2025-09-17, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Det verkar vara mycket bluff i rapporteringen kring mordet på Mr. Kirk

Vad som verkar klart är att:

1. Tre personer gripits.

1.1. Skytten Mr. Robinson verkar ha erkänt mordet och anses ha levt i ett gayförhållande med en transa

1.2. En Mr. Zinn, antingen Nazist eller representant för Israels opposition /Ukraina har gripits för att ha underlättat mördarens flykt genom att posera som misstänkt mördare (enligt media med leksaksvapen). Ännu mer komprometterande är att samma grupperingar är transornas huvudsponsorer och medieförespråkare.

1.3. En tredje person har gripits från platsen med ännu okända egenskaper.

1.4. Därutöver finns det massvis med mystiska filmer på folk som agerar underligt i samband med mordet och som skulle kunna tyda ännu större planläggning av mordet. En av dessa bär tydliga spår av hippie eller nazist kultur.

2. Mordet planerades i Utah efter inbjudning av Mr. Kirk för att hålla tal. Det är otydligt om mordet utfördes av inbjudarna eller efter att kännedom om verksamheten publicerats dvs. att debatten skulle hållas på Universitetsområdet.

2.1. Övriga issues i Utah är just att det finns en ganska mordisk vänstergruppering där med typ allt från transor till halvindianer/vildar.

2.2. MAGA folket har inte bra representation i Utah, utan Republikanerna där är mer mainstream och akademiska samt tom. i internopposition till MAGA. Det är senator Mitt Romney's m.fl.s plats och det är nog som så att platsen för mordet inte bara valts för att de hade en övad skytt tillgänglig där, utan också för möjligheten till framtida benådningar, lättare straff eller flippning av staten likt flippningen av Arizona genom McCains och diverse Sovjetiska affärsmäns försorg.

2.3 Mr. Kirk har efter dennes död beskrivits som en framtida presidentkandidat och att det skulle vara någon sorts preemtiv action för att göra rent för en etablissemangs kandidat eller demokrat utklädd till republikan. Personligen kan jag dock inte minnas att Mr. Kirk hade nämnts i sådana sammanhang.

2.3.1 Vänster-extremisterna har dock olagliga åsiktsregister över sådant och det är vanligt att folk som debatterar med dem sätts upp på sådana listor. Personligen vet jag allt om det då jag är "den smartaste personen i hela högern" i deras register".

4. Därutöver finns en massa teorier om bevisförvanskningar, dvs. att en massa bevis kring skytten och dennes kommunikation skulle vara artificiell. Mycket tyder på att så är fallet.

5. Enligt uppgifter på internet kommer troligen ANTIFA och en massa andra liknande verksamheter att terrorstämplas inom kort tid.

Det verkar som att fler noterat samma sak som jag i p. 2.2.
https://x.com/RealKahall/status/1968031696605053366
"I just watched Utah Prosecutor Jeff Gray publicly read aloud private text messages, interviews, and alleged confessions during a press conference - BEFORE TRIAL - about UT v. Tyler Robinson (Charlie Kirk Shooting Case)
He even referred to them at the press conference as FACTS. Are you kidding me?"

dvs. att vissa av Utah's myndigheter försöker göra ärendet till en public hanging med syftet att senare kunna deklarera rättegången felaktig.
Citera
2025-09-17, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag skrev att" Kirks teologiska övertygelser ligger till grund för det han far omkring på campus diskuterar. "

DÄRFÖR nämns Seven mountain mandate av mig - vilket inte är mainstream kristendom.
Det faller under dominionism.
Så du tror alltså att Kirk främst diskuterade dominionism när han reste runt till universitet och debatterade? Att det var den vanligast förekommande frågan från hans kritiker?

Citat:
och vi kan börja med att han ansåg att civil right act 1964 inte skulle ha antagits.
Flera större universitet har ju blivit stämda just för att DEI bryter mot civil rights acts 1964, så i just den frågan skulle väl Kirk i så fall mest fått medhåll från vänsterstudenterna. Det är inte heller en ståndpunkt som är utmärkande för just dominionism, jag har hört liknande framföras från andra kristna, från judar och från ateister, utifrån lite varierande bevekelsegrunder.

Citat:
Det huvudsakliga problemet är dock att muren mellan kyrka och stat ska hävas.
Nyapostoliska reformationen.
Återuppväckt dominionistisk teologi:
Som inte är nån mainstream kristendom eller pingströrelse. Det är det grundläggande du bör få in i huvudet.
Det är här du har fel, antingen för att du inte riktigt förstår vad dominionism är, eller för att du avsiktligt fultolkar. Av tidigare inlägg är det tydligt att du inte riktigt förstår hur de amerikanska författningsfäderna och den amerikanska konstitutionen såg på kyrkans roll i samhället. Konstitutionen nämner överhuvudtaget ingenting om ”separation of church and state”. Och inte ens Jeffersons brev där begreppet nämns kan rimligen tolkas som att Jefferson förespråkade en Sovjet-inspirerad statsateism vilket du tycks tro. Att författningsfäderna som med din måttstock skulle vara kristna fundamentalister och extremister skulle vilja förbjuda kristen tro i politiken är givetvis en absurd tanke.

Jag har säkert mina teologiska invändningar mot en del som Kirk trodde på. Men att tanken på att kristna ska engagera sig politiskt skulle vara ett påfund av Charlie Kirks pastor är så befängt att du omöjligen ens kan tro på det själv. Du kan besöka nästan vilken kyrka du vill i Sverige, oavsett samfund, och höra en präst eller pastor uttrycka liknande idéer. Kontroll över ”kulturella och politiska institutioner” något som alla som är politiskt aktiva vill driva i enlighet med sina värderingar och övertygelser, inte minst ateisterna som idag har mycket av den kontrollen i Amerika.

Citat:
Kirks 7M och Wallnau anser att Trump är smord av Gud. Utvald.
Exakt samma retorik hördes från vänstern om Obama efter att han blev vald.
Och likadant har nog sagts om varje Amerikansk president som blivit vald, åtminstone av presidentens anhängare.
Citera
2025-09-17, 15:55
Medlem
xuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Den här tråden handlar ju om hur mordet på Kirk kan påverka politiken i USA. Just nu ser vi hur högern går till en samlad attack mot allt som de definierar som "vänster". Bland annat har en massa människor fått sparken för att de har uttryckt sig "opassande" om Kirk. Till exempel, Karen Attiah, den sista svarta reportern på Washington Post, blev avskedad för att hon hade citerat detta uttalande av Charlie Kirk:

https://www.theguardian.com/us-news/2025/sep/11/charlie-kirk-quotes-beliefs

Länk till avskedandet av Attiah:

https://www.politico.com/news/2025/09/15/washington-post-karen-attiah-kirk-00564027

Men Attiah är inte ensam. Drew Harrison, spelutvecklare på Yotei, fick sparken efter ett Super Mario-skämt om Kirk:

Namnet Luigi syftar på Luigi Mangione, som misstänks ha mördat United Healtcares vd Brian Thompson i december förra året.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/a/zAaKq4/efter-charlie-kirk-mordet-far-sparken-for-mario-skamt

Jo, det kan tyckas lite konstigt att få sparken för. Samtidigt vet jag inte hur deras kontrakt innehöll för paragrafer, men jag vet att man i USA inte ser lätt på när man på något sätt potentiellt skadar sin arbetsgivares anseende. Folk har rätt att säga vad de vill, men jag kan ibland undra varför det inte räcker med att dra de här roliga historierna för sina vänner, måste man hålla på och publicera på twitter och allt vad de gör? Man söker uppmärksamhet, och sedan blir man sur när ens arbetsgivare agerar.
Citera
2025-09-17, 15:56
Medlem
detektiven789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Undrar hur svensk media skall hantera att en skyddad minoritet låg bakom mordet på en högerprofil? Baktala Kirk och fulcitera förmodligen.

Tyvärr kommer Trump förmodligen utnyttja detta till att inskränka den fantastiska yttrandefrihet som USA har haft. Först attackerades den från vänster av diverse NGOs sponsrade av Soros etc, nu av en senil president med auktoritära tendenser. Kommer han att använda det till att tysta ner Epstein-grejen?

Nja, Trump har all rätt, jag ger honom den rätten som Yttrandefrihetens Främste Försvarare, att i princip göra vad som helst mot vänstertrollen. Detta är av största vikt.

Du kan inte ana hur långt den wokea feminist-rörelsen har gått att i kväsa yttrandefriheten. Det är BB-personalen, förskolan, skolan, gymnasiet, diverse idrottsföreningar, musikskolor, mormor och en del farmödrar, kompisar, arbetsgivare, arbets"kamrater", i princip alla myndigheter inklusive alla kommuner, politiker, större delen av internet och sociala medier och inte minst mainstream media som totalt intagits av den wokea feminismen och som behöver rensas ut helt innan folk blivit någotsånär avgiftade.

Vi har alltså minst två decennier framför oss av att låta folk som Trump och Vance få göra sin grej innan vi kan snacka igen. Tro mig, mordet på Charlie Kirk har verkligen avslöjat vilken fiende vi när inom oss. Detta gäller dessbättre enbart USA och övriga västvärlden med Europa, Kanada, Australien och Nya Zeeland. Resten av världen som Latinamerika, Sydamerika, Afrika och Asien hånar wokeismen så det dånar om det.
Senast redigerad av detektiven789 2025-09-17 kl. 15:58.
Citera
2025-09-17, 16:00
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
jo. men det är sjuka människor i grund och botten.

jo. typ 50/50 på straffet kan se goda argument i bägge riktningarna.

men

avrättningarna hade ju ett typ 13 åringt upehåll i utah, men tyler kvalificerar sig helt klart för giftspruta efter typ 20år på deathrow.

så måste jag gissa, så är det dödstraff som blir domen.

Ja helt sjuka. Det är därför det känns så knäppt att dom diskuterar så oberört.

Dödsstraff vore bäst. Det är dubbelt straff. Dels är det fan som en livstid på death row, dels är det själva dödsstraffet
Citera
2025-09-17, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Jag håller med om det. Men att första gången man träffar någon uttrycka att man tar avstånd från dens livsstil, är inte särskilt välkomnande.

Inget man behöver fråga ut någon ny människa. Man umgås och har trevligt. Varför ska man ta reda på vad folk står nånstans innan man kan umgås.
Jag umgås först och tar det andra sen.
Citera
2025-09-17, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Ja helt sjuka. Det är därför det känns så knäppt att dom diskuterar så oberört.

Dödsstraff vore bäst. Det är dubbelt straff. Dels är det fan som en livstid på death row, dels är det själva dödsstraffet

Ja. martyrskapet blir ju inte myket att hänga i julgranen heller.
Citera
2025-09-17, 16:03
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Den här tråden handlar ju om hur mordet på Kirk kan påverka politiken i USA. Just nu ser vi hur högern går till en samlad attack mot allt som de definierar som "vänster". Bland annat har en massa människor fått sparken för att de har uttryckt sig "opassande" om Kirk.

Majoriteten som fått sparken är ju folk som hyllat dådet. Aktivt hyllat att Kirk blev avrättad.

Jag håller inte med någonting av vad Kirk stod för. Men jag hade inte velat jobba, eller ha en anställd som hyllar ett mord på en annan människa, en människa som blev mördad för hans åsikter. Han debuterade med folk.

Hela dådet är ju en attack mot demokratin där borta. Inte bara att någon blev avrättad.
Citera
2025-09-17, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xul
Jo, det kan tyckas lite konstigt att få sparken för. Samtidigt vet jag inte hur deras kontrakt innehöll för paragrafer, men jag vet att man i USA inte ser lätt på när man på något sätt potentiellt skadar sin arbetsgivares anseende. Folk har rätt att säga vad de vill, men jag kan ibland undra varför det inte räcker med att dra de här roliga historierna för sina vänner, måste man hålla på och publicera på twitter och allt vad de gör? Man söker uppmärksamhet, och sedan blir man sur när ens arbetsgivare agerar.

Man bör även ha i åtanke att många arbetsgivare (särskillt många större) underkastat sig DEI och implemnterat både policys och riktlinjer för medbarbetare därefter

Att utrycka sig och bete sig på ett sätt som får dina medarbetare att känna sig "unsafe" är inte ok. ett tveggat svärd som många får lära sig just nu....
Citera
2025-09-17, 16:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Så du tror alltså att Kirk främst diskuterade dominionism när han reste runt till universitet och debatterade? Att det var den vanligast förekommande frågan från hans kritiker?
Nej.
Jag skrev att Kirks åsikter har sina rötter i hans tro på kristen extrem tro.

Han var inte särskilt högljudd att nämna 7M, troligen en strategi.

När det framkommer att det absolut inte är mainstream kristendom riskerar nog de mer normala kristna att dra öronen åt sig.
Vilket sker i USA.

Återkommer senare till resten.
Citera
2025-09-17, 16:24
Medlem
Moobs avatar
Eftersom domstolarna har blivit köpta av Trump och är genomkorrupta nu, så lär det bli dödsstraff, och gissar att han faktiskt kommer avrättas rätt snabbt, iaf om Trump får bestämma, och det gör han ju nu utan att nån säger emot.

FÖrst tänkte jag att han inte skulle bli dödad direkt, men nu tänker jag att Trump skulle se det som en skalp och nåt att visa upp för de uppretade republikanerna.
Citera
2025-09-17, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Det verkar som att fler noterat samma sak som jag i p. 2.2.
https://x.com/RealKahall/status/1968031696605053366
"I just watched Utah Prosecutor Jeff Gray publicly read aloud private text messages, interviews, and alleged confessions during a press conference - BEFORE TRIAL - about UT v. Tyler Robinson (Charlie Kirk Shooting Case)
He even referred to them at the press conference as FACTS. Are you kidding me?"

dvs. att vissa av Utah's myndigheter försöker göra ärendet till en public hanging med syftet att senare kunna deklarera rättegången felaktig.

Nej det stämmer inte (eller ja, det kan kanske stämmer i någon annan delstat, inte för att jag tror det, men det finns knäppt många delstater)

så länge han höll sig till informationen som ingår i åtalet i dagsläget.

https://atty.utahcounty.gov/cms/uploads/TJR_Information_49872215e3.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in