2025-09-15, 18:45
Medlem
Har stött på det här fenomenet med bilister som gärna genar in över mötande (läs: mitt) körfält när de svänger in vänster från en huvudled där jag har väjningsplikt mot huvudleden. Många gånger får jag stanna långt innan där stopplinje/väjningslinjen är, för att inte smälla in i sidan på bilen.

Är väl lite samma idioti som de som genar i kurvor och skär in i körfältet.

Vad ligger ansvaret på vid en sån situation egentligen? Har ju fortfarande väjningsplikt mot huvudleden men han är samtidigt inne i mitt körfält och kör egentligen där när han får möte, vilket heller inte är tillåtet.

Bifogar en ful bild

https://i.postimg.cc/90dQb6dG/images.png
Citera
2025-09-15, 18:50
Medlem
Jordgubbes avatar
Bra bild, den borde vara på sidan tre i en körskolebok (att man förstås inte får svänga så).
Citera
2025-09-15, 18:58
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
Har stött på det här fenomenet med bilister som gärna genar in över mötande (läs: mitt) körfält när de svänger in vänster från en huvudled där jag har väjningsplikt mot huvudleden. Många gånger får jag stanna långt innan där stopplinje/väjningslinjen är, för att inte smälla in i sidan på bilen.

Är väl lite samma idioti som de som genar i kurvor och skär in i körfältet.

Vad ligger ansvaret på vid en sån situation egentligen? Har ju fortfarande väjningsplikt mot huvudleden men han är samtidigt inne i mitt körfält och kör egentligen där när han får möte, vilket heller inte är tillåtet.

Bifogar en ful bild

https://i.postimg.cc/90dQb6dG/images.png

Utan att veta exakt skulle jag säga att ansvaret ligger på den som genar. I princip är han ju inne i fel fil och kör mot körriktningen.

Får också damp på alla lata tjockisar som sneddar in över mittlinjen i kurvor på 70-vägar. De tror att de är någon jäkla rallyförare, men som erfaren bilist som åkt dit för fortkörning några gånger kan jag vittna om att det är först vid 120 km/h du behöver gena i kurvorna på en 70-väg.

Alltså en Allan Ballan Svensson som bara håller 80-90 km/h på en 70-väg har noll anledning att korsa mittlinjen i en kurva.
Citera
2025-09-15, 19:04
Avslutad
B Grön gör fel för det är högertrafik i Sverige.
Citera
2025-09-15, 19:19
Medlem
Man har väjningsplikt för båda filer det spelar ingen roll om bilen kör i "fel" fil. Men när bilen svängar in på vägen måste hen hålla ut för att inte korsa mötande körfält.
Citera
2025-09-15, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
B Grön gör fel för det är högertrafik i Sverige.
B får köra i vänster körfält. Tänk omkörning om det gör det lättare att förstå.
Citera
2025-09-15, 19:41
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970

Man får bara köra i mötande körbana om man INTE FÅR MÖTE. Sluta vara så jävla dum.

100% helt klart gör den genande idioten fel. Annars skulle man ju få köra på vänster sida hela tiden och alla man möter måste flytta sig. Faller på sin orimlighet.

Lata fetton som inte orkar vrida på ratten och kärringar som tror bilen välter om kurvan blir för skarp borde slaktas med överdrivet brutala metoder och deras sargade lik borde hängas upp i lyktstolpar som varning till andra!
Citera
2025-09-15, 20:14
Avslutad
Citat:

Så här kör man bil (hoppas du trollar och inte är så jävla korkad som du verkar)
https://i.postimg.cc/pdW2jPzB/Sk-rmbild-2025-09-15-193224.png
Citera
2025-09-15, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Så här kör man bil (hoppas du trollar och inte är så jävla korkad som du verkar)
https://i.postimg.cc/pdW2jPzB/Sk-rmbild-2025-09-15-193224.png
Varför tror du inte att man får köra i vänster körfält? Hur gör du när du kör om?

Vad "Lämna företräde"-skylten innebär, Du har väjningsplikt för all fordon som färdas på vägen:
Skylten indikerar att du måste lämna företräde åt alla andra fordon i korsningen, oavsett om de kommer från höger eller vänster.

Sedan är det en ny situation när bilen är inne på vägen och då måste bilen hålla till höger.

Fler frågor?
Senast redigerad av SVT1970 2025-09-15 kl. 20:22.
Citera
2025-09-15, 20:25
Avslutad
Citat:
Varför tror du inte att man får köra i vänster körfält? Hur gör du när du kör om?

Vad "Lämna företräde"-skylten innebär, Du har väjningsplikt för all fordon som färdas på vägen:
Skylten indikerar att du måste lämna företräde åt alla andra fordon i korsningen, oavsett om de kommer från höger eller vänster.

Sedan är det en ny situation när bilen är inne på vägen och då måste bilen hålla till höger.

Fler frågor?

Läs TS och se på bilden i TS, jag tänker inte diskutera mer med dig ditt jävla stolpskott.
Citera
2025-09-15, 20:27
Medlem
Om båda bilarna placerar sig rätt så kan de svänga samtidigt. Om en av bilarna placerar sig fel så behöver den andra bilen stanna för att inte bli påkörd.

En lika illa situation är om A planerar att svänga vänster och därför placerar sig långt till vänster vilket medför att B inte kan svänga. Min närmaste korsning så är B ofta en dragspelsbuss. Där blir det ofta stök då baksidan på bussen lätt genar.
Citera
2025-09-15, 21:10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Fler frågor?

Men bil A är ju inte ens på den väg den har väjningsplikt mot din mupp. Du måste trolla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in