2025-09-15, 19:42
Medlem
Morgonfrillans avatar
Jag är relativt ung men har väldigt dåliga leder och jag tycker att det blir värre med åren. Har ofta väldigt ont i knäna av någon anledning. Tänker att kanske är detta min väg ut ur hamsterhjulet där jag äntligen slipper folk jag ändå aldrig klickar med och som bara gör mig osäker och deprimerad dag ut och dag in. Jag har ändå allt jag tycker om här hemma.

Om till exempel knäna pajar, kan man bli sjukpensionär då eller får man bara andra arbetsuppgifter? Hur är det att vara sjukpensionär? Hur fattig blir man?
Citera
2025-09-15, 20:45
Medlem
BadPostures avatar
1. Det är svårt att få sjukersättning (som det heter nuförtin)
2. Om det inte klassas som arbetsskada, så att ytterligare försäkringar kickar in, så riskerar du kass ekonomi resten av livet.
3. Framför allt så löper du stor risk att stagnera som människa. Inga utmaningar, du behöver aldrig lära dig nåt nytt, du kan om du vill undvika andra människor nästan helt - bara sitta hemma i kalsongerna resten av livet.
Citera
2025-09-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonfrillan
Jag är relativt ung men har väldigt dåliga leder och jag tycker att det blir värre med åren. Har ofta väldigt ont i knäna av någon anledning. Tänker att kanske är detta min väg ut ur hamsterhjulet där jag äntligen slipper folk jag ändå aldrig klickar med och som bara gör mig osäker och deprimerad dag ut och dag in. Jag har ändå allt jag tycker om här hemma.

Om till exempel knäna pajar, kan man bli sjukpensionär då eller får man bara andra arbetsuppgifter? Hur är det att vara sjukpensionär? Hur fattig blir man?

Vad menar du med dåliga leder, smärta får du ingen sjukersättning för! Det kommer inte att bli lätt att leva som "sjukpensionär" men kolla den här länken! https://www.forsakringskassan.se/pri...ktuella-belopp
Citera
2025-09-15, 21:00
Medlem
Har du sökt vård?
Citera
2025-09-15, 21:02
Medlem
Longest-covids avatar
Det vill du inte bli om du inte måste.
Det är skit.. ensamt, tradigt, ledsamt och fattigt.

Gör allt du kan för att ta hand om din hälsa och hålla dig i god form. Kolla hellre på andra typer av arbeten som inte belastar kroppen

Ta hand om dig
Citera
2025-09-15, 22:28
Medlem
Kaerringbenzos avatar
https://dumpen.se/2025/09/06/nebo-vi...-halmstad-668/

Läs hans chatlogg så får du en genuin inblick i hur chill det är.
- träna 2 timmar på gym varje dag
- spela datorspel 12 timmar om dagen
- stiga upp kl 15. Eller ännu senare om du vill
- käka ute flera gånger i veckan
Citera
2025-09-15, 23:08
Medlem
Klas-Vegass avatar
Beror ju mycket på hur dålig man är. Intressen. Hurvida man är självgående och antagligen den personliga ekonomin.

Sedan finns det ju mer att göra i stockholm än örkeljunga. Jag skulle inte vilja vara ledig i örkeljunga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in