2025-09-13, 20:10
Avslutad
En ting jag glömde informera auktoritetsrunkarna och de genuint intresserade i tråden om är de efterblivna argumenten som kommer från globskallarna. Det säger sånt som att "på en platt jord hade ingen horisont existerat".

Solklart motbevisa av videon jag posta och kan reproduceras av vem som helst; 80 meter till ficklampan sänk ned mobilkameran och se vad som händer och vem som ljuger. Blir det någon horisont och försvinner något nedifrån och upp på den platta ytan? Ljuger jag? Nej, jag gör tyvärr inte det. Korten är på bordet, bara att testa själv.

En annan poäng är om man menar en horisont ej existerar på en platt yta hur hade detta då uppenbarat sig? Då hade vi isåfall sett endast himmel eller endast hav då? Tyvärr är även denna diskussion över, horisonten existerar i högsta grad även på en platt yta!

Bara att tacka för gratislektionen!
Senast redigerad av ConquerOrDie 2025-09-13 kl. 20:17.
Citera
2025-09-13, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie
En ting jag glömde informera auktoritetsrunkarna och de genuint intresserade i tråden om är de efterblivna argumenten som kommer från globskallarna. Det säger sånt som att "på en platt jord hade ingen horisont existerat".

Solklart motbevisa av videon jag posta och kan reproduceras av vem som helst; 80 meter till ficklampan sänk ned mobilkameran och se vad som händer och vem som ljuger. Blir det någon horisont och försvinner något nedifrån och upp på den platta ytan? Ljuger jag? Nej, jag gör tyvärr inte det. Korten är på bordet, bara att testa själv.

En annan poäng är om man menar en horisont ej existerar på en platt yta hur hade detta då uppenbarat sig? Då hade vi isåfall sett endast himmel eller endast hav då? Tyvärr är även denna diskussion över, horisonten existerar i högsta grad även på en platt yta!

Jag saknar något slags resonemang om hur en horisont uppstår ovanför en platt yta. Jag förstår inte ens vad ytan under siktlinjen har något med det hela att göra.

Om du befinner dig på 2m meter ovanför marken och tittar på ett torn som är 200 meter över marken är din siktlinje alltid ovanför marken, siktlinjen är snett uppåt. Så hur uppstår horisonten? Och detta speciellt med tanke på att du inte verkar tro på att ljus kan böjas.

Citat:
... Vill påminna att refraktion som ursäkt för detta är bara att glömma ...

Så ljuset borde färdas rakt fram och följa en tänkt siktlinje? Och trots detta påstår du en någon slags "optisk horisont" kan skapas ovanför den platt jorden? Hur fan går det till?
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-09-13 kl. 20:48.
Citera
2025-09-13, 21:12
Avslutad
Här har vi en visualisering av det jag undervisat om i de senaste posterna: https://i.postimg.cc/gcf1SGKc/20250913-205628.jpg

För att strö lite salt i såren har vi också en artikel från några globskalle-matematiker som håller med både mig och verkligheten om hur ting fungerar. Existerar en horisont på en platt yta handlar artikeln om: https://www.askamathematician.com/2012/08/q-if-earth-was-flat-would-there-be-the-horizon-if-so-what-would-it-look-like-if-the-earth-was-flat-a nd-had-infinite-area-would-that-change-the-answer/

En lärorik dag detta!
Citera
2025-09-13, 21:43
Medlem
Citat:
... Existerar en horisont på en platt yta handlar artikeln om ...

Hmmm... det handlar ju knappast om en horisont en platt yta utan snarast ovanför en platt yta.

Vad har ytan under siktlinjen ens med det hela att göra? Och varför skulle en horisont uppstå i fria luften menar du? Speciellt med tanke på att du och refraktion inte verkar vara kompisar.

Citat:
... Existerar en horisont på en platt yta handlar artikeln om: https://www.askamathematician.com/2012/08/q-if-earth-was-flat-would-there-be-the-horizon-if-so-what-would-it-look-like-if-the-earth-was-flat-a nd-had-infinite-area-would-that-change-the-answer/ ...

Citerar lite från artikel du länkar till:
Citat:
... While the Earth isn’t flat ... The only difference between a finite flat Earth and an infinite flat Earth is that no matter how tall you are on an infinite flat Earth, the horizon always stays in the same place. ...

Och det där sista vet vi ju att det inte är sant. Det finns liksom ett skäl till att vi bygger fyrar. Och det är ju en jävla skillnad på hur långt man ser på marken respektive från t.ex ett flygplan på 10km höjd.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-09-13 kl. 21:56.
Citera
2025-09-13, 22:34
Medlem
Citat:
Här har vi en visualisering av det jag undervisat om i de senaste posterna: https://i.postimg.cc/gcf1SGKc/20250913-205628.jpg
Vad händer med den blå linjen när du kommer så högt upp så den försvinner under dig i form av en krökt linje?

Citera
2025-09-14, 01:32
Medlem
Citat:

Du har fortfarande in kunnat svara på natt och dag på olika ställen på jorden... Eller varför dom synliga planeterna är glober...
Citera
2025-09-14, 01:40
Medlem
Citat:

Varför ser vi inte längre än vad vi gör när det fri siktlinje till alla platser på hela jorden?
Citera
2025-09-14, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Måste va frustrerande och väldigt märkligt att ingen människa någonsin klarat att göra en korrekt karta? Vi människor är ju besatta av att mäta upp vår värld.

Hur vet t ex Australien var deras territorialvatten börjar och slutar? Inga kartor funkar eller har någonsin funkat där.

Om du t.ex orienterade någon gång, kanske på idrottslektionerna.. använde du dig av en jordglob eller världskarta? Eller någon helt annan typ av karta?

Den som navigerar, använder sig av kartor eller hur? En karta, över hela världen, finns ingen som har någon riktig praktisk användning av eller hur?

Så m a o är det fortfarande en rätt öppen fråga hur hela världen hänger ihop.
Citera
2025-09-14, 02:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Om du t.ex orienterade någon gång, kanske på idrottslektionerna.. använde du dig av en jordglob eller världskarta? Eller någon helt annan typ av karta?

Den som navigerar, använder sig av kartor eller hur? En karta, över hela världen, finns ingen som har någon riktig praktisk användning av eller hur?

Men den kartan över en platt jord har ju ingen någonsin sett.

Apropå orienteringskartan, är du så dum u verkligheten eller trollar du?
Citera
2025-09-14, 08:53
Medlem
Citat:

Idag använder vi oss av kartan WGS84

Citat:
... Så m a o är det fortfarande en rätt öppen fråga hur hela världen hänger ihop.

Märkligt påstående med tanke på att vi dagligen färdas kors och tvärs över jorden och vi httar fram varje gång. Det är väldigt uppenbart att vi har jättebra koll på hur världen hänger ihop.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-09-14 kl. 08:56.
Citera
2025-09-14, 08:59
Avslutad
Citat:

Kompass användes vid orientering och kompassen är ju som allt annat dåliga nyheter för vanföreställningarna om att vi lever på en glob. Kompassen fungerar endast när den hålls horisontellt och pekar då norrut. Samma kompass som används i Sverige kan användas på "södra halvklotet". Problemet som uppstår är dock att håller man kompassen vågrätt, enda sättet att få det fungera, i t ex Rio de Janeiro så pekar ju nålen ut i jymnden! Förtydligas via denna bild: https://i.postimg.cc/0jW9HLjp/20250914-084038.jpg

De globskallarna gör i detta läget är, förutom att bli arga, är att ta till sina favoriter: antaganden och felslut. De antar den runda jorden utan bevisning och sedan menar de att jordens magnetfält finkammar ytan utan att det nånsin blir några avvik.

En annan favorit är att anta magnetisk inklination nära nordpolen. Det man försöker sig på här men som ej fungerar är felslutet omvänd bevisbörda.
Det är inte jag som ska motbevisa globskallarnas aktoritetsrunk kring magnetisk inklination. Bevisbördan ligger på den som menar det sker! Så det är bara att sätta igång och bevisa då! Res nära nordpolen och visa inklination! Lycka till!

Ockhams rakkniv någon?
Citera
2025-09-14, 09:32
Medlem
Citat:
Kompass användes vid orientering och kompassen är ju som allt annat dåliga nyheter för vanföreställningarna om att vi lever på en glob. Kompassen fungerar endast när den hålls horisontellt och pekar då norrut. Samma kompass som används i Sverige kan användas på "södra halvklotet". Problemet som uppstår är dock att håller man kompassen vågrätt, enda sättet att få det fungera, i t ex Rio de Janeiro så pekar ju nålen ut i jymnden! Förtydligas via denna bild: https://i.postimg.cc/0jW9HLjp/20250914-084038.jpg

De globskallarna gör i detta läget är, förutom att bli arga, är att ta till sina favoriter: antaganden och felslut.

Jag förstår inte ens vad du tycker är ett problem? Ja den pekar ut i rymden och samtidigt norrut.

Lever du i villfarelsen att en kompass pekar mot nordpolen? Det gör den inte, den ställer helt enkelt in sig efter det lokala magnetfältet.

Citat:
.... antaganden och felslut ...

Ganska uppenbart att det är du som står för det.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-09-14 kl. 09:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in