18, 22:35
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnyblack
Auto correct gubben, det förstår väl alla med en IQ över 60?

Bara genier särskriver autocorrect tydligen
Citera
2025-09-18, 23:03
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vilka talar du om?

De som bor i USA, demokrater vs republikaner, eller svenskar du diskuterar med?

Varför skulle mordet på Kirk ena folk öht?
Det har jag aldrig sagt att det skulle. Jag säger att det visar på polariseringen. Om en absolut majoritet hade fördömt Kirks mord, utan förbehåll, hade de visat på en enighet. Vilket det inte gjorde.

Vad menar du att skillnaden i åsikter mellan USA och Sverige skulle vara? De flesta åsikterna kommer från USA. Woke har kommit hit därifrån. Inte tror du väl att du kommit på dina åsikter själv?
Du är bara mainstream just nu här. Men om åsikterna där, förändras kraftigt, kommer förmodligen även du och hela samhället att göra det. Ni släpar bara lite efter dem.
Citera
2025-09-18, 23:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det har jag aldrig sagt att det skulle. Jag säger att det visar på polariseringen. Om en absolut majoritet hade fördömt Kirks mord, utan förbehåll, hade de visat på en enighet. Vilket det inte gjorde.

Vad menar du att skillnaden i åsikter mellan USA och Sverige skulle vara? De flesta åsikterna kommer från USA. Woke har kommit hit därifrån. Inte tror du väl att du kommit på dina åsikter själv?
Du är bara mainstream just nu här. Men om åsikterna där, förändras kraftigt, kommer förmodligen även du och hela samhället att göra det. Ni släpar bara lite efter dem.
"Mordet enade inte" skrev du.

Därav frågan a) vilka det skulle ena och b) varför.

Woke frågade jag inte om.
Citera
2025-09-19, 00:49
Medlem
bbwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Narrativ??? Det är en enkel fråga som borde vara lätt att besvara. Offerskapsmentalitet, much?

Ett starkt tecken på att man är en del av MAGA-kulten är en oförmåga att svara på ens de enklaste följdfrågorna kopplade till påståenden som gjorts, en oförmåga att bli specifik/konkret. Ett annat starkt tecken är att man är ett offer samtidigt som man klagar på att andra är offer. Du uppfyller båda.

Du må inte vara diehard-maga, men du är i "Trump-kanske-säger-lite-knasiga-saker-MEN-han-försöker-iaf-inte transa-mina-barn"-lägret. Lev med det eller, ännu bättre, ta dig ur hjärnrötan.

Vilka åsikter föreställer du dig att jag har och hur menar du att det yttrar det sig?

Precis. Så mig ett enda exempel på när han är "skicklig" mot kvalificerat motstånd. Jag hör liksom en massa upprepningar kring hur fantastisk han var men INGEN kan ge mig ett enda exempel. Det är närmast parodiskt at this point

Och som jag redan förklarat behöver du inte hålla med honom om argumentet, du ska ge mig ETT bra argument. ETT tillfälle där han uppvisar denna omtalade "skicklighet". Jag förstår inte hur jag kan bli tydligare än vad jag varit.

Ah, så passivt aggressiv du är. Du är som en gammal LP-skiva som fastnat i samma spår.

Att du lägger in värdeord som jag aldrig uttalat är en simpel härskarteknik som säkerligen triggar någon enklare individ. Personligen förstår jag inte din ilska trots att jag tydligt deklarerat min ståndpunkt om Kirks åsikter men kan ändå se att han hade en förmåga att "äga rummet".

Det betyder inte att jag plötsligt är MAGA-light - tvärtom så är jag långt mer åt Democrats. Du är enögd och angriper fel mål.
Citera
2025-09-19, 01:05
Medlem
develis avatar
De är tamejfan inte kloka på en enda fläck...

Snacka om att använda mordet som propaganda.

Att kräva kristna böner i kongressen var överMAGA in my point of view, men nu ska det helst resas en staty av Kirk i Kapitolium.

"One lawmaker, Rep. Anna Paulina Luna, R-Fla., who wrote that she owes "my entire political career to Charlie Kirk," is seeking to place a statue of Kirk in the Capitol "to honor his legacy."

Övriga dickheads ämnar skapa en Charlie Kirk Bill ( återuppliva nån lag från kalla kriget? )

En annan ska bilda en kommitté för en "full scale investigation of the coordinated network of leftists attacking us."

Heritage Foundation (tankesmedjan för Project 2025) yrar om vänstervåld:
"In the wake of Charlie Kirk's assassination, policymakers must do all they can to stop radical left-wing violence."

Trots att högerextremism är det största problemet i USA sen många år.
.
Republikanen Mace ansåg att representanthuset skulle straffa ledamoten Omar.

Omar kritiserade Kirks syn på vapenägande och rasrelationer efter George Floyds död i Minneapolis 2020 och borde även utvisas enligt Mace.
Omar blev amerikansk medborgare år 2000.

Mace föreslog även att utbildningsdepartementet skulle ta bort federal finansiering från skolor som inte ”agerar mot personal som ursäktar eller glorifierar mordet på Charlie Kirk”.

....och parallellt doxar de folk på löpande band. och beter sig om fascister relaterat till yttrandefriheten.
https://www.pbs.org/newshour/politics/house-turns-back-effort-to-censure-rep-ilhan-omar-over-remarks-about-charlie-kirk

Citat:
Being able to express yourself without the fear of retaliation is a fundamental right in a democratic society.
Senast redigerad av develi 2025-09-19 kl. 01:07.
Citera
2025-09-19, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Det som är så farligt är när högern i USA inte bara demoniserar vänstern utan också väldigt tydligt ingriper i väldigt många människors liv och straffar dem för att de har "fel" åsikter.

1. Vilka började demonisera vilka i USA. Vänstern demoniserade Trump, konservativa och Maga redan när han började ställa upp i debatter inför dey första valet han ställde upp i.

2. Ingriper mot fel åsikter? Om du på fullaste allvar tycker det är bra att en ung debattör som värnade yttrandefriheten och demokratin mördades inför sin a barn, och du ger uttryck för det offentligt direkt efter personens bortgång, då är du störd och ska självklart göras arbetslös.

3. Varför intresserar USA dig så mycket? Vi har ju samma problem i Sverige, att SD demoniseras. Fram tills för bara några få år sedan var man ju likställd med nazist om man ville minska på flyktinginvandringen hit, även som privatperson och inte minst som privatperson. Då hade man inte "de rätta värderingarna och dålig människosyn" som det hette.
Citera
2025-09-19, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Heritage Foundation (tankesmedjan för Project 2025) yrar om vänstervåld:
"In the wake of Charlie Kirk's assassination, policymakers must do all they can to stop radical left-wing violence."

Är det konstigt??
Glömt BLM upploppen?
De två mordförsöken på Trump?
Mordet på Charlie?
Transvåldet?

Det är fullt legitimt att slå ner och krossa vänstervåldet. Hoppas de får igenom att antifa terrorklassas.
Citera
2025-09-19, 02:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarmageddonPippi
Är det konstigt??
Glömt BLM upploppen?
De två mordförsöken på Trump?
Mordet på Charlie?
Transvåldet?

Det är fullt legitimt att slå ner och krossa vänstervåldet. Hoppas de får igenom att antifa terrorklassas.
Vad var det du inte begrep?
Om du så sitter och rabblar halva natten kan du inte påverka statistik och sakfakta.

Om HÖGEREXTREMISM dominerar inhemsk terrorism i USA, så är det mer än patetiskt att använda mordet på Kirk som propaganda och valfläsk.

"Republikanerna avser att lyfta fram mordet på Charlie Kirk inför mellanårsvalet 2026, och lyfta fram vad de kallar radikalt vänstervåld och sträva efter att föra hans arv av att mobilisera unga väljare att rösta för republikanerna."
https://www.politico.com/news/2025/09/18/erika-kirk-turning-point-usa-charlie-kirk-00571290

Hans fru har tagit över Turning Point (vilket jag misstänkte och skrev om tidigare) men om högerextrema Posobiec fortsätter framgår inte.

Tydligen är hon familjens öfverhufvud nu och har rätt att arbeta och dra in miljoner.

Ingen aning om hon står närmre Gud nu när martyred Kirk har rest till Valhall (enligt Patel)..
Senast redigerad av develi 2025-09-19 kl. 02:30.
Citera
2025-09-19, 02:37
Medlem
develis avatar
Eftersom Maga ägnar sig åt att cancellera, göra åverkan på yttrandefriheten - och använda Kirk som politiskt slagträ:
- så borde demokraterna göra det samma.

Kirk på X 2024 :

"Hate speech does not exist legally in America. There's ugly speech. There's gross speech. There's evil speech.

And ALL of it is protected by the First Amendment.
Keep America free."
Citera
2025-09-19, 02:42
Medlem
Pommiers avatar
Citat:
Jag tror vi ska sluta låtsas att Tyler Robinson kan ha varit höger. Vi måste inse att han var vänster.

Okej, begreppet "vänster" är svårt att definiera, särskilt i USA, där det mesta är högervridet. Men vi kan nog vara säkra på att Robinson hade en relation med en transsexuell pojk/flickvän och att han därför avskydde Charlie Kirk, som ville att alla skulle leva i strängt patriarkala gammaldags kärnfamiljer med mamma, pappa, barn.

Att föreslå, i det här läget, att Tyler Robinson i själva verket kan ha varit MAGA får oss bara att se korkade ut. Vi måste fatta att det finns mördare på båda sidor av det politiska spektrat.

Det som är så farligt är när högern i USA inte bara demoniserar vänstern utan också väldigt tydligt ingriper i väldigt många människors liv och straffar dem för att de har "fel" åsikter.

Det motsatta, att vänstern ingriper och straffar människor till höger, det finns knappast i dagens USA. Ja, förutom när det gäller Tyler Robinson förstås.

Självklart finns politiskt våld på båda sidor, att höra både högern och vänstern peka ut den andra sidan som den enda syndabocken är bara pinsamt. Dock tror jag inte att Tyler Robinson
Citera
2025-09-19, 02:45
Medlem
Pommiers avatar
Citat:
Jag tror vi ska sluta låtsas att Tyler Robinson kan ha varit höger. Vi måste inse att han var vänster.

Okej, begreppet "vänster" är svårt att definiera, särskilt i USA, där det mesta är högervridet. Men vi kan nog vara säkra på att Robinson hade en relation med en transsexuell pojk/flickvän och att han därför avskydde Charlie Kirk, som ville att alla skulle leva i strängt patriarkala gammaldags kärnfamiljer med mamma, pappa, barn.

Att föreslå, i det här läget, att Tyler Robinson i själva verket kan ha varit MAGA får oss bara att se korkade ut. Vi måste fatta att det finns mördare på båda sidor av det politiska spektrat.

Det motsatta, att vänstern ingriper och straffar människor till höger, det finns knappast i dagens USA. Ja, förutom när det gäller Tyler Robinson förstås.

Självklart finns politiskt våld på båda sidor, att höra både högern och vänstern peka ut den andra sidan som den enda syndabocken är bara pinsamt.

Dock tror jag inte att Tyler Robinson är varken höger eller vänster. Det han gjorde var inte drivet av någon stark politisk övertygelse (om man ser det som något ”klassiskt politiskt” dvs som makes sense för oss vanligt folk, t.ex Luigi Mangione är till skillnad från honom väldigt tydligt driven av en särskild och tydlig övertygelse). Tyler Robinson är enligt min mening influerad av så väl en del vänsterextremism som högerextremism, men framför allt så är han en incel, en deep internet autistisk memelord, som lever helt utanför vårt normala samhälle där normala höger/vänsterskalan råder. Som hela grejen med hans ”transgender girlfriend”, den där killen är inte ”trans” på det sättet som det låter på ytan utan på ett fetish-sätt, hela Tylers historik var full av furry-porr, liksom tecknade bilder av folk i djurkostymer tänder han på.

Deras ”förhållande” handlar om transmaxxing och inte transgenderism. Det här är djupet av brainrot, shitposting osv osv. Han är en incel och lever totalt utanför vanliga sociala koder. Jag tror att han utförde det här mordet för ”the lulz” snarare än för sina djupt rotade politiska övertygelser.
Citera
2025-09-19, 02:55
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Hahaha ska vi jämföra Bidens retorik med Trumps och se vem som hetsar och demoniserar. Säg bara till, jag är redo bär du är!

Eller vänta, du är ju en feg liten Maga-råtta...
Jo jag är redo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in