Citat:
Ursprungligen postat av
GusFring
Du försöker spela på nationalism, men undviker poängen att förlusten handlade om maktbalansen i en tid då Sverige redan var svagt. Dessutom: svarar som om jag själv hade förlorat Finland, vilket är helt irrelevant.
Jag förnekade inga tal, jag problematiserade idén om en evig rysk fiende som ständigt hotar Sverige.
Titta på 1850-talet under Krimkriget: Sverige användes då som retorisk bricka av stormakterna (Frankrike, England) som målade upp hotet från Ryssland mot Norden för att dra in oss i konflikten. Skillnaden var att vi då hade en kompetent regering (Oscar I) som visserligen rustade - med retorik om rysshot - men samtidigt undvek att gå med i kriget. Man insåg nämligen att Ryssland inte hade något intresse av att anfalla Sverige, så länge vi inte själva kastade oss in på fiendesidan.
Landsförrädarna vi har nu ser inte till landets intressen och du går i deras ledband.
Femtekolonnare är ett ironiskt ordval från din sida, eftersom det använts om personer som undergräver sitt eget lands suveränitet till förmån för främmande makt. När du kastar det som skällsord på någon som ifrågasätter Rysslandshysterin, blir det rätt bakvänt - för den som ivrigast vill underordna Sverige en stormakt i dag är ju just NATO-anhängaren.
Useful idiot användes av amerikansk och brittisk press under kalla kriget som etikett på västliga sympatisörer till Sovjetunionen och ursprunget tillskrevs felaktigt Lenin för att ge begreppet tyngd. Inte förvånande att du använder gammal anglopropaganda, du vill ju ge bort landet till dessa intressen.
Nationalism? Det handlar om vårt samhälles säkerhetsintresssen. Du frågade när Ryssland senast var i krig mot oss, jag svarade.
Varför skall Ryssland härska över norra centraleuropa enligt deras extremnationalistiska berättelse om Russia Mir?
Ja Sverige var svagt, men är det inte idag som en del av ett maktcentra. Vi kan hävda våra intressen i t ex Finland och Baltikum, i det att de fritt skall kunna deltaga i vår västeuropeiska li9berala demokrati. Det gynnar oss serru.
Oavsett vem som myntade begreppet nyttig idiot så passar det på dig. Du sörplar i dig och rapar upp rysk hitorieskrivning och propaganda som det vore honugsvatten.
Du hittar inga fel på min argumentation. Det enda du ser är "nationalism" och jag har faktiskt aldrig tillskrivit Lenin något.
Du kan ju svara på varför Ryssland skall ges fri lejd till deras chauvanistiska ideer om Russia Mir. Varför vill du inte bemöta deras maktintressen utan lägga dig platt?
Enade vi stå, söndrade vi falla... det måste vara ledordet för Rysslands grannar. Om du vill kalla det för nationalism i motsats till vad Ryssland håller på med så får det stå för dig.