2025-09-14, 13:00
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Är det inte ganska väletablerat att transpersoner är psykiskt sjuka i större utsträckning än andra? Det finns väl också statistik som visar att självmordsfrekvensen är mycket högre i den gruppen oavsett om de får könskorrigerande behandling eller inte?

Det var i alla fall vad jag hittade när jag kollade på ämnet senast. Därmed inte sagt att alla transpersoner är psyksjuka, men det har nog inte heller CK sagt vad jag vet i alla fall.
Om inte annat så mår rimligen udda individer sämre i dages stressiga samhälle, och om de då vänder sig till internet och hittar 1000-tals andra som bygger på deras hat eller krav eller annat, via en bubbla, så ökar det risken för mord. Jag tror själv att internet är skyldigt till en enorm mängd mord sedan år 2000, t.ex Breivik och naturligtvis detta och Trump-skjutningen.
Citera
2025-09-14, 13:01
Medlem
Citat:
Det där tror jag inte att du riktigt har belägg för. I så fall hade den psykiska ohälsan hos transpersoner minskat ju mer inkluderande samhället blivit och med all hjälp som idag finns tillgänglig jämfört med till exempel 70-80-talet.

Forskning visar att tillgång till vård och respektfullt bemötande minskar psykisk ohälsa. Att jämföra med 70 och 80-talet är missvisande, då fanns inte samma statistik, diagnoskriterier eller ens vård
Citera
2025-09-14, 13:02
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llardrose
Transexuella försöker förändra samhället mot en förvriden syn på dynamiken mellan könen, glorifiera kroppsdysmorfi, sinnessjukdom, depression och inkräktar på kristna samhällsbärande institutioner genom att tillslut avskaffa dem. Att skifta fokus från kampen mot kapitalism till att särbehandla sina små perverterade grupperingar av demoner och få dem att framstå som gulliga oskyldiga individer utan baktankar eller politiska motiv att förändra samhället i sin egen avbild när dem egentligen är de mest samhällsstörtande subversiva plågorna sen 20-talet är typiskt för er. Sug era kukar bakom lykta dörrar men vi ser vad som händer i länder som usa när det öppna samhället låter er sätta klorna i barn i dagisålder och uppåt. Ni kan inte reproducera er så ni måste hjärntvätta pojkar att skära kuken av sig sjävla i tidig ålder. Det är problemet många har med er.

Det finns säkert politiskt aktiva också inom HBTQI, och en del av dem är säkert precis lika utflippade som politiskt aktiva inom andra grupper.

Men sist och slutligen ÄR det bra fråga om att få existera i samhället på ungefär samma villkor och med samma möjligheter som alla andra.

Det finns kristna som i sin vrickade religiösa syn på andra människor anser sig ha rätt att fördöma dem och försöka motarbeta just det, att de får leva sitt eget liv i samhället, sådana som de är. Det är klart att de då gör sig till "fiender", och om de kommer med sin religion i högsta hugg så blir den religionen ett tillhygge, avsett att behandla människor ojämlikt och orättvist.

Vilket är rätt absurt när det är fråga om kristendomens grundläggande väsen, men som tur är så är de här hysteriska religiösa fnattarna i allmänhet i minoritet. Men i USA råkar det finnas områden där de är i majoritet, och då spänner det till.

Så för att flytta diskussionen till det plan du verkar vilja föra den på: ta du din bibel och läs den på nytt och försök nu förstå vad det är Jesus egentligen sa, men om du inte kommer ur dina utflippade religiösa förtryckarkänslor så kan trycka upp den där det är som mörkast. För då gör den mest nytta där, du ditt spawn of satan.

Citera
2025-09-14, 13:03
Medlem
Citat:
Utan meriter säger jag inte, jag säger med sämre meriter. Hade den inkvoterade personen haft bättre meriter än de andra sökande så hade kvoteringen inte behövts.

Om jag säger det såhär, så kanske du förstår: DEI är inte lika med kvotering. Kvotering innebär att man väljer någon trots sämre meriter, men DEI handlar om att fler kvalificerade inkluderas.
Citera
2025-09-14, 13:06
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankese
Sanningen är väl att han sa att det står i bibeln att personer som klär sig i kvinnokläder är en "abomination to god".

När det gäller "långfingret" så var väl det riktat mot "the transgender thing happening in America right now", d v s frågan om hur långt ner i åldrarna man ska tillåta transsexuell vård (hormonbehandling, terapi och kirurgi).

https://x.com/ErinInTheMorn/status/1701335984309223455?s=20

Även om jag anser att dessa uttalanden är smått provocerande så är de ju inte särskilt ovanliga hos bokstavstroende kristna och högern i USA. De tror ju stenhårt på bibelns ord och frågan om transgender health care delar ju landet.

För min del får de tro vad de vill, hur utflippat det än är. Det gäller för övrigt all religion, och en massa andra galenskaper också.

Det är när man börjar försöka tvinga sitt eget religiösa/ideologiska synsätt på andra människor som det ballar ur. Det är i grunden förkastligt, anti-demokratiskt och ett slags förtryck som normalt bara förekommer i kommunistiska och fascistiska statsskick.
Citera
2025-09-14, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Kanske det här med att tvinga andra människor att ställa upp på sin upplevda verklighet.

Det är demoraliserande för en människa att behöva ljuga. Etos för många högermänniskor är sanningen, eller sökandet efter denna. Etos för vänstern verkar vara... berättigande? Dvs diverse rättigheter de anser sig ha.

Sedan är det ju i sig märkligt att transfrågan varit i centrum under så lång tid. Hur många andelar av en procent av befolkningen är egentligen trans? hur blev det egentligen politik av en sådan här minimal liten grupp?

Som jag upplever det var det först vänstern och liberaler som tog denna fråga innan homosexuella hade samma rättigheter som oss andra... Högern/ultrahögern började motsätta sig när även kyrkan började lägga sig i och låta samkönade par gifta sig osv.
Sedan när de insåg att det var lättare att kritisera trans-personer osv än andra politiska frågor som var svåra för väljare att förstå så satte dom det i omlopp. Det ironiska är att det verkar som att många inom dessa kritiker själva haft ena foten i garderoben efter avslöjanden.

Högern ska ju vara konservativ men jag uppfattar det mer som en fråga viktig inom religiösa grupper. Här går kanske kristna och muslimer hand i hand.
Citera
2025-09-14, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Är det förtryck att vara kritisk mot att unga människor ska operera sina kroppar och intalas att de är födda i "fel" kön? Jag är själv inte höger men tycker det är helt vansinnigt att unga ska opereras och dessutom med statliga medel istället för att få hjälp att acceptera den de är. Inget fel att vara man i en kvinnas kropp eller tvärtom. Men att stympa kroppar och kalla det "könskorrigering" är galenskap. Ska man bli mördad för att man tycker det?

Tycker du att det är lika illa att skalliga operar tillbaka hår?
Tycker du att det är lika illa att kvinnor skaffar större bröst?

Det handlar ju om att de vantrivs i sina kroppar det med.
Borde inte de också erbjudas terapi istället?
Citera
2025-09-14, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Kanske det varit uppe innan, bara en liten fotnot om hur förvirrade amerikaner är.
Bifogar en länk till artikeln för de som intectror på mig.
FBI chefen(av Trump utvald) sände en hälsning vid en presskonferens till Kirk, Vi ses i Valhalla.

Kash Patel ser i det närmaste ut att vara indier eller dylikt.
Trodde bara det var vikingar som åkte till Valhalla??
Oaktat att detta sägs det vara en hälsning inom dem amerikanska militärer så visar det på den förvirring som finns i USA i allmänhet och bland högprofilerade i synnerhet.
Inte konstigt det blir så låsta positioneringar i USA när man kan välja en ståndpunkt utan att förstå dess innebörd.
Ett land där greker och italienare kallas vita visar att dom inte vet vad dom håller på med.
Inte konstigt att en sak som detta dåd skulle kunna vara gnistan som leder till öppet våld mellan olika grupperingar trots att verkligt få egentligen förstår konsekvenserna av sina val.
Ett annat exempel, de som röstar på The Orange man och tror att han är på deras sida.

Land of confusion

https://www.aftonbladet.se/a/KMo7Lo?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Valhalla? vilket uttalande av FBI!

Vi har också ”Mahna Mahna” vad nu det betyder…

FBI ”The Muppet show” Valhalla-Mahna-Mahna..

https://m.youtube.com/watch?v=TbZ_hTEOKZc&pp=ygUYdGhlIG11cHBldCBzaG93IG1 hbmFtYW5h
Citera
2025-09-14, 13:14
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Själv gillar jag inte att människor opererar bort sina könsorgan för att byta kön. Men på vilket sätt anser du att en liten minoritet som korkat nog opererar bort sina egna könsorgan därigenom förtrycker andra människor?
Genom att man anser att man inte har rätt att anse att de inte är det kön de är, utan att alla ska låtsas att de är något de inte är. Här i Sverige är det lagstadgat med juridiskt kön. En lag baserad på en lögn där man har rätt att förfalska identitetshandlingar och utge sig för att vara något man inte är. Att ifrågasätta den personens felaktiga självbild eller bara kalla en han för han, kan leda till att man blir anmäld för diskriminering.

Det är förstås inte riktigt klokt. Så det handlar inte bara om deras mentala hälsa, utan att man tvingar på andra lögnen.

I USA har män haft rätt att tävla i kvinnoidrotter som om de vore kvinnor bara för att de känner sig som kvinnor. De har även kunnat kräva att använda kvinnors toaletter. Det är inte heller riktigt klokt. Även om man inte har lagar för det där, har man ansett att man inte får kritisera dem. Även där har man kunnat ändra passet tidigare.

De som drivit frågan att man inte kan byta kön, sanningen, som Kirk, blir då kallade högerextrema och hatade.
Citera
2025-09-14, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alecanan
Om man rekryterar på fler ställen får fler chansen att sökam det är enkel logik.

inte om man begränsr utifrån kön och pigment nej, det är grundskolematematik.

Citat:
Och eftersom kraven är desamma avgör kompetensen, inte pigment eller kön.
Så länge man inte begär visst pigment eller kön (eller linanade), då blir ju kompetensen det avgörande

Citat:
Studier visar även att DEI kan bredda urvalet utan att sänka kvaliteten. Det man hittar är mest frånvaro av negativa effekter, dvs inga bevis för att kompetensen försämras. Myten om “sänkta krav” lever dock kvar, men bevisen för motsatsen gör det inte.

Ja, sålänge man inte begränsar urvalet utifrån tex kön eller pigment. vilket då blir pigment/kön/etnictet, (om de främsta ingenjörerna är samer/amerikaner av irändskt påbrå, så är det ju bra om DEI säkerställer att man inte exlkuderar samer och irländare genom att sätta pigmentkrav på en ingenjörstjänst.)

Det är ju enkel matematik.
Citera
2025-09-14, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Om inte annat så mår rimligen udda individer sämre i dages stressiga samhälle, och om de då vänder sig till internet och hittar 1000-tals andra som bygger på deras hat eller krav eller annat, via en bubbla, så ökar det risken för mord. Jag tror själv att internet är skyldigt till en enorm mängd mord sedan år 2000, t.ex Breivik och naturligtvis detta och Trump-skjutningen.

Jag håller med. Internet är det bästa sättet att nå ut med propaganda på/stänga av kritiskt tänkande.
Såg nyss en video från en av mördarens tidigare klasskamrat som berättade att Robinson verkade tillhöra de som mest hängde på reddit och att åsikter började bli extrema.
När denna generation vädrar sina frågor i stora forum så upptäcker man att det är en ihålig politik där det ända fasta frågorna är invandring och kanske abort? Inte konstigt det är stressande att ej kunna lösa problem.
Memepolitik..
Citera
2025-09-14, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alecanan
Forskning visar att tillgång till vård och respektfullt bemötande minskar psykisk ohälsa. Att jämföra med 70 och 80-talet är missvisande, då fanns inte samma statistik, diagnoskriterier eller ens vård

är det okej att jämfara med 90 och 00 talet då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in