2025-09-14, 12:50
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ingen människa som är född som man eller kvinna kan byta kön. Påstår man det, ljuger man. Försöker man tvinga andra att anse att den lögnen är sann, är man förtryckare. Andras rätt till att anse sig vara något annat, innebär inte att man har rätt att förtrycka en majoritet att böja sig för deras felaktiga åsikt och göra en lögn till sanning.

Självklart inte. Men också självklart ja. Det beror på om man avser kromosomer eller vad som finns mellan öronen, i ens medvetande.

Ändå sen det här blev en löjligt stor politisk fråga har jag förundrat mig över varför man inte har båda komponenterna med i definitionen. Så att man har sitt fastslagna, oföränderliga biologiska kön, och det styr vissa grejer (vem som kan tävla i vilken idrott t.ex.). Och så har man sitt upplevda kön, det som finns i ens medvetande. Som kan fast byta dagligen, vem fan bryr sig.

Det enda som ytterligare behövs är en grundprincip att man aldrig själv kan tvinga sig in i en grupp där man inte hör hemma, och aldrig heller kan bli intvingad i en grupp där man inte hör hemma.
Citera
2025-09-14, 12:51
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Könsdysfori är en av de tyngsta medicinska diagnoser vi har, där studier visar att nästan hälften av dem har försökt att begå självmord och 19 gånger fler än normalbefolkningen lyckas. Det gör dem till en av de mest sårbara patientgrupperna som finns.
Vården har därför uppmärksammat denna patientgrupp e senaste 20 åren och än mer de sista 10. Detta för att försökt att hitta sätt för dem att överleva och forskning visar tydligt att suicidrisken minskar för många transpersoner som får könsbekräftande behandling, psykologiskt stöd, hormonbehandling och kirurgi.

Att någon då av ideologiska eller religiösa skäl och inte utifrån medicinsk expertis, arbetar rakt emot det som visat sig fungera för många, kan jag förstå blir väldigt provocerande.

Med risk att det blir en metadiskussion så är inte könsdysfori grunden till att bli suicid. Det är sant att hbtq-personer, särskilt transsexuella är mer benägna att begå självmord. Det gäller även de med npf. Många med npf är också transsexuella eller icke binära. Nu är jag inte säker, men jag tror att det är kombon med att ha npf och vara transsexuell som leder till störst risk att begå självmord om man redan är suicid.

Sedan är könskorrigering inte oproblematisk. Och att man skulle må bättre av kirurgi har i alla fall American journal of psychiatry ändrat sig. Det är inte bevisat enligt dem. Det är detta Charlie Kirk gått på. Oavsett så är hans grej med transsexuella att det bara biologiskt finns två kön.
Citera
2025-09-14, 12:53
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alecanan
Om man rekryterar på fler ställen får fler chansen att sökam det är enkel logik. Och eftersom kraven är desamma avgör kompetensen, inte pigment eller kön.

Studier visar även att DEI kan bredda urvalet utan att sänka kvaliteten. Det man hittar är mest frånvaro av negativa effekter, dvs inga bevis för att kompetensen försämras. Myten om “sänkta krav” lever dock kvar, men bevisen för motsatsen gör det inte.
Kvotering innebär att man tittar på annat än formella meriter när man tillsätter en tjänst, det handlar inte om att man ”rekryterar på fler ställen”. Per definition innebär det att den mest kvalificerade personen inte skall få jobbet utan att det skall gå till någon ur en minoritet. Hade den kvoterade personen varit den mest kvalificerade hade personen fått jobbet ändå.

Du har aldrig en anställningsprocess där du har två exakt lika bra kandidater som du väljer mellan.
Citera
2025-09-14, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Är det inte ganska väletablerat att transpersoner är psykiskt sjuka i större utsträckning än andra? Det finns väl också statistik som visar att självmordsfrekvensen är mycket högre i den gruppen oavsett om de får könskorrigerande behandling eller inte?

Det var i alla fall vad jag hittade när jag kollade på ämnet senast. Därmed inte sagt att alla transpersoner är psyksjuka, men det har nog inte heller CK sagt vad jag vet i alla fall.

Transpersoner har högre psykisk ohälsa, men det beror på stigma och diskriminering som huvudorsaker. Däremot minskar tex tillgång till vård detta, så ”sjuka i sig” är en felaktig slutsats.
Senast redigerad av alecanan 2025-09-14 kl. 12:57.
Citera
2025-09-14, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Kvotering innebär att man tittar på annat än formella meriter när man tillsätter en tjänst, det handlar inte om att man ”rekryterar på fler ställen”. Per definition innebär det att den mest kvalificerade personen inte skall få jobbet utan att det skall gå till någon ur en minoritet. Hade den kvoterade personen varit den mest kvalificerade hade personen fått jobbet ändå.

Du har aldrig en anställningsprocess där du har två exakt lika bra kandidater som du väljer mellan.

Du blandar ihop äpplen och päron. Dei handlar om att fler kvalificerade hittar in i processen, inte om att kvotera in någon utan meriter.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datornkrabbar
Är väl ännu lustigare att skicka en sån önskan till en kristen man.

Vanlig avskedshälsning till stupade vapenbröder inom Marinkåren (oavsett hudfärg eller religuonstillhörighet). Patel har dock varit civilist i hela sitt liv, så jag tror att han sade detta för att verka tuff. Många av medlemmarna i Trumps kabinett verkar minst sagt barnsliga (Hegseth, Navarro, Vance, etc).
Senast redigerad av Ken Dryden 2025-09-14 kl. 13:00.
Citera
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Transpersoner har högre psykisk ohälsa, men det beror på stigma och diskriminering som huvudorsaker. Däremot minskar tex tillgång till vård till vård detta, så ”sjuka i sig” är en felaktig slutsats.
Det där tror jag inte att du riktigt har belägg för. I så fall hade den psykiska ohälsan hos transpersoner minskat ju mer inkluderande samhället blivit och med all hjälp som idag finns tillgänglig jämfört med till exempel 70-80-talet.
Citera
2025-09-14, 12:58
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Precis.

Bortsett från att enligt mig så hade USA med sitt "amerikanska experiment" chansen att ta ledningen som "det fria(ste) samhället" på planeten, men den har de nu schabblat bort. Och därför leder Sverige i dagsläget solklart över USA.

Dessutom går Sverige ännu framåt, också om det går litet långsamt och hackigt, medan USA har börjat backa. Och det går liksom att skönja hur Sverige kan bli ännu bättre, men i USA verkar man inte ens hitta en nödbroms mot förfallet, och än mindre en lösning som skulle göra samhället bättre igen. Jag kan inte se det heller, faktiskt, den enda chansen jag kan se är "amerikanskt experiment 2.0", och det går ut på att skära landet i tre självständiga nya länder: "östkusten", "västkusten" och "mitten".
Det är väldigt spännande att följa, hur Sverige efter 2015 ständigt blir lite lite bättre (om än långsamt) medans USAs förfall är radikalt snabbt och snart kan t.ex ingen vanliga i USA längre köpa en ny bil eller en villa eftersom kapitalet tagit alla deras pengar. Utom de som har aktier och de är rikare än någonsin.

Dock har USA alltid haft dödsskjutningar av politiker så just det är inte tecken på något tillfälligt förfall utan beror på att de har för många unga vita män med för många vapen.
Citera
2025-09-14, 12:59
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det var litet det som var min poäng. I "the land of the free and the home of the brave" ska ingen försöka förtrycka nån annans åsikt, och inte heller deras rätt att leva sitt liv som de vill. Man ska lämna andra i fred, inte ge sig på dem. Inte försöka begränsa dem, styra dem, förbjuda dem att vara vem de är. Så länge de inte ger sig på andra.

Det är mina släktingars bild av USA (som bor i Florida, och alla är republikaner), det var min familjs (något glorifierade) bild av USA, och det är fortsättningsvis en grundläggande grej som åtminstone jag uppfattar i stort sett i all amerikansk kultur, från Hollywood till litteratur. Därför har USA, enligt mig, alltid till sin grundläggande natur varit anti-kommunistiskt OCH anti-fascistiskt. Tills nu, vilket är smått chockerande.
[/quote]
Lite så är det, bortsett från att man har förstås rätt att kritisera andra och försöka få dem ändra sitt sätt att leva. Vilket du vill förneka andra att göra. Men problemet med trans går åt andra hållet. Man vill förneka majoriteten att säga sanningen. Förtrycka dem. Det är något helt annat.

På samma sätt som du menar att man har rätt att leva sitt liv som man vill, utan andra ska tvinga dem till något annat, inom rimliga gränser, har inte de rätt att tvinga på andra sina åsikter. Men det är vad som faktiskt har pågått. Om jag säger sanningen åt någon transa, att de inte är vad de är, kan jag bli anmäld för diskriminering. Men då är det majoriteten man diskriminerar och kriminaliserar sanningen. Helt barockt och förstås totalitärt. Det är inkonsekvent. Det som gäller för en grupp, ska inte gälla för andra.

De har rätt att anse sig vara ett annat kön, men man har inte rätt att tvinga på andra den åsikten, som du verkar stå för. Men du ser det bara åt ena hållet och följer bara dina falska vänsterdogmer. Men här är väl allt satt till sin spets. När de som tror att de står för frihet, vill tvinga på alla andra deras åsikter, samtidigt som de påstår att alla har rätt till sina. Med vilken rätt gör man det?

De har väl med mordet att göra. Man anser felaktigt att man inte får kritisera trans och angriper de som står för sanningen. Liksom du väl. Du anser att Kirk inte har rätt till sina åsikter. Alla ska tycka som dig och de som inte gör det anser du är onda och kastar epitet på.
Citera
2025-09-14, 12:59
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Du blandar ihop äpplen och päron. Dei handlar om att fler kvalificerade hittar in i processen, inte om att kvotera in någon utan meriter.
Utan meriter säger jag inte, jag säger med sämre meriter. Hade den inkvoterade personen haft bättre meriter än de andra sökande så hade kvoteringen inte behövts.
Citera
2025-09-14, 13:00
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Själv gillar jag inte att människor opererar bort sina könsorgan för att byta kön. Men på vilket sätt anser du att en liten minoritet som korkat nog opererar bort sina egna könsorgan därigenom förtrycker andra människor?

Kanske det här med att tvinga andra människor att ställa upp på sin upplevda verklighet.

Det är demoraliserande för en människa att behöva ljuga. Etos för många högermänniskor är sanningen, eller sökandet efter denna. Etos för vänstern verkar vara... berättigande? Dvs diverse rättigheter de anser sig ha.

Sedan är det ju i sig märkligt att transfrågan varit i centrum under så lång tid. Hur många andelar av en procent av befolkningen är egentligen trans? hur blev det egentligen politik av en sådan här minimal liten grupp?
Citera
2025-09-14, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Ja, verkligen. Den som ens har sniffat på en grundkurs i nordisk mytologi vet att inträdet till Valhalla kräver att man dör i strid. Och då talar vi inte om strider i form av ordväxlingar i debatter eller juridiska tvister.

Om vi ska prata om Valhalla på allvar har faktiskt de gängkriminella som skjuter varandra i förorterna, hur tragiskt det än är, en större "chans" att nå dit än vare sig Charlie Kirk eller FBI-chefen Patel, om man nu mot förmodan tror på något sådant, förstås.

Kanske det. Men varför jag tyckte det var konstigt är pga att de tillhör eller har röstats fram utav en super-kristen rörelse som knappast borde vara nöjda med ledare som tror på en folktro som innehåller fler gudar, magi osv. Det verkar som att de har svårt med sin grundidentitet där borta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in