2025-09-14, 14:18
Medlem
Det är ju ändå en gigantisk storleksskillnad på grupperna. Lite som mellan SD och V. Om folk som röstar SD samlar sig och går ut och demonstrerar kommer ju motdemonstranterna vara en väldigt liten grupp i jämförelse.
Citat:
Ursprungligen postat av Upplandia90
Enligt svt ca 110.000 demonstranter/5000 motdemonstranter.

Om bara högern och vänstern kunde enas kring invandring och israel...två frågor de större spelarna använder för att få de mindre från att bråka så kanske det lugnar ner sig och man enas
Citera
2025-09-14, 14:19
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
”Högerextrema” demonsterar rapporterar svenska MS media. Sanningen är vanligt folk i UK tröttnat. Dom lämnade ju EU för att slippa invandringen. Men med nuvarande woke regering fortsätter det.

Begreppen höger och vänster inom politiken börjar kännas mer och mer otidsenligt. Det börjar bli tydligt inte minst i både USA och UK.

Att kalla gårdagens demonstration för högerextrem är absurt.
Citera
2025-09-14, 14:19
Medlem
Citat:
Jadu...det bästa sättet är väl kanske att majoriteten röstar på ett mittenparti då som kan enas kring de frågorna .

Nej, det går inte, dessutom finns det inga mittenpartier i Sverige i den här frågan. Vad räknar du som mittenparti? Socialdemokraterna är definitivt till vänster i den här frågan. Centerpartisterna har svårt att enas och en del av dem vill ha fri invandring, miljöpartisterna vet inte vad de vill och kommer troligen att släppa in ganska stora grupper invandrare. Liberalerna vill ha fler lagliga vägar att ta sig till Europa.
Citera
2025-09-14, 14:25
Medlem
Ja de gör sig själva allt mer irrelevanta.
Citat:
”Högerextrema” demonsterar rapporterar svenska MS media. Sanningen är vanligt folk i UK tröttnat. Dom lämnade ju EU för att slippa invandringen. Men med nuvarande woke regering fortsätter det.
Citera
2025-09-14, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Det är ju ändå en gigantisk storleksskillnad på grupperna. Lite som mellan SD och V. Om folk som röstar SD samlar sig och går ut och demonstrerar kommer ju motdemonstranterna vara en väldigt liten grupp i jämförelse.

Ja denna demonstration må ha startats av EDL men det märks att invandringsfrågan har blivit mainstream. Trots att man försöker tala om för folk att dom tillhör en viss politisk gren så stämmer det inte längre i många frågor och jag hoppas man kan mötas i mitten...detta kanske dock ej högern och vänstern vill som ägt dessa frågor länge ?

Förstår inte varför man tillåter att hundratusentals nya människor kommer in i ett land när bostäder och sjukvård samt tillgång till jobb är ansträngt. Men jag är heller ingen ekonom..
Citera
2025-09-14, 14:31
Medlem
Så du drömmer om den breda mitten. Jag kan upplysa dig om att den existerar bara som en fantasi i Annie Lööfs skalle. Har du missat att SD seglat upp som en tredje faktor i Svensk politik? De har blivit såpass stora att det inte går att komma runt dem. Alternativet blir i så fall att M och S går ihop. Och det lär båda partier förlora på. Det andra alternativet är att S och SD gör upp om invandringspolitiken. Men dit är det ju ännu längre.
Citat:
Jadu...det bästa sättet är väl kanske att majoriteten röstar på ett mittenparti då som kan enas kring de frågorna .
Citera
2025-09-14, 14:35
Medlem
Ja, invandringen har betydelse. Se bara hur SD växte till sig när S beslöt att invandringen skulle fördelas ut å kommunerna. Då plötsligt gick det upp för folk på mindre orter och ute på landsbygden hur invandringen kändes. Jag tror personligen att deras nya idé om tvångsblandning kommer att ha samma effekt. En större grupp personer kommer ånyo känna effekterna av invandringen och går då över till SD.
Citat:
Ja denna demonstration må ha startats av EDL men det märks att invandringsfrågan har blivit mainstream. Trots att man försöker tala om för folk att dom tillhör en viss politisk gren så stämmer det inte längre i många frågor och jag hoppas man kan mötas i mitten...detta kanske dock ej högern och vänstern vill som ägt dessa frågor länge ?

Förstår inte varför man tillåter att hundratusentals nya människor kommer in i ett land när bostäder och sjukvård samt tillgång till jobb är ansträngt. Men jag är heller ingen ekonom..
Citera
2025-09-14, 14:35
Medlem
Citat:
Så du drömmer om den breda mitten. Jag kan upplysa dig om att den existerar bara som en fantasi i Annie Lööfs skalle. Har du missat att SD seglat upp som en tredje faktor i Svensk politik? De har blivit såpass stora att det inte går att komma runt dem. Alternativet blir i så fall att M och S går ihop. Och det lär båda partier förlora på. Det andra alternativet är att S och SD gör upp om invandringspolitiken. Men dit är det ju ännu längre.

Det ända jag säger är att ett parti bör kunna ändra politik efter hur verkligheten ändras.
Det är enklare att ett parti närmare mitten ändrar sig än tex vänstern om invandring. Vi ser ju redan
att moderaterna närmat sig SD i detta och S närmat sig moderaterna? Jag har inga drömmar
Citera
2025-09-14, 14:46
Medlem
S har ju målat in sig i ett hörn när det gäller invandringen. De fattade några strategiska beslut för längesedan, som satt dem i deras nuvarande situation. Arbetarklassens män har ju aldrig varit för invandring men man kastade deras intressen över borde för flera decennier sedan. Arbetarrörelsen handlar om solidaritet. Men de gav upp solidariteten med dessa män. Och nu sitter de där de sitter. Sen när SD började växa skulle den ju ha valt att hantera det genom att anamma en strikt invandringspolitik igen. Men det gjorde de inte. Istället valde de den motsatta vägen med smutskastning och annat. De har bytt väljarbas sedan lång tid tillbaka. Dessutom är de beroende av invandrar partier som V, MP och C. Så det är ju inte helt lätt att ändra på något nu.
Citat:
Det ända jag säger är att ett parti bör kunna ändra politik efter hur verkligheten ändras.
Det är enklare att ett parti närmare mitten ändrar sig än tex vänstern om invandring. Vi ser ju redan
att moderaterna närmat sig SD i detta och S närmat sig moderaterna? Jag har inga drömmar
Citera
2025-09-14, 15:08
Avstängd
engammalfisks avatar
Det här upproret hade aldrig hänt om det var normal invandring & inte mass invandring, hela stadsdelar i Europas största stad är övertagna av invandrare, vissa av dom har infört no go zones för vita & sharia lagar, det plus att de begått terrordåd på civila ligger bakom den här protesten.

Vänster människor vill gärna ta en svarting som inneboende som vi sett på bred front....., sen att dottern blir våldtagen & sonen av med mobilen & knivhuggen, det är helt ok för mörkhyade är fina och kan inte vara äcklig rasist som ser ner på raser så som de vita maskarna gör.

Den vita rasen har fått nog, högern är på fram marsch & det är det sundaste som kunde hänt.

Jag är inte rasist, alla människor är människor, jag går efter handlingar & fakta & logik. Hade Hitler vunnit WW2 hade det varit dystopi men negrer hör inte hemma i Alaska, bättre bli fadder och bygga upp deras länder, man ska inte behöva lämna sitt kära hemland. FN behöver skärpa sig och få mycket mer makt.
Senast redigerad av engammalfisk 2025-09-14 kl. 15:16.
Citera
2025-09-14, 15:11
Medlem
Citat:
Vet någon något om hur fördelningen demonstranter / motdemonstranter såg ut?

Baserat på en kombination av olika video-rapporter och min egen uträkning baserad på dessa:

Hela demonstrationen: 700.000-1.000.000+ miljon
Motdemonstrationen: <1.000

Så >1:700 till >1:1.000+
Citera
2025-09-14, 15:12
Avslutad
Citat:
Det räcker med att ett par högerextrema personer finns i folkmassan så stämplas alla som högerextremister. Nu vet jag inte vem eller vilka som tog initiativet till demonstrationen, men många gånger krävs det att en liten klick höger/vänsterextremister tar täten för att den stora massan av vanligt folk ska våga följa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in