2025-09-17, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
SMS-samtalet mellan de båda ÄR verkligen välskrivet. Jag reagerade också på det. Men Tyler Robinson är begåvad och säkert duktig på språk. Det faller sig säkert naturligt för honom att undvika stavfel, använda korrekta skiljetecken och uttrycka sig med en god vokabulär.

Vi vet redan nu att Tyler Robinson är en mördare, och det finns inga skäl någonsin att ursäkta honom för det. Men för det behöver man inte påstå att SMS-konversationen mellan honom och rumskamraten är fejk, eller att rumskamraten var införstådd med vad Tyler Robinson tänkte göra.

Ja, han är skyldig. Och hans motiv är med stor sannolikhet de som framgår av texten. I varje fall delvis. Dels att han ansåg att Kirk var en "hatare". Dels att han ville bli kändis i sina onlinekretsar vilket framgår av det han säger om texten på kulorna.

Om texten är äkta så verkar det också som han ville åka fast, i motsats till vad han påstår, eftersom han så tydligt tar på sig skulden för mordet.

Är det skrivet för att skydda partnern? Mycket möjligt. Hans familj vittnar om att han blivit vänsterradikal på senare tid och då främst gällande homo/trans frågor.

Det tycks sammanfalla med att han träffade partnern. Partnern kan mycket väl ha radikaliserat honom och manipulerat honom till att mörda Kirk (spekulation men inte orimligt). Och att de kommit överens om att skriva den här texten så att det skall framstå som att partnern var helt ovetande.

Så utöver att han blivit hjärntvättad till att se Kirk som en hatare och utöver hans barnsliga önskan att bli känd på nätet så tillkommer kanske ytterligare ett motiv: han gjorde det av åtrå/kärlek till sin partner. Som i sin tur ville se Kirk död för att han kritiserade transrörelsen. Och kanske tyckte det var romantiskt att ha en partner som är redo att mörda för hans skull.
Citera
2025-09-17, 22:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zopenco
Du länkar till "FREETHOUGHT NOW Defending the separation of church and state".

Jag vill höra det från honom i det sammanhang det sägs och inte från något ideologiskt vinklat referat.
Då går du till Charlie Kirk Show ang aktuellt datum och avrundar kvällen med att se på video.
Citera
2025-09-17, 22:12
Medlem
Hogerfotads avatar
https://www.bitchute.com/video/BQQiPE0h33Ou

Looks like he clicked/ squeezed the explosive switch timer for maybe the blood bag....
Citera
2025-09-17, 22:16
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Jag ser ett mönster här där du tillskriver mig åsikter och känslor som jag inte har uttryckt. Det blir som en spegelvändning av diskussionen, där du anklagar mig för precis det beteende du själv ägnar dig åt.

Jag har aldrig försvarat våld eller mord och jag har inte demoniserat dig som person. Det jag har gjort är att kritisera idéer och politiska rörelser, vilket är en helt normal del i en fri och öppen debatt.

Om du inte klarar av att föra en saklig diskussion utan att tillskriva mig saker jag aldrig sagt eller gjort, kanske det vore bättre att du helt enkelt låter bli att svara på mina inlägg.

Jag vill gärna debattera idéer, men då behöver vi hålla oss på den nivån, inte fastna i personliga attacker och projiceringar.
Du har kallat mig demonisk. Om det inte är att demonisera finns det inget som heter att demonisera. Masken föll rakt av där och du visade ditt rätta ansikte.

Hela din debatt har handlar om att angripa offret och framställa honom som ett enormt hot mot samhället för att han framför sina åsikter som kristen och har en idé om ett annat samhälle än din utopi.
Citera
2025-09-17, 22:25
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux

Är det skrivet för att skydda partnern? Mycket möjligt. Hans familj vittnar om att han blivit vänsterradikal på senare tid och då främst gällande homo/trans frågor.

Det tycks sammanfalla med att han träffade partnern. Partnern kan mycket väl ha radikaliserat honom och manipulerat honom till att mörda Kirk (spekulation men inte orimligt). Och att de kommit överens om att skriva den här texten så att det skall framstå som att partnern var helt ovetande.

Så utöver att han blivit hjärntvättad till att se Kirk som en hatare och utöver hans barnsliga önskan att bli känd på nätet så tillkommer kanske ytterligare ett motiv: han gjorde det av åtrå/kärlek till sin partner. Som i sin tur ville se Kirk död för att han kritiserade transrörelsen. Och kanske tyckte det var romantiskt att ha en partner som är redo att mörda för hans skull.

Från nypost

Citat:
The trangender boyfriend of Charlie Kirk’s alleged assassin, Tyler Robinson, “hates conservatives and Christians,” according to a relative.

Lance Twiggs, whom authorities have confirmed was in a romantic relationship with Robinson and is transitioning from male to female, began to act differently when he turned 18, developing animosty for his family and for the conservative values he was brought up with, a relative told Fox News Digital.

“He hates conservatives and Christians,” the relative, who asked to remain anonymous, said.

Från WRN

Citat:
“I know the reason I had nothing to do with him is he (Lance Twiggs) is full of evil and hatred,” the family member alleged about Lance Twiggs. “While this is extremely shocking, I was afraid he might hurt someone,” the family member alleged, saying this belief was based on “things he would say to family members.” The relative declined to be more specific.

“For at least four years, I haven’t talked to him,” the relative alleged of Lance. “I did not want him around my personal family. He’s not a healthy person. He is very angry with anyone who is supportive of conservative ideals and Christian values.”

Det är möjigt att de har eldat på varandra i något slags samstämmigt hat och till slut rann bägaren över för Robinson (som verkar avvikande i filmklipp, kanske autism-relaterat).
Citera
2025-09-17, 22:32
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du har kallat mig demonisk. Om det inte är att demonisera finns det inget som heter att demonisera. Masken föll rakt av där och du visade ditt rätta ansikte.

Hela din debatt har handlar om att angripa offret och framställa honom som ett enormt hot mot samhället för att han framför sina åsikter som kristen och har en idé om ett annat samhälle än din utopi.
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Jag väljer att fetlägga det som du behöver belägga för att jag ska kunna svara på ditt inlägg.
Annars diskuterar jag bara med dina demoniserade halmgubbar som du bundit alldeles själv. Eller är voodoo-docka mer korrekt?

För övrigt finner jag det komiskt att du blir hotfull när man använder sin yttrandefrihet för att belysa fakta och uppmana till att alla behöver sansa sig oberoende av väderstreck.

Det säger något viktigt om dig och det får mig än att inse hur viktigt det är att lyfta på alla stenar och öppna alla garderober som du desperat försöker hålla stängda. Det är nämligen så det fungerar i ett öppet och fritt samhälle och inte minst på Flashback.

Jag börjar ana var ditt missförstånd kommer ifrån, medvetet eller omedvetet. När jag skrev om demoniska halmgubbar syftade jag på de påhittade versioner av mig som du själv konstruerat och angripit, inte på dig som person.

Det är just det som är grejen, du har gång på gång tillskrivit mig åsikter jag aldrig uttryckt. Min formulering var ett sätt att belysa hur absurd den taktiken är, inte att kalla dig demonisk.

För att undvika fler missförstånd vore det bra om du kunde citera exakt vad jag har sagt framöver, istället för att tolka fritt och vända det emot mig. Då kan vi faktiskt diskutera sakfrågan istället för att fastna i sidospår.

Ett alternativ, om du inte vill göra det, är att vi helt enkelt avslutar vår konversation här.
Citera
2025-09-17, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det går förstås bra att bara angripa den andra sidan. Sista stycket tycker jag är intressant. Då vänstern och woke har hatat just vanliga vita arbetare, speciellt från landsbygden. Obildade WT som man sett som fienden som ska krossas för att en stor andel röstat på Trump.

Men därigenom har man faktiskt angripit de som du menar man borde bry sig om och spottat på dem. Kanske de är människor med känslor och som står upp för sanningen och helt riktigt, inte tror att man kan byta kön. En del kristna. Så varför skulle de då rösta på de som säger att de hatar dem, utifrån hudfärg och sin längre klass, enbart. Då går man förstås rakt mot det du säger man borde göra. Faktiskt bry sig om människor.

Medan wokevänstern inte är en folkrörelse från de djupare lagren i samhället. Utan faktisk en elitistisk akademisk rörelse som vill trycka sina åsikter på folk och hatar de som inte delar den. De är klart rasistiska där de delar in människor i hudfärg och ger dem olika egenskaper efter det.

För på vilket är en vit fattig arbetare mer privilegierad än Obama, egentligen. Men det är så man ser det.

Att beskriva ”vänstern” som hatisk mot vita arbetare är en grov generalisering. Visst finns det viss element som kan beskrivas som elitistisk, men att tillskriva hela sidan detta är fel. Demokraterna har i praktiken drivit frågor som minimilön, sjukförsäkring etc, just sådant som gynnar arbetarklassen.

Det är väl riktigt att delar av den akademiska vänstern fastnat i identitetspolitik. Men maga använder detta som en förevändning för att driva egna kulturkrig och slippa tala om de materiella frågorna, där ligger den verkliga polariseringen.

Och när det gäller ”privilegier” handlar det inte om individer som Obama kontra en fattig arbetare, utan om strukturer. Ekonomiskt kan arbetaren vara marginaliserad, men strukturell diskriminering riktas fortfarande mot svarta amerikaner på arbetsmarknaden, i rättssystemet och av polisen.

Det republikanska partiet har egentligen byggt sin strategi på att spela ut arbetarklassen mot minoriteter, snarare än att faktiskt leverera på de frågor som skulle gynna båda. Men Demokraterna har också förlorat på att ta fighten på de villkoren. Genom att svara på varje utspel om migration, könsidentitet eller ”woke” har de låtit republikanerna sätta agendan, i stället för att själva definiera den. Lägg därtill en toppstyrning inom partiet som gör det svårt för nya gräsrotsrörelser och folkliga inriktningar att få genomslag, och det är nog förklaringen till att demokraterna har gått dåligt.
Citera
2025-09-17, 22:37
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Jag syftade inte på eventuella stavfel eller grammatik utan på hur onaturlig konversationen faller sig. Det är inte på det sättet man samtalar efter ett begånget mord, föreställer jag mig. Samtalet har för övrigt inget flyt utan det är bara Robinson som talar kliniskt (och erkänner, lägligt nog). Partnern har ingen röst. Det finns inget utbyte.

Jag finner det märkligt.
Psykologen Katie Cohen vid FOI analyserar ensamagerande gärningspersoner, individer som planerar och utför våldsdåd helt på egen hand.

Hon säger att nästan alla i denna grupp har, eller kommer att få, en autismspektrumdiagnos. Många är oupptäckta vid gärningen, men när deras liv granskas noggrant i efterhand framträder tydliga tecken på autism.

Enligt Cohen är detta ett återkommande mönster hon ser i sitt arbete med dessa fall.

Autism hos GM skulle kunna vara orsaken till det konkreta och känslolösa språket, helt utan ömsesidighet i konversationen.
Citera
2025-09-17, 22:38
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Från nypost

Från WRN

Det är möjigt att de har eldat på varandra i något slags samstämmigt hat och till slut rann bägaren över för Robinson (som verkar avvikande i filmklipp, kanske autism-relaterat).

Det är ju korkat. Gör Kirk till en martyr. Särskilt mycket tänkande kan inte ha handlat om. Känslor, jovisst. Men autism, alla som verkar avvikande är inte autister. En diagnos som klistras lite för lätt på folk som verkar/är avvikande.
Citera
2025-09-17, 22:47
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alecanan
Att beskriva ”vänstern” som hatisk mot vita arbetare är en grov generalisering. Visst finns det viss element som kan beskrivas som elitistisk, men att tillskriva hela sidan detta är fel. Demokraterna har i praktiken drivit frågor som minimilön, sjukförsäkring etc, just sådant som gynnar arbetarklassen.

Det är väl riktigt att delar av den akademiska vänstern fastnat i identitetspolitik. Men maga använder detta som en förevändning för att driva egna kulturkrig och slippa tala om de materiella frågorna, där ligger den verkliga polariseringen.

Och när det gäller ”privilegier” handlar det inte om individer som Obama kontra en fattig arbetare, utan om strukturer. Ekonomiskt kan arbetaren vara marginaliserad, men strukturell diskriminering riktas fortfarande mot svarta amerikaner på arbetsmarknaden, i rättssystemet och av polisen.

Det republikanska partiet har egentligen byggt sin strategi på att spela ut arbetarklassen mot minoriteter, snarare än att faktiskt leverera på de frågor som skulle gynna båda. Men Demokraterna har också förlorat på att ta fighten på de villkoren. Genom att svara på varje utspel om migration, könsidentitet eller ”woke” har de låtit republikanerna sätta agendan, i stället för att själva definiera den. Lägg därtill en toppstyrning inom partiet som gör det svårt för nya gräsrotsrörelser och folkliga inriktningar att få genomslag, och det är nog förklaringen till att demokraterna har gått dåligt.
Jag tycker du fångar en viktig poäng här. Kulturkriget har blivit ett sätt för vissa politiska aktörer att avleda uppmärksamheten från de materiella frågorna. Det är mycket lättare att mobilisera människor kring känslomässiga symbolfrågor än kring långsiktiga reformer för exempelvis vård, utbildning eller arbetstrygghet.

Samtidigt blir det ett farligt spel, för när retoriken hela tiden handlar om existentiella hot, att motståndaren är ond, att hela nationen står på spel, så skapas ett klimat där kompromisser blir omöjliga. Det är ju den här dynamiken vi ser när debatten om migration, könsidentitet och woke dras till sin spets.

Jag tror också du har rätt i att demokraterna ibland har låtit republikanerna sätta agendan. Det leder till att man bara reagerar istället för att själva formulera en tydlig berättelse om vart man vill ta landet. Och under tiden har grupper som MAGA och personer som Kirk fyllt tomrummet med en världsbild som är enkel, men också extrem.

Det blir en ond spiral där båda sidor pratar förbi varandra och polariseringen fördjupas. Till slut handlar det inte ens om vilken politik som bäst hjälper människor, utan om vem som ska få definiera verkligheten.
Citera
2025-09-17, 22:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Flera större universitet har ju blivit stämda just för att DEI bryter mot civil rights acts 1964, så i just den frågan skulle väl Kirk i så fall mest fått medhåll från vänsterstudenterna. Det är inte heller en ståndpunkt som är utmärkande för just dominionism, jag har hört liknande framföras från andra kristna, från judar och från ateister, utifrån lite varierande bevekelsegrunder.
Jag tog upp Kirks uttalande om civil right act.
Jag diskuterade inte universitet.
DEI bryter inte mot Civil Rights Act 1964.

Lagen förbjuder diskriminering på offentliga platser.
Lagen föreskriver integration på skolor och andra offentliga anläggningar och förbjuder diskriminering i arbetslivet.
En annan viktig dom var Brown vs board of education 1954.

På Turning Points årliga konferens dec 2023 sa Kirk att det var ett ”stort misstag” att anta
Civil Rights Act 1964.

”Vi gjorde ett stort misstag när vi antog medborgarrättslagen på 1960-talet.”

Jag satte specifikt en pil vid frågan för att jag vet att du svävar iväg i annat.

➡️Vad var alternativet, att bevara Jim Crow lagarna?
Citera
2025-09-17, 23:00
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alecanan

Fast demokraterna har byggt sin strategi på att spela ut minoritet mot vita arbetare. Man har ställt dem över majoriteten. Man har slagit över. Sen det där om strukturer, om de skapas naturligt, vad kan man göra åt det. Det är bara dogmer.

Däremot håller det på att vända nu. Den tidigare förtryckta och hånade sidan, slår tillbaka och mordet på Kirk kommer att ytterligare öka deras tryck på vänstern. Enda sättet för demokraterna att komma tillbaka är att helt släppa woke och se alla som människor, även meningsmotståndare. Vilket de faktiskt inte gjort och det sitter i än.

Där anser jag Trump har rätt. Det är meritokratin som ska gälla, oavsett utfallet. För det är faktiskt ett rättvist system som inte tar hänsyn till kön, ras eller sexuell läggning. Man måste även acceptera verkligheten. Man har faktiskt skapat Trump, utan woke skulle han inte vara president.

Enligt Machiavelli: Om eliten förtrycker folket, kommer de att föra fram en ledare som förtrycker eliten. Och det är exakt vad vi ser nu. Ni borde bilda er och inte bara läsa vänsterfilosofer. De har i stort sett alltid fel, för de tar inte hänsyn till människan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in