2025-09-07, 02:20
Medlem
StigAllans avatar
Har haft AMD som standardkomponent som CPU i väldigt många år och inte haft några problem.
När jag höll på att köpa grafikkort så blev det variation mellan Nvidia och AMD beroende på kassa och vilket av företagen som hade bäst prestanda för pengen oftast.
Numera är det bara AMD i burken.
Citera
2025-09-07, 05:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Har haft AMD som standardkomponent som CPU i väldigt många år och inte haft några problem.
När jag höll på att köpa grafikkort så blev det variation mellan Nvidia och AMD beroende på kassa och vilket av företagen som hade bäst prestanda för pengen oftast.
Numera är det bara AMD i burken.
Jag har datorer med allt möjligt intel amd nvidia och alla har sina för och nackdelar, enda jag inte har är intel grafikkort mest för dom är för långsamma, allt gör jobbet i varierande omfattning.

Citat:
Ursprungligen postat av avc
Raljans aside, vore iallafall trevligt med någon form av backup på all bullshit du postar.
aaaww tog det fanboyn 4 dagar att samla mod nog att svara.
Städa framför din egna dörr innan du gnäller på andra.

Citat:
Är det verkligen så illa? Det är liksom helt omöjligt att lägga till fler formfaktorer om designen kräver det?
Det har gjorts flera försök genom åren att göra om standarden som används för datorer, även intel har försökt men det mesta finns idag bara som en fotnot till historien.

Citat:
Vi pratade nyligen om fastlödda minnen och du argumenterade t.o.m. till deras fördel. Intressant hur skutan tvärvände, som att minnen nu är något man monterar och demonterar varannan uppstart
Noterar att du tror att mobiltelefoner fungerar likadant som desktops.

Citat:
Varför det skulle vara ett så oerhört problem att lossa processorn med hjälp av en enda metallpinne har jag svårt att förstå. Nackdelen att göra det idag är att kylpastan måste bytas, vilket eliminerar sig självt om man kör med just lödning istället för pasta. Det är tio gånger mer komplicerat och tidskrävande att byta kylpasta än att demontera en CPU för några minnen.
med tanke på att en del inte ens klarar av att hantera en processor på under 100gr så lär det inte bli bättre när det sitter 1kg kylare på, det faktum att du talar om en metallpinne visar hur bakom du är, den metallpinnen används bara för att fixera processorn den är inte designad för att ta någon vikt.

Citat:
Att tillverka en CPU är knappast heller en lätt uppgift. Intel/AMD och övriga proppmakare gör det inte för att det är enkelt, de gör det för att tjäna pengar. Om de kan tjäna pengar och t.o.m. gå med vinst på en fastbundlad kylare är det idiotiskt att inte göra det, om det nu är så överlägset som vissa i tråden påstår.
Rätt få vill ha en sån lösning speciellt som det ger få fördelar vidare hade det funnits pengar i det så hade det införts.

Citat:
Till skillnad från fanboys som dig är jag inte tvärsäker förrän jag kollat upp saken.
Med tanke på att du påstår dig kolla upp så skriver du förvånansvärt konstiga och direkt felaktiga påståenden, du är inte långt från definitionen av en fanboy.

Citat:
Med tanke på attityden i tråden är det bättre att förhålla sig ödmjukt till att AMD någonsin skulle göra minsta fel. Det är säkert bara Intel som döpt om defekta processorer och sålt dem lägre klockade.
Du bör nog kolla upp vad defekt faktiskt betyder, en processor oavsett tillverkare som följer specifikationen är per definition inte defekt btw hur gick det med ditt påstående om defekta 486? kollade du upp det också innan du tvärsäkert påstod att sx-serien är defekta?

Citat:
Intel bränner proppar? Ge gärna exempel så slipper vi massa ogrundad pajkastning. Mitt exempel är ett praktexempel på varför man inte ska köpa AMD, vilket är vad den här tråden handlar om.
Så du har missat att intel haft problem sen gen 13 släpptes för snart 3år sen men går batshit crazy över att amd processorer går sönder för moderkortstillverkarna har gjort fel med biosen alderon games har gått ut offentligt med att failure rate i deras tester närmar sig 100% och säger även att det kan leda till korrupta lagringsenheter.
https://accomputerwarehouse.com/2024/08/09/intel-13th-14th-gen-cpu-issues/

Glöm nu inte posta länkar som visar att intels processorer inte alls har brunnit utan att det bara är en konspirationsteori

Citat:
Core Ultra? Herre... Du jämför alltså AMD:s "värsta" med en 24-kärnig server-CPU. Varför inte ta en Xeon när du ändå håller på? Hur gick det när FX-8350 försökte utmana Intels quad- eller t.o.m. dual-cores?
Oj inte visste jag att både 14900k och 285k är serverprocessorer, säg mig vad heter intels desktoplinje? och framförallt varför säljs inte dessa i datorbutikerna?

Citat:
Att ni lipar om TDP i tråden makes sense. No shit att ett datacenter kräver mer energi än en iPhone liksom.
Att energiförbrukning är ointressant för stå för dig.

Citat:
Att en fåkärnig CPU proppar ut 0.5% extra FPS än ett jävla servermonster som slaktar motståndet sönder och samman säger liksom sig självt. Att det går åt mer energi är ännu mer självklart. En lastbil kräver mer bränsle för att gå lika fort som en sportbil, det är inte konstigare än så. Sen fuskar ju AMD med spelcache osv, men att påstå att 2% extra FPS till 10-50% sämre allroundprestanda skulle vara en utklassning är ju bara ett pinsamt lysande exempel på hur dålig koll ni har.
Jag tycker det är väldigt tråkigt att du väljer att öppet ljuga om 0.5% när det länkas till tester som ligger på över 26% respektive 29%

Vidare noterar jag att du fortfarande inte förstår eller inte vill förstå att syntetiska tester inte speglar verkliga förhållanden, något speltester faktiskt gör.

Jag noterar också att du väljer att ignorera länkarna jag lagt upp för att istället tjafsa om server när länkarna de facto gäller både 285k och 14900k, bland det snabbaste som finns i datorbutikerna att köpa för socket 1700 och socket 1851.
Senast redigerad av Arne.Anka 2025-09-07 kl. 06:18.
Citera
2025-09-11, 01:48
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
aaaww tog det fanboyn 4 dagar att samla mod nog att svara.
Alltså är du på riktigt moderator? Det är fan genuin cred till Flashback alltså. Inte nog med att ni plockade in en av de mest fanatiska Applesekteristerna att modererera Telefoner-forumet, så kommer du här som helt uppenbar AMD-fanboy och inte tål kritik, hånar medlemmar för att de vågar stå upp emot den iDiotiska mainstreamkulturen osv.

For real liksom. Jag kommer inte hålla käften eller vika mig för någon efterbliven Dr Tinnitus "jag har X, Y och Z och det bara funkar, jag är inte fanboy av något alls, men Z är ju absolut bäst i alltifrån A, B, C, D till Å, Ä och Ö, men jag är absolut ingen fanboy, kom ihåg det"-iDioti. Jag har min åsikt och om du har problem med den, censurera den, som ni brukar göra. Döda diskussionen, eller flytta den till Droger-forumet, där den hör hemma.

För övrigt har jag jobbat hela helgen. Har jag inte tid att lämna ett svar av kvalitet väljer jag att inte svara alls. Regeln KFK bör du som moderator ha koll på, och det är min fulla rätt som medlem att välja om jag svarar dig idag, imorgon, om 200 år eller aldrig.

Citat:
Städa framför din egna dörr innan du gnäller på andra.
Du menar på fullaste allvar att jag, till skillnad från du, inte postat någonting som stödjer det jag skrivit? Jag har postat massa länkar, varav minst en kommenterades av dig i föregående svar. Det gills väl inte nu då antar jag, så jag får väl skumma igenom mina gamla inlägg och posta om samma länkar i varje inlägg eller lägga till dem i signaturen.

Citat:
Det har gjorts flera försök genom åren att göra om standarden som används för datorer, även intel har försökt men det mesta finns idag bara som en fotnot till historien.
Alltså var det inte så överlägset att fördelarna övervägde nackdelarna. Intel har haft mainstreammonopol under lång tid, självklart hade de kunnat driva på utvecklingen även om de tvingats till prishöjning.

Citat:
Noterar att du tror att mobiltelefoner fungerar likadant som desktops.
Vad har mobiltelefoner med detta att göra? :S

Citat:
med tanke på att en del inte ens klarar av att hantera en processor på under 100gr så lär det inte bli bättre när det sitter 1kg kylare på, det faktum att du talar om en metallpinne visar hur bakom du är, den metallpinnen används bara för att fixera processorn den är inte designad för att ta någon vikt.
Principen är densamma, det är en plastpinne som går ner på moderkortet (och på gamla 462r fan är helt jävla omöjlig att få loss). Du argumenterar också som att det vore en direkt omöjlighet att få en 1kg kylare att fästa. Det kanske går att fästa någonstans i chassit, tänkt på det någon gång?

Citat:
Rätt få vill ha en sån lösning speciellt som det ger få fördelar vidare hade det funnits pengar i det så hade det införts.
Få fördelar? Det verkar ju vara hela världen att Intelprocessorer går sönder och måste deliddas, det ska bytas kylpasta hit och dit, IHS:er måste arrangeras osv. Det hade löst ganska många problem om det nu är så överlägset som ni mainstreamiDioter påstår. Något säger mig att ni som vanligt inte har koll på situationen.

Citat:
Med tanke på att du påstår dig kolla upp så skriver du förvånansvärt konstiga och direkt felaktiga påståenden, du är inte långt från definitionen av en fanboy.
Tvärtom, jag är en anti-fanboy. Ju mer rabiat och absolut någon argumenterar för någonting överhuvudtaget, desto mer tenderar jag att grotta ner mig i motsatsen och upptäcka hur fel de har. Ni i den här tråden är precis lika illa som iPhonesekten var för 10 år sedan. Jag skiter i om Intel presterar sämre, men nu är ju så inte fallet, frånsett någon försumbar procent spel-FPS, som man får igen mångdubbelt på produktiva områden.

Citat:
Du bör nog kolla upp vad defekt faktiskt betyder, en processor oavsett tillverkare som följer specifikationen är per definition inte defekt

btw hur gick det med ditt påstående om defekta 486? kollade du upp det också innan du tvärsäkert påstod att sx-serien är defekta?

Poängen är att den följer inte specifikationen. Exempelvis 486DX med defekt matteprocessor såldes som 486SX. Källa på det - en PC för Alla jag läste runt 2005. En snabb googling ger dock väldigt många resultat, bland annat: https://www.logikalsolutions.com/wordpress/information-technology/486sx/

Bland annat påstås det att det var en "myt" eftersom Intel själva inte erkände det. Hur det ska vara ett argument mot argumentationen är obegripligt då ni AMD-får gaggar om myten att Ivy Bridge och Haswell skulle ha värmeproblem, vilket inte heller Intel erkänt. Så det är alltså också en myt. Och på ett hörn kommer alltid logiken: skulle fromma Intel bara slänga 486-chipen om de hade möjlighet att speca ner dem och sälja separat istället?

Och jag har aldrig sagt att alla SX är defekta. Min poäng är att DX-proppar med specifikt defekt matematikprocessor kan ha sålts som SX, vilket var skillnaden mellan propparna. Var jag inte tillräckligt tydlig då är det förtydligat nu, så det slipper missförstås medvetet.

Citat:
Så du har missat att intel haft problem sen gen 13 släpptes för snart 3år sen men går batshit crazy över att amd processorer går sönder för moderkortstillverkarna har gjort fel med biosen alderon games har gått ut offentligt med att failure rate i deras tester närmar sig 100% och säger även att det kan leda till korrupta lagringsenheter.
https://accomputerwarehouse.com/2024/08/09/intel-13th-14th-gen-cpu-issues/
Ja, hamnade direkt i en tråd som utluper följande:

Citat:
The ones that matter do hear about this.

All of this isn't for your average joe buying a 13600 for his gaming rig.

All of this for server-grade use cases where this absolutely matters. If your CPU is unstable and you never know when it's gonna die, the company will absolutely make note of it when it's time to change the CPUs.
Det sugs också ut att mikrokoden är uppdaterad och problemet åtgärdat i samma trådfitta. Så vad fan lipar du om? Gäller AMD-failuren 9950X3D eller andra server-grade trögproppar? Nä just det, den enda halvdecenta CPU:n AMD:n någonsin tillverkat: 9800X3D.

Citat:
Glöm nu inte posta länkar som visar att intels processorer inte alls har brunnit utan att det bara är en konspirationsteori
Vad tror du själv? Jag sitter med Sandy och Ivy, verkar det som jag är överdrivet superintresserad av nya processorer? Jag får ungefär 220% prestandaökning genom att uppgradera till det absolut vassaste på marknaden idag. Jag har utan tvekan råd, men är verkligen genuint ointresserad. Om 40-50 år kanske det går att motivera en ökning till en överklockad top-end i den här takten. 14 år i slutet av 90-talet motsvarade en 80286 med Windows 1.0 och i bästa fall EGA-grafik till en Pentium III med Windows Millennium, medan man idag får samma OS och en pyttedryg dubblering av prestandan. Med AMD vid rodret gäller inte Moore's lag, tydligen, då utvecklingen uppenbarligen går för sakta utan Intel.

Citat:
Oj inte visste jag att både 14900k och 285k är serverprocessorer, säg mig vad heter intels desktoplinje? och framförallt varför säljs inte dessa i datorbutikerna?
24-kärnigt är för serverbruk. Du har ingen som helst användning för pisset i en vanlig gamingrigg. De facto tar det bort gamingprestanda, vilket du också ser i AMD:s pissalternativ, 9950X3D 16-core är slöare än 9800X3D octacore.

Citat:
Att energiförbrukning är ointressant för stå för dig.
Faktiskt. Har du någonsin räknat på förbrukningen? Jag räknade att 1 W = 1 kr/månad vid användning 24/7. Min 3930K, med Bronze nätdel, 8 RAM-sticks, 2 SSD, 4 HDD, och ett GTX 680 innan uppgradering peakade 300W i Camesim 2L21 med elförbrukningsmätare tillkopplad till grenuttaget. 300W. Hur mycket sparar du jämfört med mig? Kör du absolut snålaste proppen, Titanium nätdel, en RAM-sticka, ingen HDD, RGB off osv?

Som sagt, jag har gratis el, men inte ens när jag betalar kostar det så det syns på räkningen. Tror inte ett nytt bygge skulle spara in sig ens på en hel livstid tbh. Och om det nu är så viktigt är det ju bättre att gå över till smartphone istället.

Citat:
Jag tycker det är väldigt tråkigt att du väljer att öppet ljuga om 0.5% när det länkas till tester som ligger på över 26% respektive 29%

Vidare noterar jag att du fortfarande inte förstår eller inte vill förstå att syntetiska tester inte speglar verkliga förhållanden, något speltester faktiskt gör.

Jag noterar också att du väljer att ignorera länkarna jag lagt upp för att istället tjafsa om server när länkarna de facto gäller både 285k och 14900k, bland det snabbaste som finns i datorbutikerna att köpa för socket 1700 och socket 1851.
Det var en liknelse. Jag länkar till tester som visar på knappa skillnader eller t.o.m. skillnader till Intels fördel. När det inte föll väl ut för dig, och du pratade om syntetiska tester utan att inse ditt erkännande att Intel faktiskt var snabbare, går du nu över till sånt här pajkastningstrams; "test A gills inte eftersom det är till Intels fördel, kolla test B istället". Oseriöst och töntigt, iGnorant så att säga.
Senast redigerad av avc 2025-09-11 kl. 02:12.
Citera
2025-09-13, 01:00
Medlem
Medan diskussionen fortgår om fanboys, kylpasta och 486or kan jag meddela att Intel skiter i kylskåpet igen och nu pratar man om tidigast 2027 innan Intel har någonting på konsumentmarknaden som kan konkurera med AMD.

Den nya topmoderna fabriken för 14 Ångström går det käpprätt åt helvete med och man vet inte om det kommer att bli klart alls detta årtionde, dvs när fabriken väl kommer igång med serietillverkning är man redan minst en generation efter konkurensen.

Frågan är om Intel kommer gå samma väg som IBM, hamnar man där är det helt och hållet självförvållat.
Citera
2025-09-13, 02:43
Medlem
StigAllans avatar
Bra att veta att jag fortfarande är på rätt spår när det gäller CPU frågan.
Är i uppgraderingstagen kanske när min nuvarande konfiguration blir ovärdig att använda sig av Windows.
Citera
2025-09-13, 07:57
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Medan diskussionen fortgår om fanboys, kylpasta och 486or kan jag meddela att Intel skiter i kylskåpet igen och nu pratar man om tidigast 2027 innan Intel har någonting på konsumentmarknaden som kan konkurera med AMD.

Den nya topmoderna fabriken för 14 Ångström går det käpprätt åt helvete med och man vet inte om det kommer att bli klart alls detta årtionde, dvs när fabriken väl kommer igång med serietillverkning är man redan minst en generation efter konkurensen.

Frågan är om Intel kommer gå samma väg som IBM, hamnar man där är det helt och hållet självförvållat.
Helt riktigt. Min profetia från 2017 om att AMD kommer att krossa Intel har förverkligats:

(FB) Advanced Micro Devices - AMD (USA)

Denna profetia yttrade jag redan under sent 2016, men hittar inget inlägg på Flashback från 2016. I alla fall, det är precis som du säger, helt efterblivet att köpa Intel idag eftersom Intel bara producerar genuint, objektivt skräp. Intel, som det skojarföretag Intel är, marknadsför 10 nm processorer, som 7 nm ("Intel 7"), och 7 nm som 4 nm ("Intel 4"). Vi har fått höra mycket propaganda från Intelhåll om att nanometer inte längre spelar någon roll, för hur ska Shitnel annars sälja oss deras skräp, om kunderna förstår att fysikens lagar gäller som alltid? Intelpropagandan är ju underhållande, i synnerhet när vi fick se MSI Claw förra året lanseras med en högst oduglig Intel Core Ultra 7 155H (och 5 135H för budgetmodellen). 155H är en så kallad Intel 4 processor. Det var rätt vågat av MSI att släppa en Steam Deck klon med en värdelös Intelprocessor, medan alla andra OEMs (Valve, Asus, Lenovo, Onexplayer osv) kör med fantastiska AMD Ryzen APUs på faktiska 4 nm, så kommer Intel där och släpper denna MSI Claw med en låtsas 4 nm processor, som egentligen är en 7 nm strömslukare. Som lök på laxen så klarar Intel Arc iGPU:n bara av klena 4.6 TFLOPS. Detta från en 2024 års gaming handheld. Asus ROG Ally från 2023, klarar av 8.6 TFLOPS. Aldrig i helvete att jag skulle köpa en sketen Intel handheld. Och skiten floppade ju också:

https://en.wikipedia.org/wiki/MSI_Claw_A1M#Reception

Till slut fick MSI nog, bemödade sig inte ens med att säga fuck off till Intel, och släppte i år en ny MSI Claw som kör renrasig AMD Ryzen/RDNA:

https://en.wikipedia.org/wiki/MSI_Claw_A8

Så ja, det är hög tid att Intel förpassas till historiens soptipp. IBM däremot är faktiskt ett fantastiskt amerikanskt företag, och det är en stor tragedi att PowerPC inte totalt ersatte x86 redan under 90-talet. Nyligen dök det upp en nyhet på om att AMD och IBM har gjort en deal där de kommer börja samarbeta igen. Vi får hoppas på att detta samarbete mellan AMD och IBM så småningom leder till att AMD får mersmak och joinar IBM:s OpenPOWER Foundation och börjar släppa PowerPC processorer. AMD Power10 hade varit något! Särskilt med tanke på hur open source vänligt AMD har blivit så vore det fantastiskt om vi fick AMD Power ISA!

Men I alla fall, oavsett hur det blir med den saken, vissa i tråden snackar om att det vore bra ifall Intel inte konkar och det behövs konkurrens osv. Det bästa för konkurrensen vore om Intel faktiskt går i konkurs. Ett mer konkurrensfientligt företag än Intel finns inte, och det är helt underbart att AMD har sopat mattan med Intel de senaste åren. Intel bör dö ut, eller åtminstone vara ett i mängden företag som producerar OpenPOWER processorer. Förr eller senare så är det OpenPOWER och RISC-V som gäller, och det vore bra om vi fick båda. Och Intel har ingen större roll att spela på den fronten; medan AMD kan klara av konkurrensen så skulle Intel vara mindre Qualcomm i market share.
Citera
2025-09-16, 08:15
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Helt riktigt. Min profetia från 2017 om att AMD kommer att krossa Intel har förverkligats:

(FB) Advanced Micro Devices - AMD (USA)

Denna profetia yttrade jag redan under sent 2016, men hittar inget inlägg på Flashback från 2016. I alla fall, det är precis som du säger, helt efterblivet att köpa Intel idag eftersom Intel bara producerar genuint, objektivt skräp. Intel, som det skojarföretag Intel är, marknadsför 10 nm processorer, som 7 nm ("Intel 7"), och 7 nm som 4 nm ("Intel 4"). Vi har fått höra mycket propaganda från Intelhåll om att nanometer inte längre spelar någon roll, för hur ska Shitnel annars sälja oss deras skräp, om kunderna förstår att fysikens lagar gäller som alltid? Intelpropagandan är ju underhållande, i synnerhet när vi fick se MSI Claw förra året lanseras med en högst oduglig Intel Core Ultra 7 155H (och 5 135H för budgetmodellen). 155H är en så kallad Intel 4 processor. Det var rätt vågat av MSI att släppa en Steam Deck klon med en värdelös Intelprocessor, medan alla andra OEMs (Valve, Asus, Lenovo, Onexplayer osv) kör med fantastiska AMD Ryzen APUs på faktiska 4 nm, så kommer Intel där och släpper denna MSI Claw med en låtsas 4 nm processor, som egentligen är en 7 nm strömslukare. Som lök på laxen så klarar Intel Arc iGPU:n bara av klena 4.6 TFLOPS. Detta från en 2024 års gaming handheld. Asus ROG Ally från 2023, klarar av 8.6 TFLOPS. Aldrig i helvete att jag skulle köpa en sketen Intel handheld. Och skiten floppade ju också:

https://en.wikipedia.org/wiki/MSI_Claw_A1M#Reception

Till slut fick MSI nog, bemödade sig inte ens med att säga fuck off till Intel, och släppte i år en ny MSI Claw som kör renrasig AMD Ryzen/RDNA:

https://en.wikipedia.org/wiki/MSI_Claw_A8

Så ja, det är hög tid att Intel förpassas till historiens soptipp. IBM däremot är faktiskt ett fantastiskt amerikanskt företag, och det är en stor tragedi att PowerPC inte totalt ersatte x86 redan under 90-talet. Nyligen dök det upp en nyhet på om att AMD och IBM har gjort en deal där de kommer börja samarbeta igen. Vi får hoppas på att detta samarbete mellan AMD och IBM så småningom leder till att AMD får mersmak och joinar IBM:s OpenPOWER Foundation och börjar släppa PowerPC processorer. AMD Power10 hade varit något! Särskilt med tanke på hur open source vänligt AMD har blivit så vore det fantastiskt om vi fick AMD Power ISA!

Men I alla fall, oavsett hur det blir med den saken, vissa i tråden snackar om att det vore bra ifall Intel inte konkar och det behövs konkurrens osv. Det bästa för konkurrensen vore om Intel faktiskt går i konkurs. Ett mer konkurrensfientligt företag än Intel finns inte, och det är helt underbart att AMD har sopat mattan med Intel de senaste åren. Intel bör dö ut, eller åtminstone vara ett i mängden företag som producerar OpenPOWER processorer. Förr eller senare så är det OpenPOWER och RISC-V som gäller, och det vore bra om vi fick båda. Och Intel har ingen större roll att spela på den fronten; medan AMD kan klara av konkurrensen så skulle Intel vara mindre Qualcomm i market share.
Du må ha passion, men du har också tappat verklighetsförankringen som en jävla satellit utan styrsystem.

För det första: Intel är inte dött. Du kan skrika "Intel är skräp!" tills du blir blå i ansiktet, men faktum är att Intel fortfarande har enorm marknadsandel, särskilt inom enterprise, datacenter och OEM-avtal. De är inte bara ett företag, de är en jävla institution. Och att kalla dem ett "skojarföretag" för att de döpte om sina processnoder? Det är som att kalla IKEA för bedragare för att de döper soffor efter norska orter. Det är marknadsföring, inte något jävla bedrägeri.

Du gnäller om "Intel 4" och "Intel 7" som om det vore ett jävla brott mot fysikens lagar. Men vet du vad? Nanometer är inte längre en exakt måttstock. Det är en jävla branschstandard som har blivit mer symbolisk än teknisk. TSMC:s "4 nm" är inte heller 4 nm i fysisk mening, utan en etikett. Så att Intel döper sin process till "Intel 4" är inte lögn, det är branschpraxis. Du kan hata det, men det gör dig inte till jävla Galileo.

Och MSI Claw? Ja, den floppade. Men att dra slutsatsen att alla Intel-handhelds är skit baserat på en produkt är som att säga att alla pizzor är äckliga för att du fick en kall Vesuvio på Statoil. Det är inte logik, det är en jävla tunnelvision. Intel Arc iGPU:n är inte bäst, men den är fan inte värdelös. Och Intel har gjort enorma framsteg med Xe-arkitekturen, särskilt på desktop och workstation-sidan.

Sen kommer du med drömmen om AMD PowerPC. Ja, det låter coolt, men det är fan en jävla fantasibubbla. AMD har byggt hela sin framgång på x86 och Zen-arkitekturen. Att tro att de ska dumpa det för att joina OpenPOWER är som att tro att Ferrari ska dumpa superbilproduktionen för att börja bygga elcyklar. Det är inte bara osannolikt, det är ett jävla affärssjälvmord. PowerPC är nischat, och RISC-V är fortfarande i jävla blöjstadiet när det gäller konsumentprestanda.

Och att Intel skulle gå i konkurs vore "bra för konkurrensen"? Vad fan är det för jävla logik? Att ta bort en av världens största chipproducenter skulle skapa kaos i leveranskedjor, driva upp priser, och lämna AMD som ensam jävla herre på täppan. Det är inte konkurrens, det är ett jävla monopol. Och du vet vad som händer med monopol? Innovation stagnerar, priser går upp, och konsumenten får ta smällen som en jävla boxningssäck.

Så nej, Intel ska inte dö. De ska fan skärpa sig, fortsätta tillverka de överlägset bästa CPG:erna, konkurrera, och fortsätta pusha AMD till att ligga max 10 år efter. För det är så jävla konkurrens fungerar. Du vill ha en värld där AMD regerar ensam? Då får du också en värld där utvecklingen går i snigelfart och priserna sticker som en jävla raket.
Citera
2025-09-16, 08:22
Medlem
PungiMunninens avatar
Haha, jag tycker det är lite gulligt att folk fortfarande är AMD-fanboys. Jag var det själv när jag var 18. Nu mer köper jag den CPU som ger mig bäst prestanda för pengarna i det jag skall arbeta med. Skall datorn t ex användas för musikproduktion så kollar jag DAW benchmarks (DAW = Digital Audio Workstation), vill jag har en dator för programmering och typ tunga matematiska beräkningar skaffar jag den CPU som har bäst benchmarks för detta.

För övrigt är TS premiss lite lustig. Han klagar på att en liten nischad funktion som max några procent av användarna ens känner till existerar och att man på grund av detta inte bör köpa något från AMD. Dock, just för TS så stämmer premissen, han får inte ut det han vill av sitt AMD-grafikkort och bör därför sälja och köpa något av konkurrenten.
Citera
2025-09-16, 08:33
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan

Intel är inte på väg att dö, skita i kylskåpet eller gå samma väg som IBM. Du snackar som om de sitter och ritar kretsar med kritor i ett garage, vilket också bevisar din kunskapsnivå inom området. Intel är en av världens största chipproducenter med enorma resurser, patentportföljer och en jävla armé av ingenjörer som inte direkt sitter och pillar naveln.

Ja, 14A-processen har problem, det är inte direkt en jävla hemlighet. Men att säga att det går “käpprätt åt helvete” är att iGnorera att Intel samtidigt gör framsteg med 18A, som är på väg in i riskproduktion och redan används i testchips. Det är inte som att de sitter och väntar på att 14A ska rädda dem. De har flera parallella utvecklingsspår, och 18A är tänkt att vara grunden för minst tre generationer av produkter framöver.

Och vad gäller konsumentmarknaden: Nova Lake-S är planerad till slutet av 2026, worst case början av 2027. Det är inte “ingenting förrän 2027”, utan en jävla roadmap med tydliga milstolpar. Kalla det långsamt, absolut, men det är fan inte tomt. Dessutom kommer Panther Lake och Arrow Lake Refresh innan dess, vilket innebär att Intel minst sagt är med i matchen, vilket knappt kunnat sägas om AMD någonsin, ens under Pentium 4-eran.

Att jämföra Intel med IBM är också en jävla stretch. IBM valde att lämna konsumentmarknaden och fokusera på enterprise och tjänster, vilket var ett strategiskt val, inte ett haveri. Intel däremot återtar mark genom att bygga upp sin foundry-verksamhet, satsa på AI, och blir en nyckelspelare i USA:s nationella säkerhetsstrategi för chipproduktion. Det är inte ett företag som ger upp. Det är ett företag som försöker vända ett jävla hangarfartyg mitt i stormen med den döende arkitektur som finns i x86-64, som mjölkas och mjölkas helt utan prestandaförbättringar så länge vi inte ylar tiotals generationer.

Så nej, Intel är inte dödsdömt. De har lite hinder, absolut. Men att redan kalla dem förlorare är som att döma ett maraton efter första kilometern. AMD har gjort ett imponerande jobb, åtminstone för att vara AMD, som också kunnat ses som samma förlorare med Zen som de var när Bulldozer släpptes. Intel är knappast ute ur spelet eller vadhelst du nu försöker upplupa. De är mitt i ett jävla ombyggnadsprojekt som lär bli sinneshorribelt framgångsrikt när de får pli på sin fucking roadmap.
Senast redigerad av avc 2025-09-16 kl. 08:37.
Citera
2025-09-16, 08:54
Medlem
Sikkans avatar
Varför ens bråka om detta? Man köper väl det man känner sig mest bekväm med, det som presterar bäst utefter ens budget och vad man vill ha?

Prestanda finns det så det räcker i båda lägren och det kommer ALLTID finnas de som föredrar det ena eller det andra pga 1000 olika orsaker.
Citera
2025-09-16, 13:32
Medlem
Regeringsbildares avatar
AMD gör marknadens prisvärdaste GPUS. Är man prismedveten gamer är det det bästa som finns(om man nu inte tycker det är superviktigt med raytracing). AMD 7600XT kan vara den bästa GPU jag köpt för 3000 spänn.
Citera
2025-09-16, 21:30
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Varför ens bråka om detta? Man köper väl det man känner sig mest bekväm med, det som presterar bäst utefter ens budget och vad man vill ha?

Prestanda finns det så det räcker i båda lägren och det kommer ALLTID finnas de som föredrar det ena eller det andra pga 1000 olika orsaker.
Varför delta i tråden om du inte vill "bråka"? Topic är "köp aldrig AMD". Här diskuterar vi varför man inte ska köpa AMD, inte varför man inte ska ha en åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in