Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Du behöver förstås inte dela min åsikt om ifall marxismen är immateriell. Men den består inte av materia, du kan inte ta på idéerna eller mäta dem, för de existerar egentligen bara i våra huden som idéer. Samma med mycket, bland annat lagar är immateriella, även religion. Så invänd hur mycket du vill.
Marxismen kan ses som en sekulär tro. Idéerna är helt verklighetsfrämmande och de troende har sina narrativ och dogmer. Men enda sättet att genomföra den är att tvinga människor att leva efter reglerna. För det är bara en liten del av människorna som är marxister i tron. Så man måste tvinga alla andra att leva efter den. För när folket får välja, väljer de i stort sett alltid bort den.
Marx hade rätt i vissa dåtidsanalyser, men inget av det han förutspådde hände. Han förstod inte människan helt enkelt och trodde att hon var annorlunda än hon är. Arbetarna vill inte äga produktionsmedlen, de vill ha bra lön och arbetsvillkor. Marxismen leder alltid till lägre levnadsstandard och grymt förtryck, när man försöker implementera den. Marxismen har aldrig någonsin klarats att testas i verkligheten. Trots hundratals försök. Den är inte vetenskaplig. Marx var egentligen bara ett fyllo som fantiserade.
Jag visar bara hur fördömandet av mordet på Kirk, visar att samhället är polariserat och att man egentligen tar sida i konflikten när man diskuterar det. Mordet enade inte, utan visar att det finns en djup spricka och även vilken sida du står på. Vilket har uppenbart hela tiden. Du är polariserad åt ett håll och kan därför inte vara objektiv.
Det du beskriver blandar filosofiska reflektioner, historiska påståenden och personliga värderingar. Vissa delar är helt korrekta, andra är delvis sanna men förenklade och några är felaktiga eller saknar stöd i fakta.
Marxismen är, liksom andra ideologier och ideer, immateriell. Den kan inte ses eller röras, men dess effekter märks i lagar och samhällsstrukturer. Den kan bli dogmatisk och likna en tro, särskilt historiskt i exempel som Sovjetunionen, men den är inte en religion eftersom den saknar övernaturliga inslag.
Historiskt har försök att införa marxism ofta lett till tvång och förtryck, men vissa länder, som de nordiska välfärdsstaterna, har inspirerats av marxistiska idéer utan att avskaffa demokrati. Marx hade rätt om kapitalismens kriser, kapitalets koncentration och globalisering, men fel om att kapitalismen automatiskt skulle falla och att arbetarna skulle vilja äga produktionsmedlen.
Marxismen har testats i många länder med varierande resultat. Planekonomier har haft problem, men marxistiskt inspirerade reformer har också bidragit till jämlikhet och trygghet. Att avfärda Marx som enbart ett fyllo är osakligt, hans analyser används fortfarande inom samhällsvetenskapen.
Själv är jag inte en anhängare av den politiska sidan av marxismen, men kan se att det finns användbara delar av de ekonomiska teorierna i tex socialiberalismen.
Beträffande ditt eviga projicerande på mig så förstår jag hur du tänker, men jag håller inte med om din slutsats. Att fördöma ett mord är inte att ta sida i konflikten. Det är att stå upp för själva spelreglerna i ett demokratiskt samhälle.
För mig handlar det inte om att försvara Kirk eller hans idéer, utan om att försvara principen att politiska motsättningar ska hanteras med ord, inte med våld. Det borde egentligen vara en gemensam utgångspunkt, oavsett var man står ideologiskt.
Du säger att jag är polariserad åt ett håll, men jag har konsekvent sagt att både höger och vänster måste få driva sina åsikter inom lagens och demokratins ramar. Det är just därför jag kritiserar båda sidor när de gör avsteg från detta och det gäller lika mycket Kirk och hans rörelse som de som försöker tysta honom.
Att kalla det polariserat är att blanda ihop saklig kritik med partiskt ställningstagande. Jag vill inte ha ett samhälle där någon tystas, hotas eller mördas för sina idéer, oavsett vilken sida de står på. Det är där min lojalitet ligger, inte hos ett politiskt läger.
Kan du säga detsamma?