2025-09-08, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Såg en kul statistik:

Since the start of 2024...

Jannik against all others: 109-4
Jannik against Carlos: 1-7

Lite som Federer mot Nadal 2005-2006

Efter förlusten i AO finalen mot Safin 2005 och fram till förlusten i Franska Öppna 2006 spelade Federer 117 matcher mot resten av ATP spelarna och vann 115. Mot Nadal Spelade han 6 matcher och förlorade 5.
Citera
2025-09-08, 23:13
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan

Efter förlusten i AO finalen mot Safin 2005 och fram till förlusten i Franska Öppna 2006 spelade Federer 117 matcher mot resten av ATP spelarna och vann 115. Mot Nadal Spelade han 6 matcher och förlorade 5.

Nalbandian och Gasquet?
Citera
2025-09-09, 20:27
Medlem
Är Lea halvkines eller kanske korean?
Citera
2025-09-09, 21:35
Medlem
Kines?
Citera
2025-09-10, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Kines?
halvthai har jag för mig.
Citera
2025-09-10, 22:10
Medlem
Citat:
Såg en kul statistik:

Since the start of 2024...

Jannik against all others: 109-4
Jannik against Carlos: 1-7

Tyvärr en indikation på att bredden försämrats rejält. Törs lova att sedan the open era startade 1968 har ingen spelare visat i närheten av sådana siffror mot någon annan och mot resten. Federer hade visserligen väldigt svårt för Nadal när han dominerade som mest, men inte så här.

EDIT: Efter att ha sett andra inlägg får jag delvis backa, Federers siffror var under en period snarare ännu mer extrema.
Senast redigerad av jenlov 2025-09-10 kl. 22:12.
Citera
2025-09-11, 01:00
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan

Inför förlusten mot Guillermo Canas i Indian Wells 2007 hade Federer, sedan förlusten i OS 2004 mot Tomas Berdych, vunnit 202 matcher och förlorat 9. Han hade spelat 3-5 mot Nadal och 199-4 mot övriga världen (alla ATP)

Under den dryga 2.5 års perioden, 18 augusti 2004 - 11 mars 2007, stod alltså Nadal ensam för majoriteten av Federers förluster.

Källa:
https://www.tennisabstract.com/cgi-b...er&f=A2004qqC2
Citera
2025-09-13, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Inför förlusten mot Guillermo Canas i Indian Wells 2007 hade Federer, sedan förlusten i OS 2004 mot Tomas Berdych, vunnit 202 matcher och förlorat 9. Han hade spelat 3-5 mot Nadal och 199-4 mot övriga världen (alla ATP)

Under den dryga 2.5 års perioden, 18 augusti 2004 - 11 mars 2007, stod alltså Nadal ensam för majoriteten av Federers förluster.

Källa:
https://www.tennisabstract.com/cgi-b...er&f=A2004qqC2

Helt absurd bedrift i en sport som tennis egentligen. Så många matcher och så lite förluster. Man ska ju dock vara ärlig och säga att motståndet bortsett från Nadal var ganska svagt. Det blev lite bättre när Djokovic, Murray samt lite fler spelare med vassare offensiv etablerade sig.
Citera
2025-09-14, 10:24
Medlem
Belavias avatar
Såg en intervju med Alcaraz, hans stora mål i närtid är att vinna AO för att säkra en Career Grand Slam (Att ha vunnit alla 4 GS).

Analogt har säkert Sinner samma prioritering att vinna RG, vilket skulle komplettera även hans meritlista med en Career Grand Slam.

Sjukt att det kan inträffa för båda redan nästa år. Vem tror ni hinner först?

Jag gissar att Alcaraz kommer ha en CGS redan om drygt 4 månader.

Förövrigt så så jag Alcaraz schema för hösten. Egentligen är det ju lite av lågsäsong nu, men för Carlos blir det en hel del tennis ändå - Laver Cup, 6 Kings Slam, Shanghai Masters, Japan Open, Paris Masters och ATP Finals. Och säkert några exhibition-matcher på det.
Citera
2025-09-14, 10:37
Medlem
Citat:
Såg en intervju med Alcaraz, hans stora mål i närtid är att vinna AO för att säkra en Career Grand Slam (Att ha vunnit alla 4 GS).

Analogt har säkert Sinner samma prioritering att vinna RG, vilket skulle komplettera även hans meritlista med en Career Grand Slam.

Sjukt att det kan inträffa för båda redan nästa år. Vem tror ni hinner först?

Jag gissar att Alcaraz kommer ha en CGS redan om drygt 4 månader.

Förövrigt så så jag Alcaraz schema för hösten. Egentligen är det ju lite av lågsäsong nu, men för Carlos blir det en hel del tennis ändå - Laver Cup, 6 Kings Slam, Shanghai Masters, Japan Open, Paris Masters och ATP Finals. Och säkert några exhibition-matcher på det.

Undrar om du eller någon annan har koll på om det som hände i år, med samma finalister i Grand Slam 3 ggr i rad, har hänt förut? Eller om detta är en helt ny grej.

Vet ju att Borg vs McEnroe möttes i både Wimbledon o UsOpen-final samma år, men aldrig 3 ggr. Sampras tror jag aldrig kan ha varit inblandad i något sådant eftersom han aldrig gick till final i Paris. Nadal vs Federer har väl 2 ggr i rad också, men har svårt att tänka mig att varken Nadal/Federer/Djokovic har 3 ggr i rad med någon.
Citera
2025-09-14, 10:51
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnFitzgerald99
Undrar om du eller någon annan har koll på om det som hände i år, med samma finalister i Grand Slam 3 ggr i rad, har hänt förut? Eller om detta är en helt ny grej.

Jag lyssnade på Gill Gross för någon vecka sedan, han pratade om det där. Om jag inte minns fel så skulle det vara unikt med samma finalister 3 ggr i rad, något som aldrig har hänt tidigare under öppna eran. Givet att vi pratar samma kalenderår.

Samma finalpar 3 ggr i rad som spänner över två kalenderår, exempelvis Wimbledon år X till AO år (X+1), lär har hänt vid något/ett par tillfällen. Tror Djokovic och Nadal lirade tre raka finaler, som löpte över två kalenderår(osäker på vilka år det var dock).
Senast redigerad av Belavia 2025-09-14 kl. 10:53.
Citera
2025-09-14, 10:58
Medlem
Citat:
Jag lyssnade på Gill Gross för någon vecka sedan, han pratade om det där. Om jag inte minns fel så skulle det vara unikt med samma finalister 3 ggr i rad, något som aldrig har hänt tidigare under öppna eran. Givet att vi pratar samma kalenderår.

Samma finalpar 3 ggr i rad som spänner över två kalenderår, exempelvis Wimbledon år X till AO år (X+1), lär har hänt vid något/ett par tillfällen. Tror Djokovic och Nadal lirade tre raka finaler, som löpte över två kalenderår(osäker på vilka år det var dock).

Ok tack, ja någon gång tycker man ju att det borde hänt Nadal/Djokovic. Men oavsett så är ju det som presterades i år av Sinner vs Alcaraz unikt. Eller som vissa säger, motståndet är för uselt. Beror på hur man vill se det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in