• 3
  • 4
2025-09-17, 19:34
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Så vad är din tanke att man ska göra om man har begränsad tillgång till PC med ny hårdvara och tillfälligt behöver en desktop? Ska man slänga den då?
Att min laptop fick Manjaro beror helt enkelt på att CPU:n måste bytas ut för att ens vara kompatibel med Windows 11. Vilket, för mig som inte gillar att skruva i laptops, innebär att jag hellre får köpa en ny dator. Eller så bootar man en Linux GUI.
Och nu kanske du menar "Ah men då kan man ju köra nån community-fix så att Windows inte fattar att det är legacy-hårdvara". Som att det inte kringgår syftet med säkerheten, som ju är skälet till att Microsoft ens ställer krav på hårdvara.

När det kommer till IDE så är det heller inte optimalt att köra VSCode eller JetBrains på begränsad hårdvara. Istället är man ganska låst till vim, som knappt ens går att jämföra (inte ens med ett par hundra plugins). Istället behöver man titta på exempelvis code-server, varför inte https://onedev.io och sedan hosta remote. När du sedan påstår att WSl2 är att föredra, så har du helt enkelt inte förstått att det inte alltid är ens möjligt att överväga. Jag provade köra Windows 11 på min Pi5 med 16 gig minne i typ fem minuter. Sen installerade jag om skiten. För det var så instabilt. Så ditt påstående om att "det är enklare att köra linux i windows genom WSL än att bara hosta linux" är så verklighetsfrånvänt att jag starkt ifrågasätter din grundläggande förståelse för hårdvara och minimalistisk design på serversetups. Nu kanske din filosofi är att bränna iväg 20 000kr om året på fläktar i ett serverskåp för en sida som har mindre än 1000 sidvisningar i månaden, varav 19 000 av dem är AI och crawlers. Men det är varken optimalt eller ekonomiskt. Vad jobbar du ens med?

När du framförde kritik mot mina inlägg så fick jag uppfattningen av att du besatt en viss typ av kompetens. Hela den bilden raserades genom ditt inlägg där du lyckas demonstrera att du fundamentalt missförstått problemet, vad som efterfrågas och lösningen.

Jag vill tipsa dig om att använda mer Google och AI. Du verkar behöva det.

Jag argumenterade i inlägget mot ett påstående att Linuxbaserade desktops är vanligt / vanligast bland DevOps. Det stämmer helt enkelt inte.
Att du som privatperson har hittat ett trevligt OS till din gamla PC är väl bara bra. Det har inget att göra med det jag skrev.
Ingen bryr sig om din gamla laptop.
Citera
2025-09-17, 19:38
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruskinarms
Jag argumenterade i inlägget mot ett påstående att Linuxbaserade desktops är vanligt / vanligast bland DevOps. Det stämmer helt enkelt inte.
Att du som privatperson har hittat ett trevligt OS till din gamla PC är väl bara bra. Det har inget att göra med det jag skrev.
Och om ditt svar inte har något att göra med frågeställningen för min trådstart: Varför bryr du dig ens om att argumentera riggsetups? Jag kan nämligen inte tolka ditt svar på annat sätt än att du inte förstår innebörden av minimalistisk setup när du föreslår resurskrävande system.
Citera
2025-09-17, 19:47
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Och om ditt svar inte har något att göra med frågeställningen för min trådstart: Varför bryr du dig ens om att argumentera riggsetups? Jag kan nämligen inte tolka ditt svar på annat sätt än att du inte förstår innebörden av minimalistisk setup när du föreslår resurskrävande system.

Lugna ner dig.
Sanningen är att ute i verkligheten ... i yrkeslivet är det idag ganska ointressant vilket OS ens personliga PC kör. Det mesta man arbetatar MOT är idag plattformsoberoende och det är vad man arbetar MOT som är intressant och man får helt enkelt anpassa sig.
Och vad gäller just OS blir detta mindre och mindre betydelsefullt då molntjänster gör att just den biten går att släppa helt.

Men jag förstår att ni hobbyister är fascinerade av era PC och gärna experimenterar, och det är väl kul.
Men när nån plattskalle i tråden spred desinformation att Linuxbaserade desktops är vanligt ute bland företagen så argumenterade jag emot det.
That's all.
Citera
2025-09-17, 20:02
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Lugna ner dig.
Sanningen är att ute i verkligheten ... i yrkeslivet är det idag ganska ointressant vilket OS ens personliga PC kör. Det mesta man arbetatar MOT är idag plattformsoberoende och det är vad man arbetar MOT som är intressant och man får helt enkelt anpassa sig.
Och vad gäller just OS blir detta mindre och mindre betydelsefullt då molntjänster gör att just den biten går att släppa helt.

Men jag förstår att ni hobbyister är fascinerade av era PC och gärna experimenterar, och det är väl kul.
Men när nån plattskalle i tråden spred desinformation att Linuxbaserade desktops är vanligt ute bland företagen så argumenterade jag emot det.
That's all.
Min primär-PC är Windows 11 och har WSL2 med 48GB RAM och nån Ryzen 5 i den lägre serien. Så vet inte vem du försöker klumpa ihop mig med. Jag är inte omständlig med skit-utrustning som någon form av personlig utmaning om det är vad du trodde.

Men eftersom du inte förstår trådstarten så ska jag förklara den för dig på ett icke-tekniskt sätt:
Föreställ dig att du ska stranda på en öde ö och får bara ta med dig ett begränsat antal objekt för att kunna "överleva" så länge som möjligt. Min fråga gällde vilka objekt man väljer att prioritera.

Ditt svar på den frågan var: "Volvo V70 är bra bilar. För då kommer man bort ifrån ön. Ta även med en hydraulikpress för att kunna skala kokosnötter".

Men du får för all del fortsätta bidra med dina tankar kring min faktiska frågeställning. Jag är nämligen även öppen för dina förslag och inte bara din kritik. Så för all del: Bidra med något användbart istället.
Citera
2025-09-17, 20:05
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Min primär-PC är Windows 11 och har WSL2 med 48GB RAM och nån Ryzen 5 i den lägre serien. Så vet inte vem du försöker klumpa ihop mig med. Jag är inte omständlig med skit-utrustning som någon form av personlig utmaning om det är vad du trodde.

Men eftersom du inte förstår trådstarten så ska jag förklara den för dig på ett icke-tekniskt sätt:
Föreställ dig att du ska stranda på en öde ö och får bara ta med dig ett begränsat antal objekt för att kunna "överleva" så länge som möjligt. Min fråga gällde vilka objekt man väljer att prioritera.

Ditt svar på den frågan var: "Volvo V70 är bra bilar. För då kommer man bort ifrån ön. Ta även med en hydraulikpress för att kunna skala kokosnötter".

Men du får för all del fortsätta bidra med dina tankar kring min faktiska frågeställning. Jag är nämligen även öppen för dina förslag och inte bara din kritik. Så för all del: Bidra med något användbart istället.

Men va fan är du speedad på Cola Zero eller?
LUGNA NER DIG.

Här är originalinlägget jag reagerade på. Ingen bryr sig om din hemdator. Kör på bara. Ha kul.

Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Eftersom Linux dominerar totalt bland servrar så är det ganska självklart att en devops i första hand väljer linuxmiljön.

Man kan lugnt välja bort både MacOs och Windows.
Citera
2025-09-17, 20:14
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Men va fan är du speedad på Cola Zero eller?
LUGNA NER DIG.

Här är originalinlägget jag reagerade på. Ingen bryr sig om din hemdator. Kör på bara. Ha kul.
Verkligen inte. Jag tänkte eftersom du hade så mycket åsikter om huruvida jag var lämpad för ett operativsystem, och sedan hade åsikter om vilka operativsystem som generellt sätt är bättre som user/GUI så tänkte jag att du förmodligen har väldigt mycket åsikter om det som efterfrågas i trådatarten. Men då tolkar jag det som att ingen behöver bry sig om sina åsikter, eftersom du ändå inte hade något att säga.

Jag försöker bara förstå din poäng och ditt bidrag till tråden med dina inlägg. Det är en fullt rimlig fråga utifrån din kritik. Dvs en reaktion. Inte aggression. Så jag är lugn. Och nyfiken.
Citera
2025-09-17, 20:22
Medlem
ruskinarmss avatar
Citat:
Verkligen inte. Jag tänkte eftersom du hade så mycket åsikter om huruvida jag var lämpad för ett operativsystem, och sedan hade åsikter om vilka operativsystem som generellt sätt är bättre som user/GUI så tänkte jag att du förmodligen har väldigt mycket åsikter om det som efterfrågas i trådatarten. Men då tolkar jag det som att ingen behöver bry sig om sina åsikter, eftersom du ändå inte hade något att säga.

Jag försöker bara förstå din poäng och ditt bidrag till tråden med dina inlägg. Det är en fullt rimlig fråga utifrån din kritik. Dvs en reaktion. Inte aggression. Så jag är lugn. Och nyfiken.

Poäng?
Jag rensade bland gammalt skit och upptäckte efter 19 år att jag hade konto här. Så jag gick in och bråkade lite med er bara. Det var kul. Jag kanske återvänder om 19 år igen.
Min enda poäng var att det tycks vara nån myt bland hobbyister att man ute i verkliga livet kör mycket linuxbaserade desktops. Och det stämmer inte. PUNKT.
Det var allt.
Hacka vidare nu, grabben.
Citera
2025-09-17, 20:34
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Poäng?
Jag rensade bland gammalt skit och upptäckte efter 19 år att jag hade konto här. Så jag gick in och bråkade lite med er bara. Det var kul. Jag kanske återvänder om 19 år igen.
Min enda poäng var att det tycks vara nån myt bland hobbyister att man ute i verkliga livet kör mycket linuxbaserade desktops. Och det stämmer inte. PUNKT.
Det var allt.
Hacka vidare nu, grabben.
Och i så fall är MAC att föredra eftersom deras system är optimerat för att slitas på, rensa slaggprodukter och vanilla-kompatibel terminal-syntax, medan i windows så kan en enkel .git installation orsaka loopar i indexeringen genom något programs idiotinställbing för ENV-variablerna eller någon annan skitgrej.

Det enda som är däligt med macen för mer generell användning är mindre kompatibelt, rullakde releaser på OS och att det saknar anpassningsmöjligheter i både UI och när man vill åt hårdvaran. Men som sagt: robusta sydtem.

Så. Nu har jag sagt mitt i den sidodiskussionen.
Jag antar vi ses om 19 år, eller när du funderat ut ett bra svar ,
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-17 kl. 20:40.
Citera
2025-09-22, 08:00
Medlem
Min erfarenhet är att ju längre man jobbat och ju mer man vet ju mindre bryr man sig om vilket operativsystem man sitter på - man vill bara ha något som fungerar.

Detta i kombination med att man sällan kan köra linux "on bare metal" som användare gör att förvånansvärt många sitter i Windows - ibland med bara en terminal - ibland kanske även en enkel linux distro som körs som en virtuell maskin.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in