2025-09-17, 19:03
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Tack jag vet vad HMF omfattar.
Mycket vanligt förekommande med hat mot ryssar som civilbefolkning
Vill du att jag ska ge dig exempel kommer det bli ett lååångt inlägg.
Samma sak gäller palestinier eller araber/muslimer - det blir också låångt.
Det förekommer även hat mot judar som folk.
Alla dessa exempel skulle mycket väl kunna omfattas av HMF.
Jag kan acceptera det förutsatt att man är konsekvent.
Jag utgår från att moderatorerna på FB ser mellan fingrarna på detta bara för att det är konflikter i dessa regioner och för att FB är ett anonymt forum med högt i tak.
Men det haltar när Axelsson blir åtalad för ett inlägg som riktar hat mot afrikaner för att det är kopplat till ett brott.
I annat fall tycker jag att vår regering måste gå ut med förtydliganden t.ex. 2025 är det okej att hata dessa nationer inkl dess medborgare, ingen blir censurerad eller åtalad.

Nej tack! Jag vill naturligtvis inte att du kapar tråden och försöker få den att istället handla om vilka inlägg du anser bryter mot någon regel. Men jättebra att du åtminstone frågade först. Använd istället rapporteringsfunktionen är du snäll.
Senast redigerad av Ancistrus 2025-09-17 kl. 19:05.
Citera
2025-09-17, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nej tack! Jag vill naturligtvis inte att du kapar tråden och försöker få den att istället handla om vilka inlägg du anser bryter mot någon regel. Men jättebra att du åtminstone frågade först. Använd istället rapporteringsfunktionen istället är du snäll.
Tack detsamma!
Det hade jag faktiskt ingen lust med och jag tänker inte rapportera alla dylika inlägg för då kommer era brevlådor att bli spammade!
FB fungerar ju också som en ventil för frustrade känslor som annars inte är "rumsrena".
Problemet är bara om det tar överhanden och infekterar alla diskussioner.
Hoppas att Axelsson slipper bli straffad!
Citera
2025-09-17, 19:19
Medlem
Vad riskerar han för straff om han fälls?
Och att flytta sajten utomlands hade väl funkat?
Se bara på The Pirate Bay. Den är still going strong trots alla dessa år av försök att stänga ner den...
Senast redigerad av NisseH2O2 2025-09-17 kl. 19:22.
Citera
2025-09-17, 19:35
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Hur menar du nu, finns det en tvingande lag i Sverige för att rapportera folk man ser bryter mot lagen på forum/elektroniska anslagstavlor?
Den delen av mitt inlägg var retorisk. Det framgår förhoppningsvis av resten av inlägget.

Men det finns faktiskt en lagparagraf som säger att man är tvungen att rapportera vissa brott:

Citat:
I vissa fall kan man vara skyldig att avslöja ett brott, såsom genom att anmäla brottet till polisen (23 kap. 6 § BrB). Gör man inte det i ett sådant fall gör man sig skyldig till underlåtenhet att avslöja brott.

Vet inte exakt vilka brott detta gäller, men kanske inte helt otänkbart att uppmaning om våld mot en viss person eller viss grupp, innefattas.

Oavsett om de aktuella inläggen omfattas eller ej, tycker jag det säger en hel del om de som polisanmält, att de inte brytt sig om att rapportera inläggen. Det hade tagit en minut. Så de som polisanmält har sannolikt som syfte att förstöra för Flashback och för de hundratusentals medlemmar som faktiskt beter sig städat, och som bidrar konstruktivt till diskussionerna.

https://lawline.se/answers/kan-man-domas-om-man-inte-anmaleravslojar-ett-brott-
Citera
2025-09-17, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
För första gången sedan 2007 hör man hans röst i radio från rättegången.

Fast hans ansikte har du inte sett. Och han ser ut som folk gör mest, något som de flesta
av oss faktiskt gör. Inget överdrivet åldrande. Men kanske en tendens till horn i pannan och
så några klara rynkor alldeles därovan. Ser i vart fall inte ut att vara äldre än någon som har
detta födelseår. Inte heller någon uppenbar tendens till flint.

https://processadvokat.se/medarbetare/#nils-hillert
Han och advokaten var alltså där men ändå inte. Satt tätt intill varandra och Janne långt
ner i högerkanten.

Visst blir det spännande i hovrätten ?
Citera
2025-09-17, 19:40
Medlem
JagSkaFixaDigs avatar
Vem slår vad om att åtalet gäller enbart högerkommentarer och inga vänsterkommentarer alls?
Citera
2025-09-17, 19:41
Medlem
PumpBabyPumps avatar
Bedömer det som stor risk för fällande dom då yttrandefriheten nu är hotad i EU/UK. Det här åtalet är ingen tillfällighet då problematiken funnits hela tiden.
Citera
2025-09-17, 19:49
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaFixaDig
Vem slår vad om att åtalet gäller enbart högerkommentarer och inga vänsterkommentarer alls?

Inte för att jag misstror dig men har du några exempel?
Citera
2025-09-17, 19:51
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Om jag äger en kossa som råmar ”Heil Hitler” är jag ansvarigt. Jag vet inte, jag bara frågar.
Jag hoppas att ni förstår att det var en retorisk fråga.

För hela premissen (frågeställningen) är aburd.

Varför skulle någon bli skydlig för ”hatbrott” för att vara ägare till något som vandaliserats?

Finns inte på världskartan som man sade i min ungdom.
Citera
2025-09-17, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PumpBabyPump
Bedömer det som stor risk för fällande dom då yttrandefriheten nu är hotad i EU/UK. Det här åtalet är ingen tillfällighet då problematiken funnits hela tiden.
Håller med. 1984-dystopin trycks på från alla håll och kanter just nu, och få tycks bry sig. Frihet är slaveri.
Citera
2025-09-17, 19:53
Medlem
Tjackadsmurfs avatar
Exakt vilka inlägg är det som syftas i åtalet? Om han fälls kommer flashback bli familjeliv 2.0 eller kommer flashback flytta till dark web?

Jag tycker inte att åsikter ska straffas.
Citera
2025-09-17, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
https://gofile.io/d/UPGe9p

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto