• 1
  • 2
2025-09-14, 11:35
Medlem
Jag blir lätt irriterad på denna fråga angående åldern.

Man läser en massa artiklar om att Anders 44-år har sökt 800 jobb men får ingenting och sedan visar det sig att han bor på Södermalm i en bostadsrätt och kan vara ta jobb där pendeltåget slutar,därmed inte sökt jobb i Flen eller Norrtälje etc. Oftast har denna Anders en akademisk utbildning och givetvis kan han inte få på med på lägre lön.

Därav fyra grundproblem som inte har med åldern att göra

- Akademisk utbildning
- Bostadsrätt
- Vill inte ta ett jobb som är längre än 4 mil
- Är inte flyttbar

Sist jag läste om en sådan person var för ett par dagar sedan

https://www.sverigesradio.se/artikel...mw8ctl3fdeuzgq

Så vad grundar denna myt om åldern?

Jag är rätt säker på att Göran som är 61-år kan ta ett jobb som lastbilschaufför om han är kapabel för det.
Senast redigerad av Labanochapelsinen 2025-09-14 kl. 11:37.
Citera
2025-09-14, 11:36
Medlem
Jag är också över 40, får inte heller några jobb. Som tur är så har jag jobb. Åldersdiskriminering är tyvärr stor i Sverige.
Citera
2025-09-14, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag är också över 40, får inte heller några jobb. Som tur är så har jag jobb. Åldersdiskriminering är tyvärr stor i Sverige.

Jag köper inte det där fullt ut. Jag är rätt säker på att alla som är över 40 kan få ett nytt jobb om man är villig att gå med på lägre lön.
Citera
2025-09-14, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG

Alla grupper i Sverige har idag svårt att få jobb.

Arbetsmarknaden tycks vara ytterligare en grej man lyckats totalförstöra i landet. Men svenskarnas största problem är att dem inte förstår hur illa dem faktiskt har det utan finner sig i misären och tror att resten av världen är likadan.
Citera
2025-09-14, 11:42
Medlem
Det finns jobb till dom flesta som är friska och kan svenska. Meeen inte exakt det statliga glidar jobbet med hög lön inom cykelavstånd kanske.
Citera
2025-09-14, 11:45
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag köper inte det där fullt ut. Jag är rätt säker på att alla som är över 40 kan få ett nytt jobb om man är villig att gå med på lägre lön.
Att du är 'rätt säker' visar bara att du är rätt okunnig.
Om en erfaren akademiker plötsligt söker jobb som är mindre kvalificerade i förhållande till utbildning, erfarenhet och tidigare jobb kommer arbetsgivaren att undra varför, och tveka att anställa någon som uppenbart byter ned sig.

Fö är det oklart vad bostadsrätt och akademisk utbildning har med saken att göra, annat än att du verkar avundsjuk på de som har det, så jag gissar att du inte har det.

Fö kör SL till Norrtälje, tror du det är lättare att få jobb där än i Stockholm eller Södertälje?

Tror du man får jobb som lastbilschaufför utan erfarenhet, och utan lastbilskort? Även jobb utan akademisk utbildning kan kräva erfarenhet och relevant utblldning.
Citera
2025-09-14, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Om en erfaren akademiker plötsligt söker jobb som är mindre kvalificerade i förhållande till utbildning, erfarenhet och tidigare jobb kommer arbetsgivaren att undra varför, och tveka att anställa någon som uppenbart byter ned sig.

Fö är det oklart vad bostadsrätt och akademisk utbildning har med saken att göra, annat än att du verkar avundsjuk på de som har det, så jag gissar att du inte har det.

Fö kör SL till Norrtälje, tror du det är lättare att få jobb där än i Stockholm eller Södertälje?

Tror du man får jobb som lastbilschaufför utan erfarenhet, och utan lastbilskort? Även jobb utan akademisk utbildning kan kräva erfarenhet och relevant utblldning.

Det jag menar är att dessa överklassidioter som har en årslön på 800 000 kr som fd pr chef inte fattar att deras kompetens inte fungerar överallt och att det kan vara bra att flytta därifrån. Kanske eventuellt ta ett jobb på en annan pr byrå som Östersund eller Kalmar.

I hans fall i inslaget är det uppenbart att han inte är flyttbar.
Citera
2025-09-14, 11:50
Medlem
Citat:

Går inget tåg alls till Norrtälje vad jag vet.
Citera
2025-09-14, 11:51
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Det jag menar är att dessa överklassidioter som har en årslön på 800 000 kr som fd pr chef inte fattar att deras kompetens inte fungerar överallt och att det kan vara bra att flytta därifrån. Kanske eventuellt ta ett jobb på en annan pr byrå som Östersund eller Kalmar.

I hans fall i inslaget är det uppenbart att han inte är flyttbar.
Så du är avundsjuk på det du inte kan och inte förstår? Ok.

En årslön på 800' är hög, men gör dig inte till överklass.
Citera
2025-09-14, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo230
Alla grupper i Sverige har idag svårt att få jobb.

Arbetsmarknaden tycks vara ytterligare en grej man lyckats totalförstöra i landet. Men svenskarnas största problem är att dem inte förstår hur illa dem faktiskt har det utan finner sig i misären och tror att resten av världen är likadan.

Tror inte inte äldreomsorgen eller taxichaufför.
Citera
2025-09-14, 11:53
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Går inget tåg alls till Norrtälje vad jag vet.
Nej, men SL kör buss. Massor av människor dagspendlar därifrån till Sthlm och vice versa. SL täcker ett stort område, och från Södermalm går tunnelbanan till Östra station där Norrtäljebussarna går.
Massor av folk dagspendlar från Västerås och Enköping, men SJs tåg, och pendeln går från Uppsala, Södertälje och Nynäshamn, också med dagspendlare.
Citera
2025-09-14, 11:54
Medlem
Citat:
Så du är avundsjuk på det du inte kan och inte förstår? Ok.

En årslön på 800' är hög, men gör dig inte till överklass.

Jag är inte avundsjuk då jag ligger nästan i samma spann men skillanden är att jag respekterar människor i hela Sverige då jag är uppväxt på landet. Har man 800 000 kr i årslön anser jag man har det väldigt bra att ställt ekonomiskt, en undersköterska med 30 år erfarenhet har kanske 400 000 kr som högst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in