• 1
  • 2
2025-09-16, 13:34
Medlem
Ja. Jag vet att det är nyttigare är pommes frites men är det NYTTIGT?
Citera
2025-09-16, 14:03
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge

Torsk är absolut nyttigt. Även om den knappt innehåller något fett så är den full av protein och mikronäringsämnen. En portion på 100 gram ger ungefär en fjärdedel av ditt dagsbehov av B12, runt 70–80 procent av ditt jodbehov, ungefär hälften av ditt selenbehov och en femtedel av ditt fosforbehov. Det är alltså inte bara en tom proteinkälla, utan något som bidrar med näringsämnen. Däremot är den så mager att den inte ger något omega-3, vilket gör att du behöver komplettera med fet fisk eller andra källor till nyttiga fetter
Citera
2025-09-16, 14:16
Medlem
Citat:

Om den är fiskad i Norska/isländska vatten så är den garanterat nyttig.

Är det tagen i Finska viken , not so much
Citera
2025-09-16, 15:10
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Beror på vad du vill få ut ? Deff/bulk ?
Citera
2025-09-16, 16:57
Medlem
okok1s avatar
Ägg är nog bättre. Då slipper man kvicksilver.

Det är förmodligen mineralerna som är bra. Selen, jod, koppar etc. Omega 3 är en scam.
Citera
2025-09-16, 19:12
Moderator
Kraftkarls avatar
Finns flera hälsofördelar med att äta torsk. En studie som gjordes i Norge visade att torskfiskar ger en minskad risk att utveckla typ 2-diabates. För normalviktiga minskar sannolikheten att utveckla 2-diabates med 29%, för överviktiga minskar risken med 39%.

Citat:
Intake of lean fish, but not fatty fish or LCn-3PUFA supplements, was associated with lower risk of pharmacologically treated type 2 diabetes in Norwegian women who were overweight or obese. Fatty fish, which contain dioxins and dl-PCBs, did not increase the risk of type 2 diabetes, but the exceedance of the EFSA TWI for dioxins and dl-PCBs is a health concern.

https://diabetesjournals.org/care/ar...olyunsaturated
Citera
2025-09-17, 09:01
Medlem
Citat:

Kroppen är designad för att äta torsk så det är skitbra mat. Som du säger bör är det ingen fet fisk. Du kan själv göra och ha en fet sås på bra råvaror till (inget processat skit).
Citera
2025-09-17, 09:06
Medlem
Queutards avatar
Slemmig torsk är alldeles överprissatt och inte särskilt näringsrik.

100 gram ger 130 kcal.

DHA 0.25 gram
EPA 0.02 gram

Jämför med makrill 100 g:

DHA 1.3 gram
EPA 0.2 gram
Citera
2025-09-17, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Finns flera hälsofördelar med att äta torsk. En studie som gjordes i Norge visade att torskfiskar ger en minskad risk att utveckla typ 2-diabates. För normalviktiga minskar sannolikheten att utveckla 2-diabates med 29%, för överviktiga minskar risken med 39%.

https://diabetesjournals.org/care/ar...olyunsaturated

+1
Det finns människor genom tiderna som enbart levt på fisk och hos dem var våra välfärdssjukdomar ytterst ovanliga.
Jag kan tycka att man inte ska utmåla torsk som onyttigt bara för att det finns annan fisk. Men absolut att det finns andra alternativ. All odlad fisk bör bojkotta dock.
Citera
2025-09-17, 16:33
Medlem
jonte500s avatar
Jag hade absolut ätit det oftare om det inte var så dyrt!
Citera
2025-09-17, 17:37
Medlem
448s avatar
Torsk(o kusiner) samt abborre,gös o sik är helt ok fettfritt komplement o äta vid sidan av lax,makrill o tonfisk för män.

Kvinnor skall dock hoppa söt/östersjövattenfiskar p.g.a miljögifter oavsett ålder tills dom tömt ägglådan

Annars så rejält med atlantfångad lax o makrill.
Citera
2025-09-18, 00:30
Medlem
Pungsvings avatar
Även fett behövs och är nyttigt. Problemet är att folk äter för mycket av allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in