2025-09-17, 07:17
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon

Jan Axelsson åtalas för inlägg andra gjort på flashback. Jag såg aldrig själva inslaget eftersom jag jobbade.
Citera
2025-09-17, 07:25
Medlem
Riksreptilens avatar
Experten Ängla de hade i studion trodde att själva rättegången kommer gå snabbt men överklagande ända till högsta domstolen var nog möjlig enligt hennes tolkning, då BBS-lagen numera är rätt ovanlig att åberopas.

Kl 8.10 är det inslag på SVT med försvarsadvokat om jag hörde rätt med duschvatten i ena örat.
Citera
2025-09-17, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Experten Ängla de hade i studion trodde att själva rättegången kommer gå snabbt men överklagande ända till högsta domstolen var nog möjlig enligt hennes tolkning, då BBS-lagen numera är rätt ovanlig att åberopas.

Kl 8.10 är det inslag på SVT med försvarsadvokat om jag hörde rätt med duschvatten i ena örat.

Enligt en jurist som intervjuades så är det högst osannolikt att det blir en fällande dom. Ev brott måste betraktas som grovt enligt honom, vilket det inte är. Han jämförde med den friande domen för Lannerholm.
Citera
2025-09-17, 08:05
Medlem
kalkryggars avatar
Nu vill man kunna läsa de inlägg det handlar om. Men skulle det bryta mot reglerna om de postas här i tråden? Knepig situation.
Citera
2025-09-17, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nu vill man kunna läsa de inlägg det handlar om. Men skulle det bryta mot reglerna om de postas här i tråden? Knepig situation.

Inläggen är borttagna iom att det blev rättsfall av dem.
Citera
2025-09-17, 09:02
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen

Stämmer bra, ca 2.10-2.18 in i programmet har de ett längre reportage. En advokat reder ut målet och vad lagstiftningen säger. Tycker advokaten var bra, jag uppfattade att hon inte trodde på fällande dom. Men lyssna själva och bedöm.
Citera
2025-09-17, 09:04
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3055
Inläggen är borttagna iom att det blev rättsfall av dem.

Jo det vet jag. Nu var det dock inte det jag frågade.

Eftersom det förmodas bli diskussioner om inläggen i media så undrar man för de kan bli aktuella att skriva om i trådar här på FB. Men jag kan också förstå om det kliar lite i ryggen hos Top-G här på FB i detta läget.

Men jag är förmodligen i fel tråd för att diskutera just detta här antar jag. Det finns väl annan tråd i en annan forumdel här på FB om åtalet antar jag?
Senast redigerad av kalkryggar 2025-09-17 kl. 09:07.
Citera
2025-09-17, 09:08
Medlem
franges avatar
Ligger det under allmänt åtal eller är det något Hamasälskande vänsteräckelpack typ Expo som ligger bakom anmälan?
Citera
2025-09-17, 09:15
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Stämmer bra, ca 2.10-2.18 in i programmet har de ett längre reportage. En advokat reder ut målet och vad lagstiftningen säger. Tycker advokaten var bra, jag uppfattade att hon inte trodde på fällande dom. Men lyssna själva och bedöm.

Jag tycker också att hon var bra. Jag reagerade lite på programledaren (den söta mörkhåriga) som uttryckte någon slags förvåning över att det inte har reagerats tidigare om det som skrivs på FB. Hon har med andra ord noll koll på hur kränkta människor har krigat mot FB under årens lopp.

Själv är jag splittrad. Vissa saker kan jag anse vara ett lågt sätt att uttrycka sig på men har oerhört svårt att begripa varför det ska vara olagligt.

Samtidigt så vet jag att vissa anser att jag uttrycker mig lågt (speciellt om religiösa) medans jag bara anser att jag uttrycker sunt förnuft. Men att någon skulle säga att det jag skriver skulle vara olagligt gör att jag ser ut så här:

För mig är det som sagt sunt förnuft. Så det blir i mitt huvud att sunt förnuft är olagligt.

Oavsett så tror jag att hindra folk från att uttrycka vad de känner i längden bara kommer skapa våld och konflikt. De man anser uttrycka sig på låg nivå bör man istället fånga upp och bemöta med ord och samtal.
Citera
2025-09-17, 09:52
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/flashback-vd-i-domstol-krankande-inlagg-i-fokus

https://www.svt.se/kultur/rattegang-mot-flashbacks-vd-jan-axelsson-kan-fa-radikal-paverkan

Flera inslag om rättegången.
Citera
2025-09-17, 10:19
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag tycker också att hon var bra. Jag reagerade lite på programledaren (den söta mörkhåriga) som uttryckte någon slags förvåning över att det inte har reagerats tidigare om det som skrivs på FB. Hon har med andra ord noll koll på hur kränkta människor har krigat mot FB under årens lopp.

Själv är jag splittrad. Vissa saker kan jag anse vara ett lågt sätt att uttrycka sig på men har oerhört svårt att begripa varför det ska vara olagligt.

Samtidigt så vet jag att vissa anser att jag uttrycker mig lågt (speciellt om religiösa) medans jag bara anser att jag uttrycker sunt förnuft. Men att någon skulle säga att det jag skriver skulle vara olagligt gör att jag ser ut så här:

För mig är det som sagt sunt förnuft. Så det blir i mitt huvud att sunt förnuft är olagligt.

Oavsett så tror jag att hindra folk från att uttrycka vad de känner i längden bara kommer skapa våld och konflikt. De man anser uttrycka sig på låg nivå bör man istället fånga upp och bemöta med ord och samtal.

Instämmer, advokaten var riktigt bra och verkade dessutom ordentligt påläst på fallet, såväl som lagstiftningen, vad åtalet gäller och Flashback som forum verkade hon ha bra koll på.

Den mörkhåriga journalisten verkade inte så påläst, men och andra sidan kan de nog inte lägga timtal på förbereder för en intervju på bara några minuter.

Nä jag gillar inte heller HMF-lagstiftningen, vill folk uttrycka de åsikterna får de väl göra det. Och andra får argumentera mot det om de vill. Rena uppmaningar till massmord eller liknade faller väl redan under lagen om uppvigling, eller försök till uppvigling?

Men det stör mig också att jag som mod förväntas ha koll på en lag inte ens domstolarna har ordenlig koll på.

Ang att du gillar att kritisera religioner, det är helt okej, religioner faller inte under HMF, däremot skyddas deras medlemmar av HMF-lagstiftningen. Det kan förvisso uppfattas som en hårfin skillnad, och ibland är det nog också det, men bara så du vet och håller tungan rätt i munnen när du postar här.

Men har man bara lite innanför pannbenet och är någorlunda välartikulerad kan man oftast komma undan med det mesta om man bara formulerar det på rätt sätt.
Citera
2025-09-17, 10:21
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Ligger det under allmänt åtal eller är det något Hamasälskande vänsteräckelpack typ Expo som ligger bakom anmälan?

Allmänt åtal.

(Anmälaren är anonym så vem som ligger bakom är okänt.)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in