2025-09-14, 12:31
Medlem
LKKINGENs avatar
Kanske det varit uppe innan, bara en liten fotnot om hur förvirrade amerikaner är.
Bifogar en länk till artikeln för de som intectror på mig.
FBI chefen(av Trump utvald) sände en hälsning vid en presskonferens till Kirk, Vi ses i Valhalla.

Kash Patel ser i det närmaste ut att vara indier eller dylikt.
Trodde bara det var vikingar som åkte till Valhalla??
Oaktat att detta sägs det vara en hälsning inom dem amerikanska militärer så visar det på den förvirring som finns i USA i allmänhet och bland högprofilerade i synnerhet.
Inte konstigt det blir så låsta positioneringar i USA när man kan välja en ståndpunkt utan att förstå dess innebörd.
Ett land där greker och italienare kallas vita visar att dom inte vet vad dom håller på med.
Inte konstigt att en sak som detta dåd skulle kunna vara gnistan som leder till öppet våld mellan olika grupperingar trots att verkligt få egentligen förstår konsekvenserna av sina val.
Ett annat exempel, de som röstar på The Orange man och tror att han är på deras sida.

Land of confusion

https://www.aftonbladet.se/a/KMo7Lo?utm_source=androidapp&utm_medium=share
Citera
2025-09-14, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Du vet, de där som han kallade "abominations" och "ett visat långfinger mot gud".

Sanningen är väl att han sa att det står i bibeln att personer som klär sig i kvinnokläder är en "abomination to god".

När det gäller "långfingret" så var väl det riktat mot "the transgender thing happening in America right now", d v s frågan om hur långt ner i åldrarna man ska tillåta transsexuell vård (hormonbehandling, terapi och kirurgi).

https://x.com/ErinInTheMorn/status/1701335984309223455?s=20

Även om jag anser att dessa uttalanden är smått provocerande så är de ju inte särskilt ovanliga hos bokstavstroende kristna och högern i USA. De tror ju stenhårt på bibelns ord och frågan om transgender health care delar ju landet.
Citera
2025-09-14, 12:33
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llardrose
Vad hemskt. Låter som en typ av människor vi absolut ej ska låta få någon sorts politisk makt.
Man har naturligtvis rätt att ha vilka åsikter man vill, liksom andra har rätt att tycka vad man vill om dessa åsikter.
Personligen tycker jag att vetenskap och beprövad erfarenhet ska styra vården och inte religiösa och ideologiska föreställningar.
Citera
2025-09-14, 12:34
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Det är du som är efterbliven.

Sitta och hylla en idiot som har som största talking point sin tro på att gud levde som en likmask i ett lik i tre dagar, och han ska sitta och låtsas om att transor är psykiskt sjuka?
“I believe in the Bible, and I believe that Christ rose from the dead on the third day. This is the foundation of my faith and guides my actions.”
- Rikspuckot Charlie Kirk
Du fåt inte sympati av mig ditt MAGA-drägg.
När ska ni hänga Mike Pence?

Hitta ett inlägg där jag hyllar någon överhuvudtaget. Dina halmgubbar är gulliga!

Din retorik är på en 12-årings. Slår vad om att du är född på 2000-talet åtminstone. Lägg bara ner eller kom in i matchen. Du gör bort dig.
Citera
2025-09-14, 12:35
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankese
Sanningen är väl att han sa att det står i bibeln att personer som klär sig i kvinnokläder är en "abomination to god".

När det gäller "långfingret" så var väl det riktat mot "the transgender thing happening in America right now", d v s frågan om hur långt ner i åldrarna man ska tillåta transsexuell vård (hormonbehandling, terapi och kirurgi).

Även om jag anser att dessa uttalanden är smått provocerande så är de ju inte särskilt ovanliga hos bokstavstroende kristna och högern i USA. De tror ju stenhårt på bibelns ord och frågan om transgender health care delar ju landet.

För oss här i sekulära Sverige hade det ju varit lättare att ta till sig hans argument om han inte baserade dom på Bibeln och Gud, eftersom vi i stor uträkning lämnat den biten bakom oss. Och då spelar det för många ingen roll om han har rätt i sak.

Jag gillade Kirk, brukar landa i samma slutsatser som honom i många frågor, men när han kommer dragande med gudsnacket blir det lite segare att ta till sig, för mig.

Samma med abortfrågan, där är ju båda sidor i usa jättejobbiga att lyssna på, och då ramlar jag ur.
Citera
2025-09-14, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ingen människa som är född som man eller kvinna kan byta kön. Påstår man det, ljuger man. Försöker man tvinga andra att anse att den lögnen är sann, är man förtryckare. Andras rätt till att anse sig vara något annat, innebär inte att man har rätt att förtrycka en majoritet att böja sig för deras felaktiga åsikt och göra en lögn till sanning.

Då har man ställt en minoritet över majoriteten och anser att man har rätt att förtrycka majoriteten. I den här frågan hade Kirk helt rätt. Det är egentligen ett bedrägeri som går mot vetenskapen och biologin. Det handlar inte ens om åsikter, utan fakta som man vill förhindra människor att uttala.

Själv gillar jag inte att människor opererar bort sina könsorgan för att byta kön. Men på vilket sätt anser du att en liten minoritet som korkat nog opererar bort sina egna könsorgan därigenom förtrycker andra människor?
Citera
2025-09-14, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Kanske det varit uppe innan, bara en liten fotnot om hur förvirrade amerikaner är.
Bifogar en länk till artikeln för de som intectror på mig.
FBI chefen(av Trump utvald) sände en hälsning vid en presskonferens till Kirk, Vi ses i Valhalla.

Kash Patel ser i det närmaste ut att vara indier eller dylikt.
Trodde bara det var vikingar som åkte till Valhalla??
Oaktat att detta sägs det vara en hälsning inom dem amerikanska militärer så visar det på den förvirring som finns i USA i allmänhet och bland högprofilerade i synnerhet.
Inte konstigt det blir så låsta positioneringar i USA när man kan välja en ståndpunkt utan att förstå dess innebörd.
Ett land där greker och italienare kallas vita visar att dom inte vet vad dom håller på med.
Inte konstigt att en sak som detta dåd skulle kunna vara gnistan som leder till öppet våld mellan olika grupperingar trots att verkligt få egentligen förstår konsekvenserna av sina val.
Ett annat exempel, de som röstar på The Orange man och tror att han är på deras sida.

Land of confusion

https://www.aftonbladet.se/a/KMo7Lo?utm_source=androidapp&utm_medium=share
Är väl ännu lustigare att skicka en sån önskan till en kristen man.
Citera
2025-09-14, 12:42
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankese

Jänkarna och deras religion.
Finns nog ingen annanstans än inom kristna högerorienterade församlingar som man botar gaysexualitet med bön, giftemål och barn.
Mike Pence är ett exempel men det finns massor av högprofilerade som helhjärtat går in för något som tex politik eller företagsledande.
Det tar all deras tid så dom slipper umgås med den familj dom skaffat som ett alibi.
En person som är så driven av förnekelse har enorma mängder av energi och tar sig inte sällan till väldigt framskjutna positioner, givetvis med hjälp av sina församlingskollegor och det enorma kontaktnät som följer därav.
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Själv gillar jag inte att människor opererar bort sina könsorgan för att byta kön. Men på vilket sätt anser du att en liten minoritet som korkat nog opererar bort sina egna könsorgan därigenom förtrycker andra människor?

Hade vi fortfarande haft kutymen att kalla folk ”herr” eller ”fru” eller ”fröken” i Sverige hade vi behövt ha den diskussionen här också. När det blir påtvingat att kalla någon något, är det förtryck. Men vi slipper det tjafset i stor utsträckning här.
Citera
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Han yttrade sig om transsexuella för att han fick frågor om det. Det han svarade var att den läggningen inte trumfar biologin, men att de fick leva hur de ville.

Nä, han gick nog BETYDLIGT längre än så.
Citera
2025-09-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
urvalet blir inte bredare utifrån kompetens när du dedikerar platser utifrån pigment, eller kön. inte heller får fler chansen att söka.

Om man rekryterar på fler ställen får fler chansen att sökam det är enkel logik. Och eftersom kraven är desamma avgör kompetensen, inte pigment eller kön.

Studier visar även att DEI kan bredda urvalet utan att sänka kvaliteten. Det man hittar är mest frånvaro av negativa effekter, dvs inga bevis för att kompetensen försämras. Myten om “sänkta krav” lever dock kvar, men bevisen för motsatsen gör det inte.
Citera
2025-09-14, 12:49
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
och han ska sitta och låtsas om att transor är psykiskt sjuka?
Är det inte ganska väletablerat att transpersoner är psykiskt sjuka i större utsträckning än andra? Det finns väl också statistik som visar att självmordsfrekvensen är mycket högre i den gruppen oavsett om de får könskorrigerande behandling eller inte?

Det var i alla fall vad jag hittade när jag kollade på ämnet senast. Därmed inte sagt att alla transpersoner är psyksjuka, men det har nog inte heller CK sagt vad jag vet i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in