2025-09-02, 11:03
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
När det gäller att äta kokt ägg så blir det om det inte är hårdkok ur äggkopp.
Måste vara söligt med att få i sig löskokt ägg om man gör annat än att stoppa in hela ägget i truten.

Testa o löskoka ett ägg perfa , salta toppen o hiva in i käften o mosa - en symfoni av smaker frigörs

Mums
Citera
2025-09-06, 15:55
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Bara autistiska efterblivna som Kristian Wedel som inte ens klarar av o ta körkort sitter med kostymer o äter i äggkopp med sitt feminima utseende.

Såna här mongolider

https://i.postimg.cc/L4jgpqCW/Screenshot-20220620-183919-Samsung-Internet.jpg

Tyckte han såg hunkig ut.
Citera
2025-09-07, 10:53
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Tyckte han såg hunkig ut.

Han är Göteborgs stadsnarr som snubblade omkring o fick ej ta körkort p.g.a autistisk bristande motorik.

Det är såna flanar som äter ägg ur äggkopp o för o kompensera testobrist.

Nu skall jag löskoka ägg o äta dom hela
Citera
2025-09-07, 18:26
Medlem
Vem0ths avatar
Asså jag har börjat köra äggkopp på helgerna jag har ledigt och placebot kickar in, det smakar godare serverat i en äggkopp. Det har lite med att man äter med ögonen och presentationen ser så mycket mer prestige ut eftersom ägget vilar på sin egna pelare.

Äggkoppen uppfyller en viktig funktion än idag.
Citera
2025-09-15, 22:50
Medlem
JohanLiljegrens avatar
För mig är äggkopp ett klassiskt barndomsminne, från tiden när man åt kokt ägg med tesked. Jag har varken ätit ägg med tesked eller i äggkopp sedan dess. Numera knackar jag ägget mot en mattallrik och äter det sedan i ett nafs, så länge det inte är glödhett. Smidigare och bekvämare så samt mindre omständigt.
Citera
2025-09-18, 11:31
Bannlyst
I den första sagan om Gullivers resor krigade lilleputtarna om huruvida man skulle ha den spetsiga sidan upp, eller den andra, lite tjockare sidan upp i i äggkoppen.
Citera
2025-09-18, 12:05
Medlem
Sladdarens avatar
Ingen kan förneka ändå att du slipper skala ägget, inte ens en flaga

Ta en lämpligt vass kniv, sätt en jack mitt på ägget och skär det snabbt, oavsett löst ägg till rinnigt eller krämigt så kommer du aldrig att få uppgiften med att behöva skala med en äggkopp.

Rinner den lösa äggulan ut på det sättet ? Kanske den gör på ett fat men det är ju bara luta fatet då å hälla tillbaka gulan i ägget som då står upprätt i en äggkopp. Lirka in gulan igen med en tesked medans du lutar fatet..

Äggkoppen är ett måste helt enkelt. Speciellt ägg man köper direkt av hönseriet / ägg boden med tunt purfärska svårskalade skal men enorma ägg

Sen kanske man vill ha ägget på en macka skivat ändå ifrån ena halvan eller båda galvorna..
Då tar du en tesked och skopar ur hela halva ägget ur skalet ifrån insidan av väggen på skalet

Nästa test är om det gör och underlättar nån skillnad om skeden sköljs först med kallt vatten eller kokt vatten innan man läsgör halva ägget ifrån sitt skal genom att lirka och skopa ur det med skeden ..

Om det funkar smidigt behöver du in princip sluta helt å hållet med att skala ägg nånsin igen
Citera
2025-09-18, 12:09
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Det är länge sedan jag åt ägg med tesked och i äggkopp. Det måste ha varit nån påsk hemma hos morsan för kanske femton-tjugo år sedan. Det normala vid högtider är annars att halvera äggen och kleta på något gott, typ kaviar eller skagenröra eller så. Vardagsäggen äts bara lite slarvigt skivade. Hårdkokta på macka eller (och det ska absolut inte underskattas) skalade och doppade i salt med bara händerna direkt från skålen i kylen. Ett par ägg på det viset är ett dundermellanmål.

Ägg är generellt en superföda men det där med äggkoppar har fallit bort.
Citera
2025-09-18, 12:12
Medlem
Milldues avatar
Verkar dumt att äta ägg hela.

Äter man med sked så kan man strö på salt efter tycke, eller varför inte en klick med kaviar?
Med ägget i äggkoppen så har man kontroll av sitt intag.

Själv "nackar" jag mina ägg och lägger ev. skalbitar under ägget i koppen eller på avsedd plats på äggkoppen.
Citera
2025-09-18, 14:57
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Verkar dumt att äta ägg hela.

Äter man med sked så kan man strö på salt efter tycke, eller varför inte en klick med kaviar?
Med ägget i äggkoppen så har man kontroll av sitt intag.

Själv "nackar" jag mina ägg och lägger ev. skalbitar under ägget i koppen eller på avsedd plats på äggkoppen.

Du kanske är äldre o äter ett ägg med din frukostfralla o sen tittar på nyheterna.

Jag kokade nyss 8 ägg o skall äta dom med kaviar o 1L mjölk.

Man orkar inte hålla på med äggkopp,äggskalskopp,tre olika skedar,,vindflöjel,äggsaltkar o servett i knäet
Citera
2025-09-19, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Du kanske är äldre o äter ett ägg med din frukostfralla o sen tittar på nyheterna.

Jag kokade nyss 8 ägg o skall äta dom med kaviar o 1L mjölk.

Man orkar inte hålla på med äggkopp,äggskalskopp,tre olika skedar,,vindflöjel,äggsaltkar o servett i knäet
Det lär ju ta en bra stund att sitta med jokset att skala 8 ägg! Vet med säkerhet att vi ätit upp våra ägg och blivit klar med morgontoaletten innan du kan börja äta!!!
Citera
2025-09-19, 01:53
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Det lär ju ta en bra stund att sitta med jokset att skala 8 ägg! Vet med säkerhet att vi ätit upp våra ägg och blivit klar med morgontoaletten innan du kan börja äta!!!
Men vi har ju inte gjort det på ett coolt och manligt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in