2025-09-17, 13:17
Medlem
Superbunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Mycket bra, tråkigt att det ska behövas lagar för detta men folk som kör med däck ej anpassade till vädret måste man kunna bestraffa.

Man får väl helt enkelt köpa sig en gammal Volvo eller liknande från 1995 då alla bilar som har fyllt 30 år är undantagna från lagen om vinterdäck.
Citera
2025-09-17, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superbunny
Man får väl helt enkelt köpa sig en gammal Volvo eller liknande från 1995 då alla bilar som har fyllt 30 år är undantagna från lagen om vinterdäck.

Hade helt glömt bort att de är undantagna från vinterdäcksregler, då har jag ju mitt på det torra ändå om jag mot förmodan skulle råka ut för vinterväglag innan däcken har byts och råkar åka dit
Citera
2025-09-17, 13:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Man borde förlänga perioden med dubbdäck också. Jag fick böter för dubbdäck i slutet av april trots att det var flera frostnätter efter 15e då jag körde.

Pengarna till Ukraina och MENA måste in..
Fick du böter i slutet av april är du dum i huvudet och borde kanse inte ha körkort. Så lätt att säga att man skall åka till fjällen/norrland.
Citera
2025-09-17, 13:41
Medlem
Citat:
Man borde förlänga perioden med dubbdäck också. Jag fick böter för dubbdäck i slutet av april trots att det var flera frostnätter efter 15e då jag körde.

det borde du kunna överklaga på
Citera
2025-09-17, 14:00
Medlem
Tycker det är vansinnigt att samma regler gäller över hela landet... så i ystad ska dubbdäcken på 10november senast.

Bra för dom som säljer däck.
Citera
2025-09-17, 14:03
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Hej!

Vad tycker ni om att lagen med vinterdäck ändras till tidigare?

https://carup.se/nya-lagen-klar-idag...-rekordtidigt/
För mig spelar de ingen roll, för jag brukar skifta redan i början av November, men många har väntat in i det sista?
Jag väntar ofta och byter vid behov eller kör försiktigt. Skulle sommardäck medverka till olycka före sista bytesdatum är det ändå försvårande och kan leda till körkortsindragning.
Citera
2025-09-17, 14:13
Medlem
Citat:

This.

De har väl planerat fler random kontroller, alkotester mm. När svensken blåst negativt så tar polisen en snabb titt på däcken och vipps har det trillat in 500-1000kr istället. De skiter 100% i om det är helt rent väglag i ditt område så länge de ser lite snö i diket. Vad ska du göra, överklaga och spendera en dag på att åka till domstol?

Är ju snarare så att vi fått mindre snö senaste åren pga global uppvärmning.

De hade ju gärna fått presentera siffror på att bilolyckor pga att folk inte har dubbdäck har ökat i samband med detta, annars så luktar det enkel cash grab av ärliga jäkla människor som åker till mataffären.
Citera
2025-09-17, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superbunny

Var har du hittat denna regel? Verkar mycket konstigt, vad skulle vara anledning till en sådan bestämmelse?

Det är ju vansinne att köra bil med sommardäck på vinterväglag oavsett månad. Vilken idiot gör det?
Citera
2025-09-17, 14:50
Medlem
Ffa så borde tiden när dubbisar är tillåtna vara längre på våren. Tex om man bor i mellansverige men tänker att åka till Åre eller Kittelfjäll i slutet på april.
Citera
2025-09-17, 14:52
Medlem
Superbunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonTheWolf
Var har du hittat denna regel? Verkar mycket konstigt, vad skulle vara anledning till en sådan bestämmelse?

Det är ju vansinne att köra bil med sommardäck på vinterväglag oavsett månad. Vilken idiot gör det?

Det står att läsa på Transportstyrelsens hemsida.
En gammal regel som har funnits ända sedan den nuvarande vinterdäckslagen kom till.

Citat.
Undantag från krav på vinterdäck.

Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.
Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.
Om däcken har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre, enligt uppgift i vägtrafikregistret.
För anläggningsarbete eller liknande, vid körning med tung lastbil
Om fordonet brukas av försvaret, det vill säga Försvarsmakten, Försvarets Materielverk eller Försvarets radioanstalt.
Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre.

Slut citat.

https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack
Citera
2025-09-17, 15:03
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Ffa så borde tiden när dubbisar är tillåtna vara längre på våren. Tex om man bor i mellansverige men tänker att åka till Åre eller Kittelfjäll i slutet på april.
Blir även omöjligt för verkstäderna att hinna med, det har det ju redan varit nu när de haft 14 dagar på sig
Citera
2025-09-17, 15:17
Medlem
svampdamps avatar
Det borde vara krav på att tunga fordon åtminstone ska vara utrustade med snökedjor. Likt personbilar som måste vara utrustade med varningstriangel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in