Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
aaaww tog det fanboyn 4 dagar att samla mod nog att svara.
Alltså är du på riktigt moderator? Det är fan genuin cred till Flashback alltså. Inte nog med att ni plockade in en av de mest fanatiska Applesekteristerna att modererera Telefoner-forumet, så kommer du här som helt uppenbar AMD-fanboy och inte tål kritik, hånar medlemmar för att de vågar stå upp emot den iDiotiska mainstreamkulturen osv.
For real liksom. Jag kommer inte hålla käften eller vika mig för någon efterbliven Dr Tinnitus "jag har X, Y och Z och det bara funkar, jag är inte fanboy av något alls, men Z är ju absolut bäst i alltifrån A, B, C, D till Å, Ä och Ö, men jag är absolut ingen fanboy, kom ihåg det"-iDioti. Jag har min åsikt och om du har problem med den, censurera den, som ni brukar göra. Döda diskussionen, eller flytta den till Droger-forumet, där den hör hemma.
För övrigt har jag jobbat hela helgen. Har jag inte tid att lämna ett svar av kvalitet väljer jag att inte svara alls. Regeln
KFK bör du som moderator ha koll på, och det är min fulla rätt som medlem att välja om jag svarar dig idag, imorgon, om 200 år eller aldrig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Städa framför din egna dörr innan du gnäller på andra.
Du menar på fullaste allvar att jag, till skillnad från du, inte postat någonting som stödjer det jag skrivit? Jag har postat massa länkar, varav minst en kommenterades av dig i föregående svar. Det gills väl inte nu då antar jag, så jag får väl skumma igenom mina gamla inlägg och posta om samma länkar i varje inlägg eller lägga till dem i signaturen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Det har gjorts flera försök genom åren att göra om standarden som används för datorer, även intel har försökt men det mesta finns idag bara som en fotnot till historien.
Alltså var det inte så överlägset att fördelarna övervägde nackdelarna. Intel har haft mainstreammonopol under lång tid, självklart hade de kunnat driva på utvecklingen även om de tvingats till prishöjning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Noterar att du tror att mobiltelefoner fungerar likadant som desktops.
Vad har mobiltelefoner med detta att göra? :S
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
med tanke på att en del inte ens klarar av att hantera en processor på under 100gr så lär det inte bli bättre när det sitter 1kg kylare på, det faktum att du talar om en metallpinne visar hur bakom du är, den metallpinnen används bara för att fixera processorn den är inte designad för att ta någon vikt.
Principen är densamma, det är en plastpinne som går ner på moderkortet (och på gamla 462

r fan är helt jävla omöjlig att få loss). Du argumenterar också som att det vore en direkt omöjlighet att få en 1kg kylare att fästa. Det kanske går att fästa någonstans i chassit, tänkt på det någon gång?
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Rätt få vill ha en sån lösning speciellt som det ger få fördelar vidare hade det funnits pengar i det så hade det införts.
Få fördelar? Det verkar ju vara hela världen att Intelprocessorer går sönder och måste deliddas, det ska bytas kylpasta hit och dit, IHS:er måste arrangeras osv. Det hade löst ganska många problem om det nu är så överlägset som ni mainstreamiDioter påstår. Något säger mig att ni som vanligt inte har koll på situationen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Med tanke på att du påstår dig kolla upp så skriver du förvånansvärt konstiga och direkt felaktiga påståenden, du är inte långt från definitionen av en fanboy.
Tvärtom, jag är en
anti-fanboy. Ju mer rabiat och absolut någon argumenterar för någonting överhuvudtaget, desto mer tenderar jag att grotta ner mig i motsatsen och upptäcka hur fel de har. Ni i den här tråden är precis lika illa som iPhonesekten var för 10 år sedan. Jag skiter i om Intel presterar sämre, men nu är ju så inte fallet, frånsett någon försumbar procent spel-FPS, som man får igen mångdubbelt på produktiva områden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Du bör nog kolla upp vad defekt faktiskt betyder, en processor oavsett tillverkare som följer specifikationen är per definition inte defekt
btw hur gick det med ditt påstående om defekta 486? kollade du upp det också innan du tvärsäkert påstod att sx-serien är defekta?
Poängen är att
den följer inte specifikationen. Exempelvis 486DX med defekt matteprocessor såldes som 486SX. Källa på det - en PC för Alla jag läste runt 2005. En snabb googling ger dock väldigt många resultat, bland annat:
https://www.logikalsolutions.com/wordpress/information-technology/486sx/
Bland annat påstås det att det var en "myt" eftersom Intel själva inte erkände det. Hur det ska vara ett argument mot argumentationen är obegripligt då ni AMD-får gaggar om myten att Ivy Bridge och Haswell skulle ha värmeproblem, vilket inte heller Intel erkänt. Så det är alltså också en myt. Och på ett hörn kommer alltid logiken: skulle fromma Intel bara slänga 486-chipen om de hade möjlighet att speca ner dem och sälja separat istället?
Och jag har aldrig sagt att
alla SX är defekta. Min poäng är att DX-proppar med specifikt defekt matematikprocessor kan ha sålts som SX, vilket var skillnaden mellan propparna. Var jag inte tillräckligt tydlig då är det förtydligat nu, så det slipper missförstås medvetet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Så du har missat att intel haft problem sen gen 13 släpptes för snart 3år sen men går batshit crazy över att amd processorer går sönder för moderkortstillverkarna har gjort fel med biosen

alderon games har gått ut offentligt med att failure rate i deras tester närmar sig 100% och säger även att det kan leda till korrupta lagringsenheter.
https://accomputerwarehouse.com/2024/08/09/intel-13th-14th-gen-cpu-issues/
Ja, hamnade direkt i en tråd som utluper följande:
Citat:
The ones that matter do hear about this.
All of this isn't for your average joe buying a 13600 for his gaming rig.
All of this for server-grade use cases where this absolutely matters. If your CPU is unstable and you never know when it's gonna die, the company will absolutely make note of it when it's time to change the CPUs.
Det sugs också ut att mikrokoden är uppdaterad och problemet åtgärdat i samma trådfitta. Så vad fan lipar du om? Gäller AMD-failuren 9950X3D eller andra server-grade trögproppar? Nä just det, den enda halvdecenta CPU:n AMD:n någonsin tillverkat: 9800X3D.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Glöm nu inte posta länkar som visar att intels processorer inte alls har brunnit utan att det bara är en konspirationsteori

Vad tror du själv? Jag sitter med Sandy och Ivy, verkar det som jag är överdrivet superintresserad av nya processorer? Jag får ungefär 220% prestandaökning genom att uppgradera till det absolut vassaste på marknaden idag. Jag har utan tvekan råd, men är verkligen genuint ointresserad. Om 40-50 år kanske det går att motivera en ökning till en överklockad top-end i den här takten. 14 år i slutet av 90-talet motsvarade en 80286 med Windows 1.0 och i bästa fall EGA-grafik till en Pentium III med Windows Millennium, medan man idag får samma OS och en pyttedryg dubblering av prestandan. Med AMD vid rodret gäller inte Moore's lag, tydligen, då utvecklingen uppenbarligen går för sakta utan Intel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Oj inte visste jag att både 14900k och 285k är serverprocessorer, säg mig vad heter intels desktoplinje? och framförallt varför säljs inte dessa i datorbutikerna?
24-kärnigt är för serverbruk. Du har ingen som helst användning för pisset i en vanlig gamingrigg. De facto tar det bort gamingprestanda, vilket du också ser i AMD:s pissalternativ, 9950X3D 16-core är slöare än 9800X3D octacore.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Att energiförbrukning är ointressant för stå för dig.
Faktiskt. Har du någonsin räknat på förbrukningen? Jag räknade att 1 W = 1 kr/månad vid användning 24/7. Min 3930K, med Bronze nätdel, 8 RAM-sticks, 2 SSD, 4 HDD, och ett GTX 680 innan uppgradering peakade 300W i Camesim 2L21 med elförbrukningsmätare tillkopplad till grenuttaget. 300W. Hur mycket sparar du jämfört med mig? Kör du absolut snålaste proppen, Titanium nätdel, en RAM-sticka, ingen HDD, RGB off osv?
Som sagt, jag har gratis el, men inte ens när jag betalar kostar det så det syns på räkningen. Tror inte ett nytt bygge skulle spara in sig ens på en hel livstid tbh. Och om det nu är så viktigt är det ju bättre att gå över till smartphone istället.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Jag tycker det är väldigt tråkigt att du väljer att öppet ljuga om 0.5% när det länkas till tester som ligger på över 26% respektive 29%
Vidare noterar jag att du fortfarande inte förstår eller inte vill förstå att syntetiska tester inte speglar verkliga förhållanden, något speltester faktiskt gör.
Jag noterar också att du väljer att ignorera länkarna jag lagt upp för att istället tjafsa om server när länkarna de facto gäller både 285k och 14900k, bland det snabbaste som finns i datorbutikerna att köpa för socket 1700 och socket 1851.
Det var en liknelse. Jag länkar till tester som visar på knappa skillnader eller t.o.m. skillnader till Intels fördel. När det inte föll väl ut för dig, och du pratade om
syntetiska tester utan att inse ditt erkännande att Intel faktiskt var snabbare, går du nu över till sånt här pajkastningstrams; "test A gills inte eftersom det är till Intels fördel, kolla test B istället". Oseriöst och töntigt, iGnorant så att säga.