• 1
  • 2
2025-09-15, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
Har stött på det här fenomenet med bilister som gärna genar in över mötande (läs: mitt) körfält när de svänger in vänster från en huvudled där jag har väjningsplikt mot huvudleden. Många gånger får jag stanna långt innan där stopplinje/väjningslinjen är, för att inte smälla in i sidan på bilen.

Är väl lite samma idioti som de som genar i kurvor och skär in i körfältet.

Vad ligger ansvaret på vid en sån situation egentligen? Har ju fortfarande väjningsplikt mot huvudleden men han är samtidigt inne i mitt körfält och kör egentligen där när han får möte, vilket heller inte är tillåtet.

Bifogar en ful bild

https://i.postimg.cc/90dQb6dG/images.png

Inte en chans i världen att jag skulle stanna långt innan stopplinjen. Idioterna måste lära sig att det blir problem att snedda i korsningen.

Angående ansvaret så står det så här i trafikförordningen. Sista meningen är relevant i sammanhanget.
3 kap. 26 §
En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.

Vid högersväng skall ett fordon föras så nära körbanans högra kant som lämpligen kan ske eller, om fordonet förs på vägrenen, så nära vägens högra kant som möjligt.

Vid vänstersväng skall ett fordon föras så nära körbanans mitt som möjligt eller, på körbana med enkelriktad trafik, så nära körbanans vänstra kant som möjligt.

En sväng skall göras så att fordonet, när det lämnar vägkorsningen, befinner sig till höger på den körbana det förs in på.
Citera
2025-09-16, 09:16
Medlem
StorFetAnkas avatar
Ja även om du inte har kamera i bilen så kommer resultatet av en sådan kollision vara skador på din front vänster fram, medan den andra bilen har långa fula report längs med hela vänstersidan. Med sådana skador blir det svårt för den som genar att skylla ifrån sig. Har du en låg bil och den som genar kör en stor SUV så finns det risk att den välter och landar på taket som en hjälplös sköldpadda medan du får hjulspårsskador på huden vänster fram. Då blir det ännu mer uppenbart vem som gjort fel.

Det blir försäkringsärende, du får lånebil under tiden och sen fixar de en ny front åt dig. Muppen som genat betalar via en höjd premie.
Citera
2025-09-16, 09:22
Medlem
StorFetAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Varför tror du inte att man får köra i vänster körfält? Hur gör du när du kör om?
Själv kollar jag att det inte kommer mötande trafik i vänster körfält innan jag använder den filen för å köra om. Ska du spela kyckling så måste du vara anka, annars är det inte många bilister som stannar för å släppa fram dig.
Citera
2025-09-16, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Man får bara köra i mötande körbana om man INTE FÅR MÖTE. Sluta vara så jävla dum.

100% helt klart gör den genande idioten fel. Annars skulle man ju få köra på vänster sida hela tiden och alla man möter måste flytta sig. Faller på sin orimlighet.

Lata fetton som inte orkar vrida på ratten och kärringar som tror bilen välter om kurvan blir för skarp borde slaktas med överdrivet brutala metoder och deras sargade lik borde hängas upp i lyktstolpar som varning till andra!
DU har väjningsplikt mot alla på HL. Det där var en sak jag snappade upp på teorilektionen. Om du kör ut och frontar en omkörande bil är det du som blir vållande.
Nu har jag själv varit ute för situationen och avbröt omkörningen eftersom jag inte gillar just frontalkrockar. Efter det gör jag inte dessa omkörningar längre.
Citera
2025-09-16, 10:05
Medlem
Citat:
Har stött på det här fenomenet med bilister som gärna genar in över mötande (läs: mitt) körfält när de svänger in vänster från en huvudled där jag har väjningsplikt mot huvudleden. Många gånger får jag stanna långt innan där stopplinje/väjningslinjen är, för att inte smälla in i sidan på bilen.

Vad ligger ansvaret på vid en sån situation egentligen? Har ju fortfarande väjningsplikt mot huvudleden men han är samtidigt inne i mitt körfält och kör egentligen där när han får möte, vilket heller inte är tillåtet.

Bifogar en ful bild

Så länge du inte kör längre ut än linjen är det den svängande bilen som blir vållande. Jag hade aldrig stannat som på bilden utan jag hade kört ända fram till linjen. Nya, rostfria delar på bilen är alltid trevligt.
Men så fort du är minsta ute på huvudleden har du inte lämnat företräde.
Det handlar inte om vem som gör fel som många är inne på utan det handlar om att själv göra rätt.
Citera
2025-09-16, 10:06
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
DU har väjningsplikt mot alla på HL. Det där var en sak jag snappade upp på teorilektionen. Om du kör ut och frontar en omkörande bil är det du som blir vållande.

Ja det stämmer givetvis. Men i denna situation som TS tar upp så är ju bil A inte ens ute på huvudleden ännu.
Citera
2025-09-16, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja det stämmer givetvis. Men i denna situation som TS tar upp så är ju bil A inte ens ute på huvudleden ännu.
Ok. Då är vi på samma våglängd.
För mig är det enkelt. Jag kör fram till min linje och sedan får jag nya delar i min front vilket behövs pga alla stenskott.
Citera
2025-09-16, 13:10
Medlem
kl4sseKocks avatar
Ett fenomen man sett det senaste åren, spelar ingen roll om det är skymd sikt eller ej här bara kör man på som man äger vägen.

Reaktionerna man får en noll eller oj var du där typ, inte någon reflektion att de kanske gjorde fel. Jävla stolpskott asså!!
Citera
2025-09-16, 15:25
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Varför tror du inte att man får köra i vänster körfält? Hur gör du när du kör om?

Vad "Lämna företräde"-skylten innebär, Du har väjningsplikt för all fordon som färdas på vägen:
Skylten indikerar att du måste lämna företräde åt alla andra fordon i korsningen, oavsett om de kommer från höger eller vänster.

Sedan är det en ny situation när bilen är inne på vägen och då måste bilen hålla till höger.

Fler frågor?

Det du säger är att om bilarna smäller ihop så är det bilen som står stilla bakom väjningspliktsmarkeringen som är vållande och skulle snabbt ha backat bakåt för att släppa fram den som sneddande in över mittlinjen.
Citera
2025-09-16, 17:35
Medlem
Citat:

Bifogar en ful bild

Äh vafan så illa är det inte. Brukar själv köra in på andra filen ibland. Blir lättare å svänga då. Inte mitt fel att någon idiot ställer sig ivägen
Citera
2025-09-16, 17:42
Medlem
Tror jag fick göra om bilden, ville mer få det att synas hur bilen sneddar in, inte att den kör på fel sida...

https://i.postimg.cc/MZL20GM0/bild2.png

Alltså, ponera att bil A är på väg fram till linjen, samtidigt som bil B har börjat svänga in på den vägen så att bil B genar över fel körbana. Så bil A måste endera bromsa före linjen eller backa för att undvika en smäll.

Alltså det är ett beteende jag sett väldigt ofta så jag tänker att är bil A väldigt stressad så är en kolision nära förestående.
Citera
2025-09-20, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det du säger är att om bilarna smäller ihop så är det bilen som står stilla bakom väjningspliktsmarkeringen som är vållande och skulle snabbt ha backat bakåt för att släppa fram den som sneddande in över mittlinjen.
Det är omöjligt att svara dig då du tydligt saknar läsförståelse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in